Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (4 timer siden):

Neida, sjekket nå, og LR model Y’en min (1989kg) har akkurat 454kg nyttelast.

Så en hvaltestikkel er dermed ikke noe problem!

Vekt er viktig, og BMW går feil vei. Den nye M5 veier mer enn en en chevy Tahoe! Det er ganske sykt.

https://www.motor1.com/news/724647/2025-bmw-m5-weight-more-than-suv/

 

Forsåvit enig. Problemet er at når bilene skal ha batteri enten for å fange opp statisk eller kinetisk energi som kan gies tilbake som ekstra effekt eller rekkevidde så blir det slik. Spesielt om leverandør tar vekten alvorlig og forsterker hjuloppheng og chassis slik at ikke bagasjen må stå igjen på langtur.

Lenke til kommentar
PgUp skrev (3 timer siden):

Ser mye inspirasjon fra Tesla minimalisme her.

Enig. For å lage biler som konkurrerer mot Tesla sin produksjonsfilosofi så må etablerte bilprodusenter skimpe på produksjonen for å senke kostnadene. Safran er bortkastet på aper heter det og der ser ut til at mange nok ikke lar seg imponere av avansert produksjon så da kan dette fint forenkles for å være mer konkurransedyktig.

Endret av Auto Asmodeus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
52 minutes ago, Auto Asmodeus said:

Enig. For å lage biler som konkurrerer mot Tesla sin produksjonsfilosofi så må etablerte bilprodusenter skimpe på produksjonen for å senke kostnadene. Safran er bortkastet på aper heter det og der ser ut til at mange nok ikke lar seg imponere av avansert produksjon så da kan dette fint forenkles for å være mer konkurransedyktig.

Leste at dette er en trend blant nybilkjøpere i massemarkedet i USA. Null merkelojalitet eller interesse for bil. Ser kun på størrelse, månedspris og Apple CarPlay 

Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (1 time siden):

Enig. For å lage biler som konkurrerer mot Tesla sin produksjonsfilosofi så må etablerte bilprodusenter skimpe på produksjonen for å senke kostnadene. Safran er bortkastet på aper heter det og der ser ut til at mange nok ikke lar seg imponere av avansert produksjon så da kan dette fint forenkles for å være mer konkurransedyktig.

Det er også formålet med Neue Klasse om jeg forsto det rett, dette å tilpasse seg markedet bedre. 

Tiden med 4 forskjellige valg rundt hvilket materiale som skal dekke dashboard er nok over. 

 

Lenke til kommentar

For meg virker det som en gyllen mulighet til å skille seg ut fra de aller største volumprodusentene, i enda større grad enn det BMW allerede gjør. De største marginene er i premiumsegmentet, som også ser ut til å vokse mye raskere enn nybilsalget totalt. Samtidig må jeg nok innse at jeg åpenbart tar feil. Selv blant i4- og Taycan-kjøperne, som stort sett lesser på med kostbart utstyr, har 70-80% valgt seg en svart eller grå bil med svart interiør. 

Noen år til med slike tilstander så kommer "gul bil"-leken til å dø helt ut, og det er ikke er verden jeg vil leve i. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Lord Britishface skrev (42 minutter siden):

For meg virker det som en gyllen mulighet til å skille seg ut fra de aller største volumprodusentene, i enda større grad enn det BMW allerede gjør. De største marginene er i premiumsegmentet, som også ser ut til å vokse mye raskere enn nybilsalget totalt. Samtidig må jeg nok innse at jeg åpenbart tar feil. Selv blant i4- og Taycan-kjøperne, som stort sett lesser på med kostbart utstyr, har 70-80% valgt seg en svart eller grå bil med svart interiør. 

Noen år til med slike tilstander så kommer "gul bil"-leken til å dø helt ut, og det er ikke er verden jeg vil leve i. 

Hmm, mulig det er noe confirmation bias inne i bildet her men de fleste Taycan jeg ser her er ikke svarte eller grå. Hvit og blå er vel de to siste jeg så, den hvite hadde også felger med hvite felt. En farge som passet bilen bra synes jeg, selv om det ellers ikke er en bil for min smak. 

Personlig kjører jeg en Tesla Y som er nettopp gul ;) 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Hmm, mulig det er noe confirmation bias inne i bildet her men de fleste Taycan jeg ser her er ikke svarte eller grå. Hvit og blå er vel de to siste jeg så, den hvite hadde også felger med hvite felt. En farge som passet bilen bra synes jeg, selv om det ellers ikke er en bil for min smak. 

Personlig kjører jeg en Tesla Y som er nettopp gul ;) 

Nå sjekket jeg ikke registreringsstatistikken, men 70% av alle Taycan-ene på finn.no er svarte og grå. 78% hvis man inkluderer hvit. 

Samtidig er BMW og Porsche to av få produsenter som faktisk tilbyr litt snasne farger! Se på Volvo, Audi og VW så nærmer vi oss sikkert 100%. Peugeot er riktig nok flinke og tilbyr de feteste fargene som standard, men de selger dessverre ingenting lenger. 

Jeg har også gul bil, og senest i dag tidlig opplevde jeg at en kid ropte "gul bil!" og denget til sidemannen. Det var et vakkert øyeblikk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (9 minutter siden):

Når det gjelder BMW kontra de andre tyske permiummerkene så gjør de tydligvis noe riktig med 22% vekst på elbil

Ja blant annet så regnes kinabilen iX3 som tysk premium.

Ikke dumt, for ingen bryr seg. Det neste ingen bryr seg om er merker, og da er det godt å være forberedt med rimelig produksjon. 

Lenke til kommentar
Mag ne skrev (6 minutter siden):

Ja blant annet så regnes kinabilen iX3 som tysk premium.

Ikke dumt, for ingen bryr seg. Det neste ingen bryr seg om er merker, og da er det godt å være forberedt med rimelig produksjon. 

Jeg har faktisk eid en ix3 og forstår ikke argumentet ditt. Dessuten er nok den globale økningen til BMW på 22% fra i fjor til i år neppe noe ix3 salg har bidratt særlig til.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (25 minutter siden):

Jeg har faktisk eid en ix3 og forstår ikke argumentet ditt. Dessuten er nok den globale økningen til BMW på 22% fra i fjor til i år neppe noe ix3 salg har bidratt til.

Du forstår ikke mitt argumentet om at rimelig  produksjon er lurt?

Jeg synes det er litt gøy å påpeke at alle iX3 er produsert i Kina for folk blir så provosert av at jeg sier det🤪. Enda det bare er et faktum man enten var klar over eller ikke. 

Når ble du klar over at den var fra Kina? Før du kjøpte?

Endret av Mag ne
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (14 minutter siden):

Du forstår ikke mitt argumentet om at rimelig  produksjon er lurt?

Jeg synes det er litt gøy å påpeke at alle iX3 er produsert i Kina for folk blir så provosert av at jeg sier det🤪. Enda det bare er et faktum man enten var klar over eller ikke. 

Jeg vet godt at ix3 er produsert i Kina, antagelig også før deg. Tesla Model 3 og Y er også produsert i Kina, men det er fremdeles ikke «kinabiler» imo.

Lenke til kommentar

Nå synes jeg Tesla tar seg svært godt betalt for andre farger enn hvit. 15 000 kr for kjedelig sort eller blå og 30 000 kr for litt sprekere rød eller grå metallic. Men husk at Tesla har en kostnad for å lakkere den hvit også, så det er en kostnad de trekker fra internt uten å gi tilbake til kundene når de velger noe annet. Det er jo ikke akkurat veldig dyrt for Tesla å ha ganske stusselige 5 farger i fargekartet sitt.

Så jeg forstår veldig godt at mange kjøper den hvite og betaler ~30k for å få tusenvis fargefolier og mønstre å velge mellom.

Teslas fargevalg er litt som å handle pålegg på bensinstasjonen. Det er gjerne utvalget begrenset til de 5 kjipeste og vanligste påleggene. Selv Rema 1000 har mye større utvalg. Jeg tok en stikkprøve hos bilprodusentenes "Rema 1000", Skoda, og fant 10 ulike farger å velge mellom på deres Enyaq. Tre av fargevalgene kostet ikke noe ekstra ut over basis-fargen. Seks av fargene kostet 6800 kr mer enn standardfargen, inkludert mva (selvsagt siden det er pålagt å opplyse priser inkl mva i prisopplysningsforskriften), og de to siste variantene kostet 11 200 kr mer enn standardfargen. Tesla tar altså 15 og 30k i prisøkning for å bytte farge når de uansett lakkerer bilene på fabrikken. Bare at Tesla bryter prisopplysningsforskriften og oppgir prisene uten mva (12 og 24k).

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Tesla kjører samme farge i noen timer eller dager på rad i lakkeringsmaskinen, avhengig av etterspørsel. Selve byttet koster lite, og fordelt på antall biler i en serie med samme farge blir det veldig lite per bil i ekstra kostnad. For Tesla er det prisforskjellen på pigmentene som utgjør den største forskjellen i produksjonskostnader. Alle biler må uansett lakkeres (ingen selges uten lakk) så prisen på lakkeringsmaskinen må man regne med i basisprisen for bilen.

Jeg tipper kostprisen for lakken til en hvit bil er rundt 3000 kr, sort og blå rundt 4000 og rød og grå metallic rundt 5000. Dvs at kundene betaler 15 000 kr for en kostprisforskjell hos Tesla på 1000 kr og kundene betaler 30 000 kr for en kostprisforskjell hos Tesla på 2000 kr. Tallene er tatt ut av lufta, men er vel ikke veldig langt unna sannheten. Selv om vi justerer tallene litt kommer jeg ikke unna at lakkprisene til Tesla er grådige. Tesla bruker de som melkeku.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (38 minutter siden):

 Tesla Model 3 og Y er også produsert i Kina, men det er fremdeles ikke «kinabiler» imo.

Det var jo akkurat det jeg mente, at folk bryr seg ikke. Altså lurt å produsere rimelig. 

Endret av Mag ne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...