Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (1 minutt siden):

Testene hans går i 90 120 og Søndagskjøring(Hoder fartsgrense på speedometer og unngår motorveier) Kjører du halvparten av det kjører du ganske seint. 40-60km/h

Wltp er vell snitt på rundt 45. På våre veier er snittet rundt 60.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Jeg fant en RWD på Finn og sjekket, den sto det 1783kg på. Stoler nok mer på vognkortet enn slike databasetjenester. Fant også en LR, den sto det 1838kg på. i4 eDrive40 ligger på 2117kg, mens M50 ligger på 2292kg. i4 M50 er altså nesten 25% tyngre enn Highland LR etter hva jeg kan skjønne. BMWen har ca. 11% mer batterikapasitet da, men det (og mer til) bruker den opp på høyere forbruk så Model 3 har vesentlig høyere WLTP. 

I4 M50 2292kg

model 3 LR 1838kg

= 454kg forskjell

noen ting som veier ca 454kg:

 

IMG_1451.jpeg

IMG_1450.jpeg

IMG_1449.jpeg

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg sjekket noen tilfeldige strekninger på Google maps og fant snitthastigheten til å ligge i området 70-80 km/t.

Da sjekket jeg Lindesnes-Nordkapp, Oslo-Tromsø, Trondheim-Tromsø, Stavanger-Stockholm, med 3 ruteforslag hver. Alt dette er jo langturer der rekkevidde betyr noe. (I motsetning til f.eks hvor mange ganger man kan kjøre mellom hjemmet og butikken på en lading.)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 timer siden):

Har også sett tall langt over wltp på min bil. Har ofte kjørt over 300km før den har bikket 50% batteri.

iX3 hadde 45 mil WLTP. Jeg fikk 56 mil med samboer, barn og bagasje på bilferie - har samme opplevelse som dere. Jeg kjørte i 70 og 90 soner, men var sugefisk på lastebilene underveis, jeg prøvde å dra det lengste mulig med kjørestil.

i4 med bakhjulsdrift er utrolig gjerrig, det viste også TB i sine tester da han anslo den til å ha samme verdier som Tesla 3 eller bedre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Jeg sjekket noen tilfeldige strekninger på Google maps og fant snitthastigheten til å ligge i området 70-80 km/t.

Da sjekket jeg Lindesnes-Nordkapp, Oslo-Tromsø, Trondheim-Tromsø, Stavanger-Stockholm, med 3 ruteforslag hver. Alt dette er jo langturer der rekkevidde betyr noe. (I motsetning til f.eks hvor mange ganger man kan kjøre mellom hjemmet og butikken på en lading.)

Du glemte "human factor", altså at noen sakker en ned etc. Så 60-70 er nok nærmere realiteten langs vestkysten. Noe som er nærmere wltp men fortsatt ett stykke unna.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

iX3 hadde 45 mil WLTP. Jeg fikk 56 mil med samboer, barn og bagasje på bilferie - har samme opplevelse som dere. Jeg kjørte i 70 og 90 soner, men var sugefisk på lastebilene underveis, jeg prøvde å dra det lengste mulig med kjørestil.

i4 med bakhjulsdrift er utrolig gjerrig, det viste også TB i sine tester da han anslo den til å ha samme verdier som Tesla 3 eller bedre.

Min(Highland) når nok to siffer på Wt/km om jeg går inn for å være litt gjerrig. Nå ligger den rett over på lengre strekk og 121 på snitt. Dog har den kun kjørt sommer og har gått lite enn så lenge. Men den er latterlig effektiv.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (20 minutter siden):

Du glemte "human factor", altså at noen sakker en ned etc. Så 60-70 er nok nærmere realiteten langs vestkysten. Noe som er nærmere wltp men fortsatt ett stykke unna.

Min bil logger hastighet også. Typisk på vestlandstur er 75 til 82km/h. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (16 minutter siden):

Min bil logger hastighet også. Typisk på vestlandstur er 75 til 82km/h. 

Da kjører du langt over fartsgrensen. 80 er maks hastighet(foruten ett par korte strekk i Stavanger og Bergen?) og du snitter over det. Det er mange områder med 60/50. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Da kjører du langt over fartsgrensen. 80 er maks hastighet(foruten ett par korte strekk i Stavanger og Bergen?) og du snitter over det. Det er mange områder med 60/50. 

Som regel blir man ikkje tatt med 2-4km/h over. Over 80 er som regel ved knap tid til ferje osv Stort sett er 75 typisk for meg. Kona litt lavere. Hun bruker konsekvent speed kontroll som foreslår hastighet. Den har jeg lagt på GPS hastighet. 

Lenke til kommentar

En kan jo fortsette denne uendelige min pappa er sterkere enn din pappa konkurransen om hvilken bil som er best, men faktumet er jo at BMW og Tesla har ganske forskjellige egenskaper og kundegrupper som er ute etter forskjellige ting, så en blir nok aldri enig uansett ;) 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (Akkurat nå):

En kan jo fortsette denne uendelige min pappa er sterkere enn din pappa konkurransen om hvilken bil som er best, men faktumet er jo at BMW og Tesla har ganske forskjellige egenskaper og kundegrupper som er ute etter forskjellige ting, så en blir nok aldri enig uansett ;) 

Takk, endelig noen som åpnet kje..en! Gud hvor kjedelig denne "pissekonkurransen" er å lese! 🙃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (Akkurat nå):

En kan jo fortsette denne uendelige min pappa er sterkere enn din pappa konkurransen om hvilken bil som er best, men faktumet er jo at BMW og Tesla har ganske forskjellige egenskaper og kundegrupper som er ute etter forskjellige ting, så en blir nok aldri enig uansett ;) 

Absolutt! Jeg er forsåvidt glad i både bmw og Tesla. Men Tesla har hatt overtaket for meg de siste 6 bilene. Men forstår at andre setter pris på andre ting som bmw tilbyr.

Og det er jo det som er så fint med elbil markedet i dag kontra 2015 når jeg startet, man har faktisk mange valgmuligheter!

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Min(Highland) når nok to siffer på Wt/km om jeg går inn for å være litt gjerrig. Nå ligger den rett over på lengre strekk og 121 på snitt. Dog har den kun kjørt sommer og har gått lite enn så lenge. Men den er latterlig effektiv.

Ja, testen var jo med forrige utgave riktignok. I det vanlige kjører jeg sikkert ganske sløsete.. 

Er du fornøyd med Highland så langt? 

 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (10 minutter siden):

Takk, endelig noen som åpnet kje..en! Gud hvor kjedelig denne "pissekonkurransen" er å lese! 🙃

Det som er interessant er tema. Har aldri vert i en bildiskusjon der "min bil er lettere enn din" har vert en sak

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (27 minutter siden):

Det som er interessant er tema. Har aldri vert i en bildiskusjon der "min bil er lettere enn din" har vert en sak

Beklager, men bare fordi du ikke vil se det, så betyr ikke det at det er sant! Som @Evil-Duck poengterte, så er de siste sidene akkurat det du mener det ikke er.

Ja, det er interessant å diskutere forskjeller mellom bilene, men dette er blitt akkurat en "min er større/bedre enn din"-diskusjon. Det er bare å se på hvordan man ordlegger seg når man skal fremheve "sin" bil!

PS! Orker ikke begynne å dra frem eksempler, da de siste sidene er eller burde være eksempler gode nok. Glad jeg ikke har siitet her og fulgt diskusjonen, men gikk inn for noen minutter siden da det var 25+ meldinger jeg ikke hadde lest. Og de går i akkurat samme gate!

Og, hva som er entusiastbil, er det heldigvis veldig forskjellig meninger om. At en rimelig, men sporty og kvikk bil sees på med entusiasme, er jo det som definerer dette, ikke noen krav om at det må være dyre hypersportsbiler.

F.eks. dras jo en av de minste Toyotaene frem som entusiastbil av flere, nettopp fordi den sterkest motoriserte utgaven fenger et helt annet publikum enn "bestemor". 😎

Og da trekker jeg meg ut fra denne delen. Orker ikke være mer involvert enn akkurat minimum!

Endret av Snowleopard
Skriveleif
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (27 minutter siden):

Ja, testen var jo med forrige utgave riktignok. I det vanlige kjører jeg sikkert ganske sløsete.. 

Er du fornøyd med Highland så langt? 

 

Ja veldig fornøyd! Til prisen er den ett virkelig godt kjøp. Men det er jo alltid noen nedsiden:

-i regnvær er det mer støy i kupeen enn jeg liker, men i tørre conditions er den veldig bra!

-utrolig treg fra 0-30. Men ellers sprek nok. 

-varsel for å kjøre for fort er slått på ved hver ny kjøring. Regner med det er ett EU krav eller lignende. Men irriterende dog. Dog lett å mute.

-skjermen bak har en rar oppløsning når en ser på youtube. Har ikke funnet en løsnkng. Basically så blir skjermen veldig liten og kidden blir irritert😅 funket bra på S.

-tregere hurtiglading/krever lading til 100% en gang i uken for balansering. Jeg har treg lader hjemme så er litt utfordrende.

-må av med tralla på golfbaggen for å ha plass bak, men dette var jeg helt klar over dog😅

-sikkert noen andre småting jeg ikke kommer på i farten eller ikke har oppdaget😅

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...