Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (11 timer siden):

Har ikke sett noe som frister med neue klasse. Skjønner ikke hvorfor alt må være nytt og moderne. Har hørt at det er pga det kinesiske markedet og at europeere helst vil ha runde instrumenter og brytere

Liker mye bedre interiør i min gamle BMW enn i dagens. Neue klasse blir enda værre. Kjører både E golf og Mazda el biler. Disse er helt ok til mitt bruk, bortsett fra forhjulsdriften og rekkevidde.

Jeg liker heller ikke utviklingen i førermiljø hos bmw og ikke minst mb, det virker som mye bling jeg ikke forbinder med europeisk smak.( Og enkelte fra Kina er forbilledlig minimalistiske merkelig nok. )

Endret av Mag ne
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (5 timer siden):

Sammenligning med Model S gir ingen mening i det hele tatt.

Model 3 er veldig sammenlignbar med BMW i4 i volum.

Når det gjelder komfort og premiumfølelse så er det vel to ulike klasser
Men det er noen som bryr seg mer om sportslighet enn komfort og premiumfølelse. Mer prestanda til lavere pris appellerer til meg. Og siden jeg ikke har økonomi til å ha en dedikert banebil, så har biler som man kan ha det morsomt på bane med både sommer og vinter, men også hente i barnehagen med alltid appellert til meg. 

BMW’n er nesten 10 cm lengre, men de forsvinner stort sett i panser, som er der for at det skal være plass til forskjellige fossilmotorer og girkasser.

Tesla model 3 har lenger akselavstand. 

Er i utgangspunktet ikke så fan av banankassetesten for bagasje, men når det er såpass utklassing så gir det en indikasjon.

Model 3 tar 7 banankasser
I4 tar 5 banankasser

Så i praktisk henseende både på plass til mennesker og bagasje er Model 3 en større bil enn i4.

Sure, here's a comparison of the dimensions of the Tesla Model 3 Highland and the BMW i4 M50 set up in a table:

Dimension

Tesla Model 3 Highland

BMW i4 M50

Length

4694 mm (184.8 in)

4783 mm (188.3 in)

Width (excluding mirrors)

1849 mm (72.8 in)

1852 mm (72.9 in)

Height

1443 mm (56.8 in)

1448 mm (57.0 in)

Wheelbase

2875 mm (113.2 in)

2856 mm (112.4 in)

Curb Weight

Approx. 1745 kg (3847 lbs)

Approx. 2215 kg (4883 lbs)

 

Du sammenligner epler og bananer. Du har visst klart kunst stykket å sammenligne en 60kWH Tesla med en 81kWh BMW

Her er epler mot epler

https://ev-database.org/side-by-side?i=1991,2198,2200,1992&h=a74e278358b0891d507227202fe9ef4817baa4cbf20e6d47bba170b6722018a2

BMW er 13-18% tyngre enn model 3. Den har samtidig 17% større batteri 57.5vs 67.5. 8% på long range

BMW kan dessuten ta over 110kg eksta last Som er 20% mere enn model 3

BMW kan dra 1600kg som er 60% mere enn Tesla

Det er ca 2% forskjell i rekkevidde. I følge EV Comparison

 

Endret av Trestein
Tesla bjørn
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (3 timer siden):

Nåja. I følge vognkortet veier konas Model 3 1666kg. Det er et godt stykke under 2000kg. 

Nå snakker vi om nye biler. De gamle var nok lettere. Tesla 3 highland veier 1836kg med 57.5 kWh batteri i følge EV database

 

https://ev-database.org/side-by-side?i=1991,2198,2200,1992&h=a74e278358b0891d507227202fe9ef4817baa4cbf20e6d47bba170b6722018a2

 

Endret av Trestein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om man ønsker seg en elbil som er god på bane så er det vel Polestar 2 Performance som har vært kongen en stund nå med hard konkurranse fra IONIQ 5N og til dels Kia EV6 GT. Men her ofrer en mye hverdagskomfort i bytte mot gode bane egenskaper. 

Har jo ryktes en stund at BMW skulle komme med en "ekte" M utgave av i4 og ikke bare "tuned by M" som i4 M50 er, da M divisjonen har brukt en i4 M50 som testplattform ett par år nå. BMW M blir elbil: - Historiens heftigste fra BMW M? (elbil24.no)  

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Vognkortet mitt sier 1761

Jeg fant en RWD på Finn og sjekket, den sto det 1783kg på. Stoler nok mer på vognkortet enn slike databasetjenester. Fant også en LR, den sto det 1838kg på. i4 eDrive40 ligger på 2117kg, mens M50 ligger på 2292kg. i4 M50 er altså nesten 25% tyngre enn Highland LR etter hva jeg kan skjønne. BMWen har ca. 11% mer batterikapasitet da, men det (og mer til) bruker den opp på høyere forbruk så Model 3 har vesentlig høyere WLTP. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (16 minutter siden):

Jeg fant en RWD på Finn og sjekket, den sto det 1783kg på. Stoler nok mer på vognkortet enn slike databasetjenester. Fant også en LR, den sto det 1838kg på. i4 eDrive40 ligger på 2117kg, mens M50 ligger på 2292kg. i4 M50 er altså nesten 25% tyngre enn Highland LR etter hva jeg kan skjønne. BMWen har ca. 11% mer batterikapasitet da, men det (og mer til) bruker den opp på høyere forbruk så Model 3 har vesentlig høyere WLTP. 

Man må nesten kunne forvente at billeverandør vet hva vekta er. Tviler på at verdens største database for el biler  har folk som veier bilene eller måler forbruk. Det kommer helt sikkert fra leverandør. Vekta i vognkort på en tilfeldig bil kan være med batteripakker tesla ikke leverer lenger(De hade vel panasonic i 2018-2019 de var lettere) 

Model 3 LR har vel WLTP på 670km mens BMW I4 e drive 40 har 570. Om du ser på teslabjørns tester ser du at BMW I4 edrive 40 har kjørt 670km på søndagskjoring (600 km konstant 90) .Modell 3 er vel 640km den lengst oppnådde rekkevidde. Siste test hiland performance i 90km/h 470km mens BMW I4 M50 gikk 518km i samme temp

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit?gid=735351678#gid=735351678

At Tesla overdriver WLTP rekkevidde er vel klart for de fleste. Teoretisk skal model 3 bruke 10% mindre enn I4. I praksis gjør den ikke det. 6-7% er vel tall fra brukere i tyskland. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På siste langtur nå i sommer klarte jeg 513 km med i4 M50en med 20" M-Performance felger og goodyear eagle f1 dekk som er betydelig mer enn hva WLTP skal tilsi med denne bil og felg/dekk comboen.  Men at tyskerne er konservative i sine anslag er jo ikke noe nytt, det samme gjelder 0-100 km/t som de oppgir, de fleste tester en ser av bilen annet enn de som tester på våt veibane klarer betydelig bedre enn de 3,9 sekundene BMW oppgir. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (5 minutter siden):

På siste langtur nå i sommer klarte jeg 513 km med i4 M50en med 20" M-Performance felger og goodyear eagle f1 dekk som er betydelig mer enn hva WLTP skal tilsi med denne bil og felg/dekk comboen.  Men at tyskerne er konservative i sine anslag er jo ikke noe nytt, det samme gjelder 0-100 km/t som de oppgir, de fleste tester en ser av bilen annet enn de som tester på våt veibane klarer betydelig bedre enn de 3,9 sekundene BMW oppgir. 

Har også sett tall langt over wltp på min bil. Har ofte kjørt over 300km før den har bikket 50% batteri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Nå bor jeg på vestlandet så snitt farten er langt unna 90+

Er litt spent på hvordan du vet at bilen går over wltp? Jeg har kjørt 480km og hatt 23% igjen på batteriet. Det gir teoretisk 480/0.77 som er 630km. Problemet er at etter 630km er du ikke på vestlandet lenger. Går utifra at du ikke kjører alle turene fra full til null?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Er litt spent på hvordan du vet at bilen går over wltp? Jeg har kjørt 480km og hatt 23% igjen på batteriet. Det gir teoretisk 480/0.77 som er 630km. Problemet er at etter 630km er du ikke på vestlandet lenger. Går utifra at du ikke kjører alle turene fra full til null?

Ja jeg kjører utenfor vestlandet🤣 men fartsgrensene er under 90 majoriteten av tiden, som gir lav snitt hastighet. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Ja jeg kjører utenfor vestlandet🤣 men fartsgrensene er under 90 majoriteten av tiden, som gir lav snitt hastighet. 

Det var mere metodikkn jeg tenkere på. Har du logger som viser at du har kjørt 500km og har 20% igjen på batteriet? Man må nemlig kjøre ganske lang for å få rimelig anslag + at start og stopp må være på samme høyde over havet. På korte turer kan man få mye. Har kjørt 82km på 11% av batteriet som gir 750km rekkevidde uten at jeg har påstått at det er realistisk rekkevidde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (5 minutter siden):

Det var mere metodikkn jeg tenkere på. Har du logger som viser at du har kjørt 500km og har 20% igjen på batteriet? Man må nemlig kjøre ganske lang for å få rimelig anslag + at start og stopp må være på samme høyde over havet. På korte turer kan man få mye. Har kjørt 82km på 11% av batteriet som gir 750km rekkevidde uten at jeg har påstått at det er realistisk rekkevidde

Jeg ser på forbruket pr km. Og ja, jeg kjører lengre turer når jeg tar meg bryderiet i å sjekke dette.

Har du logger?

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Jeg ser på forbruket pr km. Og ja, jeg kjører lengre turer når jeg tar meg bryderiet i å sjekke dette.

Har du logger?

Alt blir logget. Gikk tilbake til Juni 23 for å finne tallene. Ligger på appen til bilen

Har du sjekket BC? Ser at Tesla BC ofte viser for lite. Du bør kjøre bilen til nesten tom og se på batteriprosent. Det varierer også hva BC teller med. Bare se på Toyota. De tellte med alt og folk ble gale!

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 minutter siden):

Alt blir logget. Gikk tilbake til Juni 23 for å finne tallene. Ligger på appen til bilen

Har du sjekket BC? Ser at Tesla BC ofte viser for lite. Du bør kjøre bilen til nesten tom og se på batteriprosent. Det varierer også hva BC teller med. Bare se på Toyota. De tellte med alt og folk ble gale!

Som sagt, jeg gjør det enkelt med å se på forbruket. Jeg driver ikke med vitenskapelig testing. Å forvente at Bjørn sine tester skal være i nærheten av wltp tall er galskap, testene gjøres i dobbelt og vell så det hastighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Som sagt, jeg gjør det enkelt med å se på forbruket. Jeg driver ikke med vitenskapelig testing. Å forvente at Bjørn sine tester skal være i nærheten av wltp tall er galskap, testene gjøres i dobbelt og vell så det hastighet.

Testene hans går i 90 120 og Søndagskjøring(Hoder fartsgrense på speedometer og unngår motorveier) Kjører du halvparten av det kjører du ganske seint. 40-60km/h

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...