Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

16 hours ago, Duriello said:

Hmm, den høres jo slett ikke ut som en typisk amcar, så utsagnet stemmer ikke helt. 🙂

Men mer motor enn bremser og chassi, crappy interiør, billige materialer og satt sammen av folk med «hold my fries» holdning preget 1. gen Model 3 (jeg eide en og var fornøyd med den til prisen så det er sagt)

Tesla har fokus på vekt, noe mange av de andre elbilprodusenten ikke har. Lav vekt og gode bremser gjør mye på de fleste baner. Nurburgring er litt i særstilling ved at den er jævlig lang og høy snittfart ift det aller meste av racerbaner.

Kanskje det kommer en track pack til 3P og da. Skulle likt å sett en bane test mot BMW i4 M50 og Hyundai på Rudskogen, siden det er en bane jeg kjenner godt.

Heier på alle produsenter som forsøker å lage bil for entusiaster. Synes det er litt merkelig at N divisjonen starta med Ioniq 5 som utgangspunkt og ikke den padda (er det 6?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (14 minutter siden):

Synes det er litt merkelig at N divisjonen starta med Ioniq 5 som utgangspunkt og ikke den padda (er det 6?)

Enig, litt merkelig, men jeg støtter det, siden jeg hater Padda. 😅

 

Litt usikker på hvorfor du siterte meg. 🤔

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Men mer motor enn bremser og chassi, crappy interiør, billige materialer og satt sammen av folk med «hold my fries» holdning preget 1. gen Model 3 (jeg eide en og var fornøyd med den til prisen så det er sagt)

Tesla har fokus på vekt, noe mange av de andre elbilprodusenten ikke har. Lav vekt og gode bremser gjør mye på de fleste baner. Nurburgring er litt i særstilling ved at den er jævlig lang og høy snittfart ift det aller meste av racerbaner.

Kanskje det kommer en track pack til 3P og da. Skulle likt å sett en bane test mot BMW i4 M50 og Hyundai på Rudskogen, siden det er en bane jeg kjenner godt.

Heier på alle produsenter som forsøker å lage bil for entusiaster. Synes det er litt merkelig at N divisjonen starta med Ioniq 5 som utgangspunkt og ikke den padda (er det 6?)

Syntes det er drygt å kalle tesla 3 en entusiast bil. Det er en billig elbil med kraftig motor og ok rekkevidde. Sto å ladet ved siden av en slik i går. Full av rust rundt skjermene foran og bakover på kanalene. 

Det er ikke stor forskell på vekta på min i4 (litt over 2000kg ) og en m3

Poenget er at i4 ikke er satt opp for noe bane kjøring. Den er laget for å kruse i 130 på tyske motorveier. Høy comfort og lavt støynivå er nok prioritert foran knallhardt hjuloppheng man må slite med 99% av tiden man bruker bilen. 

Det mange ikke forstår er at el motorer ikke yter påstemplet ytelse særlig lenge. Tesla er vel verst her. Kontinuerlig ytelse ligger ofte på 100-150KW (35% av peek)og det er for lite til å være noe racerbil. Det blir som å kjøre 24t løp med NOS på en bensinbil. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Trestein said:

Syntes det er drygt å kalle tesla 3 en entusiast bil. Det er en billig elbil med kraftig motor og ok rekkevidde. Sto å ladet ved siden av en slik i går. Full av rust rundt skjermene foran og bakover på kanalene. 

Det er ikke stor forskell på vekta på min i4 (litt over 2000kg ) og en m3

Poenget er at i4 ikke er satt opp for noe bane kjøring. Den er laget for å kruse i 130 på tyske motorveier. Høy comfort og lavt støynivå er nok prioritert foran knallhardt hjuloppheng man må slite med 99% av tiden man bruker bilen. 

Det mange ikke forstår er at el motorer ikke yter påstemplet ytelse særlig lenge. Tesla er vel verst her. Kontinuerlig ytelse ligger ofte på 100-150KW (35% av peek)og det er for lite til å være noe racerbil. Det blir som å kjøre 24t løp med NOS på en bensinbil. 

Ser Tesla Bjørn har en ganske mye høyere vekt enn det når han kjørte den på vekta, men det var kanskje feil med vekta?

nettopp pga påstandene dine her at jeg kunne tenke meg å se en test på Rudskogen. 
Tesla P er vel ikke noe mer satt opp for bane den heller. Men begge bilene er de mest oppjazza i sortimentet til hver fabrikant.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 timer siden):

Syntes det er drygt å kalle tesla 3 en entusiast bil. Det er en billig elbil med kraftig motor og ok rekkevidde. Sto å ladet ved siden av en slik i går. Full av rust rundt skjermene foran og bakover på kanalene. 

Det er ikke stor forskell på vekta på min i4 (litt over 2000kg ) og en m3

Poenget er at i4 ikke er satt opp for noe bane kjøring. Den er laget for å kruse i 130 på tyske motorveier. Høy comfort og lavt støynivå er nok prioritert foran knallhardt hjuloppheng man må slite med 99% av tiden man bruker bilen. 

Det mange ikke forstår er at el motorer ikke yter påstemplet ytelse særlig lenge. Tesla er vel verst her. Kontinuerlig ytelse ligger ofte på 100-150KW (35% av peek)og det er for lite til å være noe racerbil. Det blir som å kjøre 24t løp med NOS på en bensinbil. 

Nå snakker du om sist generasjon model 3. Highland er ikke stiv og det er gjort en del for å unngå sandblåsing visse plasser. Dog er det nok mer å gå på.

Lenke til kommentar
10 hours ago, Snowleopard said:

Trikset er å ha dette fikset på forhånd, så slipper man knotet når man allerede er på ladeplassen! 😉

Kan jo ikke ha 700 apper ferdig å klar til enhver tid. Spesielt ikke utenlandske 😅

Men sjekka faktisk på plugshare før vi dro dit. Var 3 lokasjoner med ladere i nærheten av senteret av 3 forsjellige tilbydere... Da jeg ikke viste helt hvor jeg ble å parkere så tenkte jeg det var greit å fikse der og da.

Dog er jo hovedproblemet noe jeg ikke ville merket uansett da appen sa alt var greit men i ettertid var det jo tydeligvis ikke det. Har fortsatt ikke fått betalt for meg så blir vel bannlyst av "Bilkraft" fra nå av..

Heldigvis kun Tesla ladere resten av turen.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Kan jo ikke ha 700 apper ferdig å klar til enhver tid. Spesielt ikke utenlandske 😅

Men sjekka faktisk på plugshare før vi dro dit. Var 3 lokasjoner med ladere i nærheten av senteret av 3 forsjellige tilbydere. Da jeg ikke viste helt hvor jeg ble å parkere så tenkte jeg det var greit å fikse der og da.

Har fortsatt ikke fått betalt for meg så blir vel bannlyst av "Bilkraft" fra nå av.

Heldigvis kun Tesla ladere resten av turen.

Har bare 99! Det rekker! :thumbs:

Neida, jeg har de fleste jeg kan komme til å ramle inn på i Norge/Skandinavia. Så har jeg Plugsurfing brikke som skal fungere på svært mange steder rundt i Europa. Da burde jeg komme meg greit frem uansett!

Men med god rekkevidde, så holder som oftest SuC og Ionity for det aller meste, annet enn ev. lokal lading om man blir lenge på et sted!

Men igjen, det er sterkt ønskelig med kortleser som gjør at man kan betale for seg med bankaksept eller de vanligste kredittkortene der og da. Også for AC-lading, selv om jeg der er med på at mange deler på samme kortleser, så fremst stolpene er godt merket med hvilket stolpenummer man skal aktivere!

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Har bare 99! Det rekker! :thumbs:

Neida, jeg har de fleste jeg kan komme til å ramle inn på i Norge/Skandinavia. Så har jeg Plugsurfing brikke som skal fungere på svært mange steder rundt i Europa. Da burde jeg komme meg greit frem uansett!

Men med god rekkevidde, så holder som oftest SuC og Ionity for det aller meste, annet enn ev. lokal lading om man blir lenge på et sted!

Men igjen, det er sterkt ønskelig med kortleser som gjør at man kan betale for seg med bankaksept eller de vanligste kredittkortene der og da. Også for AC-lading, selv om jeg der er med på at mange deler på samme kortleser, så fremst stolpene er godt merket med hvilket stolpenummer man skal aktivere!

Jeg har ingen ladeapper. Kun et kort som går til 175 000 ladepunkt.

Ac lading gjør jeg kun hjemme, har ikke kabel med på tur

Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 minutter siden):

Jeg har ingen ladeapper. Kun et kort som går til 175 000 ladepunkt.

Ac lading gjør jeg kun hjemme, har ikke kabel med på tur

Har fått med meg at BMW Charge gir en helt OK deal og fungerer masse steder. Skjønner godt at det ikke er så aktuelt å registrere seg hos andre, når avtalen fungerer så bra i uutgangspunktet. Så må det sies at den største kostnaden for ladingen, den betalte du vel egentlig da du kjøpte bilen, for det har de bakt inn i bilprisen! 😉

Ville fått det samme med CMH - ChargeMyHyundai, men jeg synes de er alt for dyr, og frister derfor lite å bruke de lengre. Hadde de kun pga Ionity-deal og "smørekampanjen" i forbindelse med batteribytte-akjsonen.

Finnes selvsagt andre nå, men når man allerede har registrert seg rundt omkring, så orker jeg ikke registrere meg hos noen av disse "universal-ladeoperatørene" uten eget ladenettverk, da de ikke tilbyr pakker som gjør det gunstigere.

Og som sagt, med Tesla SuC-abonnement eller Ionity Passport, så er det sjelden behov for å bruke noe annet, med mindre man som sagt tidligere, oppdager superbillig-kampanjer som den Uno-X har nå.

Altså, jeg har noen jeg er registrert hos fordi det ble gjort mens jeg var fersk elbil-eier, men nesten aldri bruker. Men jeg sier ikke de opp fordi de er fin å ha i backup! Inkludert at jeg fremdeles har CMH da jeg har avtale uten månedspris.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Ser Tesla Bjørn har en ganske mye høyere vekt enn det når han kjørte den på vekta, men det var kanskje feil med vekta?

nettopp pga påstandene dine her at jeg kunne tenke meg å se en test på Rudskogen. 
Tesla P er vel ikke noe mer satt opp for bane den heller. Men begge bilene er de mest oppjazza i sortimentet til hver fabrikant.

BMW I4 og tesla S er rimelig like i vekt.

M3 er litt lettere men er også noe lavere. har ikke regnet volum men vil tippe at I4 er noe midt i mellom. Det står ofte en m3 ved siden av min på parkeringen.

Begge vil gå varm ganske fort på bane. Tipper at bmw har bedre bremser. 

Hvordan Highland er aner jeg ikke. Skal være litt mykere. Det er veldig mange biler som er raskere enn min på bane. Det har ikke vert på listen over de 20 viktigste egenskapene når jeg kjøpte bil. Viktigere for meg at den tar meg raskt og komfortabelt fra A til B

Plad er vel tyngre enn I4. Klarer vel seg ok den også

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Har fått med meg at BMW Charge gir en helt OK deal og fungerer masse steder. Skjønner godt at det ikke er så aktuelt å registrere seg hos andre, når avtalen fungerer så bra i uutgangspunktet. Så må det sies at den største kostnaden for ladingen, den betalte du vel egentlig da du kjøpte bilen, for det har de bakt inn i bilprisen! 😉

Ville fått det samme med CMH - ChargeMyHyundai, men jeg synes de er alt for dyr, og frister derfor lite å bruke de lengre. Hadde de kun pga Ionity-deal og "smørekampanjen" i forbindelse med batteribytte-akjsonen.

Finnes selvsagt andre nå, men når man allerede har registrert seg rundt omkring, så orker jeg ikke registrere meg hos noen av disse "universal-ladeoperatørene" uten eget ladenettverk, da de ikke tilbyr pakker som gjør det gunstigere.

Og som sagt, med Tesla SuC-abonnement eller Ionity Passport, så er det sjelden behov for å bruke noe annet, med mindre man som sagt tidligere, oppdager superbillig-kampanjer som den Uno-X har nå.

Altså, jeg har noen jeg er registrert hos fordi det ble gjort mens jeg var fersk elbil-eier, men nesten aldri bruker. Men jeg sier ikke de opp fordi de er fin å ha i backup! Inkludert at jeg fremdeles har CMH da jeg har avtale uten månedspris.

Godt mulig det ligger i prisen på bilen

Syntes ikke den var veldig dyr. Betalte vel 50 000kr mere enn det jeg ga for 320 for 12 år siden. Den gangen jeg kjøpte I4 vurderte jeg en rwd taycan som alternativ. Omtrent like rask muligens litt større. Mercedes EQE kom like etter jeg hadde bestilt min. Den var også noe dyrere. En el 3 serie hadde vert ideell. Det får man kun i kina

Lenke til kommentar
kremt skrev (21 minutter siden):

Neue klasse 3-serie EL kommer vel om 1-2 år. 

Har ikke sett noe som frister med neue klasse. Skjønner ikke hvorfor alt må være nytt og moderne. Har hørt at det er pga det kinesiske markedet og at europeere helst vil ha runde instrumenter og brytere

Liker mye bedre interiør i min gamle BMW enn i dagens. Neue klasse blir enda værre. Kjører både E golf og Mazda el biler. Disse er helt ok til mitt bruk, bortsett fra forhjulsdriften og rekkevidde.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (35 minutter siden):

Godt mulig det ligger i prisen på bilen

Syntes ikke den var veldig dyr. Betalte vel 50 000kr mere enn det jeg ga for 320 for 12 år siden. Den gangen jeg kjøpte I4 vurderte jeg en rwd taycan som alternativ. Omtrent like rask muligens litt større. Mercedes EQE kom like etter jeg hadde bestilt min. Den var også noe dyrere. En el 3 serie hadde vert ideell. Det får man kun i kina

I3 som vi fikk i Europa, var jo totalt feil navn med tanke på hvordan BMW etterhvert navnga elbilene sine. Ble problematisk med to helt forskjellige biler som ville delt navn.

I Kina solgte de vel ikke vår variant av i3, så der var det lettere å komme med en elektrisk 3-serie. Men som @kremt skriver, det kommer en "Neue Klasse" 3-sere snart. Da er vel og navngivningen endret, så det ikke blir "feil" eller unaturlig...

Trestein skrev (3 minutter siden):

Har ikke sett noe som frister med neue klasse. Skjønner ikke hvorfor alt må være nytt og moderne. Har hørt at det er pga det kinesiske markedet og at europeere helst vil ha runde instrumenter og brytere

Liker mye bedre interiør i min gamle BMW enn i dagens. Neue klasse blir enda værre. Kjører både E golf og Mazda el biler. Disse er helt ok til mitt bruk, bortsett fra forhjulsdriften og rekkevidde.

Nå kommer sikkert ikke "Neue Klasse" til å se helt lik ut som prototypen, så jeg venter med å mene noe om dette til vi ser hva som faktisk blir resultatet.

Lenke til kommentar
24 minutes ago, Trestein said:

Skjønner ikke hvorfor alt må være nytt og moderne

Bilene blir trolig langt enklere bygd og billigere å lage. Samtidig forsøker man nok å få ned levetiden noe, trolig fra rundt 20 år på en del biler til maks 15 år nå. Det er ganske mye klager på G60 i forhold til interiørkvalitet, lyd når man lukker dører, ikke mulig å få softclose lengre osv i forhold til der mange var fornøyde med G30. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (3 minutter siden):

Bilene blir trolig langt enklere bygd og billigere å lage. Samtidig forsøker man nok å få ned levetiden noe, trolig fra rundt 20 år på en del biler til maks 15 år nå. Det er ganske mye klager på G60 i forhold til interiørkvalitet, lyd når man lukker dører, ikke mulig å få softclose lengre osv i forhold til der mange var fornøyde med G30. 

Levetiden til en bil er vel ca 6-8år så går verdien opp til 15år må det være bra. Mener jeg har hørt at bilfrabrikkene regner 6års drift som de bilene skal klare uten at utslipp blir for høye. Googlet litt og fant flere svar?

Savner mine e34 fra 90tallet. Den var godt skrudd sammen. Dørene var som på en gammel mercedes. Men de var jo mye dyrere enn i dag. Mener naboen kjøpte en helt ny 525i i 1987 til nesten 500 000kr. 

Lenke til kommentar
9 hours ago, Trestein said:

BMW I4 og tesla S er rimelig like i vekt.

M3 er litt lettere men er også noe lavere. har ikke regnet volum men vil tippe at I4 er noe midt i mellom. Det står ofte en m3 ved siden av min på parkeringen.

Begge vil gå varm ganske fort på bane. Tipper at bmw har bedre bremser. 

Hvordan Highland er aner jeg ikke. Skal være litt mykere. Det er veldig mange biler som er raskere enn min på bane. Det har ikke vert på listen over de 20 viktigste egenskapene når jeg kjøpte bil. Viktigere for meg at den tar meg raskt og komfortabelt fra A til B

Plad er vel tyngre enn I4. Klarer vel seg ok den også

Sammenligning med Model S gir ingen mening i det hele tatt.

Model 3 er veldig sammenlignbar med BMW i4 i volum.

Når det gjelder komfort og premiumfølelse så er det vel to ulike klasser
Men det er noen som bryr seg mer om sportslighet enn komfort og premiumfølelse. Mer prestanda til lavere pris appellerer til meg. Og siden jeg ikke har økonomi til å ha en dedikert banebil, så har biler som man kan ha det morsomt på bane med både sommer og vinter, men også hente i barnehagen med alltid appellert til meg. 

BMW’n er nesten 10 cm lengre, men de forsvinner stort sett i panser, som er der for at det skal være plass til forskjellige fossilmotorer og girkasser.

Tesla model 3 har lenger akselavstand. 

Er i utgangspunktet ikke så fan av banankassetesten for bagasje, men når det er såpass utklassing så gir det en indikasjon.

Model 3 tar 7 banankasser
I4 tar 5 banankasser

Så i praktisk henseende både på plass til mennesker og bagasje er Model 3 en større bil enn i4.

Sure, here's a comparison of the dimensions of the Tesla Model 3 Highland and the BMW i4 M50 set up in a table:

Dimension

Tesla Model 3 Highland

BMW i4 M50

Length

4694 mm (184.8 in)

4783 mm (188.3 in)

Width (excluding mirrors)

1849 mm (72.8 in)

1852 mm (72.9 in)

Height

1443 mm (56.8 in)

1448 mm (57.0 in)

Wheelbase

2875 mm (113.2 in)

2856 mm (112.4 in)

Curb Weight

Approx. 1745 kg (3847 lbs)

Approx. 2215 kg (4883 lbs)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...