Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (17 minutter siden):

Typisk AMCAR er vel ikke så bra i svingene som tesla men ellers så har den alt en amcar er kjent for. 

Nå kom jeg nettopp hjem etter en rundtur i sørnorge og inn til Karlstad i Sverige ca 2000km totalt. Har kun ladet på ionity. Konklusjon: man trenger ikke AMCAR for å komme raskt fram i Norden med elbil. Alle ladeøkter med full hastighet og over 100KW i gjennomsnitt. 

Vet du ikke bryr deg så mye om slikt som billig lading (etter eget utsagn), men Uno-X som er etablert i både Norge og Danmark med ladere, har kampanje på 3,- NOK/2,- DKK under Tour de France, men har hatt priser lenge nå med 1,- NOK1,- DKK (1,63 NOK) så lenge J. Abrahamsen har hatt klatretrøya.

Han mista den i går, og i dag har prisen vært oppe på 3,- NOK igjen, men i dag er Abrahamsen på delt førsteplass for klatretrøya, så da får vi se om den detter ned igjen i morgen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Vet du ikke bryr deg så mye om slikt som billig lading (etter eget utsagn), men Uno-X som er etablert i både Norge og Danmark med ladere, har kampanje på 3,- NOK/2,- DKK under Tour de France, men har hatt priser lenge nå med 1,- NOK1,- DKK (1,63 NOK) så lenge J. Abrahamsen har hatt klatretrøya.

Han mista den i går, og i dag har prisen vært oppe på 3,- NOK igjen, men i dag er Abrahamsen på delt førsteplass for klatretrøya, så da får vi se om den detter ned igjen i morgen...

Sjekka hva jeg har betalt. 350kr for ca  160KWh. Syntes ikke det var ille. Kan lade hos en masse ulike for 4kr pr kwh men jeg valgte ionity denne gangen. Virka hver gang!

Lenke til kommentar
Duriello skrev (7 minutter siden):

Hmm, den høres jo slett ikke ut som en typisk amcar, så utsagnet stemmer ikke helt. 🙂

Lyden på amkar er jo svært opp til hvilket eksosanlegg man har på. Kan være alt fra nesten uhørlig til topfuel dragster lyd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (Akkurat nå):

Sjekka hva jeg har betalt. 350kr for ca  160KWh. Syntes ikke det var ille. Kan lade hos en masse ulike for 4kr pr kwh men jeg valgte ionity denne gangen. Virka hver gang!

Er veldig godt fornøyd med Ionity, og har nesten utelukkende brukt de så lenge jeg har hatt elbil, i hvert fall så lenge jeg rakk frem eller de fantes i området. Kun der de ikke har vært, og i en liten mellomperiode at jeg har brukt noen andre.

Har nå Passport Motion som gir meg 3,80 NOK i Norge, som er veldig fin pris. Da har jeg riktignok i tillegg 65,- NOK i månedsavgift.

Men jeg klarer ikke si nei til ladestrøm til "hjemmeladepriser" når de har slike gode tilbud. Raske ladere, og stort sett dønn stabile, og aldri hatt større problemer. I tillegg har jeg heller ikke opplevd kø.

Men ser med undring at andre velger dyre Mer eller Circle K, Recharge eller Kople, selv om de ser eller burde ha sett skiltene med den grisebillige ladeprisen.

Lenke til kommentar
eintotre skrev (1 minutt siden):

Har selv brukt uno-x denne sommeren og det føles nesten ut som juks å lade til 1kr/kwt.

Som sagt så er utgifter til lading mikroskopiske i forhold til andre utgifter som Hotellopphold og restaurant middager. 

Men jeg observerer at bensinstasjoner på ingen måte er i ferd med å gå konk. Tror de elsker elbil kunder som må vente i 15-20 minutter og har en hel familie som har lyst på pølser og brus. Fossilbilene står i 2 min og vekk er de

Lenke til kommentar

Jeg har en ganske enkel tilnærmering til lading, planlegger lite rundt hvilken stasjoner jeg bruker, lader når jeg stopper for å spise å lader på de ladestasjonene som er nær der jeg vil spise uansett hva leverandør og pris er. Ikke så ofte jeg er på langtur at jeg gidder å prøve å spare noen kroner og ører på det :p 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
eintotre skrev (15 minutter siden):

Har selv brukt uno-x denne sommeren og det føles nesten ut som juks å lade til 1kr/kwt.

Tror de har såpass gode priser, at de ikke taper penger, selv om de sikkert ikke tjener mye når prisen er så lav.

Men for en reklame-effekt det har. Både for Uno-X ladenettverket, og for Rema 1000, da laderne enten er ved YX eller Uno-X "energistasjoner" eller ved Rema 1000-butikker.

Det blir fort lagt igjen noen kroner så lenge butikkene eller energistasjonene er åpne. Fordel er jo selvsagt når ladestopp og rekkevidde, og ønsket om pause, stort sett går i hop, slik det har gjort i sommer.

For min del ble Nord-Norge-turen ,og først og fremst returen, langt billigere enn jeg hadde fryktet. Jeg har IKKE dårlig samvittighet, selv om der jeg måtte lade hos andre, bare har vært nok til å rekke en Uno-X eller en Ionity-stasjon.

Turen nordover gikk mest i Ionity-ladere. Men både på tur nordover og tur nedover, måtte jeg lade noe hos Tesla da men ikke rakk å kjøre strekningen mellom Ionity Namskogan og Uno-X Fauske uten å ta en ladestopp i mellom.

:thumbup:

Endret av Snowleopard
Skriveleif
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (6 minutter siden):

Jeg har en ganske enkel tilnærmering til lading, planlegger lite rundt hvilken stasjoner jeg bruker, lader når jeg stopper for å spise å lader på de ladestasjonene som er nær der jeg vil spise uansett hva leverandør og pris er. Ikke så ofte jeg er på langtur at jeg gidder å prøve å spare noen kroner og ører på det :p 

Enig. Har bare ladet når jeg har kjørt forbi en ionity lader. Har aldri ladet der jeg har spist. Det gidder ikke jeg heller.

Lenke til kommentar

Er på sverige tur med bilen nå og hittil kun brukt Tesla sine ladere. Rått at min 5 år gamle bil pusher 250kW 😅

Men i går skulle jeg bruke en annen lader utenfor ett kjøpesenter og det var innmari knotete. Appen til denne "Bilkraft" laderen nektet å godta visa kortet mitt. Bare forsjellige feilmeldinger når jeg la det inn. Prøvde ett annet kort og det funket sa appen.

Så da fikk jeg endelig ladet.

Men en times tid etter ladingen får jeg sms om at de ikke fikk til å belaste meg på det kortet heller 😑 har lakt inn noen andre sitt kort nå men det ser heller ikke så lovende ut.

Alle kortene går varmt på sverigeturen så ikke noe regionsperre eller så heller. Om slikt tull er vanlig for folk uten Tesla forstår jeg litt mere det kravet for kortterminaler.

Forøvrig har alle ladingen hittil gått raskere enn pausene man trenger med barn på tur.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må bare skyte inn min mening ang. ladere; fuck Ionity ladere. Jeg har prøvd dem på flere langturer, og uten å overdrive tror jeg så mye som 25-50% av laderne på svært mange stasjoner er nede / ødelagte. De ser heller ikke ut til å fikses, da jeg ser at det er de samme laderne som er nede på de samme lokasjonene, og da på turer som har vært med flere måneders mellomrom. Pris kan jeg overleve; hurtiglading gjør man ikke så ofte, men robusthet er viktig. Når Ionity - hvertfall nedover Europa, ofte har stasjoner med kun 2-6 ladere, så er det problematisk når så mange er nede. 

Derimot er livet blitt mye bedre for den jevne reisende nå som Tesla har åpnet opp. Tur - retur Polen i påska så var det helt uproblematisk å lade kun på Tesla ladere tom. Tysklad, og I Polen bruker du Greenway eller noen av de andre operatørene som har bedre priser og ladeinfrastruktur enn Ionity. 

Noen vil nok se på posten min som at jeg er strengere med Ionity enn andre, og det kan kanskje være tilfelle, men når du skryter av å være et premium nettverk av de største aktørene, da forventer man bedre enn Wish / Temu ladenettverk. 

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Er på sverige tur med bilen nå og hittil kun brukt Tesla sine ladere. Rått at min 5 år gamle bil pusher 250kW 😅

Men i går skulle jeg bruke en annen lader utenfor ett kjøpesenter og det var innmari knotete. Appen til denne "Bilkraft" laderen nektet å godta visa kortet mitt. Bare forsjellige feilmeldinger når jeg la det inn. Prøvde ett annet kort og det funket sa appen.

Så da fikk jeg endelig ladet.

Men en times tid etter ladingen får jeg sms om at de ikke fikk til å belaste meg på det kortet heller 😑 har lakt inn noen andre sitt kort nå men det ser heller ikke så lovende ut.

Alle kortene går varmt på sverigeturen så ikke noe regionsperre eller så heller. Om slikt tull er vanlig for folk uten Tesla forstår jeg litt mere det kravet for kortterminaler.

Forøvrig har alle ladingen hittil gått raskere enn pausene man trenger med barn på tur.

Trikset er å ha dette fikset på forhånd, så slipper man knotet når man allerede er på ladeplassen! 😉

Ja, å knote med dette når man helst bare skulle få plugget til og startet ladingen, er et herk og noe som irriterer grenseløst. Samme med når man oppdager at det innlagte kortet er utgått.

Så kortbetaling som en standard-opsjon er sterkt ønsket.

The Very End skrev (1 time siden):

Må bare skyte inn min mening ang. ladere; fuck Ionity ladere. Jeg har prøvd dem på flere langturer, og uten å overdrive tror jeg så mye som 25-50% av laderne på svært mange stasjoner er nede / ødelagte. De ser heller ikke ut til å fikses, da jeg ser at det er de samme laderne som er nede på de samme lokasjonene, og da på turer som har vært med flere måneders mellomrom. Pris kan jeg overleve; hurtiglading gjør man ikke så ofte, men robusthet er viktig. Når Ionity - hvertfall nedover Europa, ofte har stasjoner med kun 2-6 ladere, så er det problematisk når så mange er nede. 

Derimot er livet blitt mye bedre for den jevne reisende nå som Tesla har åpnet opp. Tur - retur Polen i påska så var det helt uproblematisk å lade kun på Tesla ladere tom. Tysklad, og I Polen bruker du Greenway eller noen av de andre operatørene som har bedre priser og ladeinfrastruktur enn Ionity. 

Noen vil nok se på posten min som at jeg er strengere med Ionity enn andre, og det kan kanskje være tilfelle, men når du skryter av å være et premium nettverk av de største aktørene, da forventer man bedre enn Wish / Temu ladenettverk. 

Må si jeg ikke kjenner meg helt igjen. Ja, det kan være at noen ladestolper er nede, men sjeldent mer enn en eller to samtidig, og de er normalt sett rask med få opp laderne igjen. Men, det er fremdeles ikke godt nok.

Og om du opplevde dette på en god andel stasjoner, så igjen, da har du vært maks uheldig. Dette er jeg ikke vant med å oppleve, og jeg lader relativt ofte hos Ionity, siden de er min foretrukne ladeoperatør.

Tesla er en veldig sterk nr. 2 både pga antall ladere hvert sted, og så mange steder. Men de korte kablene gjør at jeg med min bil må veldig nærme, og må som regel parkere skrått med snuten nesten helt inn på laderen. Heldigvis er det V4 på alle nye steder, men ønsker jo sterkt at de begynner å skifte ut kablene til noe lengre på de som er V2 spesielt, men og de med V3.

PS! Her er nok komboen med bil med ladeluke som ikke er helt sentrert og åpner "feil" vei (skulle åpnet i bunn og opp, og funkert som "tak" over ladeporten),og Tesla som helst plasserer laderne slik at de passer best til biler med ladeluka på venstre bakskjerm eller høyre fremskjerm best, forståelig nok når de var lukket for annet enn Tesla.

Lenke til kommentar
Mag ne skrev (1 minutt siden):

Bare navnet som minner om opprinnelig Ford Capri!

Synd, for en elektrisk Ford Capri som faktisk minner om original Capri, hadde vært kult!

Denne blir litt mellom alle stoler. Som du sier, en VW AG-bil som utvendig ser ut som en PS2, men med Ford-navn og Ford sin skjerm-løsning!

Lenke til kommentar

Lurer på hvor mye ford må betale vag for å bruke platformen, kan ikke se for meg ford tjene allverdens på hver solgte explorer/capri. Syns også ford har gjort minst mulig med explorer/capri, de kunne tatt meb plattformen og lansert en elbil som er best i plattformen men istedenfor bare kopiert vw og satt i sin skjerm og os.

 

Lenke til kommentar

Haptic-knappe-satan. Har en Ford selv men med faktiske knapper; å gå for noe tilsvarende Haptic er for meg like uaktuelt som!å godta 1000IQ handlingen til Space Karen med å fjerne spakene / stalks fra rattet.

Ellers så leste jeg meldingen din @Snowleopard; godt vi har forskjellige opplevelser og at min muligens har vært maks uheldig de gangene jeg har brukt det.

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, OC-Freak said:

Blir som denne ford Explorer testen.

Introen er gullfin, med tanke på haptisk-knappe-faenskap. 🤣

 

Følger de selv og flirte godt :D Men bare så jeg har forstått det rett; Haptic er egentlig ikke så veldig kostbesparende, men allikevel driver VW / Ford fortsatt å produserer biler med dem. Hvorfor - all den tid de aller fleste har utrykket misnøye over flere år nå? Og, stemmer det at VW skal gå vekk fra disse fom. 2025? 

Endret av The Very End
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...