Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

  • Evil-Duck gjenåpnet denne emne
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Fantomtegningen skrev (18 minutter siden):

https://www.motor.no/aktuelt/se-firehjulstrekkeren-spinne-pa-bakhjulene/280587

Begynner å bli nokså mange av dem som ikke leser nøye spesifikasjonene til bilen dem kjøper....

Nå var jo heller ikke importøren og forhandleren klar over problemet, før etter at kunder meldte det. Og det er dessverre lett og overse slik informasjon, og forhandler kan og ha glemt å opplyse om dette.

Uansett, skremmende dårlig av MG. Burde nesten vært ulovlig å kalle det 4WD om det ikke også fungerer ved rygging. Da er det ikke en fullverdig 4WD-løsning, men en semi-4WD, og de burde kalt det noe tilsvarende også.

Dette er massivt dårlig reklame for MG, uansett hvordan man snur det rundt. Og skremmende at i en påstand-mot-påstand, at forhandler blir trodd istedet for å beskytte kjøper som er den svake part i dette. Det er jo uansett hensikten med en "forbrukerkjøpslov".

Jeg håper virkelig at han får hjelp til å anke denne, og gjerne med en bedre advokat til å prosedere saken sin!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (11 minutter siden):

Nå var jo heller ikke importøren og forhandleren klar over problemet, før etter at kunder meldte det. Og det er dessverre lett og overse slik informasjon, og forhandler kan og ha glemt å opplyse om dette.

Uansett, skremmende dårlig av MG. Burde nesten vært ulovlig å kalle det 4WD om det ikke også fungerer ved rygging. Da er det ikke en fullverdig 4WD-løsning, men en semi-4WD, og de burde kalt det noe tilsvarende også.

Dette er massivt dårlig reklame for MG, uansett hvordan man snur det rundt. Og skremmende at i en påstand-mot-påstand, at forhandler blir trodd istedet for å beskytte kjøper som er den svake part i dette. Det er jo uansett hensikten med en "forbrukerkjøpslov".

Jeg håper virkelig at han får hjelp til å anke denne, og gjerne med en bedre advokat til å prosedere saken sin!

Enig

De reklamerer fortsatt med "Firehjulsdrift (4WD)" på forsiden og under konfigurer modell. Dette burde tydlig fremkomme med noe ala (4WD)* + *Gjelder ikke for rygging. - med tydlig beskrivelse, uten at man skal grave etter en gjemt tekst i en PDF katalog. 

Endret av MrL
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (18 minutter siden):

Nå var jo heller ikke importøren og forhandleren klar over problemet, før etter at kunder meldte det. Og det er dessverre lett og overse slik informasjon, og forhandler kan og ha glemt å opplyse om dette.

Uansett, skremmende dårlig av MG. Burde nesten vært ulovlig å kalle det 4WD om det ikke også fungerer ved rygging. Da er det ikke en fullverdig 4WD-løsning, men en semi-4WD, og de burde kalt det noe tilsvarende også.

Dette er massivt dårlig reklame for MG, uansett hvordan man snur det rundt. Og skremmende at i en påstand-mot-påstand, at forhandler blir trodd istedet for å beskytte kjøper som er den svake part i dette. Det er jo uansett hensikten med en "forbrukerkjøpslov".

Jeg håper virkelig at han får hjelp til å anke denne, og gjerne med en bedre advokat til å prosedere saken sin!

Særlig siden kunden hadde fått den gamle brosjyren hvor dette ikke var nevnt i hele tatt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
13 hours ago, Hanhijnn said:

Særlig siden kunden hadde fått den gamle brosjyren hvor dette ikke var nevnt i hele tatt.

Han hevder han fikk den gamle. Problemet er vel at ingen av partene har særlig bevis. Men selger kunne vise til at de hadde tatt tak i problemet.. kind of...

En så stor endring på en så vanlig feature skulle vært obligatorisk stor font i kontrakten...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (4 timer siden):

Han hevder han fikk den gamle. Problemet er vel at ingen av partene har særlig bevis. Men selger kunne vise til at de hadde tatt tak i problemet.. kind of...

En så stor endring på en så vanlig feature skulle vært obligatorisk stor font i kontrakten...

Så på denne bilen en gang. Jeg er typen som leser meg opp veldig og visste at bilen ikke hadde AWD ved rygging. Selger visste det ikke når jeg gikk gjennom bilen med denne. Ble ikke kjøp da jeg ikke likte enkelte billige løsninger som deksel/kanaler under og dørhåndtak som kjentes som billig hardplast. Som sagt leser jeg meg opp mye og undersøker hver detalj på bilen i mye større omfang enn f.eks youtubere og andre som tester bilene. Savner gamle dagers tester på f.eks svensk TV der man tok nybilene opp på bukk og gikk gjennom f.eks rustbeskyttelse og kommenterte valgte tekniske løsninger sett fra en bilmekanikers ståsted. Munro gjør noe lignende,men sett med økonomiske øyne fra produsentens side,ikke kundens. Dessverre er det i dagens internett verden med ekstremt mange influensere som tester biler knapt noen som går i dybden og vurderer alle tekniske sider ved bilen sett fra en kjøpers ståsted. Dermed kan jeg som kunde med litt gravejournalistikk ofte vite mye mer om bilen enn selger. F.eks hvilken underleverandør som leverer ledningsnett,hvilke legeringer som brukes,hvem som leverer vindushviskere,batterier,kjente feil/mangler,tilbakekallinger osv..osv. Dessverre har vi veldig få genuint interesserte bilselgere eller influensere og følgelig får ikke kunden vite alt om bilen før den kjøpes. I dag kan man på den lokale stasjonen mer om å selge pølser,enn å bistå med f.eks lufttrykk eller hvilke kjemiske vaskemidler man bruker i vaskemaskinen. Forhandlere vet å utnytte manglende kunnskap og da får vi saker der selskaper som f.eks Tesla avviser reklamasjon fordi kunden påstås å ha vasket bilen med feil kjemi på vaskeprogrammet...hverken kunden eller der man vasket bilen kan motbevise fordi ingen har anelse om hva bilen ble vasket med..Nei vi som kunder blir stadig mindre kunnskapsrike dessverre..og jussen hjelper oss bare et lite stykke på veien..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (32 minutter siden):

Uten det enveis 4wd systemet ville vel bilen vært så sinnsykt tørst at det ville vært feil det og.. :p

 

Vel,de kunne jo designe detre annerledes med f.eks frikobling av trekk på forhjulene dersom man ikke valgte en traction mode. Er mange måter å få ned forbruket på. Og 10% større forbruk på en elbil utgjør mindre i driftkostnader enn 10% økte kostnader på en fossil

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
2 hours ago, FriskLuft said:

Vel,de kunne jo designe detre annerledes med f.eks frikobling av trekk på forhjulene dersom man ikke valgte en traction mode. Er mange måter å få ned forbruket på. Og 10% større forbruk på en elbil utgjør mindre i driftkostnader enn 10% økte kostnader på en fossil

Absolutt, er vel slik Hyundai/Kia gjør det. Men det er nok mye dyrere og folk vil jo ikke kjøpe en dyr MG.

En billigere løsning ville kansje vært å bruke induksjonsmotor fremme som de fleste andre gjør. Men da er bilen mindre effektiv når firehjulstrekk er i bruk. 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Banner i kirka, javel. Har i mindre/kortere grad hatt noen erfaring med Tesla overhodet. Den lengste hadde jeg i dag, en taxi tur fra Sandvika til Oslo. Herregud, hvordan er denne bilen skrudd sammen egentlig? Eller er det strips? Fra passasjerplass i baksetet var det skrangling både hist og pist, og hjulstøyen opplevdes som kom rett igjennom døren. Hvor har det blitt av støy-isolasjonen? Bilen var 3 mnd gammel..

Jeg hadde en 2000 modell BMW 5-serie E39 karosseri(bensin). Der snakker vi støy-isolasjon, hadde ikke brøkdelen av støyen som til denne el-bilen.

Tror folk virkelig at en el-bil nødvendigvis er synonymt med mindre støy i kupéen?

Endret av Sovna
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Sovna skrev (19 minutter siden):

Banner i kirka, javel. Har i mindre/kortere grad hatt noen erfaring med Tesla overhodet. Den lengste hadde jeg i dag, en taxi tur fra Sandvika til Oslo. Herregud, hvordan er denne bilen skrudd sammen egentlig? Eller er det strips? Fra passasjerplass i baksetet var det skrangling både hist og pist, og hjulstøyen opplevdes som kom rett igjennom døren. Hvor har det blitt av støy-isolasjonen? Bilen var 3 mnd gammel..

Jeg hadde en 2000 modell BMW 5-serie E39 karosseri(bensin). Der snakker vi støy-isolasjon, hadde ikke brøkdelen av støyen som til denne el-bilen.

Tror folk virkelig at en el-bil nødvendigvis er synonymt med mindre støy i kupéen?

Kjenner meg IKKE igjen i den framstillingen på noen som helst måte. Har en 2 år gammel Model Y, og tar heller bilen enn fly når jeg skal til Oslo, Bergen, Trondheim etc. Noe veistøy er det selvfølgelig, men man kan snakke lavmælt sammen uten problemer underveis.

Skal ikke motsi din opplevelse, men jeg kjenner meg IKKE igjen i den i hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Hadde samme erfaring når jeg satt på med en gammel sliter av en Tesla Model S Taxi (første gen med sort grill) i fjor sommer i skien, det var faktisk helt krise 😅. Men kjenner meg som Hannhijn ikke igjen med beskrivelsen av nyere Model 3 og Model Y, førstnevnte har jeg tilbragt mye tid i, litt mer veistøy enn tysk premium (ikke noe verre enn andre budsjetts biler) men svært lite skrangling. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (24 minutter siden):

Kjenner meg IKKE igjen i den framstillingen på noen som helst måte. Har en 2 år gammel Model Y, og tar heller bilen enn fly når jeg skal til Oslo, Bergen, Trondheim etc. Noe veistøy er det selvfølgelig, men man kan snakke lavmælt sammen uten problemer underveis.

Skal ikke motsi din opplevelse, men jeg kjenner meg IKKE igjen i den i hele tatt.

Skjønner. Men jeg la også godt merke til hvor klart støyen ekspanderte med fartsøkning. Hjul/vind støy. Som sagt, kan ikke uttale meg om merket generelt, var ikke hensikten heller, men jeg ble temmelig overrasket.

For alt jeg vet så kan denne taxisjåføren ha for vane å kjøre i 100 km/t over fartsdumper, og da løsner jo det meste i forføyningene..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (5 timer siden):

Hadde samme erfaring når jeg satt på med en gammel sliter av en Tesla Model S Taxi (første gen med sort grill) i fjor sommer i skien, det var faktisk helt krise 😅. Men kjenner meg som Hannhijn ikke igjen med beskrivelsen av nyere Model 3 og Model Y, førstnevnte har jeg tilbragt mye tid i, litt mer veistøy enn tysk premium (ikke noe verre enn andre budsjetts biler) men svært lite skrangling. 

Med nye Model 3 er de imo blant de bedre. Balansert og fin på flere forskjellige underlag og en helt annen bil enn de andre Teslaene. Dette har vært ankepunkt nummer 1, den drit billige feelingen på når man ratter bilen.

 

Model 3 er rakkelverk, pinnestiv med lite lyddemping. Model Y er noe bedre, men fortsatt for stiv og bråkete (er på bilferie i Danmark med Y nå)

Når nye Model Y får samme understell som Highland så kan jeg lett ryke på en sånn. 

Lenke til kommentar
Sovna skrev (21 timer siden):

Tror folk virkelig at en el-bil nødvendigvis er synonymt med mindre støy i kupéen?

Minner meg om mitt første møte med tesla. Må ha vært i 2015. Var en taxi s85 rwd. Var en vanvittig støy i bilen, måtte snakke en del høyere enn normalt. Så ga sjåføren litt på, og den gikk langt i fra så godt som folk skulle ha det til. Kjøpte meg en Model 3 i 2022, og det var vesentlig bedre men fortsatt så dårlig at jeg solgte den igjen ganske så kjapt! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Først nå etter så mange år og etter så mange andre biler er det at jeg merker hvor god den bilen var. Solgte den på 290.000 km. Utenom slitasjedeler hadde jeg kun en fordeler som utgift. Hørte nesten ikke lyden av motoren på tomgang selv om du sto relativt nære. "male som en katt" begrepet passer ikke bilen/motoren, BMWén var mye stillere enn det.

Var halve Europa rundt med denne bilen. Dypt savnet❤️

Endret av Sovna
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...