Jotun Skrevet 15. juni Del Skrevet 15. juni (endret) frohmage skrev (22 minutter siden): Her i Norge er det jo mange elbileiere som skryter av at de uansett aldri bruker hurtiglading, og at nesten ingen trenger det, siden rekkevidden er så god. Lader ikke amerikanerne hjemme? Aner et litt satt på spissen type innlegg. Eg personlig har hurtigladet med Teslaen kanskje 10-15 ganger på et år. Leagen derimot har eg ikke hurtigladet på over to år nå. Fordi den brukes kun i nærmiljøet til og fra jobb. Så hvorfor skulle ikke de mange elbileierene kunne si det? Det er nok de aller aller fleste som har lenge mellom hver hurtiglading. Personlig,hvis eg skulle krysset usa flere ganger i mnd så hadde eg neppe kjøpt elbil. 🤷 Uansett hvor bra utbygd ladenettverk som fantes.... Endret 15. juni av Jotun 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 15. juni Del Skrevet 15. juni frohmage skrev (20 minutter siden): Her i Norge er det jo mange elbileiere som skryter av at de uansett aldri bruker hurtiglading, og at nesten ingen trenger det, siden rekkevidden er så god. Lader ikke amerikanerne hjemme? Mange gjør nok det. Men som ihvertfall jeg har forstått, mange har langt lavere hastigheter på ladingen sin hjemme, med 110V mange steder. Men til gjengjeld har endel 220V og dessuten støtte for 64A. Og endel kjører jo med elbil for Über, og da har de kanskje bare hurtiglading/"destination chargers"/Public Chargers å velge mellom. Dette i tillegg til at avstandene gjerne er store, farta endel høyere enn her hjemme, og laderne i andre nettverk, er tildels spredd. Så har du og endel som kjøper bil i "randsonene", der laderne gjerne er langt mer spredd. F.eks. sett endel videoer av folk som kjøper elbil i et område, og har en "interessant" kjørevei for å hente bilen hjem, om de ikke bruker transportfirma for å hente bilen! 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 15. juni Del Skrevet 15. juni Snowleopard skrev (46 minutter siden): En stor mangel med hele den artikkelen, er at den ikke opplyser om hvilke elbileiere som er spurt, og om det er forskjell mellom svarene og hvilke elbiler de kjøpte. Det er nemlig ikke ukjent at USA har et "klasseskille" mellom de som har kjøpt Tela, og de som har kjøpt elbiler fra andre produsenter. Tesla-eiere generelt er veldig godt fornøyde med både bil og ladeinfrastrukturen, selv om det er mangler i visse områder. Derimot vil nok de som har kjøpt elbiler fra andre produsenter, ha levd med et heller crappy ladetilbud med få ladere hvert sted, mye nedetid, og mange ladere som kommer opp i oversikten over tilgjengelige ladere, være AC-ladere med ymse hastigheter. Nå som NACS er blitt ny standard der borte, vil det nok bli en helt annen sak. Det både kommer biler med NACS-ladeport fra de andre fabrikantene, og det kommer CCS1 til NACS-adaptere, som gjør at man kan lade på tvers av nettverkene. Da vil nok også disse oppleve en helt annen lydopplevelse, mer i tråd med det vi opplever i Norge og tildels resten av Europa. Nåvel, med den markedsandelen Tesla har i USA, så gjelder nok denne konklusjonen Teslaeiere også. 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 15. juni Del Skrevet 15. juni Snowleopard skrev (35 minutter siden): Dette i tillegg til at avstandene gjerne er store, farta endel høyere enn her hjemme, og laderne i andre nettverk, er tildels spredd. Big Country, yes. Persontransport med tog(utemom subways) er minimal i forhold til biltrafikk. Highways ruler med 6-8-10-12-lines. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 15. juni Del Skrevet 15. juni Uansett, Tesla Model Y er per 2023 verdens mestselgende bilmodell av alle, med 1,22 millioner biler, med Toyota Rav 4 og Honda CR-V på de toi neste plassene. Toyota Corolla og Toyota Corolla Cross på de to neste plassene. Tesla har forøvrig og 10ende-plassen med TM3: https://www.carscoops.com/2024/06/tesla-model-y-was-worlds-best-selling-car-last-year/ Gikk forøvrig inn på McKinseys side, for å få mere info. Dog, det var ikke denne som var på "førstesiden", men en annen som handlet om kjøsprosessen, valgmuligheter, prøvekjøring og enklere valg, men likevel mulighet for en viss personliggjøring av bilen. Her var det 4000 tusen respondenter "globally"... https://www.mckinsey.com/industries/automotive-and-assembly/our-insights/electric-vehicle-buyers-demand-new-experiences Og denne om Europas "roadmap" for bilindustrien, som viser økt salg for BEVs (8% markedsandel) i et eller synkende marked (26% reduksjon): https://www.mckinsey.com/industries/automotive-and-assembly/our-insights/a-road-map-for-europes-automotive-industry Og denne om at den virkelige el.kjøretøy-revolusjonen kommer på 2 hjul: https://www.mckinsey.com/industries/automotive-and-assembly/our-insights/the-real-global-ev-buzz-comes-on-two-wheels Og så har vi denne om flere trender, og om økt behov for ladere. TV2 sin artikkel er forresten nettopp oppdaterm med et poenget tatt med. Så kan man lure, basert på andre artikler og vurderinger av McKinsley, om hva de egentlig er ute etter. Se neste linker også: https://www.mckinsey.com/features/mckinsey-center-for-future-mobility/our-insights/exploring-consumer-sentiment-on-electric-vehicle-charging https://www.reddit.com/r/electricvehicles/comments/1devkit/more_than_40_of_us_ev_buyers_want_to_go_back_to/ https://supercarblondie.com/study-shows-ev-buyers-want-combustion-engines-back/ https://evxl.co/2024/06/13/mckinsey-study-dissatisfaction-ev-buyers/ https://www.allpar.com/threads/forty-percent-of-ev-owners-say-they-want-to-go-back-to-ice-mckinsey-study-finds.246683/ Hovedartikkelen, for de som orker å registrere seg hos Automotive News: https://www.autonews.com/mobility-report/40-us-ev-owners-want-return-combustion-engine-cars ""Editor's note: The percentage of American EV owners who say they are likely to switch back to a combustion engine vehicle has been corrected to reflect updated information provided by McKinsey & Co. An earlier version of this story contained an outdated percentage. More than 4 in 10 owners of electric vehicles in the U.S. are likely buy a combustion engine car for their next purchase. That's the takeaway of a global McKinsey & Co. consumer survey that, among other findings, concluded that charging concerns are hindering the transition to EVs. Twenty-nine percent of EV owners across the globe said they're likely to reverse course. That hit 46 percent in the U.S. Consumers globally said their top concern was the inadequacy of the public charging infrastructure. They also cited concerns with high costs of ownership and detrimental impact to long-distance trips. "I didn't expect that," Philipp Kampshoff, leader of the consulting firm's Center for Future Mobility, told Automotive News. "I thought, 'Once an EV buyer, always an EV buyer.' " The consumer sentiments may go hand in hand with the slow rollout of a U.S.-backed charging network. Only eight stations are operational following the creation of the National Electric Vehicle Infrastructure program two years ago. Only 23 states have started doling out financing from the $5 billion federal program, according to EVAdoption data through the end of May. Among existing stations, both public and private stations can be hard to find. Gas station options are displayed on road signage near interstate exits, while EV chargers remain far from public view. "Part of availability is visibility," he said. "You can't keep chargers hidden behind a Walmart." The U.S. is not alone. Only 9 percent of global respondents felt the public-charging buildout was sufficient for their needs. But it's a problem bound to grow in importance because "the next generation of EV buyers will rely on public charging much more than the current one," Kampshoff said. Among other charging-related findings, McKinsey found: Twenty-one percent of global respondents do not want to ever switch to an EV. Among those, 33 percent cited charging concerns. Charging concerns are exacerbated by range-related expectations. Consumers' minimum range expectations have grown to 291.4 miles today from 270 miles in 2022. The range of in-market products has not grown as quickly, McKinsey said. As part of its biennial survey, McKinsey asked approximately 200 questions to more than 30,000 consumers in 15 countries, which collectively comprise more than 80 percent of global sales volume. McKinsey issued its findings on June 12. Overall, consumers are slightly more willing to consider electrified vehicles than they were two years ago. Thirty-eight percent of non-EV owners say they anticipate that a plug-in hybrid or full battery electric will be their next vehicle. That’s up from 37 percent in 2022. Varied consumer preferences for EVs, plug-ins and combustion powertrains, combined with a variety of changing regulations globally, make planning a complicated process across the auto industry and its supply chain. "OEMs and suppliers now have to invest in multiple technologies," said Kevin Laczkowski, global co-lead of McKinsey's automotive and assembly practice. "This is the ultimate uncertainty right now, like almost never before."" 2 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 15. juni Del Skrevet 15. juni 1 minute ago, Snowleopard said: Uansett, Tesla Model Y er per 2023 verdens mestselgende bilmodell av alle Tesla har bare 5 modeller*, og fire av de er for spesiellt intresserte. I mellomtiden spinner andre produsenter ut gjerne 4-5 nye modeller hvert år, så om man teller salg pr. modell får man naturlig nok et skjevt bilde. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 15. juni Del Skrevet 15. juni (endret) sverreb skrev (7 minutter siden): Tesla har bare 5 modeller*, og fire av de er for spesiellt intresserte. I mellomtiden spinner andre produsenter ut gjerne 4-5 nye modeller hvert år, så om man teller salg pr. modell får man naturlig nok et skjevt bilde. Dette var kun modell, ikke merke. Altså kun modellen Tesla Model Y!, Og Tesla Model 3 er altså på 10ende-plass. Og dette er ikke mest solgte BEV eller "elektrifiserte" modell (BEV+ HEV + PHEV) , men mest solgte uansett drivlinje! Uansett, råsterkt av et merke folk bare flirte av i begynnelsen. Endret 15. juni av Snowleopard Skriveleif 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 15. juni Del Skrevet 15. juni Snowleopard skrev (1 time siden): Dette var kun modell, ikke merke. Altså kun modellen Tesla Model Y!, Og Tesla Model 3 er altså på 10ende-plass. Og dette er ikke mest solgte BEV eller "elektrifiserte" modell (BEV+ HEV + PHEV) , men mest solgte uansett drivlinje! Uansett, råsterkt av et merke folk bare flirte av i begynnelsen. Spørsmålet er hvor mye de hadde solgt uten subsidier? Hvor mye selger de i land uten elbil fordeler? 1 Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 15. juni Del Skrevet 15. juni I USA var det ikke ytre høyre som først kjøpte biler med ladeplugg, og så oppdager man at den unge mannen som oppfant😉 disse bilene etterhvert viser seg å være Hitler😉 og da blir noen litt usikre 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 15. juni Del Skrevet 15. juni Trestein skrev (11 minutter siden): Spørsmålet er hvor mye de hadde solgt uten subsidier? Hvor mye selger de i land uten elbil fordeler? Hvorfor er det interessant? Spør du om det samme når det kommer til BMW sine elbiler, Audi, VW, Porsche, MB etc? Hvorfor selger ikke disse legacy-forhandlerne bedre enn Tesla, om de er så mye bedre og fremdeles mottatt akkurat de samme subsidiene? Alle vet at elbiler er dyrere enn ice-biler, bl.a. pga batteriet. I de fleste land er fremdeles elbiler dyrere enn icebiler selv etter at man har tatt i mot subsidier. Likevel øker elbiler i omfang sammenlignet med icebiler. Det er vel nesten bare i Norge at elbilene faktisk kan bli billigere enn tilsvarende icebil pga mva-fritaket/reduksjonen og fritak for de fleste andre avgifter, selv om de pga høyere vekt også får høyere vektavgift enn tilsvarende icebiler. Hvorfor ikke bare se på det at de har blitt mest solgte modellen i verden, og gratulere de med dette? 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 15. juni Del Skrevet 15. juni Snowleopard skrev (18 minutter siden): Hvorfor er det interessant? Spør du om det samme når det kommer til BMW sine elbiler, Audi, VW, Porsche, MB etc? Hvorfor selger ikke disse legacy-forhandlerne bedre enn Tesla, om de er så mye bedre og fremdeles mottatt akkurat de samme subsidiene? Alle vet at elbiler er dyrere enn ice-biler, bl.a. pga batteriet. I de fleste land er fremdeles elbiler dyrere enn icebiler selv etter at man har tatt i mot subsidier. Likevel øker elbiler i omfang sammenlignet med icebiler. Det er vel nesten bare i Norge at elbilene faktisk kan bli billigere enn tilsvarende icebil pga mva-fritaket/reduksjonen og fritak for de fleste andre avgifter, selv om de pga høyere vekt også får høyere vektavgift enn tilsvarende icebiler. Hvorfor ikke bare se på det at de har blitt mest solgte modellen i verden, og gratulere de med dette? Jeg har aldri gratulert verken volkswagen eller toyota for å ha verdens mest solgte bilmodell. Ser man på Model X og model S er de ikke veldig store mot BMW Mercedes og Audi sine tilsvarende modeller . Hadde volkswagen kun laget ID4 og ikke id3 Etron eller skoda enyakk hadde nok den solgt vesentlig mere det klarer du vel å forstå? Tesla har i praksis kun model y som selger(Selv om salget ikke har vert så bra i det siste) 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 15. juni Del Skrevet 15. juni Trestein skrev (5 minutter siden): Jeg har aldri gratulert verken volkswagen eller toyota for å ha verdens mest solgte bilmodell. Ser man på Model X og model S er de ikke veldig store mot BMW Mercedes og Audi sine tilsvarende modeller . Hadde volkswagen kun laget ID4 og ikke id3 Etron eller skoda enyakk hadde nok den solgt vesentlig mere det klarer du vel å forstå? Tesla har i praksis kun model y som selger(Selv om salget ikke har vert så bra i det siste) Du sammenligner fremdeles en relativt fersk bilfabrikant som kom med ny teknologi (li-ion-batterier) og vekket liv i elektriske biler, mot fabrikanter som har hatt massevis av år på å bygge seg opp. På veldig få år, når man ser på hvor kostnadsintensiv bilproduksjon er, har de vokst fra å være en ubetydelig "mygg" som plutselig er blitt en produsent som styrer hva de andre bilprodusentene gjør. Selvsagt har de ikke rukket å bygge opp en bred portefølje av biler, men bygger seg gradvis opp. Gi de 20 år til, så har de kanskje blitt store nok til å ha biler i de fleste kategorier. I mellomtiden er det fremdeles bare å ta av seg hatten for at de har klart å lage verdens mest solgte bil, til tross for at de fremdeles ikke er i alle bilmarkeder i verden. 1 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 15. juni Del Skrevet 15. juni (endret) Sigh.. Kom tilbake når model y passerer 50 millioner solgte biler. T-Ford solgte vel også rundt 16 millioner biler under en periode på drygt 19 år. 🥱 Edit* Jada jada, vet dette tilsvarer rund 860ish tusen biler i året, men gidder ikke tråle nettet etter nøyaktig hvilket år de solgte best, kun for i forsøk på å stilne "the cult of T" circle jerken som er pågående. Edit2* Nei, jeg hater ikke Tesla, eller Musk, eller Steve Jobs og Apple. For lite tid til å konstant gå rundt å hate ting her i livet. Men jeg hater måker, de er unntaket. Endret 15. juni av Duriello 3 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 15. juni Del Skrevet 15. juni Duriello skrev (3 minutter siden): Sigh.. Kom tilbake når model y passerer 50 millioner solgte biler. T-Ford solgte vel også rundt 16 millioner biler under en periode på drygt 19 år. 🥱 De er jo det konseptet tesla følger slavisk. VW bobla solgte bra også. Selv BMW 3 serie har solgt over 16millioner biler 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 15. juni Del Skrevet 15. juni Duriello skrev (8 minutter siden): Sigh.. Kom tilbake når model y passerer 50 millioner solgte biler. T-Ford solgte vel også rundt 16 millioner biler under en periode på drygt 19 år. 🥱 Og hvis/om de skulle nå dithen og, hva er neste barriere man må nå før de får litt anerkjennelse? For det virker som man bare flytter grensen etterhvert som Tesla når de "laverehengende fruktene"...! Nei, noen er jammen meg aldri fornøyd... 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 15. juni Del Skrevet 15. juni Trestein skrev (3 minutter siden): De er jo det konseptet tesla følger slavisk. VW bobla solgte bra også. Selv BMW 3 serie har solgt over 16millioner biler Så godt som alle BMW 3 serie dog, ser bra ut! Digger design på feks TM3, men missliker Y. 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 15. juni Del Skrevet 15. juni Snowleopard skrev (2 minutter siden): Og hvis/om de skulle nå dithen og, hva er neste barriere man må nå før de får litt anerkjennelse? For det virker som man bare flytter grensen etterhvert som Tesla når de "laverehengende fruktene"...! Nei, noen er jammen meg aldri fornøyd... Dere har da en egen tråd dere kan circlejerke i. Hvorfor holde på å gnåle om dette i alle tråder dere kan? Ja, tesla gjør bra ting! De gjør også rævva ting! Jadaa! Elon er en autistisk dickwad genious! Herregud.. 5 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 15. juni Del Skrevet 15. juni Duriello skrev (1 minutt siden): Dere har da en egen tråd dere kan circlejerke i. Hvorfor holde på å gnåle om dette i alle tråder dere kan? Ja, tesla gjør bra ting! De gjør også rævva ting! Jadaa! Elon er en autistisk dickwad genious! Herregud.. Dette er en elbil-tråd. Du får bare innfinne deg med at Tesla blir nevn her og. Det var dessuten bare en liten del av et langt innlegg, men det var tydeligvis det at Tesla ble nevnt i en positiv vending som tydeligvis var det som trigget! Må si jeg flirer når du klarer å bli så brydd over dette! 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 15. juni Del Skrevet 15. juni Snowleopard skrev (2 minutter siden): Dette er en elbil-tråd. Du får bare innfinne deg med at Tesla blir nevn her og. Det var dessuten bare en liten del av et langt innlegg, men det var tydeligvis det at Tesla ble nevnt i en positiv vending som tydeligvis var det som trigget! Må si jeg flirer når du klarer å bli så brydd over dette! Du la merke til at jeg skrev at jeg ikke hater Tesla, sant? Du la merke til at jeg skrev at jeg blant annet liker TM3 sant? Du så jeg skrev at Tesla gjør mye bra, men også mye dårlig. Sant? Men det er så lett for "the church of T" å gjøre allt negativt snakk om T til hat. 😀 Jeg tåler at Tesla nevnes i en elbil tråd, selvfølgelig. Men kan selvskrytet holdes til Teslas egen tråd? 3 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 15. juni Del Skrevet 15. juni Snowleopard skrev (12 minutter siden): Må si jeg flirer når du klarer å bli så brydd over dette! Eh, ja.. Når jeg leser gjennom det jeg har skrevet så innser jeg kanskje at jeg skulle latt den siste hurtigvirkende smertestillende jeg tok, være. 😅 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå