kremt Skrevet 13. juni Del Skrevet 13. juni Er bilmarkedet så elendig om dagen at forhandlere må dump demobiler på Auksjonen? Spoiler Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 13. juni Del Skrevet 13. juni 1 hour ago, kremt said: Er bilmarkedet så elendig om dagen at forhandlere må dump demobiler på Auksjonen? Hide contents Kanskje dette er fra fleks konkursen? 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 13. juni Del Skrevet 13. juni Veldig godt poeng. Passerte en Fleks-avdeling i dag, helt tomt for biler der nå. Skiltet henger fortsatt. Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 13. juni Del Skrevet 13. juni (endret) Dobbel Endret 13. juni av OC-Freak Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 13. juni Del Skrevet 13. juni (endret) Marzo skrev (8 timer siden): Tesla har en del biler på lager om dagen; https://sherwood.news/business/elon-musk-tesla-extra-inventory-satellite-imagery/ Det er vel ett tegn på at markedet er tregt og at konkurrentene har tatt igjen Tesla på flere områder. Betyr vel en ny prisreduksjon i løpet av neste halvår. Endret 13. juni av OC-Freak Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 13. juni Del Skrevet 13. juni OC-Freak skrev (2 minutter siden): Det er vel ett tegn på at markedet er tregt og at konkurrentene har tatt igjen Tesla på flere områder. Betyr vel en ny prisreduksjon i løpet av neste halvår. https://www.finansavisen.no/motor/2024/06/13/8142308/tesla-skrur-opp-prisene-i-eu 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 13. juni Del Skrevet 13. juni Mag ne skrev (På 12.6.2024 den 15.19): Den som tror forbrukere vinner på høyere tollmurer bør lese litt grunnleggende økonomi. Veldig vanskelig å dokumentere langsiktige vinnere blandt selskaper og land også, det blir stort sett tap/tap. Det er fri handel som har økt kjøpekraften. Tollmurer er også ineffektivt mellom fattig og rik. Alle har sine relative fordeler som utnyttes ved fri handel. Sitat Som del av EU innførte de tre landene nylig skyhøye tollavgifter på elbiler fra Kina, selv om dette neppe vil bidra til å fremskynde «det grønne skiftet». Heller ikke europeiske bilaksjer ser ut til å dra mye nytte av grepet. Tvert imot. Volkswagen og Renault var blant torsdagens verste børstapere, med kursfall på rundt 3 prosent. Det gikk enda verre med Volvo Car, der børsverdien stupte 8 prosent. En risiko er åpenbart at Kina svarer EU med samme mynt, og det kinesiske elbilmarkedet er flere ganger større enn det europeiske. 1 1 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 14. juni Del Skrevet 14. juni (endret) 22 hours ago, kremt said: Veldig godt poeng. Passerte en Fleks-avdeling i dag, helt tomt for biler der nå. Skiltet henger fortsatt. Leste akkurat en sak om biler hvor typegodkjenningen går ut i Juli i år, og det er en klokke og en prosent av biler som kan registreres etter godkjenningen har gått ut. Så det kan også gjøre at det dumpes ut biler, men det er vel da uregistrerte... https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=12377 Endret 14. juni av bzzlink 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 14. juni Del Skrevet 14. juni Marzo skrev (På 13.6.2024 den 9:00 AM): Tesla har en del biler på lager om dagen; https://sherwood.news/business/elon-musk-tesla-extra-inventory-satellite-imagery/ Da burde de snarest sende noen flere til Norge. Tesla her har ikke en eneste Model Y med 4WD på lager for kjapp levering. Kun noen få RWD. 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 14. juni Del Skrevet 14. juni Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden): Da burde de snarest sende noen flere til Norge. Tesla her har ikke en eneste Model Y med 4WD på lager for kjapp levering. Kun noen få RWD. Husker jeg riktig så ca. 100K Teslaer står på lager i Tyskland. Hvilke modeller, vet jeg ikke. 1 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 14. juni Del Skrevet 14. juni 2-4 uker levering tror jeg det bare er Kirkebø som klarer å protestere på 😛 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 14. juni Del Skrevet 14. juni Marzo skrev (5 minutter siden): 2-4 uker levering tror jeg det bare er Kirkebø som klarer å protestere på 😛 Tesla virker å pumpe ut biler her i Norge ihvertfall. Leser på elbilforeningens forum at mange går fra "2-4 ukers levering", til plutselig å ha hentedato bare noen få dager frem i tid. Men klart, bestiller du i dag og ikke tar en inventory-bil som er på vei, så stemmer nok det anslaget greit. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 14. juni Del Skrevet 14. juni Salget er vel ned drøye 40 % fra fjoråret for merket sett under ett, så det er en ganske stor forandring. Prisene er også lavere. Hvilke markeder er det som har økende salg nå egentlig, og tar unna noe volum? Syns jeg leser om stans av fabrikker og overfylte havner overalt. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 14. juni Del Skrevet 14. juni Ja, sier ikke at de ikke har fått redusert salg de og. Men jeg snakker om nåsituasjonen. Altså hvordan det ser ut nå i juni. Nå virker det som det er mange som ønsker og får levert bil før sommerferien. Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 14. juni Del Skrevet 14. juni (endret) kremt skrev (37 minutter siden): Salget er vel ned drøye 40 % fra fjoråret for merket sett under ett, så det er en ganske stor forandring. Prisene er også lavere. Hvilke markeder er det som har økende salg nå egentlig, og tar unna noe volum? Syns jeg leser om stans av fabrikker og overfylte havner overalt. Antall elbiler solgt i Eu januar-april er opp 14% sammenlignet med samme periode 2023. Sitat Some 219,000 plugin vehicles were registered in Europe in April, which is up 11% year over year (YoY). ... .... . looking at the YTD tally, BEVs (+14%) grew faster than PHEVs (+6%) https://alternative-fuels-observatory.ec.europa.eu/general-information/news/volvo-ex30-ends-april-2nd-place-europe-ev-sales-report Endret 14. juni av Mag ne 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 15. juni Del Skrevet 15. juni Marzo skrev (14 timer siden): 2-4 uker levering tror jeg det bare er Kirkebø som klarer å protestere på 😛 Jeg sa da heller ikke at leveringstiden er lang, men Tesla har pleid å ha godt med biler på lager for umiddelbar levering. Når jeg kjøpte i november var den en lagerbil som jeg fikk svært kjapt. Nå har de altså ingen på lager, men det kan jo godt være at det er transportkapasiteten som er begrensningen og ikke produksjonskapasiteten. Hvis ikke vil jeg synes det er rart at de har null 4WD biler på lager i Norge samtidig som det er fullt på fabrikken, det gir ingen mening. Mange som kjøper vil helst ha bil på dagen og det er helt uproblematisk med Tesla som opererer med så få valgmuligheter. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. juni Del Skrevet 15. juni Marzo skrev (På 13.6.2024 den 9:00 AM): Tesla har en del biler på lager om dagen; https://sherwood.news/business/elon-musk-tesla-extra-inventory-satellite-imagery/ Det kan forklare den siste massive prisjusteringen ned. Videre så indikerer det både at markedet går tregt for tida og at Tesla har blitt et kontroversielt merke på mange måter (fagforenings-saken, betjeningen, selvkjøring, Elon Musks personlige uttalelser på blant annet X, "kompensasjonspakken" m.m.) Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 15. juni Del Skrevet 15. juni En ny undersøkelse gjort av konsulentfirmaet McKingsey & Company avslører nemlig flere oppsiktsvekkende resultater. Blant annet viser det seg at 46 prosent av de som har kjøpt elbil i USA sannsynligvis kjøper bensin- eller dieselbil neste gang. https://www.tv2.no/broom/nesten-halvparten-angrer-pa-at-de-kjopte-elbil/16769927/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR3bhKmKYuzTeqnavswcR0TQ3KIsRbZf_sKUmVUvIR3mi_DVZCXrCA3XMeI_aem_ZmFrZWR1bW15MTZieXRlcw 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 15. juni Del Skrevet 15. juni Jarmo skrev (5 minutter siden): En ny undersøkelse gjort av konsulentfirmaet McKingsey & Company avslører nemlig flere oppsiktsvekkende resultater. Blant annet viser det seg at 46 prosent av de som har kjøpt elbil i USA sannsynligvis kjøper bensin- eller dieselbil neste gang. https://www.tv2.no/broom/nesten-halvparten-angrer-pa-at-de-kjopte-elbil/16769927/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR3bhKmKYuzTeqnavswcR0TQ3KIsRbZf_sKUmVUvIR3mi_DVZCXrCA3XMeI_aem_ZmFrZWR1bW15MTZieXRlcw En stor mangel med hele den artikkelen, er at den ikke opplyser om hvilke elbileiere som er spurt, og om det er forskjell mellom svarene og hvilke elbiler de kjøpte. Det er nemlig ikke ukjent at USA har et "klasseskille" mellom de som har kjøpt Tela, og de som har kjøpt elbiler fra andre produsenter. Tesla-eiere generelt er veldig godt fornøyde med både bil og ladeinfrastrukturen, selv om det er mangler i visse områder. Derimot vil nok de som har kjøpt elbiler fra andre produsenter, ha levd med et heller crappy ladetilbud med få ladere hvert sted, mye nedetid, og mange ladere som kommer opp i oversikten over tilgjengelige ladere, være AC-ladere med ymse hastigheter. Nå som NACS er blitt ny standard der borte, vil det nok bli en helt annen sak. Det både kommer biler med NACS-ladeport fra de andre fabrikantene, og det kommer CCS1 til NACS-adaptere, som gjør at man kan lade på tvers av nettverkene. Da vil nok også disse oppleve en helt annen lydopplevelse, mer i tråd med det vi opplever i Norge og tildels resten av Europa. 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 15. juni Del Skrevet 15. juni Snowleopard skrev (4 minutter siden): Tesla-eiere generelt er veldig godt fornøyde med både bil og ladeinfrastrukturen, selv om det er mangler i visse områder. Derimot vil nok de som har kjøpt elbiler fra andre produsenter, ha levd med et heller crappy ladetilbud med få ladere hvert sted, mye nedetid, og mange ladere som kommer opp i oversikten over tilgjengelige ladere, være AC-ladere med ymse hastigheter. Her i Norge er det jo mange elbileiere som skryter av at de uansett aldri bruker hurtiglading, og at nesten ingen trenger det, siden rekkevidden er så god. Lader ikke amerikanerne hjemme? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå