Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har jeg kjørt både kia soul og nissan leaf for første gang. Begge 2015 modell. 

Har bestemt oss for leaf. Mye bedre inntrykk. Nesten like støysvak som en w211 mb e klasse, sett bortfra motoren. Og bedre plass bak og bagasjerom. 

Kia soul ble veldig plastikk fantastisk og slapp mye støy igjennom dørene. Dette merket vi godt i tunnelen. Kona fikk varebil vibber. 

Styring var nok en smule bedre på kia, samt elektriske duppeditter. Men dette er pirking.

Spurte Nissan Norge om batterigarantien på bruktimportert. De sa 5år. Men kun fra Europa. Usa leafer har null og niks.

Ellers kia soul har nybilgaranti på bruktimportert, gitt bilen er kjøpt fra en offisiell kia forhandler. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
7 hours ago, Kajac said:

Bare for å pirke, NFC bruker ikke UUID, men NFC UID. UUID/GUID er et konkret format med andre regler. NFC UID er et annet format, spesifikt for NFC.

Takk for pirk, da vet jeg litt mer. Beklager feil bruk av akronymer 😔

Lenke til kommentar
Just now, Raspeball said:

Dere som eier el-bil (evt. har peiling og/eller sterke meninger :)) - hvor avgjørende er det å ha merkeverksted/forhandler i rimelig nærhet av bosted?

Haugesunder her. Det første som plagte meg med Tesla, osv, var at eg ikkje kunne prøvekjøre bilen her. Den same hodebryen fulgte mor mi når ho vurderte enkelte biler som ikkje har forhandler her i Haugesund.

Elles blir service eller reparasjon fort ein dagstur om eg skulle reist til Stavanger med bilen kvar gong, som eg antar er veldig kjedelig om eg attpåtil har bilproblemer som faktiskt treng arbeid.

Opprinnelig var merkeverkstedet bokstavlig talt nede i gata for meg med Ioniq'en, men no har knølene droppet Hyundai igjen. Irriterer meg grenseløst, sida no må eg faktiskt levere bilen på ein plass og vente, evt hope at dei har utlånsbil.

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (14 minutter siden):

Haugesunder her. Det første som plagte meg med Tesla, osv, var at eg ikkje kunne prøvekjøre bilen her. Den same hodebryen fulgte mor mi når ho vurderte enkelte biler som ikkje har forhandler her i Haugesund.

Elles blir service eller reparasjon fort ein dagstur om eg skulle reist til Stavanger med bilen kvar gong, som eg antar er veldig kjedelig om eg attpåtil har bilproblemer som faktiskt treng arbeid.

Opprinnelig var merkeverkstedet bokstavlig talt nede i gata for meg med Ioniq'en, men no har knølene droppet Hyundai igjen. Irriterer meg grenseløst, sida no må eg faktiskt levere bilen på ein plass og vente, evt hope at dei har utlånsbil.

Mye det samme her, egentlig.

Ta Tesla, feks, der nærmeste forhandler (i Norge) er 100 mil (en vei) unna.

Huyundai og Kia er nærmere, men fortsatt en dagstur hver vei.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Raspeball said:

Nord-Norge er langt, i alle retninger.

Vagt svar. Eg klare ikkje produsere ein lokasjon i landet med 1000 km til nærmeste Tesla forhandler. Det er 1130 km frå Tesla i Trondheim til Tesla i Tromsø...

image.thumb.png.3bba90c57d68c25ddc24fa9b835e31c3.png

Så kor i Norge nøyaktig er du at du makter bragden å vera 100 mil frå nærmeste Tesla?

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar
57 minutes ago, Raspeball said:

Dere som eier el-bil (evt. har peiling og/eller sterke meninger :)) - hvor avgjørende er det å ha merkeverksted/forhandler i rimelig nærhet av bosted?

Utrolig praktisk med kort avstand når jeg skulle hente min bil, men har ikke akkurat hatt mye bruk for dem siden.

Eu kontroll/firehjulskontroll osv kan nok ditt lokale verksted fikse for deg.

Noen biler har vel en slags service du må følge for å beholde garantien og er vel enklest å få den tatt på merkeverksted, men er vel fult lovlig at ett annet gjør det og så lenge de har riktig utstyr.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (11 minutter siden):

Utrolig praktisk med kort avstand når jeg skulle hente min bil, men har ikke akkurat hatt mye bruk for dem siden.

Eu kontroll/firehjulskontroll osv kan nok ditt lokale verksted fikse for deg.

Noen biler har vel en slags service du må følge for å beholde garantien og er vel enklest å få den tatt på merkeverksted, men er vel fult lovlig at ett annet gjør det og så lenge de har riktig utstyr.

Det med garantiservice er et poeng. Takk for påminnelsen.

Dubious skrev (Akkurat nå):

Jeg valgte forhandler etter hvor lett tilgjengelig de var
Akkurat det samme jeg gjør når jeg kjøper andre ting også
F.eks. Power har mye bedre parkeringsplass enn Elkjøp, så jeg handler på Power

Der er jeg enig med deg. Men, noen ganger så "må" man jo på Elkjøp fordi Power ikke har varen man vil ha. Litt flåsete sagt, kanskje, men jeg føler det er overførbart til å gjelde bil også.

Men ja, mye taler for å velge "bekvemmeligheten" det er å ha merkeforhandler og -verksted lokalt.

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (1 time siden):

Så kor i Norge nøyaktig er du at du makter bragden å vera 100 mil frå nærmeste Tesla?

Grenseberget i Øvre Passvikdalen / Svanvik kommune, er 1009 km unna Tesla Tromsø. Vet ikke om det finnes noe hytte/bolig der eller om veien er åpen der, men det er i hvert fall en teoretisk mulighet. Ja, dette er i samme fylke som Tesla Tromsø. Ja, avstandene her oppe kan være større enn folk sørpå klarer å ta inn over seg. Legger man turen fra Grenseberget til Langvassbukt i samme fylke blir turen 1226 km :)

Større steder som Kirkenes og Vardø ligger ca 900 km unna Tesla Tromsø.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fekk forsåvidt PM med greit svar, eg berre har vanskelig for å ikkje presse litt på snodigheter som det.

Oppleve at folk skal overdrive til dei grader med elbiler. Først skal dei reise mange timer til dagen for pendling til jobb, så skal dei halvere rekkevidden på bilen fordi du aldri lader bilen over 80%, og alltid lader ved 20%, og så skal dei redusere rekkevidden til halvparten av det igjen fordi det er vinter og oppoverbakke begge veger...

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Dubious said:

og dette er en av grunnene til at det ikke blir forbudt med fossilbiler i 2025

Det er vel ikke sagt forby(?). Men nybilsalg skal opphøre. Hvorvidt dette skjer ved lov/regulering eller i praksis ved at det ikke finnes andre biler gjenstår å se, men vi nærmer oss punktet hvor det kun er nisjebiler som det ikke finnes elektriske alternativer til igjen på bensin/hybrid, og da vil jeg tro det ikke er et poeng å regulere dem bort. Solgte biler vil få kjøre ut som levetid. Privatimport vil antakelig være mulig. Det bør i hvert fall være målet, da vi har nok forbud i landet som det er.

Lenke til kommentar

Folk tror de trenger mer og mer rekkevidde til det utømmelige. Man ser på en bil og begynner å fantasere om Europaturer, i stedet for å heller leie seg en bil med forbrenningsmotor den ene gangen.

Jeg er ganske fastsatt på at 500 km (mer? mindre?) er alt man noen gang vil kunne trenge og at vi på det stadiet bør begynne å se mot mindre, billigere, lettere og mer miljøvennlige batterier. Jeg vil ikke en gang si at 30 minutter lading er et veldig stort problem, selv om alle forbedringer der er høyst velkomne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...