Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Jalla21 skrev (38 minutter siden):

Og når man begynner å dele ut IQ-poeng etter kommentarer skrevet på nett så har man i utgangspunktet tapt enhver diskusjon. 

Det har vel med at noen mener enkelte biler egner seg bedre for dumme mennesker enn andre biler. Det kan gå på flere ting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (18 minutter siden):

Autoindex Kundeundersøkelse. Hvor fornøyd er folk med bilen sin.

(Sorry for mine tabloide overskrifter har lest litt mye nettaviser)


Lexus stuper ned fra gud nivå, til å menge seg med de vanlige dødelige.

Tesla klatrer massivt og puster Mercedes og de fem beste i nakken

https://www.bilbransje24.no/nyheter/917169

IMG_1007.thumb.jpeg.26f7a567905413a5576d19733ef19b68.jpeg

Blir spennende å se Teslas utvikling fremover nå som de har sparket mange i service-apparatet sitt. (Vet ikke om det gjelder ansatte i Norge dog...)

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Fantomtegningen said:

Hva skjedde mellom 2023 og 2024, klatret fra 12 til 6 plass?

 

9 minutes ago, Jotun said:

Vil anta at problemene med bilene har avtatt og at de som skal fikse det som dukker opp oppfører seg bedre.... 🤷

Tror jeg også, at bilbestanden til Tesla i hovedsak er 3 og Y, og ikke S og X hvor de eldste har hatt varierende kvalitet. De har vel også utvidet ettermarkedet sitt ganske massivt siste 3 år, og man ser effekten av det kanskje.

Spennende å se hvordan det blir med Toyota og Lexus, som i realiteten nå kun har én bilmodell i markedet. (I hvert fall etter at avgiftsøkningene på hybrider slår til for fullt - nå til sommeren er det ikke?)

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle de tre Møller merkene faller fra ifjor, og er nå helt nede i bånnsjiktet sammen med Bertel O. Steen merkene. 

Tre ned for Møller-merkene

Alle de tre Møller-merkene faller tre plasser tilbake i årets undersøkelse - Audi fra 10. til 13. plass, Skoda fra 13. til 16. og Volkswagen fra 16. til 19. plass.

Norges nest største personbilmerke har denne gangen kun fire merker bak seg på listen - hvorav tre av dem er fra Bertel O. Steen; Peugeot (20), Citroën (21) og Opel (22).

Lenke til kommentar

Der kommer straffetollen på Kinesiske biler til europa gitt. https://www.tv2.no/broom/na-hardt-slag-for-kinesiske-biler-i-europa/16760641/

Sånn at legacy auto får litt bedre konkurransevilkår.

De nevner det ikke i artikkelen, men Kina har i tillegg til å rasle med importrestriksjoner på vestlige biler i sitt marked, også antydet at elbilbatterier kan bli dyrere for vestlige bilfabrikanter å kjøpe inn...

Så da blir det vinn-vinn for legacy auto, de kan skylde på batterimangel, eller manglende prisparitet og bremse skiftet til elektrifiseringen av personbilmarkedet

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, bzzlink said:

Der kommer straffetollen på Kinesiske biler til europa gitt. https://www.tv2.no/broom/na-hardt-slag-for-kinesiske-biler-i-europa/16760641/

Sånn at legacy auto får litt bedre konkurransevilkår.

De nevner det ikke i artikkelen, men Kina har i tillegg til å rasle med importrestriksjoner på vestlige biler i sitt marked, også antydet at elbilbatterier kan bli dyrere for vestlige bilfabrikanter å kjøpe inn...

Så da blir det vinn-vinn for legacy auto, de kan skylde på batterimangel, eller manglende prisparitet og bremse skiftet til elektrifiseringen av personbilmarkedet

Vel for Norges del så kommer nok til å bli dumpa hit istedenfor selv om markedet er ganske metta, vedum har sagt at det ikke blir straffetoll for Kina biler https://www.tv2.no/broom/vedum-uaktuelt-med-straffetoll-pa-kina-biler/16745100/

Mest sannsynlig vil det da blir mer billige elbiler, ulempen at da kanskje legacy merker som ikke selger i Norge vil trekke seg ut, mitsubishi og subaru er to jeg kom kjapt på.

Denne er litt artig og, tydelig at det er stor konkuranse blant kina biler.

image.png.e20604ac28bb4a93b1ba23598dff2662.png

Endret av onkel_jon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

BOS er nesten helt krise for de, veldig dårlig salg og marginer. De måtte vel også ta en stor nedskriving med Fleks, og dumpe 2500 leiebiler på et allerede overfylt annenhåndsmarked. Men også landets  mest solgte modell er ned 45 % i forhold til fjorårets salg, og hørte at de pauser fabrikker en uke nå og da for å bremse produksjonen. Så virker som de fleste lider for tiden, også de som selger mest. 

Det med straffetoll fra Kina er veldig ironisk. Vesten har bygget opp Kinas industri gjennom 30-40 år ved outsourcing for å spare kostnader. Nå produserer Kina mye og billig men man begynner å bli redd for deres makt og millitær. Jeg håper Kina svarer med å holde tilbake materialer til batterier. Også veldig rart at de setter ulik toll ut fra hvilket merke det er. BYD 17.4 %, Geely 20 %, Saic 38.1 %. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, kremt said:

Det med straffetoll fra Kina er veldig ironisk. Vesten har bygget opp Kinas industri gjennom 30-40 år ved outsourcing for å spare kostnader. Nå produserer Kina mye og billig men man begynner å bli redd for deres makt og millitær. Jeg håper Kina svarer med å holde tilbake materialer til batterier. Også veldig rart at de setter ulik toll ut fra hvilket merke det er. BYD 17.4 %, Geely 20 %, Saic 38.1 %. 

Sto noe om at de ble ilagt toll etter "hvor samarbeidsvillige de hadde vært". Men vet ikke i hva. Innsyn i regnskap? åpenhet om subsidier?

https://www.nrk.no/nyheter/eu-vil-innfore-ny-toll-pa-kinesiske-elbilar-1.16922116

Lenke til kommentar
kremt skrev (46 minutter siden):

 

Det med straffetoll fra Kina er veldig ironisk. Vesten har bygget opp Kinas industri gjennom 30-40 år ved outsourcing for å spare kostnader. Nå produserer Kina mye og billig men man begynner å bli redd for deres makt og millitær. Jeg håper Kina svarer med å holde tilbake materialer til batterier. Også veldig rart at de setter ulik toll ut fra hvilket merke det er. BYD 17.4 %, Geely 20 %, Saic 38.1 %. 

Grunnen er vel at de tror kineserne subsidierer bilene sine for å knekke de europeiske og amerikanske produsentene. 

Blir på en måte helt rettferdig. 

Men kan bli en heftig handelskrig av dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er kanskje ikke den store gladnyheten som tesla-fansen tror det er.

Det er dog uvisst om dette får betydning for norge siden man halvveis står utenfor EU. Det påpekes at BYD selger sine biler i Europa for en betydelig "premium" i forhold til hjemmemarkedet, og at de trolig kan sette ned sine priser for å kansellere ut noe av effekten straffetollen var ment å ha. Det er også trolig at dette vil påvirke europeiske produsenter med joint ventures i china, som f.eks Bmw og Vag. 

Quote

All three have been "sampled" by the EU. For other automakers, they'll receive an average duty of 21% if they cooperate and 38.1% if they do not.

The tariffs will affect foreign automakers that export Chinese-made EVs as well, including Tesla.

"Following a substantiated request, Tesla may receive an individually calculated duty rate at the definitive stage," the  Commission noted

 

Lenke til kommentar
36 minutes ago, kremt said:

Dette er kanskje ikke den store gladnyheten som tesla-fansen tror det er.

Det er dog uvisst om dette får betydning for norge siden man halvveis står utenfor EU. Det påpekes at BYD selger sine biler i Europa for en betydelig "premium" i forhold til hjemmemarkedet, og at de trolig kan sette ned sine priser for å kansellere ut noe av effekten straffetollen var ment å ha. Det er også trolig at dette vil påvirke europeiske produsenter med joint ventures i china, som f.eks Bmw og Vag. 

 

Jeg er tesla-fan, så følte meg litt truffet. Men jeg anser ikke dette som en gladnyhet på Tesla sine vegne. Og heller ingen gladnyhet på europeiske bilkjøpere isolert sett sine vegne, eller for skiftet til elektrisk persontransport generelt.

Tollmurer er en uting egentlig, men nødvendig for å opprettholde balansen mellom fattig og rik i verden (en lengre diskusjon som vel egentlig hører hjemme under politikk og samfunn)

 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Den som tror forbrukere vinner på høyere tollmurer bør lese litt grunnleggende økonomi. Veldig vanskelig å dokumentere langsiktige vinnere blandt selskaper og land også, det blir stort sett tap/tap. Det er fri handel som har økt kjøpekraften. Tollmurer er også ineffektivt mellom fattig og rik. Alle har sine relative fordeler som utnyttes ved fri handel.

Endret av Mag ne
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kina har allerede knekt ryggen på vestlig industri innenfor andre områder. Dette er et av de andre områdene de satser på nå. De som tror at Kina vil fortsette med subsidier og lave priser når de har fått en klam hånd om markedet må være rett frem idioter.

Endret av MK3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (7 timer siden):

Den som tror forbrukere vinner på høyere tollmurer bør lese litt grunnleggende økonomi. Veldig vanskelig å dokumentere langsiktige vinnere blandt selskaper og land også, det blir stort sett tap/tap. Det er fri handel som har økt kjøpekraften. Tollmurer er også ineffektivt mellom fattig og rik. Alle har sine relative fordeler som utnyttes ved fri handel.

Ingen tror at biler blir billigere pga dette. Poenget er at industri bør kunne konkurrere på like vilkår. Vi er på ingen måte tjent med at kinerserne bygger opp mere industri som er så kraftkrevende at de bruker opp alt av kull og olje i verden.

At vesten skal betale for utvikling av teknologi som kineserne senere skal kopiere er heller ikke bra for noen. 

Om verden på noen måte er i en klimakrise må vi faktisk flytte produksjon til der varene brukes. Å sende laks med fly til kina for å fileteres der og sendes tilbake er ikke veldig bærekraftig. Store kontainer skip med 100 000hk som sender 45tonn CO2 i timen ut i atmosfæren som som er fulle av kinesiske ting som varer i maks 2år før de faller sammen må vi faktisk slutte med

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...