Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Lord Britishface skrev (17 minutter siden):

Vi har nok veldig forskjellige definisjoner av hva "få år" betyr. Prototyper er en mulighet, men slike produksjonsmodeller er i alle fall et tosifret antall år unna, og uansett fullstendig overkill. 

Xpeng begynner med sine første 800 kW ladere allerede i år, ifølge elbilforeningen sin artikkel her (kan sikkert finne flere linker om man vil), som er bare rett under.

https://elbil.no/xpeng-800-kw-lading/

Det er og snakk om at det kommer biler med batterier som støtter såpass store hastigheter, som og kommer i 24-25, og da snakker vi om ladetider ned på 5-10 minutter.

Tar sikkert lengre tid før det brer seg mer utover, og også til Norge. Men jeg tipper dette har et godt marked for å få Autobahn-kjøring til å være like enkelt og greit med elbil som med ice, slik at de siste store argumentene mot elbiler forsvinner.

Så, kanskje snakker vi om 10+ år før det seriøst rulles ut i Norge, men jeg tror det kommer. Dog noe forsinket fordi vi allerede er store på 350 kW-ladere, som for øvrig for få år siden var snakk om samme argumentet, "dette trenger vi ikke, det går fort nok".

Nei, jeg tror dette, i likhet med 350 kW ladere nå, vil bli ganske så normalt om få år. Og ja, i dette tilfellet er 5-10 år innenfor hva jeg definerer som "snart" i en slik sammenheng.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jotun skrev (1 time siden):

Man får samme dårlige ladehastighet på andre 400v ladere.... Men at de ikke virker har eg ikke hørt om.

Det er mulig det har blitt rullet ut en software oppdatering til tesla laderne som gjør at det fungerer bedre nå enn tidligere. Da det ikke ble IONIQ 5 på meg likevel så stoppet jeg å lese så mye om det for ett års tid siden, men mener på at det var slik at V1 og V2 laderne fungerte (med veldig lav hastighet) mens V3 var helt bingo om den ville fungere eller ikke på IONIQ 5. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Evil-Duck said:

Det er mulig det har blitt rullet ut en software oppdatering til tesla laderne som gjør at det fungerer bedre nå enn tidligere. Da det ikke ble IONIQ 5 på meg likevel så stoppet jeg å lese så mye om det for ett års tid siden, men mener på at det var slik at V1 og V2 laderne fungerte (med veldig lav hastighet) mens V3 var helt bingo om den ville fungere eller ikke på IONIQ 5. 

Skal vel sies at tesla hadde masse problemer med mange merker. Blir gjerne slik når det ble bygd og designet uten at det å skulle fungere mot mer enn 3-4 biler fra samme konsern var del av de oprinnelige kravspesifikasjonene.

Jeg ville uansett ikke vektlagt hva akkurat Teslas ladere virker eller ikke virker med. Det er plenty av andre ladeleverandører.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (4 timer siden):

Det er mulig det har blitt rullet ut en software oppdatering til tesla laderne som gjør at det fungerer bedre nå enn tidligere. Da det ikke ble IONIQ 5 på meg likevel så stoppet jeg å lese så mye om det for ett års tid siden, men mener på at det var slik at V1 og V2 laderne fungerte (med veldig lav hastighet) mens V3 var helt bingo om den ville fungere eller ikke på IONIQ 5. 

Ja ikke umulig. Kun en kompis med ionic5 og han lader ikke på Tesla 😅

Lenke til kommentar
sverreb skrev (2 timer siden):

 

Jeg ville uansett ikke vektlagt hva akkurat Teslas ladere virker eller ikke virker med. Det er plenty av andre ladeleverandører.

Lader like tregt på de andre 400v stasjonene mener eg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (17 timer siden):

Er fortsatt fosil hoder som nekter å ha elbil siden det tar mer enn 5 minutter å fylle opp bilen.

De tenker ikke på at i 95-99% av tilfellene, for de fleste, så bruker man 20 sekunder på å fylle opp bilen med strøm når man lader hjemme eller på jobb (plugge inn, plugge ut). Jeg har kun brukt hurtiglader én gang i løpet av det året jeg har hatt elbil. Og det var mest for å teste hvordan det fungerte (jeg var 90% sikker på at jeg hadde nok strøm til å komme meg helt hjem). Så totalt sett har jeg spart mye tid på å slippe å stå å glane på en lite hyggelig pristeller på en bensinpumpe hver gang bilen trenger påfyll av energi.

Man må kjøre inn på bensinstasjonen (er du heldig trenger du ikke å kjøre en omvei), finne en ledig pumpe og parkere der, betale med kortet, velge drivstoff (og for all del, velg RIKTIG drivstoff), vente til tanken er full, og kjøre ut fra bensinstasjonen. Det tar en del minutter hver gang. Selv om man må lade 2-3 ganger så ofte som man ellers fylte drivstoff, så må man lade på hurtiglader relativt ofte før man faktisk "taper" tid på å ha elbil. For ikke å glemme at når man kjører så langt at batteriet trenger å lades, så trenger man litt lading selv også i form av å hvile litt, spise, drikke, strekke på bena...

Er vel også bare eiere av fossilbiler som sliter med rekkeviddeangst for tiden. På vegne av oss elbileiere, riktignok.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (8 minutter siden):

Det er få personer som kjenner mer på rekkeviddeangsten til elbilistene enn de som ikke kjører elbil 😏

Kan jo være at en del av de som ikke kjører elbil lar være nettopp fordi de har et bruksmønster som ikke lar seg forene med rekkevidden de har. Om man ofte kjører strekninger som ville kreve ladestopp skjønner jeg godt at man heller velger ICE. Eller om man ikke kan lade hjemme såklart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (11 minutter siden):

Kan jo være at en del av de som ikke kjører elbil lar være nettopp fordi de har et bruksmønster som ikke lar seg forene med rekkevidden de har. Om man ofte kjører strekninger som ville kreve ladestopp skjønner jeg godt at man heller velger ICE. Eller om man ikke kan lade hjemme såklart.

Klart folk har forskjellige behov, det er postet med et lite glimt i øyet da en gjerne ser i kommentarfeltene at godt voksne mennesker som syns det er dritmorsomt å kalle elbiler for dildobiler eller annet er de som konstruerer disse situasjonene med konstant ladeangst og poster disse artige memesa om hvor dårlig elbil er til stadighet :p. Det er en ting å ha et bruksmønster (selv om det ikke er så fryktelig mange) eller en bosituasjon som ikke fungerer med elbil, men det er en annen ting å ha ett urasjonelt hat mot en spesifikk biltype som bruk strøm istedenfor dinojuice. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (43 minutter siden):

en gjerne ser i kommentarfeltene at godt voksne mennesker som syns det er dritmorsomt å kalle elbiler for dildobiler

Dette er jo gjerne personer med litt nedsatt intelligens. Man ser det lett i kommentarfeltene på Facebook, at det er ikke bare de skarpeste knivene i skuffen som poster der 😄

  • Liker 4
Lenke til kommentar
22 hours ago, Snowleopard said:

Hvor har du det fra at det er så ineffektivt? De tester og artikler jeg har lest, viser jo at det faktisk enten llike effektivt om ikke mer effektivt enn kabel, 90-93 % snakkes det om som realistisk.

Og så pinlig nøyaktig trenger man ikke være, det snakked om ca 25 cm variasjon før det blir noe større avvik på ladefart. Men klart, direkte slurveparkering lønner seg jo ikke. Så det hadde kanskje hatt litt oppdragende effekt på endel bilister, og særlig endel med dyre og svære biler som tror det er fritt frem for å stå skjevt i en luke så man sperrer for minst en annen luke.

Testingen i Oslo går foreløpig bare med 50 +/- kW, men allerede da de startet, så kunne de støtte opp til 500 kW, og utviklingen gjør nok fort til at høyere hastigheter også vil være mulig. Men ikke hørt at dette lager så veldig mye brumming og humming.

https://dinside.dagbladet.no/motor/aldri-sett-i-norge-for/74172583

https://www.pcmag.com/explainers/wireless-ev-charging-is-coming-heres-how-it-works

Uansett, fremdeles vil det hjelpe veldig på om man fikk gjort gatelading med opp til 11 eller 22 kW tilgjengelig, da mindre del av ladestrukturen er synlig og utsatt for uhell og sabotasje.

Og, som det sies:

"The whole industry is like, 'OK, Tesla bought a wireless charging company. It’s coming,'" says Nathan Yang, chief product officer at FLO EV Charging. "A bunch of other companies are prototyping, too—BMW, [Volvo parent company] Geely, Hyundai/Genesis, others."

Den største bøygen er faktisk å få bilprodusentene til å gjøre dette til helst en standard som er innebygd eller kan kjøpes som tillegg, og at offentlig ladestruktur bygges ut. Når disse etterhvert vil støtte bi-direksjonal lading, er det nok større håp for at dette kommer i større omfang.

 

Det er nok en del skrytetall ute å går der da, men er kommet seg en del den teknologien heldigvis.

Den første trådløse ladeplaten jeg kjøpte til mobilen min var 50% effektiv. På den tiden leverte mobilladere bare rundt 5W så halvparten av det gjorde den helt ubrukelig.. I dag er de en del bedre men heftige trådløse mobilladere krever enda aktiv kjøling da det blir mye spillvarme. Spesielt om spolene ikke ligger perfekt mot hverandre.

Men vi får se hvor bra de trådløse laderne funker når/om folket får begynt å bruke dem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

McLaren Speedtail er vel første serieproduserte bil med induksjonslading, en må være pinlig nøyaktig for å treffe ladeplaten korrekt, og av de vanligsete modifikasjonene folk som eier disse bilene gjør er å konvertere til god gammeldags vanlig ladekabel :p . Klart det sikkert er bedre måter å gjøre det på enn hva Mclaren har fått til, uansett om en skal ha noenlunde grei effektivitet så må ladecoilene treffe hverandre ganske spot on. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (22 timer siden):

[...]]da en gjerne ser i kommentarfeltene at godt voksne mennesker som syns det er dritmorsomt å kalle elbiler for dildobiler[...]

 

Spør dem hva slags drill de har. Er det en ordentlig bensindrill, eller er det en sånn dildomodell...?

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (På 8.6.2024 den 6:17 PM):

Dette er jo gjerne personer med litt nedsatt intelligens. Man ser det lett i kommentarfeltene på Facebook, at det er ikke bare de skarpeste knivene i skuffen som poster der 😄

Er så mange av de, og ikke bare på Facebook. Lurer på hvor det enorme sinnet kommer fra, kan ikke huske det skjedde da vi alle gikk over til diesel som var kjøreglede-dødaren nr1 historisk sett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (43 minutter siden):

Er så mange av de, og ikke bare på Facebook. Lurer på hvor det enorme sinnet kommer fra, kan ikke huske det skjedde da vi alle gikk over til diesel som var kjøreglede-dødaren nr1 historisk sett.

Jeg ser lavpannede folk i begge grupper som er mer opptatt av å tråkke ned motparten sitt type drivstoff enn å fortelle om fordelene med sitt eget. Dette kombinert med behovet for å komme med kraftigere stikk og narreord som igjen blir en ball som bare kastes frem og tilbake og ødelegger enhver forsøk på en seriøs diskusjon. 

Og blander man inn en god dose Facebook i denne gryta så er helvette løs. 

 

Det er virkelig ikke overraskende at det er så ille som det er. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (2 timer siden):

Er så mange av de, og ikke bare på Facebook. Lurer på hvor det enorme sinnet kommer fra, kan ikke huske det skjedde da vi alle gikk over til diesel som var kjøreglede-dødaren nr1 historisk sett.

En annen artig ting er jo at man "pre elbil" klaget høylytt på de norske særavgiftene som gjorde alt morsomt fryktelig dyrt. Så kom elbiler med null avgifter, 500 hk og 0-100 på under 5 sekunder, og da ble DET fryktelig galt... som om man ikke klarer å holde følge med sine egne resonnementer og havner i en slags konstant dissonans 🤷‍♂️

Endret av epifant
(neida, det trenger slett ikke å være de samme som klager på bilavgifter som klager på elbiler)
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (På 8.6.2024 den 6:17 PM):

Dette er jo gjerne personer med litt nedsatt intelligens. Man ser det lett i kommentarfeltene på Facebook, at det er ikke bare de skarpeste knivene i skuffen som poster der 😄

Og når man begynner å dele ut IQ-poeng etter kommentarer skrevet på nett så har man i utgangspunktet tapt enhver diskusjon. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...