Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Iterion skrev (1 minutt siden):

Hmm vil si at jeg liker veldig godt designet på Range Rover altså, men synes ikke denne Kia'en minner noe som helst om den... Vet ikke om det bare er meg? 😏 Men men smaken er som baken :)

Mener selvsagt ikke at detaljene minner om disse, men grunnformen, som da gir endel fellestrekk. Ser man på detaljene er de selvsagt veldig forskjellig. Mer som at Range Rover og Jeep "ligner", fordi det ofte er samme utformingen som ligger til grunn.

OG selvsagt veldig glad for at detaljene er godt forskjellig slik at det ikke er forsøk på kopi, men mer å havne i "sammegruppe", men med en mindre bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er det kommet innrømmelser fra Tesla som man kan tolke at de også mener at ultralyd sensorer + kamera er bedre enn Tesla Vision til rygging/parkering og manøvrering.

Tesla vedgår at kameraene på de nye Teslaene er misvisende og for dårlige, og sier at kundene må gå ut av bilen for å sjekke hindringer. Det kommer frem under en sak i Agder Tingrett hvor Teslas eget vitne - teknisk ansvarlig i Norge uttaler seg.
https://www.motor.no/aktuelt/tesla-innrommer-svakheter-med-kamera-system/275404



 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (57 minutter siden):

Da er det kommet innrømmelser fra Tesla som man kan tolke at de også mener at ultralyd sensorer + kamera er bedre enn Tesla Vision til rygging/parkering og manøvrering.

Tesla vedgår at kameraene på de nye Teslaene er misvisende og for dårlige, og sier at kundene må gå ut av bilen for å sjekke hindringer. Det kommer frem under en sak i Agder Tingrett hvor Teslas eget vitne - teknisk ansvarlig i Norge uttaler seg.
https://www.motor.no/aktuelt/tesla-innrommer-svakheter-med-kamera-system/275404



 

Det er kun de mest ihuga tilhengerne som ikke har skjønt dette. Det var et merkelig sted å skulle spare penger, spesielt når bilene har så god software. Jeg mener gode sensorer (som takler alle forhold) er det som mangler for at vi skal komme videre med selvkjøring. 

Tesla kunne f.eks kjøpt etpar hundre slike sensorer for denne summen de nå må betale vedkommende :) 

 

 

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Quote

– Man må gå ut av bilen for å forsikre seg om at det ikke er hindringer før man kjører videre, sa teknisk leder Emil Svenrup i Tesla Norge i en rettssak mellom Tesla og Tesla-kunde Dagfinn Norang.

Altså, dette er jo en god vane å ha uansett hvilken bil en kjører. Men når bilen går balubas når en starter bilen for den tror det er krasjfare er det noe fundamentalt galt.
Tesla har gjort dette helt i feil rekkefølge, dem skulle beholdt ultralydsensorene frem til Vision hadde fungert ordentlig.

Synes det har blitt i overkant mye som skal over på SW fronten, som egentlig er helt unødvendig.

Endret av Fantomtegningen
Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (1 minutt siden):

Tesla har gjort dette helt i feil rekkefølge, dem skulle beholdt ultralydsensorene frem til Vision hadde fungert ordentlig.

Samme filosofi når de fjernet radar og regnsensor. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Burde vel ikke være noe overaskelse er jo slik Tesla omtrent alltid har gjort det. 

Yoke rattet kom jo og lenge før Steer-by-wire var klart. De bare gunner på når de har en ny ide og softwareteamet bare rister på hodet 😅

Forøvrig nylig fått visjon systemet på min 19 modell og det funker veldig bra i kombinasjon med sensorene så jeg er fornøyd.

Edit: det var bare tøv. Må ha drømt det eller noe.

Bilen min har jo radar og men den er avslått nå. Spent å ser om de slår av sensorene og på sikt for å slippe separat software.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (27 minutter siden):

Burde vel ikke være noe overaskelse er jo slik Tesla omtrent alltid har gjort det. 

Yoke rattet kom jo og lenge før Steer-by-wire var klart. De bare gunner på når de har en ny ide og softwareteamet bare rister på hodet 😅

Forøvrig nylig fått visjon systemet på min 19 modell og det funker veldig bra i kombinasjon med sensorene så jeg er fornøyd.

Bilen min har jo radar og men den er avslått nå. Spent å ser om de slår av sensorene og på sikt for å slippe separat software.

Du har nylig fått visjon systemet på din 19 modell? Hvordan fungerer det egentlig? Jeg er veldig fornøyd med kamera ultralyd sensorene på min 21 modell. Bruker kamera og avstandsbedømmelsen på skjermen når jeg skal parkerer hele tida. 

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
1 hour ago, DrAlban3000 said:

Det er kun de mest ihuga tilhengerne som ikke har skjønt dette. Det var et merkelig sted å skulle spare penger, spesielt når bilene har så god software. Jeg mener gode sensorer (som takler alle forhold) er det som mangler for at vi skal komme videre med selvkjøring. 

Tesla kunne f.eks kjøpt etpar hundre slike sensorer for denne summen de nå må betale vedkommende :) 

 

 

Mulig at litt av motivasjonen er å spare penger. Men hovedgrunnen er Elons ståltro på at alt annet enn kamera er teit og introduserer kun feilkilder i datagrunnlaget bilen bruker for å ta beslutninger.

Jeg har ikke nok innsikt til å skjønne om Elon tar rett eller feil. Men er generelt tilhenger av at mennesker som Elon oppfører seg og driver selskaper på måten han gjør. 

"Alle andre tar feil og jeg har rett" mentaliteten skaper innovasjon. (og brudd på menneskerettigheter og sånt da, som vi trenger rettssaker og lovgivere til å fikse)

La folk stemme med lommeboka. Hvis folk slutter å kjøpe bilene så ordner det seg selv.

Som helten min Steve forklarer det: "We try to create the best product possible, and then people vote with their wallets. If they like it, I get to go to work tomorrow"

 

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
4 hours ago, Iterion said:

Du har nylig fått visjon systemet på din 19 modell? Hvordan fungerer det egentlig? Jeg er veldig fornøyd med kamera ultralyd sensorene på min 21 modell. Bruker kamera og avstandsbedømmelsen på skjermen når jeg skal parkerer hele tida. 

Her må jeg faktisk korrigere meg selv noe meget. Jeg hadde for meg at jeg hadde fått vision og i nyeste update siden bilen ser så mye annet nå men etter å ha gått ut å testet viser det seg at rygging fortsatt er som før ved å bare bruker sensorene... Men den ser mye mere nå

20240528_115440.thumb.jpg.2902bbea1707ec9157ae250cfa875fc1.jpg20240528_115612.thumb.jpg.d8db9ecbc1ab4e7c328a847bafe0902e.jpg

Screenshot_20240528_121204_Gallery_1.thumb.jpg.cc0d124424dcedaea80f1a497f77debe.jpg

20240528_152442.thumb.jpg.0b3c31020956d6899e8b1b5579956ea4.jpg


Så må trekke tilbake det utsagnet. Har fått mye annet snacks i nyeste update da. Bilen indikerer jo bremselys og blinklys til andre biler og nå som er ganske kult. Og nå ser den også hunder.

Var helt annen software når jeg kjøpte bilen for 5 år siden. Blir spennende å se hvordan den er om 5 år til.

 

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
bzzlink skrev (19 minutter siden):

Mulig at litt av motivasjonen er å spare penger. Men hovedgrunnen er Elons ståltro på at alt annet enn kamera er teit og introduserer kun feilkilder i datagrunnlaget bilen bruker for å ta beslutninger.

Jeg har ikke nok innsikt til å skjønne om Elon tar rett eller feil. Men er generelt tilhenger av at mennesker som Elon oppfører seg og driver selskaper på måten han gjør. 

"Alle andre tar feil og jeg har rett" mentaliteten skaper innovasjon. (og brudd på menneskerettigheter og sånt da, som vi trenger rettssaker og lovgivere til å fikse)

La folk stemme med lommeboka. Hvis folk slutter å kjøpe bilene så ordner det seg selv.

Som helten min Steve forklarer det: "We try to create the best product possible, and then people vote with their wallets. If they like it, I get to go to work tomorrow"

Jeg har forstått det, og det kan være en korrekt ståltro - men virker som han lever litt frem i tid. Det er ikke til å stikke under en barkrakk at disse vurderingene (regnsensor / Parksensor) har ført til et dårligere produkt. Jeg som kunde bryr meg lite om bilen jeg kjøper har solgt fryktelig mye eller lite, det er en metalitet jeg ikke forstår egentlig (folk som skryter av hvor mye selskapet de har kjøpt bil av har tjent på deg)

Toyota har lenge vært mest solgte bilmerke, de kjørte "nei, jeg vet best" taktikk og ville ikke utvikle elbiler. Det er to sider av en slik mentalitet, og ser man til suksessen Tesla har opplevd her til lands er det prisen og rekkevidden som har vært de virkelige salgsargumentene. Ingen hadde kjøpt Tesla med kort rekkevidde og dårlige lademuligheter.

Elon har ihvertfall selv sagt at det har med pris å gjøre angående radar, noe som etter dette utsagnet har falt i pris. Dette gjelder de andre også, og jeg tror de hadde tatt enda større del av kaka på å utvikle videre. Din helt utviklet produktene sine uavhengig av hvor mye de solgte og sa aldri "sånn, nå trenger vi ikke utvikle mer".

Dette er helten din btw :)
https://finance.yahoo.com/news/steve-jobs-spent-hour-hour-145347461.html

"Jobs believed that true excellence in product design required a relentless pursuit of perfection, down to the smallest detail. This could mean countless revisions and discussions, often pushing his team to their limits but also driving them to innovate in ways they never thought possible"

"Relentless pusuit of perfection" er ikke å si, jaja folk kjøper dette nå så kan vi heller falle av lasset og gjøre noe da.

Sjekk også punkt 7 her:

https://www.webdschool.com/blog/steve-jobs-9-product-development-tactics/

 

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (32 minutter siden):

Mulig at litt av motivasjonen er å spare penger. Men hovedgrunnen er Elons ståltro på at alt annet enn kamera er teit og introduserer kun feilkilder i datagrunnlaget bilen bruker for å ta beslutninger.

Det er ingen feilkilde, men ekstra informasjon. Som for eksempel at mennesker kan høre ting samtidig som man bruker øynene. Det er bare Tesla sine biler som blir forvirret av at en lidar/radar kan måle nøyaktig avstand og relativ hastighet til det kameraene ser.

Grunnen til at Tesla dropper utstyr har ikke bare med at de sparer penger, men også pga pandemien hvor det var enorme leveringsproblemer på automotive grade komponenter. Mens de andre bilprodusentene opplevde store forstyrrelser i produksjonen og lange leveringstider så tok Tesla en spansk en og droppet komponenter evt. erstattet de med sekunda vare. Denne mangelen på etiske grenser er en av hovedgrunnene til at Tesla gjorde det så bra de årene. Men nå er det hverdag igjen og de langsiktige konsekvensene av åresvis med snarveier er i ferd med å melde seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
59 minutes ago, DrAlban3000 said:

Jeg har forstått det, og det kan være en korrekt ståltro - men virker som han lever litt frem i tid. Det er ikke til å stikke under en barkrakk at disse vurderingene (regnsensor / Parksensor) har ført til et dårligere produkt. Jeg som kunde bryr meg lite om bilen jeg kjøper har solgt fryktelig mye eller lite, det er en metalitet jeg ikke forstår egentlig (folk som skryter av hvor mye selskapet de har kjøpt bil av har tjent på deg)

Toyota har lenge vært mest solgte bilmerke, de kjørte "nei, jeg vet best" taktikk og ville ikke utvikle elbiler. Det er to sider av en slik mentalitet, og ser man til suksessen Tesla har opplevd her til lands er det prisen og rekkevidden som har vært de virkelige salgsargumentene. Ingen hadde kjøpt Tesla med kort rekkevidde og dårlige lademuligheter.

Elon har ihvertfall selv sagt at det har med pris å gjøre angående radar, noe som etter dette utsagnet har falt i pris. Dette gjelder de andre også, og jeg tror de hadde tatt enda større del av kaka på å utvikle videre. Din helt utviklet produktene sine uavhengig av hvor mye de solgte og sa aldri "sånn, nå trenger vi ikke utvikle mer".

Dette er helten din btw :)
https://finance.yahoo.com/news/steve-jobs-spent-hour-hour-145347461.html

"Jobs believed that true excellence in product design required a relentless pursuit of perfection, down to the smallest detail. This could mean countless revisions and discussions, often pushing his team to their limits but also driving them to innovate in ways they never thought possible"

"Relentless pusuit of perfection" er ikke å si, jaja folk kjøper dette nå så kan vi heller falle av lasset og gjøre noe da.

Sjekk også punkt 7 her:

https://www.webdschool.com/blog/steve-jobs-9-product-development-tactics/

 

Ja, Elon og Jobs har ganske forskjellige filosofier. Sammenligningen min var på at de er/var omtrent like overbeviste om at de selv hadde rett, og selskap som skal innovere trenger sånne typer.

 

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
uname -i skrev (46 minutter siden):

Det er ingen feilkilde, men ekstra informasjon. Som for eksempel at mennesker kan høre ting samtidig som man bruker øynene.

I min BMW har jeg høyttalere med mange kanaler. 
De har gjort det slik at det plinger fra høyre side bak over lydanlegget om USS sensor på høyre side bak ser hindinger og plingetakten øker i takt og styrke nærmere man kommer hindringen. Dette er i tillegg til visuelle indikasjoner.  
Slik er det med alle hjørner og side av bilen.
Det er helt suverent (plinge/bonge lydene sitt basis volum kan og endres i innstillinger)

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
25 minutes ago, bzzlink said:

Ja, Elon og Jobs har ganske forskjellige filosofier. Sammenligningen min var på at de er/var omtrent like overbeviste om at de selv hadde rett, og selskap som skal innovere trenger sånne typer.

 

Jo, men å være overbevist om at du har rett er ikke nok, du må ha rett mestepart av tiden også. Det er plenty av folk som er overbevist om at de har rett, og som tar fryktelig feil, med stygge konsekvenser. Mest grelle eksempelet jeg kommer på, er Stockton Rush i OceanGate (ubåten som imploderte ved Titanic i fjor). 

Endret av Kalle Klo
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (21 minutter siden):

Ja, Elon og Jobs har ganske forskjellige filosofier. Sammenligningen min var på at de er/var omtrent like overbeviste om at de selv hadde rett, og selskap som skal innovere trenger sånne typer.

 

En annen forskjell er at når Steve Jobs annonserte et produkt så kunne man kjøpe det uka etter. Elon Musk annonserer et produkt, tar forhåndsbetalt, pumper opp aksjekursen og 8 år etter så er det ennå ikke i nærheten av å materialisere seg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Her må jeg faktisk korrigere meg selv noe meget. Jeg hadde for meg at jeg hadde fått vision og i nyeste update siden bilen ser så mye annet nå men etter å ha gått ut å testet viser det seg at rygging fortsatt er som før ved å bare bruker sensorene... Men den ser mye mere nå

20240528_115440.thumb.jpg.2902bbea1707ec9157ae250cfa875fc1.jpg20240528_115612.thumb.jpg.d8db9ecbc1ab4e7c328a847bafe0902e.jpg

Screenshot_20240528_121204_Gallery_1.thumb.jpg.cc0d124424dcedaea80f1a497f77debe.jpg


Så må trekke tilbake det utsagnet. Har fått mye annet snacks i nyeste update da. Bilen indikerer jo bremselys og blinklys til andre biler og nå som er ganske kult. Og nå ser den også hunder.

Var helt annen software når jeg kjøpte bilen for 5 år siden. Blir spennende å se hvordan den er om 5 år til.

Ok. Så sensorer + kamera? Er samme som hos meg da. Og nice, hvilke sw versjon har du installert? Jeg er på v11.1,  2024.8.9. 

20240528_132936~2.jpg

Lenke til kommentar

Jeg fikk en av de siste model 3 med USsensorer, og de er uvurdelig når jeg rygger inn mot en mur eller lignende!
Da telles det ned centimeter på skjermen, og når den sier STOPP så er det ca. 25 cm igjen.
Klarer kameraløsningen det også?

Lenke til kommentar
ozone skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk en av de siste model 3 med USsensorer, og de er uvurdelig når jeg rygger inn mot en mur eller lignende!
Da telles det ned centimeter på skjermen, og når den sier STOPP så er det ca. 25 cm igjen.
Klarer kameraløsningen det også?

Ja ser, er vel det samme jeg og Complexity har? Hvis du sjekker bildene. Du får kamera i ryggemodus du også og cm/STOPP når du nærmer deg en kant e.l antar jeg. Så da er det vel ikke Tesla Vision du har heller. 

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
39 minutes ago, Iterion said:

Ok. Så sensorer + kamera? Er samme som hos meg da. Og nice, hvilke sw versjon har du installert? Jeg er på v11.1,  2024.8.9. 

20240528_132936~2.jpg

Software V12 2024.14.6

Fikk den for en god stund siden (15 mai) Vet mange enda henger etter av en eller annen grunn. Veldig store endringer fra forrige version jeg hadde.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...