Complexity Skrevet 24. mai Del Skrevet 24. mai 4 minutes ago, Trestein said: Tesla er vel for en stor gruppe mennesker som har samme smak. Ekstremt få variasjoner av /Skinn/stoff farger i interiør(Fremdeles kun sort/Hvitt?) Ekstremt få farger på eksteriør. Ingen mulighet for soltak eller el hengerfeste. Kjempedyr autopilot. Få valg er en av grunnen til at de kan selge bilen så billig, og derfor selger mere enn andre. Folk vil spare penger. Autopilot er forøvrig standard og koster ikke noe ekstra. 1 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 24. mai Del Skrevet 24. mai (endret) Trestein skrev (10 minutter siden): Tesla er vel for en stor gruppe mennesker som har samme smak. Ekstremt få variasjoner av /Skinn/stoff farger i interiør(Fremdeles kun sort/Hvitt?) Ekstremt få farger på eksteriør. Ingen mulighet for soltak eller el hengerfeste. Kjempedyr autopilot. Mange som sikkert kunne tenkt seg mere valg på interiør f.eks. men likevel synes det er flott at det med teknikk er standard. Jeg f.eks. kunne veldig godt tenkt meg lyst brunt skinn-interiør, men de fleste bilene som har dette, tar jo betalt i hue og rævva for dette, og mange andre valg som må til for å få en "komplett" bil. Ofte er jo bilene i seg selv også kostbare i utgangspunktet. Ser noen av de kinesiske bilmerke har dette, men all plingplong'en og alle manglende i programvaren, i tillegg til kvalen med å velge noe kinesisk, gjør at det er mindre interessant. De tyske er jo eksperter på å fakturere med høygaffel for at man skal få ting som er standard på rimeligere biler. Endret 24. mai av Snowleopard Skriveleif 1 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 24. mai Del Skrevet 24. mai Snowleopard skrev (2 minutter siden): Mange som sikkert kunne tenkt seg mere valg på interiør f.eks. men likeve synes det er flott at det med teknikk er standard. Jeg f.eks. kunne veldig godt tenkt meg lyst brunt skinn-interiør, men de fleste bilene som har dette, tar jo betalt i hue og rævva for dette, og mange andre valg som må til for å få en "komplett" bil. Ogfe er jo bilene i seg selv også kostbare i utgangspunktet. Ser noen av de kinesiske bilmerke har dette, men all plingplongen og alle manglende i programvaren, i tillegg til kvalen med å velge noe kinesisk, gjør at det er mindre interessant. De tyske er jo eksperter på å fakturere med høygaffel for at man skal få ting som er standard på rimeligere biler. Jeg bestillte brune skinnseter i min bil. Kostet 23 000kr ekstra i forhold til stoff. Kunne også valgt kunst skinn til mye lavere pris. Har imidlertid dårlig erfaring med kunst(Plastikk skinn) 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 24. mai Del Skrevet 24. mai (endret) Trestein skrev (5 minutter siden): Jeg bestillte brune skinnseter i min bil. Kostet 23 000kr ekstra i forhold til stoff. Kunne også valgt kunst skinn til mye lavere pris. Har imidlertid dårlig erfaring med kunst(Plastikk skinn) Lyse brune, eller "mokka-brune"? Ser de rimeligste valgene ofte er, etter min smak, rett og slett ufyselige eller bare mindre pene. På BMW må jeg fort inn på "individual" for å få rett fargenyanse. Og Individual koster dyrt. Og da kommer fort helvetet med de konfiguratorene for dagen. Masse valg som enten ikke lar seg kombinere, eller det kommer påtvungne tillegg på fullstendig irrelevante ting opp. Som sagt, det er en grunn til at mange liker at selve "teknikken" er standard og ikke kan velges bort. EDIT: Forøvrig helt enig med det med plast-etterligningene, selv om de er blitt langt bedre i det siste. Endret 24. mai av Snowleopard 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 24. mai Del Skrevet 24. mai Snowleopard skrev (Akkurat nå): Lyse brune, eller "mokka-brune"? Ser de rimeligste valgene ofte er, etter min smak, rett og slett ufyselige eller bare mindre pene. På BMW må jeg fort inn på "individual" for å få rett fargenyanse. Og Individual koster dyrt. Og da kommer fort helvetet med de konfiguratorene for dagen. Masse valg som enten ikke lar seg kombinere, eller det kommer påtvungne tillegg på fullstendig irrelevante ting opp. Som sagt, det er en grunn til at mange liker at selve "teknikken" er standard og ikke kan velges bort. Ser du kan få over 20 ulike fargekombinasjoner med prispåslag fra 3000kr til 40 000kr. De med ekte skinn og en farge ca 16 000kr. LItt mere mønsker til 26 000kr osv. Om du syntes det er bedre med kun sort kunst skinn eller hvitt kunstskinn. Det blir som å gå inn i en malingsbutikk for å kjøpe maling til stua og de kun har to farger. Eller kun sort/hvitt parkettgulv. Det hadde nok gjort livet lettere for noen og enhver 1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 24. mai Del Skrevet 24. mai En del av det som utgjør premium segmentet er jo akkurat det med valgfrihet til å konfigurere bilen din akkurat slik du vil og ikke kjøre rundt i en bil som er prikk lik alt annet du møter på veien. For noen er det viktig, for andre ikke så viktig. Men syns det er litt spesielt at det for det ene merket snakkes med innpust og utpust om optimalisering av produksjon ved å ikke tilby individuelle valg og hvor fantastisk dette er, men for det andre merket er det helt hull i hodet at en blir "påtvunget" utstyrspakker og ikke fritt kan konfigurere det slik en vil. Bestem dere da 6 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 24. mai Del Skrevet 24. mai Evil-Duck skrev (9 minutter siden): En del av det som utgjør premium segmentet er jo akkurat det med valgfrihet til å konfigurere bilen din akkurat slik du vil og ikke kjøre rundt i en bil som er prikk lik alt annet du møter på veien. For noen er det viktig, for andre ikke så viktig. Men syns det er litt spesielt at det for det ene merket snakkes med innpust og utpust om optimalisering av produksjon ved å ikke tilby individuelle valg og hvor fantastisk dette er, men for det andre merket er det helt hull i hodet at en blir "påtvunget" utstyrspakker og ikke fritt kan konfigurere det slik en vil. Bestem dere da Vel, er ikke akkurat så lett, når du som sagt må opp på premium for å få valgmulighetene. Men når valgene også medfører endel tvungne kompromisser og/eller dyre tilvalg, eller rett og slett ikke lar seg kombinere av en eller annen merkelig årsak, så faller Premium" bort for min del, og blir bare veldig dyrt. Og sammenligningen er jo mot relativt spreke biler med alt inkludert til en mer budsjettvennlig pris, så da svelger man gjerne noen kameler på det med tilvalg. I mer folkerike land med mer moderate lønnsnivå, så er det letter å svelge slike piller, for da kan man gå til en salmaker og få endret dette, uten nødvendigvis føle at det ikke bare var de dyrene som ble flådd, men og kjøperen. Ser man får noen flere valg med faktisk Skoda og VW og, men det er jo og med pakkevalg som ikke alltid samsvarer med hva man liker, så kompromiss blir det uansett. Og igjen, valg som inneholder ting man ikke ønsker å betale den påkrevde ekstraprisen for. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 24. mai Del Skrevet 24. mai (endret) Snowleopard skrev (20 minutter siden): Vel, er ikke akkurat så lett, når du som sagt må opp på premium for å få valgmulighetene. Men når valgene også medfører endel tvungne kompromisser og/eller dyre tilvalg, eller rett og slett ikke lar seg kombinere av en eller annen merkelig årsak, så faller Premium" bort for min del, og blir bare veldig dyrt. Og sammenligningen er jo mot relativt spreke biler med alt inkludert til en mer budsjettvennlig pris, så da svelger man gjerne noen kameler på det med tilvalg. I mer folkerike land med mer moderate lønnsnivå, så er det letter å svelge slike piller, for da kan man gå til en salmaker og få endret dette, uten nødvendigvis føle at det ikke bare var de dyrene som ble flådd, men og kjøperen. Ser man får noen flere valg med faktisk Skoda og VW og, men det er jo og med pakkevalg som ikke alltid samsvarer med hva man liker, så kompromiss blir det uansett. Og igjen, valg som inneholder ting man ikke ønsker å betale den påkrevde ekstraprisen for. Og grunnen til at man har disse pakkevalgene er jo ganske innlysende på grunn av optimalisering av produksjon, det blir bare ikke gjort like ekstreme optimaliseringen som hos eksempelvis Tesla hvor en i praksis ikke har noen valg i det heletatt utover ett fåtall lakkfarger og sort eller hvit interiør. Jeg syns det bare er litt spesielt å lovprise den ene for produksjons optimalisering og fordømme den andre for akkurat det samme. Endret 24. mai av Evil-Duck 5 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 24. mai Del Skrevet 24. mai Evil-Duck skrev (Akkurat nå): Og grunnen til at man har disse pakkevalgene er jo ganske innlysende på grunn av optimalisering av produksjon, det blir bare ikke gjort i like ekstreme optimaliseringen som hos eksempelvis Tesla hvor en i praksis ikke har noen valg i det heletatt utover ett fåtall lakkfarger og sort eller hvit interiør. Jeg syns det bare er litt spesielt å lovprise den ene for produksjons optimalisering og fordømme den andre for akkurat det samme. Du glemmer konteksten her, spørsmålet om hvorfor Tesla Model 3 eller Model Y velges av så mange. Jeg har skrevet det flere ganger nå, men det virker som dette fokuset forsvinner, og man nå plutselig bare diskuterer pro og kon på de to valgene mellom individualistiske valg og "take it or leave it". Selvsagt vil mange velge bort valgfriheten, fordi totalpakken ellers er så god. Nei, for den som ikke har noe imot å betale 25K for et askebeger (faktisk pris da jeg prøvde å spekke en X5 for noen år siden, og det ikke var mulig å bare kjøpe aksebegeret "løst") pga tvungne tilvalg, så er jo valget greit. Da spekker man bilen slik man vil ha den, og betaler premiumpris for noe som mange av oss andre bare rister på hodet av. Jeg var jo selvsagt ikke ute etter noe askebeger selv, men av ren nysgjerrighet klikket jeg for å legge det til. Forøvrig, de brune skinnsetene jeg faktisk ville ha, var bare mulig å velge på 5-seter-konfig, så snart jeg prøvde å velge det på 7-seter, så ble de elegant plukket vekk og jeg ble foreslått noe i sort, eller tøystoff. 1 Lenke til kommentar
Regardé Skrevet 24. mai Del Skrevet 24. mai (endret) https://www.nanoflowcell.com/research-development/application-research/mobility/quantino-twentyfive QUANTiNO twentyfive 100% electric. No batteries. hmm..... Endret 24. mai av Regardé Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 24. mai Del Skrevet 24. mai Regardé skrev (20 minutter siden): https://www.nanoflowcell.com/research-development/application-research/mobility/quantino-twentyfive QUANTiNO twentyfive 100% electric. No batteries. hmm..... Bør vel lese denne i samme slengen! 😎 https://en.wikipedia.org/wiki/NanoFlowcell Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 24. mai Del Skrevet 24. mai Hvis man absolutt vil røyke i bilen og har Tesla kan man kjøpe ett av disse flotte portable askebegrene til den nette sum av 10.652,- norske kroner. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 24. mai Del Skrevet 24. mai Syar-2003 skrev (3 minutter siden): Hvis man absolutt vil røyke i bilen og har Tesla kan man kjøpe ett av disse flotte portable askebegrene til den nette sum av 10.652,- norske kroner. Nå understreket du faktisk poenget mitt, tiltenkt eller ei. Det er fullt mulig å kaste mye penger etter bl.a. biler, med tilbehør som koster nesten intet, men når man selger det som noe "eksklusivt" eller "premium", så er det ikke måte på hvor dyrt man kan velge å gjøre det og fremdeles få det solgt! Du finner alltids noen som er villig til å bla opp såpass, for noe som ser ut til å kunne koste mellom 20-150,- NOK på Ebay. Da kjøper ihvertfall jeg heller fra Ebay til en pris jeg finner mer riktig! Eller i dette tilfellet, står helt over! 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 24. mai Del Skrevet 24. mai @Snowleopard Det eksempelet ditt med bmw askebeger til 25.000,- var nok prisen på en pakke. Noe du «glemte» å nevne for å skape et poeng ut av det. Jeg mener å huske at det kostet 500,- eller 750,- kr å få min 2020 modell 3-serie levert med askebeger integrert i midtkonsoll. Som jeg skreddersydde helt selv med farger , interiør, seter og tech tilvalg uten å få noe uønsket (dog uten askebegeret) Mitt poeng er at med Tesla får man ikke kjøpt det overhode som fabrikkmontert og må ty til jalla varer fra eBay, Wish og alibaba. 1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 24. mai Del Skrevet 24. mai (endret) Snowleopard skrev (1 time siden): Du glemmer konteksten her, spørsmålet om hvorfor Tesla Model 3 eller Model Y velges av så mange. Jeg har skrevet det flere ganger nå, men det virker som dette fokuset forsvinner, og man nå plutselig bare diskuterer pro og kon på de to valgene mellom individualistiske valg og "take it or leave it". Selvsagt vil mange velge bort valgfriheten, fordi totalpakken ellers er så god. Nei, for den som ikke har noe imot å betale 25K for et askebeger (faktisk pris da jeg prøvde å spekke en X5 for noen år siden, og det ikke var mulig å bare kjøpe aksebegeret "løst") pga tvungne tilvalg, så er jo valget greit. Da spekker man bilen slik man vil ha den, og betaler premiumpris for noe som mange av oss andre bare rister på hodet av. Jeg var jo selvsagt ikke ute etter noe askebeger selv, men av ren nysgjerrighet klikket jeg for å legge det til. Forøvrig, de brune skinnsetene jeg faktisk ville ha, var bare mulig å velge på 5-seter-konfig, så snart jeg prøvde å velge det på 7-seter, så ble de elegant plukket vekk og jeg ble foreslått noe i sort, eller tøystoff. Og jeg syns fremstillingen din er veldig rar, som er det jeg kommenterer på. Å specce opp en BMW i4 er ikke veldig stor forskjell fra å specce opp Kia E-Soul eller Nissan Leaf for å ta de som ett eksempel. Hos Kia så valgte jeg farge og exclusive utstyrspakken fordi den inneholdt "alt" så kunne en legge til ting som SUV pakken med noe plastikkræl og noe annet greier om en ville på toppen av det. På Nissan Leaf valgte jeg Tekna utstyrspakken fordi det inneholdt alt av utstyr så kunne en legge til noen småvalg som skinnseter og slikt på toppen av det. På BMW i4 så har en Supercharged utstyrspakken som inneholder "alt" utstyr så kan en legge på ting som sportsseter, forskjellige type skinn interiør, forskjellige type felger og litt mer spissede valg karbonpakker, fjerne emblemer og slikt på toppen av det. Den største forskjellen er vel at en hos BMW kan velge å konfigurere bilen utenom de utstyrspakkene og, men selv om BMW er i premium segmentet så er de ikke i ultra premium hvor en finner type Bently , Rolls Royce osv. hvor en virkelig kan velge ned til minste detalj på utstyrsnivå å individualisering. BMW må som en stor produsent og optimalisere produksjonen sin og kan ikke gi heeelt frie tøyler for å kunne individualisere bilene på det nivået, så da blir det enkelte ting som må kombineres for å få produksjonen til å gå opp. Endret 24. mai av Evil-Duck Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 24. mai Del Skrevet 24. mai (endret) Jeg må legge til at selv om en online konfigurator ikke tillater en bestemt ting eller kombinasjoner kan man faktisk få mye ordnet med å ta direkte kontakt med selgeren sin hos merkeforhandleren. Det meste av tilpasninger lar seg ordne. Endret 24. mai av Syar-2003 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 24. mai Del Skrevet 24. mai Syar-2003 skrev (1 minutt siden): @Snowleopard Det eksempelet ditt med bmw askebeger til 25.000,- var nok prisen på en pakke. Noe du «glemte» å nevne for å skape et poeng ut av det. Jeg mener å huske at det kostet 500,- eller 750,- kr å få min 2020 modell 3-serie levert med askebeger integrert i midtkonsoll. Som jeg skreddersydde helt selv med farger , interiør, seter og tech tilvalg uten å få noe uønsket (dog uten askebegeret) Mitt poeng er at med Tesla får man ikke kjøpt det overhode som fabrikkmontert og må ty til jalla varer fra eBay, Wish og alibaba. Nei, da har du lest for dårlig. Jeg skrev spesifikt at det var pga tilvalg jeg ble påtvunget! Snowleopard skrev (1 time siden): Nei, for den som ikke har noe imot å betale 25K for et askebeger (faktisk pris da jeg prøvde å spekke en X5 for noen år siden, og det ikke var mulig å bare kjøpe aksebegeret "løst") pga tvungne tilvalg, så er jo valget greit. Som du ser på det jeg har satt i fet tekst, på sitat fra mitt eget innlegg! Evil-Duck skrev (2 minutter siden): Og jeg syns fremstillingen din er veldig rar, som er det jeg kommenterer på. Å specce opp en BMW i4 er ikke veldig stor forskjell fra å specce opp Kia E-Soul eller Nissan Leaf for å ta de som ett eksempel. Hos Kia så valgte jeg farge og exclusive utstyrspakken fordi den inneholdt "alt" så kunne en legge til ting som SUV pakken med noe plastikkræl og noe annet greier om en ville på toppen av det. På Nissan Leaf valgte jeg Tekna utstyrspakken fordi det inneholdt alt av utstyr så kunne en legge til noen småvalg som skinnseter og slikt på toppen av det. På BMW i4 så har en Supercharged utstyrspakken som inneholder "alt" utstyr så kan en legge på ting som sportsseter, forskjellige type skinn interiør, forskjellige type felger og litt mer spissede valg karbonpakker, fjerne emblemer og slikt på toppen av det. Den største forskjellen er vel at en hos BMW kan velge å konfigurere bilen utenom de utstyrspakkene og, men selv om BMW er i premium segmentet så er de ikke i ultra premium hvor en finner type Bently , Rolls Royce osv. hvor en virkelig kan velge ned til minste detalj på utstyrsnivå å individualisering. BMW må som en stor produsent og optimalisere produksjonen sin og kan ikke gi heeelt frie tøyler for å kunne individualisere bilene på det nivået, så da blir det enkelte ting som må kombineres for å få produksjonen til å gå opp. Nja, du skriiver jo selv at du får en hel del flere valg her. Men ja, det er blitt noe lettere med elbilene, da de nå har kommet med utstyrsnivåene "Charged" og "Fully charged", og man kan si seg ganske så fornøyde med det. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 24. mai Del Skrevet 24. mai Snowleopard skrev (1 minutt siden): for den som ikke har noe imot å betale 25K for et askebeger (faktisk pris da jeg prøvde å spekke en X5 for noen år siden) Kanskje du bør formulere og bygge setningene dine litt bedre. Så unngår du misforståelser. En BMW X5 eDrive50 starter forøvrig på 1.2 millioner i dag. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 24. mai Del Skrevet 24. mai Snowleopard skrev (Akkurat nå): Nja, du skriiver jo selv at du får en hel del flere valg her. Men ja, det er blitt noe lettere med elbilene, da de nå har kommet med utstyrsnivåene "Charged" og "Fully charged", og man kan si seg ganske så fornøyde med det. Altså en kan gå lang ned i hullet med BMW Individual å få noe helt særegent om en er villig til å betale for det, men det er jo noe de færreste gjør. Så har en og ett stort utvalg M-Performance deler, men det går utenom produksjon og er deler du eventuelt må bestille inn sammen med bilen å få forhandler til å montere for deg eller gjøre det selv, så det er kanskje mer å regne som ettermarked. Så ja, mulighetene og valgene er enorme, men å gå inn i konfiguratoren å konfigurere seg en ny BMW er etter mitt skjønn like enkelt som det var for meg å gjøre det samme med Kia, Nissan og Hyundai. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 24. mai Del Skrevet 24. mai Syar-2003 skrev (4 minutter siden): Jeg må legge til at selv om en online konfigurator ikke tillater en bestemt ting eller kombinasjoner kan man faktisk få mye ordnet med å ta direkte kontakt med selgeren sin hos merkeforhandleren. Det meste av tilpasninger lar seg ordne. Men da er du igjen på det som gjør at det er mer "komplisert" å kjøpe en BMW, da du ikke nødvendigvis får spekket den sånn man vil ha, og så kan man trykke "kjøp". Det kan man med Tesla. Det er selvsagt fritt for å velge hvordan man vil selge bilene, men nettopp det med å kunne gjøre dette f.eks. nå midt på natta, er jo akkurat en av de tingene som gjør det lettere å velge en Tesla. Det er det noe mange kunder ser ut til å sewtte pris på! Syar-2003 skrev (1 minutt siden): Kanskje du bør formulere og bygge setningene dine litt bedre. Så unngår du misforståelser. En BMW X5 eDrive50 starter forøvrig på 1.2 millioner i dag. Jeg utgår fra at folk leser hele innlegget, før man kaster seg over tastaturet. Ihvertfall bør man klare å lese hele setningen til den avsluttes med et punktum. 😉 Evil-Duck skrev (2 minutter siden): Altså en kan gå lang ned i hullet med BMW Individual å få noe helt særegent om en er villig til å betale for det, men det er jo noe de færreste gjør. Så har en og ett stort utvalg M-Performance deler, men det går utenom produksjon og er deler du eventuelt må bestille inn sammen med bilen å få forhandler til å montere for deg eller gjøre det selv, så det er kanskje mer å regne som ettermarked. Så ja, mulighetene og valgene er enorme, men å gå inn i konfiguratoren å konfigurere seg en ny BMW er etter mitt skjønn like enkelt som det var for meg å gjøre det samme med Kia, Nissan og Hyundai. Som sagt, to måter å se det på. Ja du KAN gjøre det så enkelt. Men du må vel fremdeles innom butikken og signere kontrakten, formoder jeg, og du får da ingen angrefrist, da det fort blir et tilvirkningssalg OG et butikksalg, selv om man ikke velger annet enn "Fully Charged". Dog, det vil nok fort bli advokatmat, dersom man ikke gjør individuelle valg ,en bare velger "standardpakken". 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå