Trestein Skrevet 13. mai Del Skrevet 13. mai onkel_jon skrev (7 minutter siden): Problemet er at de har blitt tvunget til å selge elbiler av eu pga utslipp, hadde ikke vært for det så tipper at det ikke vært så mye el fra de. Det er stort sett en ting som driver industri og det er profitt. Det er svært enkelt å bygge el biler i forhold til biler med forbrenning motor. Vil kundene ha det er det enkelt å ta en bensinbil og trykke en batteripakke under gulvet. Å lage bensin og diesel og motorer som forurenser 100ganger mindre enn kullkraftverket som leverer strømmen til elbilene er vanskelig Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 14. mai Del Skrevet 14. mai 2025 Kia EV6, nå med 84 kWh batteri + noen andre mindre tweaks. Vad tycks? 2 1 Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 14. mai Del Skrevet 14. mai Fortsatt like stygg bak @Dassen😛 Er nok ikke en bil jeg hadde gått for.. 1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 14. mai Del Skrevet 14. mai Dassen skrev (2 timer siden): Vad tycks? Likte det! Spent på hvordan GT modellen blir seende ut Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 14. mai Del Skrevet 14. mai 2 hours ago, Dassen said: 2025 Kia EV6, nå med 84 kWh batteri + noen andre mindre tweaks.Vad tycks? Veldig mange knapper, både på dør, ratt og dashboard. Og mange av dem har tekst med små bokstaver i stedet for symboler. Skjermen er delvis skjult av rattet. Eksteriør - tversoverlys er vel veldig 2022 mote. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 14. mai Del Skrevet 14. mai 10 hours ago, onkel_jon said: Problemet er at de har blitt tvunget til å selge elbiler av eu pga utslipp, hadde ikke vært for det så tipper at det ikke vært så mye el fra de. Jeg skjønner ikke hva problemet er her? Vi regulerer utslipp nettopp med det formålet å påvirke aktiviteten i samfunnet. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 14. mai Del Skrevet 14. mai J-Å skrev (44 minutter siden): Veldig mange knapper, både på dør, ratt og dashboard. Og mange av dem har tekst med små bokstaver i stedet for symboler. Ja ev6 er et kroneksempel på at funksjoner på knapper ikke nødvendigvis fører til sikrere operasjoner enn skjerm. 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 14. mai Del Skrevet 14. mai Jotun skrev (11 minutter siden): Ja ev6 er et kroneksempel på at funksjoner på knapper ikke nødvendigvis fører til sikrere operasjoner enn skjerm. Konklusjonen klar etter ett zoom-out bilde fra baksetet. For min del så ser jeg ikke noen problemer med de knappene og uansett langt å foretrekke foran trykking på en skjerm som er det absolutt dårligste(og billigste) alternativet. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 14. mai Del Skrevet 14. mai (endret) 5 minutes ago, uname -i said: Konklusjonen klar etter ett zoom-out bilde fra baksetet. For min del så ser jeg ikke noen problemer med de knappene og uansett langt å foretrekke foran trykking på en skjerm som er det absolutt dårligste(og billigste) alternativet. Vel.. klimastyring er jo på en skjerm? Var iallefall det på den gamle. En knotete plassert touchskjerm med sort/hvit tekst istedenfor symboler med farger.. Endret 14. mai av Complexity 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 14. mai Del Skrevet 14. mai Complexity skrev (17 minutter siden): Vel.. klimastyring er jo på en skjerm? Var iallefall det på den gamle. Helt enig i at det burde vært enda mer knapper. Men noen er tross alt bedre enn ingen. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 14. mai Del Skrevet 14. mai (endret) Complexity skrev (27 minutter siden): Vel.. klimastyring er jo på en skjerm? Var iallefall det på den gamle. En knotete plassert touchskjerm med sort/hvit tekst istedenfor symboler med farger.. Det multifunksjon panelet der var en av de store grunnene til at jeg valgte å bestille meg en IONIQ 5 istedenfor en EV6 tidlig i 2023 (selv om jeg og valgte å gå fra IONIQ 5 kontrakten når leveransen dro ut). Hadde en EV6 som lånebil noen dager og det var faktisk så irriterende å fikle med at det endte som ett stort ankepunkt. Ikke nok med at det er en ikke taktil skjerm men en må og trykke på en ikke taktil "knapp" for å bytte mellom at panelet skal styre media og klima. En ekstremt tullete løsning hvor jeg faktisk foretrekker klima skjermkontrollene i BMW idrive 8 selv om jeg ikke er noen stor fan av de heller. Endret 14. mai av Evil-Duck Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 14. mai Del Skrevet 14. mai (endret) uname -i skrev (54 minutter siden): Konklusjonen klar etter ett zoom-out bilde fra baksetet. For min del så ser jeg ikke noen problemer med de knappene og uansett langt å foretrekke foran trykking på en skjerm som er det absolutt dårligste(og billigste) alternativet. Vurderte ev6 og prøvde den mye, men du må jo gjerne bare gå rett i modusen om du ønsker det..... Knallbil, og grunnen til at det ikke ble den var leveringstid og bagasjerom for vår del. Var en hel del trykking. Flytter fokuset minst like mye der syns eg. Mulig at man får alt til i blinde etter en stunds bruk. Men den ene uka vi lånte den så var det hvertfall ikke alt eg fant så veldig lett. Mulig ting er endret siden det vi prøvde.men det klarer eg ikke se på baksetezoomen..... 🙄 Endret 14. mai av Jotun 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 14. mai Del Skrevet 14. mai USA: Tollsatsen på kinesiske elbiler blir satt opp til hele 100 prosent innen utgangen av året, en firedobling sammenlignet med dagens nivå. https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/63jK8O/usa-innfoerer-100-prosent-toll-paa-kinesiske-elbiler 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. mai Del Skrevet 14. mai Pussig at USA var raskere ute enn EU denne gangen, men uansett bra! Nå må bare EU, Norge, UK, Sveits osv følge etter. Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 14. mai Del Skrevet 14. mai Håper bare at det vil gjelde alle biler produsert i kina. Slik at f.eks Tesla, Smart og Volvo produsert i Kina også får samme tollsatser, for å tvinge produsenter til å opprettholde fabrikker utenfor Kina/asia. 4 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 14. mai Del Skrevet 14. mai Proteksjonisme på sitt verste. I det store og hele er ikke USAs bilindustri konkurransedyktig sammenlignet med spesielt Japan, men kanskje også Kina. Det er nok store mengder deler i USA-bygde biler som stammer fra PRC. Derfor må man komme med latterlige tollting og andre ting for å forsvare egne produsenter. 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. mai Del Skrevet 14. mai kremt skrev (41 minutter siden): Proteksjonisme på sitt verste. I det store og hele er ikke USAs bilindustri konkurransedyktig sammenlignet med spesielt Japan, men kanskje også Kina. Det er nok store mengder deler i USA-bygde biler som stammer fra PRC. Derfor må man komme med latterlige tollting og andre ting for å forsvare egne produsenter. De innførte IKKE 100% tollsats på biler fra Japan, Korea, Tyskland, UK, Frankrike etc etc. Det vil si at det ikke er en barnslig misunnelse-toll. Tollsatsen skyldes nok gode bevis på at Kina statlig subsidierer eksport-biler i en bevisst politikk for å knekke bilprodusenter fra andre land, slik at de kan øke prisene til over lønnsomt nivå på lang sikt. På samme måte som de over 30+ år har bevisst underpriset markedet for sjeldne jordmetaller for å knekke vestens markedsandel av det samme. Deler av de 100% er nok satt for å motvirke det. Videre er det nok elementer av kompensasjon for forskjellen i arbeidsvilkår, miljøhensyn osv. Sånne hensyn er jo som kjent mye dårligere i Kina. Nå må bare EU, Norge osv følge etter! 2 1 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 15. mai Del Skrevet 15. mai Gledelige nyheter, dette er supert. OC-Freak skrev (10 timer siden): Håper bare at det vil gjelde alle biler produsert i kina. Slik at f.eks Tesla, Smart og Volvo produsert i Kina også får samme tollsatser, for å tvinge produsenter til å opprettholde fabrikker utenfor Kina/asia. https://www.reuters.com/world/europe/eu-launches-anti-subsidy-investigation-into-chinese-electric-vehicles-2023-09-13/ Det skulle i utgangspunktet gjøre det. Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 15. mai Del Skrevet 15. mai OC-Freak skrev (10 timer siden): Håper bare at det vil gjelde alle biler produsert i kina. Slik at f.eks Tesla, Smart og Volvo produsert i Kina også får samme tollsatser, for å tvinge produsenter til å opprettholde fabrikker utenfor Kina/asia. Ikke glem BMW. Så vidt jeg vet blir alle iX3 produsert i Kina. Men USA skulle også ha et opplegg for ar merker som har eksport fra USA kompenseres med å ha import fra Kina uten høy toll, det vil gjelde flere. Uansett så er denne tollen et valgkamputspill. Og som en av youtubes mest sarkastiske sa,tidligere proteksjonistiske tiltak for å beskytte Harley Davidson hjalp dem veldig med innovasjon og kvalitet😉 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 15. mai Del Skrevet 15. mai Simen1 skrev (20 timer siden): De innførte IKKE 100% tollsats på biler fra Japan, Korea, Tyskland, UK, Frankrike etc etc. Det vil si at det ikke er en barnslig misunnelse-toll. Tollsatsen skyldes nok gode bevis på at Kina statlig subsidierer eksport-biler i en bevisst politikk for å knekke bilprodusenter fra andre land, slik at de kan øke prisene til over lønnsomt nivå på lang sikt. På samme måte som de over 30+ år har bevisst underpriset markedet for sjeldne jordmetaller for å knekke vestens markedsandel av det samme. Deler av de 100% er nok satt for å motvirke det. Videre er det nok elementer av kompensasjon for forskjellen i arbeidsvilkår, miljøhensyn osv. Sånne hensyn er jo som kjent mye dårligere i Kina. Nå må bare EU, Norge osv følge etter! Når det gjelder arbeidsforhold, så er det nok større forskjell på Norge og USA, enn det er mellom USA og Kina. For å være ærlig, så er det vel mer snakk om en handelskrig enn en moralsk kamp dette. Ikke er jeg så veldig bekymret heller. En bil er noe av det mest komplekse man kan designe, konstruere og utvikle, og der har kineserene ikke noe annet enn pris å slå i bordet med. Og hvis det ikke hadde vært for alle de europeerene som lot seg kjøpe til å jobbe for dem, så hadde kinesisk bilindustri vært en vits. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå