Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Synes heller ikke EX30 virker som noe premiumbil men heller Volvos billigbil. Må opp på dyreste utstyrsnivå for å få varmepumpe og lyd bak. De har og "spart penger" på å bruke Tesla sitt design og flytte alt til skjerm. Noe som er helt greit men uvanlig av Volvo.

Godt mulig den er premium ellers. Har ikke prøvd. TIpper dog den er mere premium enn Citroën ë-C3.
Man får iallefall 5 høytalere som standard på Volvoen (selv om alle er i dashbordet) mot Citroën sine 2 Høytalere..

Flere høytalere er ikke nødvendigvis fasiten for bra lyd, men får ikke bra lydbilde med bare 2 stk.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (1 time siden):

Godt mulig den er premium ellers. Har ikke prøvd. TIpper dog den er mere premium enn Citroën ë-C3.

Tipper jo jeg også, men skulle gjerne visst akkurat hva. Citroën skryter jo av komfortdempere på ë-C3 blant annet.

Lenke til kommentar

Premium er jo også merkevarebygging. Man kjøper en følelse av å sitte bak rattet på en bil som har en viss status, kanskje et mer etisk og bærekraftig ethos. Så kan man jo diskutere om Volvo sverter til sin assosiasjon til premium ved å lansere en "billigbil". 

Det er i stor grad irrasjonelle følelser knytta til dette. Du kan kjøre en 20 år gammel S-klasse og se rikere ut enn en Hongqi hvor man sitter badet i luksus og krefter i forhold. Alt handler om stjerna på panseret og hva den representerer for folk. 

 

 

Lenke til kommentar
Dassen skrev (19 minutter siden):

Premium er jo også merkevarebygging. Man kjøper en følelse av å sitte bak rattet på en bil som har en viss status, kanskje et mer etisk og bærekraftig ethos. Så kan man jo diskutere om Volvo sverter til sin assosiasjon til premium ved å lansere en "billigbil". 

Det er i stor grad irrasjonelle følelser knytta til dette. Du kan kjøre en 20 år gammel S-klasse og se rikere ut enn en Hongqi hvor man sitter badet i luksus og krefter i forhold. Alt handler om stjerna på panseret og hva den representerer for folk. 

 

 

En 20 år gammel S klasse må du være rik for å eie.

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Dassen skrev (11 timer siden):

Ford Explorer EV ser pen ut, men når du nå kan få en Q4 e-tron til samme pris er den ikke spesielt interessant.

Uaktuelt med en strippet Q4 E-Tron da. Enig i at Explorer EV ser forholdsvis pen, tøff og barsk ut. Vurderer den sterkt, men er nødt til å se på og vurdere andre alternativer. Den originale Explorer blir for dyr og jeg trenger ikke mer enn en 5 seter uansett.  Men er ikke interessert i Model Y ei heller Enyaq da det ikke er helt min type bil. 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Tipper jo jeg også, men skulle gjerne visst akkurat hva. Citroën skryter jo av komfortdempere på ë-C3 blant annet.

Testa dette systemet i EC-4 eller hva den heter. Veldig fransk bil med masse rare løsninger, blant annet må du åpne døra for å justere setet fordi det ikke er plass til hånda.

Men, jesus for en komfort. Den håndterer hull i veien og hump/dump på en ekstremt behagelig måte, nulifiserer (?) ujevn vei. Gir 9/10 baguetter til det understellet. Nesten alle som har testet bilen skryter av disse hydrauliske endestopperne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Hanhijnn skrev (3 timer siden):

Du skal davel ikke sitte og tafse på skjermen mens du kjører bilen!!! Hvis du må det så har du en trafikkfarlig bil. Hold fingrene vekk fra skjermen mens du kjører. Har du ikke andre måter å nå de funksjonene du er ute etter?

"Jeg" gjør jo ikke det. Tafser på skjermen mens jeg kjører. Forøvrig en helt unødvendig kommentar/sitering tatt ut av kontekst. Poenget var å presisere at denne sammenlikningen av bilens touchskjerm i  brukervennlighet med mobiler/nettbrett/ipad  ikke er særlig relevant.
 
Vi med BMW har iDrive hjul/kontroller på midkonsollet ved "gearspaken" og knapper på rattet til volum, bytte radiokanal og/eller muskikk-spor og med disse kan en operere alt uten å trykke på skjermen overhode 😉
 

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar

 

Syar-2003 skrev (13 minutter siden):


Vi med BMW har iDrive hjul/kontroller på midkonsollet ved "gearspaken" og knapper på rattet til volum, bytte radiokanal og/eller muskikk-spor og med disse kan en operere alt uten å trykke på skjermen overhode 😉
 

Og ikke minst uten å ta blikket bort fra veien et ms

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
16 minutes ago, Syar-2003 said:

"Jeg" gjør jo ikke det. Tafser på skjermen mens jeg kjører. Forøvrig en helt unødvendig kommentar/sitering tatt ut av kontekst. Poenget var å presisere at denne sammenlikningen av bilens touchskjerm i  brukervennlighet med mobiler/nettbrett/ipad  ikke er særlig relevant.
 
Vi med BMW har iDrive hjul/kontroller på midkonsollet ved "gearspaken" og knapper på rattet til volum, bytte radiokanal og/eller muskikk-spor og med disse kan en operere alt uten å trykke på skjermen overhode 😉
 

De med ny BMW har vel ikke iDrive hjul da siden BMW har sluttet med det. Kun touchskjerm der og nå.

Forøvrig virker det jo som man må fokusere veldig på skjermen når man bruker dette hjulet deres og. Å skrive tekst med det virker å være veldig innviklet.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (47 minutter siden):

Testa dette systemet i EC-4 eller hva den heter. Veldig fransk bil med masse rare løsninger, blant annet må du åpne døra for å justere setet fordi det ikke er plass til hånda.

Men, jesus for en komfort. Den håndterer hull i veien og hump/dump på en ekstremt behagelig måte, nulifiserer (?) ujevn vei. Gir 9/10 baguetter til det understellet. Nesten alle som har testet bilen skryter av disse hydrauliske endestopperne.

Støtter deg der ass. Prøvde en e-C4 MAX sammen med en slektning som vurderer ny bil og sitte- og kjørekomfort er uovertruffent. Det største hinderet for Citroen er å få flere til å bare prøve bilene deres - etter en tur er jeg ganske sikker på at mange hadde kjøpt seg en.

Angående driftssikkerhet så er ikke dette noe særlig å tenke på - det har vist seg at Stellantisplattformene er svært solide tross skreddersøm hos de respektive merkene, og jeg kan bare komme på alle feilene med den gamle batteripakka som en risiko, såkalt gen 1 med 136 hester.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (37 minutter siden):

Forøvrig virker det jo som man må fokusere veldig på skjermen når man bruker dette hjulet deres og. Å skrive tekst med det virker å være veldig innviklet.

Bruker det f.eks tilt en gang opp for å få frem snarveiene. Vri et knepp eller to og klikk. Og det er ti ganger bedre enn å sveipe/trykke på skjermen. «Og» man kan betjene funksjoner slik mens man kjører mye sikrere.

Ingen skriver tekst på det lengre da det er fult alfanumerisk tastatur på skjermen. Man står da selvfølgelig også stille/parkert f.eks for å skrive en adresse til en maps/ruteveileder.

Hjulet er beholdt på nye i5. Og man har her også personlig assistent man kan be om ulike funksjoner . Dog ikke norsktalende (enda).

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Auto Asmodeus said:

Støtter deg der ass. Prøvde en e-C4 MAX sammen med en slektning som vurderer ny bil og sitte- og kjørekomfort er uovertruffent. Det største hinderet for Citroen er å få flere til å bare prøve bilene deres - etter en tur er jeg ganske sikker på at mange hadde kjøpt seg en.

Angående driftssikkerhet så er ikke dette noe særlig å tenke på - det har vist seg at Stellantisplattformene er svært solide tross skreddersøm hos de respektive merkene, og jeg kan bare komme på alle feilene med den gamle batteripakka som en risiko, såkalt gen 1 med 136 hester.

Hjelper lite med komfort når rekkevidden ikke er god, på c3 er ikke rekkevidden så viktig da det er en by bil men på c4 er det for dårlig spesielt på vinter.

Blir nok bedre for citroen når de får ut en bil stla medium plattformen, mange som klager på komforten på peugeot sin e-3008, så en citroen versjon med komfort dempere ville nok solgt bra.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
49 minutes ago, onkel_jon said:

ix,i5 og i7 har vel idrive fortsatt.

Antar disse da kommer med det gamle iDrive systemet? slik jeg forstår det så er det nye iDrive 9 systemet helt nytt og uten styrehjulet?

iDrive er vist blitt en app som kjører på Android nå istedefor ett eget OS, på godt og vondt.

Edit: Not all models in the BMW lineup are expected to get the iDrive 9 OS. Such models will be upgraded to the revamped iDrive 8.5 instead for the foreseeable future. Models like the latest-gen 7 Series and the upcoming 5 Series range will get the IDrive 8.5 OS, as these models run on a Linux-based system for which the coding is substantially different.

Så de har ikke det nyeste systemet.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (45 minutter siden):

ix,i5 og i7 har vel idrive fortsatt.

Fra bmw selv (Q&A)


Why is the iDrive Controller deleted in the BMW X1 (2022)?

BMW has learned from customer studies that the operation via touch and speech is becoming increasingly important. That is why BMW iDrive with BMW Operating System 8 in the BMW X1 (2022) was consistently designed for intuitive operation of all functions via the touchscreen of the 10.7" control display or alternatively via voice control of the BMW Intelligent Personal Assistant. The most important driver assistance systems and the displays in the information display and in the BMW Head-up display can be configured via buttons and the new turn-push-tilt knurled wheel on the multifunction steering wheel.

 

Man har altså kontroll av de viktigste assist systemer/funksjoner tilgjengelig via hjulet på rattet. Samt alle nødvendige media kontroller selvsagt.

Men det er mange som savner iDrive hjulet der dette er fjernet. Det funker som en mus/trackball og man har den rett under håndleddet der høyrearmen ofte hviler på armlenet i midtkonsollen (med det mener jeg ikke at man skal la være å kjøre med begge hender på rattet i ti-på-tre)

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Complexity skrev (1 time siden):

Antar disse da kommer med det gamle iDrive systemet? slik jeg forstår det så er det nye iDrive 9 systemet helt nytt og uten styrehjulet?

iDrive er vist blitt en app som kjører på Android nå istedefor ett eget OS, på godt og vondt.

Edit: Not all models in the BMW lineup are expected to get the iDrive 9 OS. Such models will be upgraded to the revamped iDrive 8.5 instead for the foreseeable future. Models like the latest-gen 7 Series and the upcoming 5 Series range will get the IDrive 8.5 OS, as these models run on a Linux-based system for which the coding is substantially different.

Så de har ikke det nyeste systemet.

Det har mye med brikkesett, prosessor og grafikk arkitektur å gjøre.

IDrive 8.0 bruker en media/headunit som har aldrende Intel x86/64 arkitektur med integrert grafikk og kjører med x84/64 linux hvor bmw sine applikasjoner/os ligger over.


iDrive 8.5 kjøres kun på arm arkitektur (qualcomm) og er egentlig en port av bmws iDrive 8.0 Intel til arm med flere features da disse headunits har bedre ressurser/kapasitet.

 

iDrive 9 er fremdeles med arm arkitektur men man kjører da med Android open source project (AOSP) og BMW OS’et er nyutviklet.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (2 timer siden):

Hjelper lite med komfort når rekkevidden ikke er god, på c3 er ikke rekkevidden så viktig da det er en by bil men på c4 er det for dårlig spesielt på vinter.

Blir nok bedre for citroen når de får ut en bil stla medium plattformen, mange som klager på komforten på peugeot sin e-3008, så en citroen versjon med komfort dempere ville nok solgt bra.

Rekkevidde kommer jo litt an på behovet man har, så jeg håper slike argumenter snart dør ut. Men akk ja så har du også rett Jon: nordmenn er svært pragmatiske på bilvalg og har alltid vært det:
"Hva er worst case for vårt behov og hva kjøper alle andre? Da har vi bilen vi skal ha." -Ola Dunk

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Auto Asmodeus said:

Rekkevidde kommer jo litt an på behovet man har, så jeg håper slike argumenter snart dør ut. Men akk ja så har du også rett Jon: nordmenn er svært pragmatiske på bilvalg og har alltid vært det:
"Hva er worst case for vårt behov og hva kjøper alle andre? Da har vi bilen vi skal ha." -Ola Dunk

Vel spørs helt på behovet men på østlandet med en del 100+ veier blir rekkevidden fort litt snaut, er medlem av facebook gruppen til 2008 som er samme bil, her er en som skrev om sin tur nedover tyskland.

Totalt har jeg kjørt 2420 km, hovedsaklig på motorvei, med lange strekk med snitt på rundt 100 km, med rundt 150-180 km mellom hver lading, ca 90 min kjøring, 30 min lading

Å stoppe å lade hver 90 minutt blir litt snaut spør du meg, var ok i 2016 men i 2024 er det for dårlig.

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (16 minutter siden):

Vel spørs helt på behovet men på østlandet med en del 100+ veier blir rekkevidden fort litt snaut, er medlem av facebook gruppen til 2008 som er samme bil, her er en som skrev om sin tur nedover tyskland.

Totalt har jeg kjørt 2420 km, hovedsaklig på motorvei, med lange strekk med snitt på rundt 100 km, med rundt 150-180 km mellom hver lading, ca 90 min kjøring, 30 min lading

Å stoppe å lade hver 90 minutt blir litt snaut spør du meg, var ok i 2016 men i 2024 er det for dårlig.

Da har de jo valgt feil bil. Billige, kule biler med små batterier er for folk som er kjent med hva det er. Man er litt knepp i huet om man reiser på langtur med sånt.

Har 30k snart i MX-30. Beste elbilen jeg har eid, alt tatt i betraktning.

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (42 minutter siden):

Vel spørs helt på behovet men på østlandet med en del 100+ veier blir rekkevidden fort litt snaut, er medlem av facebook gruppen til 2008 som er samme bil, her er en som skrev om sin tur nedover tyskland.

Totalt har jeg kjørt 2420 km, hovedsaklig på motorvei, med lange strekk med snitt på rundt 100 km, med rundt 150-180 km mellom hver lading, ca 90 min kjøring, 30 min lading

Å stoppe å lade hver 90 minutt blir litt snaut spør du meg, var ok i 2016 men i 2024 er det for dårlig.

Sier seg selv. Men for de som ikke bruker bilen på langtur støtt og stadig så kan man jo ikke si at rekkevidden er dårlig. De som kjører 100-200km på en lading vil si at rekkevidden er tilstrekkelig,

Jeg har selv 500km + på min bil, og de tre-fire gangene i året jeg kjører lengre enn dette så skulle jeg gjerne hatt oppimot 700km rekkevidde for å nå frem på en lading, men det er ingen dealbreaker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...