Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

1 minute ago, onkel_jon said:

Vel på tesla så lyser det rødt på skjermen og når noen er i på siden av deg når man blinker

image.thumb.jpeg.1ec2ae221d0fd39bd230625a0b90a457.jpeg

Men du burde jo ikke ha øynene i noen stor grad mot skjermen som er midt i bilen når du blinker til venstre. Problemet her er at denne informasjonen er presentert på feil sted i forhold til hvor du burde ha oppmerksomheten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
onkel_jon skrev (1 minutt siden):

Vel på tesla så lyser det rødt på skjermen og når noen er i på siden av deg når man blinker

Bare så synd at det skjer på andre siden av rattet enn der du bør fokusere øynene, når det skjer på din venstre side! ;)

Men klart, fremdeles langt bedre enn ingen indikasjoner eller varslinger! 

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (4 minutter siden):

Vel på tesla så lyser det rødt på skjermen og når noen er i på siden av deg når man blinker

image.thumb.jpeg.1ec2ae221d0fd39bd230625a0b90a457.jpeg

Man pleier ikke se inn mot senter av bilen når man skifter felt. Man ser i speilet og ev i dødsone. Gjør det selv om jeg vet at det dukker en gul trekant opp i speilet om det er noen der. Funksjonen kan ikke skrues av heller.

Lenke til kommentar

Når jeg kjøpte min Tesla i 2019 hadde den ingen av disse funksjonene. Alle er kommet gradvis etter oppdateringer.
Var ikke Sentry Mode engang, og nå er det blitt så heftig at jeg kan streame video fra bilens kamera i appen.

Kansje det en dag kommer oppdatering hvor den vil vise kamera automatisk om noen er i blindsonen også. Bare folk nok ønsker det så er det nok lett for dem å slenge ved i en update.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er generelt et problem på nyere biler at skjermer tiltrekker seg oppmerksomhet som burde vært andre steder. Bilbransjen er ganske umoden her, og har ikke lært leksene som feks. flybransjen har gjort for lengst. I fly hadde man mange ulykker fordi pilotene ble distrahert eller forvirret pga nye systemer. Man taper også i luft-luft kamp hvis man bruker tid på å lese instrumenter i stedet for å se etter fiender (eyes out of the cockpit). I kampfly har man gått forbi HUD og videre til hjelmsikter nettopp for at piloten skal få den informasjonen man trenger (og kun den) uansett hvor hen ser.

Den typen AR er det vel ikke realistisk at biler skal støtte med det første, men man bør passe seg for å tiltrekke oppmerksomhet på feil steder og tider når sjåføren burde konsentrere seg om å se utenfor bilen. Å flytte info fra skjerm til HUD, eller skjerm til dørstolper eller speil er en forbedring.

Man bør også tenke seg om to ganger før man bruker fancy animasjoner eller annet som tiltrekker seg oppmerksomhet når man kjører. Kommer det flere alarmer, må de prioriteres (et kollisjonsvarsel må ikke maskeres av en GPS stemme eller lignende). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Complexity skrev (17 minutter siden):

Når jeg kjøpte min Tesla i 2019 hadde den ingen av disse funksjonene. Alle er kommet gradvis etter oppdateringer.
Var ikke Sentry Mode engang, og nå er det blitt så heftig at jeg kan streame video fra bilens kamera i appen.

Kansje det en dag kommer oppdatering hvor den vil vise kamera automatisk om noen er i blindsonen også. Bare folk nok ønsker det så er det nok lett for dem å slenge ved i en update.

Ja det tar lang tid før Tesla klarer å lage software ferdig. Volvo hadde vel dette for 20år siden

Endret av Trestein
Korreksjon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Kalle Klo said:

Det er generelt et problem på nyere biler at skjermer tiltrekker seg oppmerksomhet som burde vært andre steder. Bilbransjen er ganske umoden her, og har ikke lært leksene som feks. flybransjen har gjort for lengst. I fly hadde man mange ulykker fordi pilotene ble distrahert eller forvirret pga nye systemer. Man taper også i luft-luft kamp hvis man bruker tid på å lese instrumenter i stedet for å se etter fiender (eyes out of the cockpit). I kampfly har man gått forbi HUD og videre til hjelmsikter nettopp for at piloten skal få den informasjonen man trenger (og kun den) uansett hvor hen ser.

Den typen AR er det vel ikke realistisk at biler skal støtte med det første, men man bør passe seg for å tiltrekke oppmerksomhet på feil steder og tider når sjåføren burde konsentrere seg om å se utenfor bilen. Å flytte info fra skjerm til HUD, eller skjerm til dørstolper eller speil er en forbedring.

Man bør også tenke seg om to ganger før man bruker fancy animasjoner eller annet som tiltrekker seg oppmerksomhet når man kjører. Kommer det flere alarmer, må de prioriteres (et kollisjonsvarsel må ikke maskeres av en GPS stemme eller lignende). 

Informasjonen på skjerm er en ting, men å ha den på flere skjermer, er i hvert fall distraherende.

Jeg kastet meg ut i NY trafikken i fjor sommer med  nyleiet bil, og man skal ikke undervurdere hvor forvirrende det er med informasjonen mange steder. 

Her må jeg si at Tesla har løst det forbilledlig. Alt på en skjerm, og ikke informasjonen spredt rundt i bilen.

I en e-tron med head-up så er det mye som kjemper om oppmerksomheten, og krever ganske mye tilvenning hvor man skal rette oppmerksomheten for å finne informasjonen man er ute etter.

Jeg vet hvilken jeg foretrekker i hvert fall.

 

Screenshot2024-05-06at12_41_26.thumb.png.81766335e47acc52153bb986c9393eec.pngScreenshot2024-05-06at12_42_20.thumb.png.c483717a82f6650f2a46b36b58b91418.png

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 minutter siden):

Informasjonen på skjerm er en ting, men å ha den på flere skjermer, er i hvert fall distraherende.

Jeg kastet meg ut i NY trafikken i fjor sommer med  nyleiet bil, og man skal ikke undervurdere hvor forvirrende det er med informasjonen mange steder. 

Her må jeg si at Tesla har løst det forbilledlig. Alt på en skjerm, og ikke informasjonen spredt rundt i bilen.

I en e-tron med head-up så er det mye som kjemper om oppmerksomheten, og krever ganske mye tilvenning hvor man skal rette oppmerksomheten for å finne informasjonen man er ute etter.

Jeg vet hvilken jeg foretrekker i hvert fall.

 

Screenshot2024-05-06at12_41_26.thumb.png.81766335e47acc52153bb986c9393eec.pngScreenshot2024-05-06at12_42_20.thumb.png.c483717a82f6650f2a46b36b58b91418.png

 

For meg blir teslaen som en folkevogn fra 60 tallet med en I pad skrudd fast i dashboard. En 5 min løsning. (Tid designere og teknikere bruker for å implementere) (På en prototype bil hadde teslas løsning vert ok, da kan man bruke slike løsninger))

Lenke til kommentar

Prisene på c3 er ute nå, ser ut som en fin nr2 bil/by bil

Nå er salgsstarten på nye Citroen Ec3 endelig i gang!
Prisen er
219.900kr for utstyrsnivå YOU
249.900kr for utstyrsnivå MAX
🥖Med det får du en rask lading på kun 26 min fra 20-80%
🥖324km rekkevidde (WLTP)
🥖Motor med 113hk
🥖Citroën Head-Up Display
🥖Progressive Hydraulich Cushions (Komfortfjæring)
 
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
59 minutes ago, Snowleopard said:

Ingen som sier at noen enkeltelement er en garanti i seg selv. 'Garantien' må komme fra en total systemanalyse hvor man har kontroll på alle risikokilder. (FMEA)

Forøvrig er det vel fint få biler som er utstyrt med LIDAR pr. i dag. Mach-e er meg bekjent ikke en av de.

Ulykken er desverre av en art som man må forvente er en risiko med dagens systemer hvor man har kun radar og kamera å lene seg på. Denne ulykken ville ganske sikkert kunne blitt vesentlig mitigert eller avverget med LIDAR.

Radar kan bare brukes til å identifisere bevegelige objekter. Stillestående objekter blir umulige å skille fra omgivelsene (som også er stillestående) siden radaren vanskelig kan oppnå veldig høy vinkeloppløsning på returen.

En LIDAR vil la deg få en måling av geometrien på også det stillestående terrenget rundt bilen og ville kunne oppdaget den stillestående bilen siden denne bruker lys fremfor mer lavfrekvent RF og kan dermed oppnå en vesentlig høyere oppløsning på returene

Disse bilene bruker kamera for å supplere radar for identifikasjon av stasjonære objekter, men klassifikasjon via kamera er veldig feilbefengt og fordrer gjerne bruk av uanalyserbare teknikker som nevralnett som vil kunne feile uforutsigbart.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Informasjonen på skjerm er en ting, men å ha den på flere skjermer, er i hvert fall distraherende.

Tror man må være Tesla-eier for å bli distrahert av to skjermer på midtkonsollen som man ikke trenger å se på under vanlig kjøring.  Men å se til høyre på en skjerm for å finne ut om det er noe i blindsonen på venstre side er selvfølgelig ypperlig UX.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (55 minutter siden):

Mustang har vel ikke Lidar?

 

sverreb skrev (29 minutter siden):

Ingen som sier at noen enkeltelement er en garanti i seg selv. 'Garantien' må komme fra en total systemanalyse hvor man har kontroll på alle risikokilder. (FMEA)

Forøvrig er det vel fint få biler som er utstyrt med LIDAR pr. i dag. Mach-e er meg bekjent ikke en av de.

Ulykken er desverre av en art som man må forvente er en risiko med dagens systemer hvor man har kun radar og kamera å lene seg på. Denne ulykken ville ganske sikkert kunne blitt vesentlig mitigert eller avverget med LIDAR.

Radar kan bare brukes til å identifisere bevegelige objekter. Stillestående objekter blir umulige å skille fra omgivelsene (som også er stillestående) siden radaren vanskelig kan oppnå veldig høy vinkeloppløsning på returen.

En LIDAR vil la deg få en måling av geometrien på også det stillestående terrenget rundt bilen og ville kunne oppdaget den stillestående bilen siden denne bruker lys fremfor mer lavfrekvent RF og kan dermed oppnå en vesentlig høyere oppløsning på returene

Disse bilene bruker kamera for å supplere radar for identifikasjon av stasjonære objekter, men klassifikasjon via kamera er veldig feilbefengt og fordrer gjerne bruk av uanalyserbare teknikker som nevralnett som vil kunne feile uforutsigbart.

My bad!

Trodde de alle kjørte lidar, ihvertfall 1 stk. Men det er nok korrekt at det er en radar som sitter i fronten på de fleste elbiler, ikke en lidar!

Men Mustang har vel både radar og kameraer som benyttes, så selv ikke redundansen hjalp her.

Har vært mye diskusjon rundt det med radar og kamera, spesielt siden Tesla mente radaren førte til for mye forstyrrelser. Og Lidar anså han vel som både for dyrt og for liten hjelp i.

Også det med at radar heller ikke ser stillestående objekt har vært skrevet endel om, er jo noen kommentatorer som har bjeffet godt mot Tesla for å "klare å kjøre inn i" stillestående objekter. 

Det var og litt av grunnen til at jeg la inn denne linken for å vise til at det ikke bare gjelder Tesla, som noen her inne liker å fremstille det som!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, bzzlink said:

Informasjonen på skjerm er en ting, men å ha den på flere skjermer, er i hvert fall distraherende.

Jeg kastet meg ut i NY trafikken i fjor sommer med  nyleiet bil, og man skal ikke undervurdere hvor forvirrende det er med informasjonen mange steder. 

Her må jeg si at Tesla har løst det forbilledlig. Alt på en skjerm, og ikke informasjonen spredt rundt i bilen.

I en e-tron med head-up så er det mye som kjemper om oppmerksomheten, og krever ganske mye tilvenning hvor man skal rette oppmerksomheten for å finne informasjonen man er ute etter.

Jeg vet hvilken jeg foretrekker i hvert fall.

 

Screenshot2024-05-06at12_41_26.thumb.png.81766335e47acc52153bb986c9393eec.pngScreenshot2024-05-06at12_42_20.thumb.png.c483717a82f6650f2a46b36b58b91418.png

 

Du skal ikke sitte og glane på en skjerm midt i bilen når du kjører, det er bedre å ha informasjon i nærheten til der du bør ha blikket. Heads-up skal ikke belemres med alt for mye informasjon, det er sant, og det er mulig at Audi har gjort en dårlig jobb her. Strengt tatt er det lite du absolutt må vite, særlig hvis du kjører rundt et sted som NY; GPS pil, fart og eventuelle varsler holder lenge. Heads-upen sitter absolutt på rett sted for kritisk informasjon. De andre skjermene skal du ikke se på når du har høy workload. Og det trenger du ikke heller; de to til høyre gir deg ikke info du trenger å vite i stressede situasjoner. 

Ellers er det ikke rart at man synes det er vanskelig å tilpasse seg en annen tilnærming enn man er vant til, men det betyr ikke at den andre tilnærmingen er underlegen...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
12 minutes ago, Snowleopard said:

Også det med at radar heller ikke ser stillestående objekt har vært skrevet endel om, er jo noen kommentatorer som har bjeffet godt mot Tesla for å "klare å kjøre inn i" stillestående objekter.

Problemet er at et kamera er en upålitelig løsning for å måle omgivelsene. RADAR og LIDAR gir begge direkte målinger av omgivelsene men RADAR er begrenset til å måle bevegelige objekter.

Uten en pålitelig måte for bilens ADAS systemer til å sikre seg at det ikke risikerer å kollidere med noe de neste 10-30 sekundene (Tiden det tar for et menneske som er mentalt frikoplet fra kjøringen til å ta over + tiden for bilen til å komme til en full stopp på en sikker måte om fører ikke tar over) så må bilens automatisering være av en slik art at mennesket forblir mentalt til stede og involvert i kjøringen. Det vil si at bilen trenger å ikke dysse føreren inn i en falsk trygghetsfølelse som ufravikelig gjør at føreren slutter å følge med, bare fordi bilen kan kjøre seg selv i 99% av tilfellene. Det er her vi først og fremst ser forskjellene i tilnærminger mellom produsentene. M.a.o. føreren må forbli trygg på bilens oppførsel samtidig som at hen ikke begynner på å stole på at ADAS systemet er i stand til å føre bilen selv. Systemene trenger dermed gjerne å fremstå som mindre kompetente enn hva de egentlig er for å ivareta systemsikkerhet når den er avhengig av et menneske.

Ekstra sensorer som LIDAR er gunstig siden man da kan frigjøre seg fra upålitelige signalveier som stokastisk billedanalyse (I.e. nevralnett), men det endrer ikke på at kjøreatomatisering nå og i overskuelig fremtid først og fremst er en balansegang som må gås opp av adferdspsykologer mer enn signalanalyseekspertene.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
3 hours ago, onkel_jon said:

Prisene på c3 er ute nå, ser ut som en fin nr2 bil/by bil

Nå er salgsstarten på nye Citroen Ec3 endelig i gang!
Prisen er
219.900kr for utstyrsnivå YOU
249.900kr for utstyrsnivå MAX
🥖Med det får du en rask lading på kun 26 min fra 20-80%
🥖324km rekkevidde (WLTP)
🥖Motor med 113hk
🥖Citroën Head-Up Display
🥖Progressive Hydraulich Cushions (Komfortfjæring)
 

Må muligens kjøpe bil nr 2 i løpet av høsten så dette var en god nyhet. Har vurdert Mazda mx30, men tror ikke baksetet passer bra med barnesete.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Det er sensor teknologien, altså hvor presist bilen kan tolke omgivelsene som vil endre selvkjøring. 

Det tror jeg ikke, dagens kameraer er i teorien mer enn nok. Om jeg fikk på meg et par VR-briller som viste 3D video fremover fra bilen samt virtuelle sidespeil og bakspeil skulle jeg nok fint klart å kjøre uten problemer i omtrent alt av føreforhold.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...