Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

AL123 skrev (1 time siden):

Hvorfor det egentlig? Er det pga konkuransesituasjonen, at kinavarer er dritt, at kinesiske myndigheter er dritt eller andre ting? Og hvor skal en sette ned foten? Er det ved at de som eier bedriften er kinesiske, at selve bilen er bygget i Kina, at bedriften har virksomhet i Kina. Hvis ja på alt det, så ender man opp med en Buddy, eller iPace. Men Jaguar er eid av indere, og det er ikke mye bedre enn Kina, iallefall ikke slik den politiske situasjonen ser ut der nå.

Tenker Økonomi. Bedre å bruke pengene i mitt nærområde en i Kina. Snart lager vi ingen ting i europa lenger fordi vi vil spare noen kroner. Skal vi redusere vårt klima avtrykk og andre avtrykk må vi starte med å kjøpe fra land som driver med bærekraftig verdiskaping. Et land som driter i alt som heter natur/dyr/mennesker men som produserer billig er ikke noe jeg ønsker å støtte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (5 timer siden):

Nå kaller ikke jeg 0 grader for vinter, det er høst-temperaturer. Prøv i minus 10 og 15, så kan du se om du oppnår de rekkeviddetallene. Gjerne med start av bil som står ute i kulden, og ikke i en varmgarasje.

Og så tok jeg selvsagt høyde for at ikke alle er like flink til å kjøre økonomisk, at føret og vær kan være ugunstig med mot/sidevind, ekstra forbruk pga grep og snø av ymse kvalitet på veien, og ikke minst at bilen har vært utsatt for tidens tann og dermed degradering av batteriet.

Selv om man skule klare 18-19 mil i svært gunstige forhold, så er ikke det sikkert at det vil holde halvparten av dagene vinteren i gjennom. Da kan man ikke satse på at dette holder. Jeg vil definitivt påstå at vedkommende bør satse på bil med noe større batteripakke. Ikke nødvendigvis en med 60-70 kWh, det rekker nok langt å komme på oversiden av 40 kWh for å ha nok buffer for dårlig vær og føre og andre forventede hindringer på turen.

Nå har jeg en sønn som har en slik bil så jeg vet hvor langt de går. Det er veldig få plasser i norge temperaturen ligger på 10-15minus hele vinteren. https://no.climate-data.org/europa/norge-38/c/januar-1/

Her på vestlandet er snitt temperatur ca 0grader om vinteren. Det du bommer på er sommer rekkevidde. Den er noe lenger enn 240km. Ofte går de vel over  280km før batteriet er flatt. I følge spritmonitor bruker e-golf 20% mindre strøm enn ID3

Hva du får om vinteren varierer mye, Har hørt om folk med teslaer som skal klare 400km som kun klarer 200km om vinteren (Sikkert før varmepumpe) Våt vei, motvind , våt snø osv osv kan trekke rekkevidde mye ned selv på en bil med 400km rekkevidde

Når det er sagt er det veldig uvanlig å finne strekninger på 180 km helt uten lademuligheter i dag. Det er vel 5 ganger så mange ladepunkt som bensinstasjoner. Det betyr at om du en og annen gang kommer opp i uføre og ikke klarer distansen så er det et ikke problem.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Tenker Økonomi. Bedre å bruke pengene i mitt nærområde en i Kina. Snart lager vi ingen ting i europa lenger fordi vi vil spare noen kroner. Skal vi redusere vårt klima avtrykk og andre avtrykk må vi starte med å kjøpe fra land som driver med bærekraftig verdiskaping. Et land som driter i alt som heter natur/dyr/mennesker men som produserer billig er ikke noe jeg ønsker å støtte. 

Ok, nå er jeg ikke helt overbevist om at produkter produsert i Kina nødvendigvis er mer bærekraftige enn produkter laget i Europa. Feks er det vel få europesike produsenter som kan matche Polestar og Volvo på CSR, selv om den første for tiden bygger alle sine biler i Kina, og den andre har en Kinesisk hovedaksjonær, og tviler vel på at det er noen japanske, koreanske og amerikanske produsenter som kommer i nærheten. Og hva med amerikanske, japanske og koreanske produsenter? De utgjor også en trussel mot europeisk økonomi. Ungår du produkter fra disse landene også? Og hva med europeiske biler som bygges i Tyrkia. Det kan vel vanskelig argumenteres i mot at Tyrkia er et genuint drittland? For all del, jeg synes heller ikke noe om å støtte Kina, av flere årsaker, men foretrekker å se på individuelle bedrifter fremfor hvilke land de opererer i. Av den enkle grunn at det er større individuelle forskjeller mellom feks kinesiske bilprodusenter enn det er mellom de verste vestlige vs de beste Kinesiske produsentene.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (37 minutter siden):

Nå har jeg en sønn som har en slik bil så jeg vet hvor langt de går. Det er veldig få plasser i norge temperaturen ligger på 10-15minus hele vinteren. https://no.climate-data.org/europa/norge-38/c/januar-1/

Her på vestlandet er snitt temperatur ca 0grader om vinteren. Det du bommer på er sommer rekkevidde. Den er noe lenger enn 240km. Ofte går de vel over  280km før batteriet er flatt. I følge spritmonitor bruker e-golf 20% mindre strøm enn ID3

Hva du får om vinteren varierer mye, Har hørt om folk med teslaer som skal klare 400km som kun klarer 200km om vinteren (Sikkert før varmepumpe) Våt vei, motvind , våt snø osv osv kan trekke rekkevidde mye ned selv på en bil med 400km rekkevidde

Når det er sagt er det veldig uvanlig å finne strekninger på 180 km helt uten lademuligheter i dag. Det er vel 5 ganger så mange ladepunkt som bensinstasjoner. Det betyr at om du en og annen gang kommer opp i uføre og ikke klarer distansen så er det et ikke problem.

Jeg har aldri snakket om hele vinteren, det holder godt at det er en viss andel av vinterdagene, når man spør om det holder.

Sommerrekkevidden er WLTP-tallet, hva man klarer med egen bil om sommeren er sånn sett fullstendig irrelevant. Rekkevidden var nevnt fordi det sier noe om hva man sammenligner mot. Er velkjent at kortrekkevidde-elbiler har opp mot halve rekkevidden om vinteren, de med lengst rekkevidde taper gjerne ikke mer enn 25 % på en normalt god vinterdag.

Dette fordi andelen av kapasiteten som går til å varme opp bil og kupé går ned dess mer kapasitet man har å ta av. Dess lengre man kjører, dess større andel av tiden driver man ikke med oppvarming, men vedlikeholsvarming, noe som krever langt mindre.

Artig at du nettopp tar mine betraktninger om at rekkevidden sliter ved ulike forhold som grunnlag for å trekke mer fra rekkevidde-anslaget når det er snakk om de med godt med batteri, men så virker du å se bort fra dette på e-Golfen som ikke har så mye å fluxe på med det uttrykte behovet.

Selvsagt finner du som regel flere mulige stoppesteder på veien, men når man ber om anslag, så forventer jeg at man har lite lyst til å stoppe for å lade på et relativt moderat antall km. Derfor valgte jeg å svare på en slik måte, for å vise til at dette vil hen nok slite med å få til. Man bør ha en noe større buffer for en bil, når man snakker om hele vintersesongen, som selvsagt inne holder milde dager det kan gå fint (eller med et nødskrik), og de dagene en slik rekkevidde er er alt for optimistisk.

Jeg vurderte selv å kjøpe en Hyundai Ioniq da den var ny, fordi jeg hadde en strekke på rundt 9 mil en vei for å besøke min mor. Per da eksisterte ikke lademuligheter på det stedet, så jeg ønsket å ha nok rekkevidde til å rekke hjem og, uten å lade. Og som normalt var, jeg/vi tok gjerne en kjøretur med mamma, som gjorde at jeg måtte ha endel mer å gå på.

Jeg trodde ikke den bilen ville klare dette om vinteren, så jeg slo det fra meg og så etter noe som ville rekke lengre. Nå viser jo erfaringen at den bilen ville sannsynligvis klare dette veldig greit. Og den ladet så raskt, at jeg i de få tilfellen det ville bli påkrevd, kunne ta et kort stopp for å toppe opp.

Jeg har prøvd samme turen med BMW i3, 64 Ah-versjonen. Den klarte det definitivt ikke, og der måtte jeg ha et litt for langt stopp på veien, som altså var godt lengre enn det jeg ønsket å hanskes med for hver eneste tur.

Og dermed har jeg nevnt 2 biler som sannsynligvis ville blitt et bedre valg, men da med i3 ville jeg anbefalt å se på de med 120Ah-batteriet i stedet. SÅ må hen jo selvsagt teste bilene. I3 er pga sine smale dekk og korte og smale fremtoning, kanskje ikke den bilen jeg ville hatt om dette er noe man gjør ofte, da den fort kan virke litt "masete" å ratte i motorvei-hastigheter.

Den blir fort sammenlignbar med å kjøre i sportmodus på min egen Kona. Artig når man ønsker det, men mye mer jobbing med under hele kjøreturen, og man blir fort mer sliten. Tenker heller ikke du eller andre i4-eiere hadde satt pris på å kjøre langtur i sportmodus påslått på hele turen, sånn til sammenligning.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Israe

1 hour ago, Trestein said:

... Et land som driter i alt som heter natur/dyr/mennesker men som produserer billig er ikke noe jeg ønsker å støtte. 

Israelske Mobileye har tette koblinger til IDF. De samarbeider tett med VW, og leverer også selvstyringsystemer til bl.a BMW, Ford og Nissan. 

 

Lenke til kommentar
J-Å skrev (Akkurat nå):

Israe

Israelske Mobileye har tette koblinger til IDF. De samarbeider tett med VW, og leverer også selvstyringsystemer til bl.a BMW, Ford og Nissan. 

 

Kjøper ikke noe derifra heller om jeg kan unngå det

Lenke til kommentar
AL123 skrev (54 minutter siden):

Ok, nå er jeg ikke helt overbevist om at produkter produsert i Kina nødvendigvis er mer bærekraftige enn produkter laget i Europa. Feks er det vel få europesike produsenter som kan matche Polestar og Volvo på CSR, selv om den første for tiden bygger alle sine biler i Kina, og den andre har en Kinesisk hovedaksjonær, og tviler vel på at det er noen japanske, koreanske og amerikanske produsenter som kommer i nærheten. Og hva med amerikanske, japanske og koreanske produsenter? De utgjor også en trussel mot europeisk økonomi. Ungår du produkter fra disse landene også? Og hva med europeiske biler som bygges i Tyrkia. Det kan vel vanskelig argumenteres i mot at Tyrkia er et genuint drittland? For all del, jeg synes heller ikke noe om å støtte Kina, av flere årsaker, men foretrekker å se på individuelle bedrifter fremfor hvilke land de opererer i. Av den enkle grunn at det er større individuelle forskjeller mellom feks kinesiske bilprodusenter enn det er mellom de verste vestlige vs de beste Kinesiske produsentene.

Det er flere ting jeg ikke liker med Kina. 

I tillegg til mangel på respekt for mennesker/dyr/natur er det Kopi regime som også irriterer. Det virker som om de ikke vet at det finnes noe slikt som patenter og rettigheter. Dette bruker vesten store penger på mens Kina kopierer. Jeg kaller det tyveri

HAr også vert borte i endel kinesiske ting som 4 hjulinger med kinesiske motorer. Utrolig mye dårlig.Vanskelig å få fatt i reservedeler fordi dingsen kun ble produsert i et halvt år og modellen de har kopiert har andre toleranser så delene passer ikke osv osv

Mye av pengene Kina genererer går(Mye er statlig eiet) til et diktatur som kan kjøpe seg våpensystemer og true sine naboland uten at befolkningen i landet nødvendigvis støtter det(Liker demokrati bedre )

Kineserne er meget aggressive runt om i verden for å skaffe seg naturressurser og bruke dem etter egen modell. Få vekk befolkningen å begynn å grave!

Det eneste jeg kan gjøre noe med er å styre hvor jeg sender mine penger

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Datt tilfeldigvis innom Fisker sine nettsider. Potensielt konkurs, mye bugs i software og masse som trekker ned. Men fy fasan så mye bil for pengene nå da? Sett bort fra problemene den har så er den jo konkurransedyktig på papiret til veiledende pris og nå har de slashet 200k av alle lagerbiler.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (17 minutter siden):

Datt tilfeldigvis innom Fisker sine nettsider. Potensielt konkurs, mye bugs i software og masse som trekker ned. Men fy fasan så mye bil for pengene nå da? Sett bort fra problemene den har så er den jo konkurransedyktig på papiret til veiledende pris og nå har de slashet 200k av alle lagerbiler.

Er jo ikke noe tvil om det. Bare en skummel gambling som kan få litt konsekvenser etter noen år for de som eier den. 

Men det store batteriet må jo være verdt en del kroner? Hva koster et slikt batteri på 113 kWh? 

Lenke til kommentar
22 minutes ago, Nimrad said:

Datt tilfeldigvis innom Fisker sine nettsider. Potensielt konkurs, mye bugs i software og masse som trekker ned. Men fy fasan så mye bil for pengene nå da? Sett bort fra problemene den har så er den jo konkurransedyktig på papiret til veiledende pris og nå har de slashet 200k av alle lagerbiler.

Bjørn nyland har gjort masse tester med den nå. Definitivt en veldig god bil men blir hemmet av at software er uferdig og det blir vel aldri gjort ferdig heller..

Ytelsesmessig gjør den det veldig bra. Litt høyt forbruk men det er jo en stor bil.

En bug som Bjørn har på den han testet er at høyre taklys bak slår seg på av seg selv hele tiden. Veldig merkelig bug og det er mye sånt tull.. Men han er langt fra like negativ som MKBHD var - dog har jo Bjørn sin fått Version 2 updaten som MKBHD sin ikke hadde.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 minutter siden):

Vi har 5 reklamasjonsrett gjennom forbrukerkjøpsloven.

Ja, men hvem spør man om selskapet er konkurs? På bolig finnes det egne regler om å holde igjen beløp for garantisaker for å unngå dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Normal praksis er at reklamasjoner alltid rettes til den som signerer som selger på kjøpekontrakten, som bilforhandleren. Reklamasjoner rettes dit, uavhengig av om krav kan rettes videre til distributør, importør, produsent etc. Dvs. at reklamasjonsretten er selgers ansvar å overholde, uavhengig av bakenforliggende salgskjede. Men normalt retter de jo krav videre i salgskjeden. Her er de avskjært fra det. Men det skal altså ikke gå ut over kundens rett til å reklamere etter norsk lov.

Sitat

Kjøperne må påregne et permanent tap av muligheten til å gjøre gjeldende krav på materialfeil og garantikrav.

Merk at det ikke står at man fraskriver seg reklamasjonsretten. Det tviler jeg på er mulig å gjøre lovlig. Men man fraskriver seg garanti, som er noe annet. Hva de mener juridisk med materialfeil vet jeg ikke, for (material)feil på bilen må enten reklameres på etter forbrukerkjøpsloven eller så må man ta det på garantien (som man fraskriver seg her).

Det jeg tolker ut av dette er at man fraskriver seg garantien og kan risikere å måtte krangle mye for å få sin lovmessige reklamasjon utført. Selger risikerer at kunder holder ut gjennom avvisning etter avvisning og tar saken til retten.

Jeg går ut fra at de nye prisene = kostpris for forhandleren og at forhandleren tar risikoen for reklamasjoner, mot at de slipper å brenne inne med usolgte biler. Det positive er at de blir kvitt bilene, det negative er at de risikerer merkostnader i 5 år framover. Pest eller kolera. Hadde jeg vært bilforhandler hadde jeg heller tatt risikoen enn å sitte igjen med en svindyr støvsamler.

5 år etter kjøpet frigis forhandler fra alle bånd og krav. Kunden må seile sin egen sjø og f.eks betale verksted etter gjeldende timepris og krysse fingrene for at det finnes kompatible deler.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, OC-Freak said:

Selges nye fisker gjennom forhandlere eller kun igjennom fisker selv? I så fall har man ingen å reklamere mot når fisker går konkurs.

Selges vel av begge deler. Var en forhandler som solgte en hvor de nevnte at det var lurere å kjøpe hos dem enn hos fisker direkte.

Forøvrig sett flere fisker ocean på veien her i Tromsø i det siste så det ruller noen eksemplarer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...