Kajac Skrevet 16. april Del Skrevet 16. april Simen1 skrev (1 time siden): Jeg vil tippe at mange som i utgangspunktet var interesserte har sertifikat til klasse B (3,5 tonn). Det kan hende interessen kjølner når de blir klar over at Cybertruck veier over 4 tonn (GVWR). Det krever sånn røfføy 25 timer undervisning og 25 000 kr å oppgradere fra B til C1 sertifikat. Skjønt, nå er det sikkert noen interesserte som allerede har C1 og da gjelder neppe denne interessekjølingen dem. Mange gode poenger her. Men skulle tro en eller annen Tesla-fan (som f.eks. Bjørn Nyland) ville gjort alt dette for å få norges første Cybertruck. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 16. april Del Skrevet 16. april Han er vel ganske makset ut allerede mtp finansene. Tror rett og slett ikke han har mulighet. Det måtte vel heller blitt Marcusbil, Sør Import eller noe sånne. Folk med et større bedrift. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 16. april Del Skrevet 16. april Mange har nok C1 allerede, og bilen trenger en overgang fra Type2 til NACS for hjemmelading og fra CCS2 til NACS for hurtig/lynlading. Ikke uoverkommelig, men sikkert noen som vil grine på nesa om man ser den lade med apapter. Riktignok er lading med adapter noe fyfy, om man ikke har en Tesla UMC som har utskiftbare adaptere, da kan man bruke en Tesla-original adapter med NACS. Alternativt, er sikkert mulig å bytte NACS med CCS2-plugg i bilen. https://driveteslacanada.ca/news/montreals-a2z-ev-develops-first-nacs-adapter/ NACS til J1772 kan kombineres med J1772 til Type2 https://www.ebay.com/itm/403128380200 https://www.ebay.com/itm/266201562558? 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 17. april Del Skrevet 17. april trikola skrev (8 timer siden): Også i USA har de 230V i huset som de bruker der hvor vi bruker 3fas - for store forbrukere. Derfor antar jeg at de også har 230V-ladere (i tillegg til 115V) 120V/240V har de nå (akkurat som vi endret fra 220V til 230V). Det er et splitt-fase system, som er et 1-fase 240V system med null-leder i midten. Man kan altså hente ut 120V fase-N eller 240V fase-fase. De har ganske stor kapasitet inn til de fleste hus, gjerne 200A eller 400A. Normalt vil en hjemmelader monteres for 50A forbruk på en 60A kurs eller noe rundt der (de har ikke lov å utnytte mer enn 80% av kursens kapasitet under normal bruk). 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 17. april Del Skrevet 17. april 20 hours ago, uname -i said: Akkurat nå er produksjonen stoppet opp fordi gasspedalen kan kile seg fast på maks gass. Er en skikkelig teit feil det der som de nok har revet seg godt i håret med. Dekselet på gasspedalen kan skli oppover og treffe "taket" i dørken og da vil ikke pedalen gå tilbake 😅 Løsningen nå er å ta av dekselet til de finner på noe lurt men skikkelig tåpelig designfeil dette som de burde ha oppdaget. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 17. april Del Skrevet 17. april Så på noen annonser nå, og stusset litt på dette. Er det vanlig byggekvalitet på en 2021 mdell? Spoiler Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 17. april Del Skrevet 17. april Kan jo ha vært uheldig og lukket luka på noe slik at den har blitt skjev? Er det ikke to knotter under som tar imot luka der du kan rette opp med ved å skru de inn og ut? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 17. april Del Skrevet 17. april (endret) 26 minutes ago, kremt said: Så på noen annonser nå, og stusset litt på dette. Er det vanlig byggekvalitet på en 2021 mdell? Hide contents Helt vanlig det der ja. Bakluken er ikke designet for å ha motorisert løfting, men folk ville ha det så de monterte det på bilene alikevell. Er kun en motor og den er akkurat under der bakluken går opp. Så det skjer på nesten alle det der. Tesla fikser det gratis og strammer godt til så det forhåpentligvis ikke skjer flere ganger men det bunner i ugunstig design. Nye Model 3 har to løftemotorer istedenfor bare en. Om du ser annonser på biler fra 2019-2020 så ser du ikke det problemet for de har manuell åpning. Endret 17. april av Complexity 1 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 18. april Del Skrevet 18. april kremt skrev (23 timer siden): Så på noen annonser nå, og stusset litt på dette. Er det vanlig byggekvalitet på en 2021 mdell? Skjul innhold Jeg kjørte forbi en Model 3 for noen dager siden, hvor jeg kunne se at "panel gap" var forskjellig på høyre og venstre side av frunken på minst 50 meters avstand 😮 En splitter ny Tesla har dårligere panelgap enn min 35 år gamle Mazda. 3 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 18. april Del Skrevet 18. april 57 minutes ago, Kajac said: Jeg kjørte forbi en Model 3 for noen dager siden, hvor jeg kunne se at "panel gap" var forskjellig på høyre og venstre side av frunken på minst 50 meters avstand 😮 En splitter ny Tesla har dårligere panelgap enn min 35 år gamle Mazda. Var ikke bare høydeforsjell da? Justeres med å skru for hand på to gummiputer. Man går jo over bilen før den leveres ut så rart noen ville godtatt å ta den ut vist det var så ille. 3 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 18. april Del Skrevet 18. april Ja har selv reagert på dette. Jeg ser Tesla-folk hevder at dette er fikset for lengst, men ser ikke sånn ut for meg. Dette er ikke noe bedre enn den 15-modellen jeg hadde for lenge siden. Fortsatt overraskende dårlig, kanskje spesielt på trunk og panser. Samt lakk da, slites mye på 2-3 år har jeg sett. Dette er nok biler som ikke vil tåle tidens tann veldig godt. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 18. april Del Skrevet 18. april Nå har Tesla oppdatert prisene på ladeabb for ikke-tesla-biler. Ny pris er ned fra 129,- per måned, til nå 115,- per måned. Og om du har versjon 4.32 eller nyere (jeg har visst 4.31.6, og finner ikke nyere tilgjengelig) så kan du og tegne årsabonnement. Da sparer du to månedsavgifter. Jeg ser månedsprisen på 115,- men ser ikke i første omgang ut til å ha mulighet for årsabbonnement i min app! Men regner med ny versjon er på vei ut snart... 😎 https://elbil.no/na-ble-lade-abonnementet-hos-tesla-litt-billigere/ 2 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 18. april Del Skrevet 18. april Complexity skrev (1 time siden): Var ikke bare høydeforsjell da? Justeres med å skru for hand på to gummiputer. Man går jo over bilen før den leveres ut så rart noen ville godtatt å ta den ut vist det var så ille. Det er ikke umulig. Vanskelig å svare på siden jeg bare kjørte forbi. Men bare det at bilen har blitt utlevert sånn er jo litt skivebom fra Tesla sin side. 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 18. april Del Skrevet 18. april Kajac skrev (9 minutter siden): Det er ikke umulig. Vanskelig å svare på siden jeg bare kjørte forbi. Men bare det at bilen har blitt utlevert sånn er jo litt skivebom fra Tesla sin side. Det er omtrent opplest og vedtatt at det er kundene som skal stå for kvalitetskontrollen. På nettet finnes det lange sjekklister til salgs slik at man husker å få med seg alt som kan ha gått galt. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 18. april Del Skrevet 18. april Kajac skrev (15 minutter siden): Det er ikke umulig. Vanskelig å svare på siden jeg bare kjørte forbi. Men bare det at bilen har blitt utlevert sånn er jo litt skivebom fra Tesla sin side. Men vet du at bilen har blitt utlevert sånn? Eller er det bare en rask og kjekk konklusjon? Endel bagasjeromslokk-motorer har blitt ettermontert, og da bare på den ene siden. Da vil den lett dra luka litt skjevt. Det kan justeres i ettertid, men må sikkert gjentas med jevne mellomrom. 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 18. april Del Skrevet 18. april Hanhijnn skrev (28 minutter siden): Men vet du at bilen har blitt utlevert sånn? Eller er det bare en rask og kjekk konklusjon? Endel bagasjeromslokk-motorer har blitt ettermontert, og da bare på den ene siden. Da vil den lett dra luka litt skjevt. Det kan justeres i ettertid, men må sikkert gjentas med jevne mellomrom. Nei, det vet jeg ikke. Men gitt Teslas dårlige track-record når det kommer til kvalitetskontroll vil jeg si det er overveiende sannsynlig at den ble levert slik. 3 Lenke til kommentar
Kaplan Skrevet 18. april Del Skrevet 18. april Bor i et sameie som har Mer-anlegg i fellesgarasje. Vi har fått denne nå, noen som har vært borti dette før? Er det noe catch her eller er det bare å kjøre på? Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 18. april Del Skrevet 18. april Kaplan skrev (1 time siden): Bor i et sameie som har Mer-anlegg i fellesgarasje. Vi har fått denne nå, noen som har vært borti dette før? Er det noe catch her eller er det bare å kjøre på? Har ikke anlegg med Mer i bunn, så kan ikke stå inne for hva de mener reelt sett med "pris-optimert" lading, annet enn at det vel skal gi de muligheten til å bremse/pause ladingen når prisene er i de dyreste timene av dagen, og heller gi på mer når prisene er i den lavere del av prisskalaen. En ulempe vil jo være at du kanskje ikke vet om bilen din er fulladet i det du skal ut, sammenlignet med dagens ladestyring. Men kanskje er det endel av smartnessen at du kan sette tid når bilen din må være klar, og at selv om bilen blir ferdig tidligere, så kan du iverksette forvarming på strøm fra veggen. Ville sjekket hvilken info som ligger ute fra Mer eller i borettslaget på dems hjemmesider. Der bør være mer info enn det som fremkommer her. Ev. sjekk tidligere korrespondanse. Kanskje er det allerede forklart der, og gjerne med link til side med mer info... I eget borettslag er det blitt smartstyring, men da med Elaway som leverandør. i tillegg er laderne skrudd ned fra maks 22 kW til maks 11 kW. Uansett, før kunne jeg sette på bilen ved midnatt, og være sikret fulladet bil før kl. 7 om morgenen, men nå kan det hende "smartnessen" fører til at den lader så sakte om natta, at jeg fort må vente til 12-13-tiden før bilen er ferdigladet. Den andre smartnessen finnes ikke hos oss, men må sies at jeg er på felles-ladere, ikke på egen, dedikert boks. Den eneste positive forandringen er at prisen er gått ned fra fast 2,50 kr/kWh til spottpris + påslag, sp pga at strømstøtten barberer spottprisen, er jeg vel i praksis aldri over 1,70 kr/kWh (muligens litt lavere) i pris. Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 19. april Del Skrevet 19. april Complexity skrev (På 17.4.2024 den 7:52 AM): Er en skikkelig teit feil det der som de nok har revet seg godt i håret med. Dekselet på gasspedalen kan skli oppover og treffe "taket" i dørken og da vil ikke pedalen gå tilbake 😅 Løsningen nå er å ta av dekselet til de finner på noe lurt men skikkelig tåpelig designfeil dette som de burde ha oppdaget. Samtlige CyberTrucks er nå tilbakekalt(litt under 4000) pga dette gasspedalproblemet. De som monterte dekselet hadde brukt såpe(!) for å lettere få dekselet på plass og som kjent er såpe og lim en dårlig kombo om man ønsker at limet skal gjøre jobben det er ment å gjøre. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 19. april Del Skrevet 19. april uname -i skrev (1 time siden): Samtlige CyberTrucks er nå tilbakekalt(litt under 4000) pga dette gasspedalproblemet. Toyota hadde en lignende feil for en del år siden. Men der var det at gasspedalen kunne henge seg fast i gulvmatta. Førte til noen alvorlige ulykker dette. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå