AL123 Skrevet 13. april Del Skrevet 13. april Iterion skrev (1 time siden): Hehe det kan nå være. Det er jo kun pga størrelsen på bilen og fordi den er designa for det amerikanske markedet. Så det er bare tull, kommer en mindre versjon til Europa på et senere tidspunkt mest sannsynlig. Nei, Cybertuck kan ikke typegodkjennes i størstedelen av verden pga et elendig designet og konstruert karosseri. Mer ufunksjonellt blir det vel neppe. Og nei, det kommer ingen mindre, europeisk versjon. 1 1 Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 13. april Del Skrevet 13. april Complexity skrev (2 timer siden): Noen verdsetter vel kansje mange valg, men ble ikke så imponert når Teslabjørn prøvde å komme seg opp en bakke hjemme hos segselv og trykket å styrte på flere kjøreprogrammer men ble bare stående å spinne på ett forhjul. Han fant tilslutt en modus hvor motoren bak hjalp til og han kom seg opp bakken, men her ville jo en del andre biler skjønt tegninga og aktivert motor bak automatisk om man sto å spant.. Ellers virker det jo som Toyta fikk ganske bra skikk på bilene med oppdateringer. I starten var de temmelig elendig. Edit: Smart Brabus som han gjorde samme test på kom seg ikke opp bakken.. måtte slå av antispinn tilsutt og spinne seg opp. Så videoen, og det der var testmetodikken til Bjørn som svikta. Han forsøker å kjøre svært sakte, ikke ha moment, for å stresse systemet. Det er helt korrekt i en test. Problemet er at han lar ikke hjula spinne, han slipper gassen hver gang han mister grep. Åpen diff torque vectoringa til Toyota/Subaru krever at man ikke slipper gassen når det slipper, men i stede gir systemet et sekund eller to på å finne ut hvilke hjul det har grep på. Feilen hans avsløres når han setter bilen i krabbemodus. Da går den rett opp. 2 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 13. april Del Skrevet 13. april Iterion skrev (3 timer siden): Det er jo kun pga størrelsen på bilen og fordi den er designa for det amerikanske markedet. Den er på samme størrelse som andre fullsize-pickuper så det er ikke der problemet ligger. Husker jeg ikke feil er den CA 20 cm kortere og 6-7cm bredere enn Ford sin elektriske F150. Et av hovedårsakene var vel at måten den er designet og utformet på så er den alt for lite sikker for myke trafikanter og vil ikke få typegodkjenning i største deler av EU pga dette. 2 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 13. april Del Skrevet 13. april 1 hour ago, AL123 said: typegodkjennes 9 minutes ago, Hansien said: typegodkjenning Hva er det som hindrer dem å sikre seg EF-typegodkjenning i et land med slappere regelverk innad i EU? Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 13. april Del Skrevet 13. april del_diablo skrev (12 minutter siden): Hva er det som hindrer dem å sikre seg EF-typegodkjenning i et land med slappere regelverk innad i EU? Hva snakker du om? Hele EØS-området har samme typegodkjenningssystem, og mange arabiske og asiatiske land har adoptert samme system. 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 13. april Del Skrevet 13. april 1 minute ago, AL123 said: Hva snakker du om? Hele EØS-området har samme typegodkjenningssystem, og mange arabiske og asiatiske land har adoptert samme system. Og? Hva er det som hindrer dem å sikre seg *typegodkjenning i et land *i EU? Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 13. april Del Skrevet 13. april AL123 skrev (1 time siden): Nei, Cybertuck kan ikke typegodkjennes i størstedelen av verden pga et elendig designet og konstruert karosseri. Mer ufunksjonellt blir det vel neppe. Og nei, det kommer ingen mindre, europeisk versjon. Hansien skrev (47 minutter siden): Den er på samme størrelse som andre fullsize-pickuper så det er ikke der problemet ligger. Husker jeg ikke feil er den CA 20 cm kortere og 6-7cm bredere enn Ford sin elektriske F150. Et av hovedårsakene var vel at måten den er designet og utformet på så er den alt for lite sikker for myke trafikanter og vil ikke få typegodkjenning i største deler av EU pga dette. Ah ok, det gir mening. Kanskje like greit sånnsett Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 13. april Del Skrevet 13. april del_diablo skrev (10 minutter siden): Og? Hva er det som hindrer dem å sikre seg *typegodkjenning i et land *i EU? Det faktumet at den er bygget slik at den ikke vil la seg typegodkjenne. 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 13. april Del Skrevet 13. april Just now, Hansien said: Det faktumet at den er bygget slik at den ikke vil la seg typegodkjenne. Så du vet ved andre ord ikke. Eneste jeg kan se form meg er at den kan fort blir C1. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 13. april Del Skrevet 13. april del_diablo skrev (20 minutter siden): Og? Hva er det som hindrer dem å sikre seg *typegodkjenning i et land *i EU? Karosseriets absorbsjonsevne og radiuser. Bilen var ment å ha noe de kalte for exosceleton-karosseri der de ytre platene skulle være den bærende delen av karosserriet. Dette var selvsagt en dårlig ide, og man endte opp med et vanlig selvbærende karosseri med tykke plater limt utenpå 1 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 13. april Del Skrevet 13. april del_diablo skrev (Akkurat nå): Så du vet ved andre ord ikke. Eneste jeg kan se form meg er at den kan fort blir C1. Vet ikke? Jeg skrev tidligere at den oppfyller blant annet ikke krav som er satt i forbindelse med sikkerhet for myke trafikanter, og derfor ikke vil bli typegodkjent. Du kan heller ikke få typegodkjenning i land A, B eller C da disse reglene gjelder for hele EØS, som allerede påpekt av andre, og det er vel kun Sveits og England som ikke er en del av dette PR i dag. Men jeg tviler på at regelverket er mindre rigid i disse landene. 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 13. april Del Skrevet 13. april Hansien skrev (1 minutt siden): Vet ikke? Jeg skrev tidligere at den oppfyller blant annet ikke krav som er satt i forbindelse med sikkerhet for myke trafikanter, og derfor ikke vil bli typegodkjent. Du kan heller ikke få typegodkjenning i land A, B eller C da disse reglene gjelder for hele EØS, som allerede påpekt av andre, og det er vel kun Sveits og England som ikke er en del av dette PR i dag. Men jeg tviler på at regelverket er mindre rigid i disse landene. Både UK og Sveits følger typegodkjenningsystemet i EØS pr i dag. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 13. april Del Skrevet 13. april AL123 skrev (Akkurat nå): Både UK og Sveits følger typegodkjenningsystemet i EØS pr i dag. Det ante meg. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 13. april Del Skrevet 13. april kremt skrev (4 timer siden): . Tipper de selger mange biler til den bruken, på samme måte som de solgte mange Prius som var holdbare biler. Tar en hel del taxi. Da blir det en hel del Toyotas ja. Og enda ikke møtt en som er fornøyd. Og dette er prius folk. De kommer ikke til å kjøpe ny Toyota elbil med samme begrensninger. Men som minst to av de sa: de lar seg nok lure neste elbil også 😅 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 14. april Del Skrevet 14. april (endret) 7 hours ago, Elgen-Hansi said: Så videoen, og det der var testmetodikken til Bjørn som svikta. Han forsøker å kjøre svært sakte, ikke ha moment, for å stresse systemet. Det er helt korrekt i en test. Problemet er at han lar ikke hjula spinne, han slipper gassen hver gang han mister grep. Åpen diff torque vectoringa til Toyota/Subaru krever at man ikke slipper gassen når det slipper, men i stede gir systemet et sekund eller to på å finne ut hvilke hjul det har grep på. Feilen hans avsløres når han setter bilen i krabbemodus. Da går den rett opp. Har sett litt mere på youtube nå av BZ4X og du har nok litt rett i det. Den gjør det ganske bra men krever at man spinne litt før den finner ut hvor kraften skal. Er det noe Auto modus i den så man slipper å styre med alle modusene manuelt? Fint de iallefall har en knapp for å bytte mellom så man slipper å grave seg gjennom menyer på skjermen som på visse andre biler. De skryter jo av å ha firehjulstrekksystem utviklet av Subaru - men der sier ikke meg så veldig mye for har kjørt Subaru med både god og elendig firehjulstrekk 😅 Endret 14. april av Complexity 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 14. april Del Skrevet 14. april 1 hour ago, Complexity said: Har sett litt mere på youtube nå av BZ4X og du har nok litt rett i det. Den gjør det ganske bra men krever at man spinne litt før den finner ut hvor kraften skal. Er det noe Auto modus i den så man slipper å styre med alle modusene manuelt? Fint de iallefall har en knapp for å bytte mellom så man slipper å grave seg gjennom menyer på skjermen som på visse andre biler. De skryter jo av å ha firehjulstrekksystem utviklet av Subaru - men der sier ikke meg så veldig mye for har kjørt Subaru med både god og elendig firehjulstrekk 😅 Man er jo avhengig av å ha moduser for kjøring. Hvis bilen skal ha en automodus som overvåker og skifter til riktig modus, må det enten være lynraskt, eller så må man sette ned moment og akselerasjon, slik at systemet rekker å finne ut av det. Motorsterke ice biler har jo hatt kjøremoduser siden tidenes litt utpå dagen, av samme grunn. Blir slitsomt å kjøre rundt i sportmodus hele dagen, og at bilen går automatisk fra comfort til sport hver gang du tråkker på pedalen er heller ikke ønsket oppførsel. Model Y'en min fikk snømodus i vinter og kjøreegenskapene på glatta var dritt før de la til den. Men den er ikke implementert på noen god måte, får håpe de endrer det etterhvert. 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 14. april Del Skrevet 14. april 7 hours ago, Jotun said: Tar en hel del taxi. Da blir det en hel del Toyotas ja. Og enda ikke møtt en som er fornøyd. Og dette er prius folk. De kommer ikke til å kjøpe ny Toyota elbil med samme begrensninger. Men som minst to av de sa: de lar seg nok lure neste elbil også 😅 Oslo Taxi har vel skrevet felles avtale med NIO tror jeg. Toyotan virker å være ganske krise å leve med på vinteren, rekkevidden er ganske håpløs, men det er ladingen som virkelig føkker opp hverdagen til en taxisjåfør. 2 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 14. april Del Skrevet 14. april Traffikflyt på 2 felts motorvei Er det bare meg, eller har elbilene ødelagt trafikkflyten skikkelig? Jeg kjører 90% av kjøringen min på motorvei 100/110 sone med 2+ felt.De siste par åra, så har jeg inntrykk av at flyten har blitt mye værre, særlig siste år, og jeg har en teori om at % andelen elbiler har skylden. Lastebilene ligger i høyrefila i ca. 85 km/t på fartsperra Det ligger en gjeng elbiler i samme fil, men de vil gjerne ligge i 95 eller noe. Så de kjører forbi lastebilene i venstrefeltet, men de skal spare batteri, så de ligger 10 km/t under fartsgrensa i 110 sona når de kjører forbi. Dette skaper lange køer, selv når det er relativt lite trafikk. En elbil bruker mange minutter på å komme seg forbi en rekke på 5-6 lastebiler. Vegene her har gjennomsnittlig døgntrafikk på (ÅDT) på 60000 biler. Det er 41 biler i minuttet. Så 1 gjøk i en elbil som velger å kjøre forbi lastebilene, lager kjapt en rekke på 80 biler som alle må bremse. Effekten av oppbremsingen og at alle skal justere avstanden bringer raskt hastigheten til hele rekka ned til under 80 km/t, bare på grunn av den ene idioten i elbil som ikke tråkka på gasspedalen og kjørte i 120 km/t slik at han kom seg forbi rekka med trailere uten å ødelegge for 80 andre biler. De største synderne er Nissan Leaf Toyota Bz4x har seilet opp som en sterk nykommer Audi e-tron også, men ikke like kategorisk Og sef en og annen Tesla, siden de har 25% av markedet siste 3 åra. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 14. april Del Skrevet 14. april Iterion skrev (13 timer siden): Var det et stikk til Tesla @kremt? 😆 Jeg må si meg helt enig med @oOFher, synes BZ4C ser helt forjævlig ut altså. Hjelper ikke med de svære partiene med plast over hjulbuene akkurat.. Kia Ev6 ser smashing ut ift denne spør du meg. Det som er styggest på Bz4X må være midtkonsollen, noe av det styggeste jeg har sett, samt det framskutte dashbordet hos fører, som strekker seg langt ut mot frontruta 😝 2 Lenke til kommentar
mandela Skrevet 14. april Del Skrevet 14. april bzzlink skrev (5 minutter siden): Er det bare meg, eller har elbilene ødelagt trafikkflyten skikkelig? Har også lagt merke til det, hvis det ikke er confirmation bias + andre bias da. Stort sett elbiler med kort rekkevidde eller eldre fører. Elbiler har også ødelagt trafikkflyten for kollektivtransport, i alle fall i Oslo, har sett det på ring 3 spesielt, hvor avkjøringer med kollektivfelt er stappet med elbiler (og ice biler), som fører til at busser blir stadig sterkt forsinket. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå