Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (5 timer siden):

Leser at Toyota har satt ned prisen på Bz4X med 120 000 SEK i år. Og ligger nå 100 000 Under Tesla Y i pris.

Litt vanskelig å sammenligne priser med Sverige, siden de har avgifter, men vil vel ikke tro de trenger å sette ned prisen her i Norge? Ser ut som de selger greit.

https://carup.se/toyota-chocksanker-elbil-mycket-billigare-an-tesla/

 

Spørsmålet er vel om det gjør det til et bra kjøp?

Lenke til kommentar
PgUp skrev (4 timer siden):

Spørsmålet er vel om det gjør det til et bra kjøp?

Bz4x er jo en bil med litt spesielle egenskaper. Har man behov for de, og ikke masse vinterrekkevidde, så er den et godt kjøp selv 100k over Y.

Men for 100k under kan den jo være et godt kjøp for flere. Dog ikke de som drar på lange turer om vinteren...

Lenke til kommentar
39 minutes ago, Elgen-Hansi said:

Bz4x er jo en bil med litt spesielle egenskaper. Har man behov for de, og ikke masse vinterrekkevidde, så er den et godt kjøp selv 100k over Y.

Men for 100k under kan den jo være et godt kjøp for flere. Dog ikke de som drar på lange turer om vinteren...

Hvilke spesielle egenskaper?

Er det den testen i elbil24 som Toyota ynder å referere til? Eller er det flere?

Noen som har den testen til elbil24 noe sted som ikke er betalingsmur?

Veldig kult at Toyota bryr seg skikkelig om kjøring på noe annet enn asfalt og har laget egne kjøremodus.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (7 minutter siden):

Hvilke spesielle egenskaper?

Er det den testen i elbil24 som Toyota ynder å referere til? Eller er det flere?

Noen som har den testen til elbil24 noe sted som ikke er betalingsmur?

Veldig kult at Toyota bryr seg skikkelig om kjøring på noe annet enn asfalt og har laget egne kjøremodus.

Nei, jeg tenkte ikke på testen til elbil24, selv om den demonstrerte en side av egenskapene jeg tenkte på.

Poenget mitt var at den skiller seg først og fremst ut på fremkommelighet og bakkeklaring.

Lenke til kommentar

Nærmere 100 enn 90% av de som kjøper en Bz4x kommer til å holde seg på vei i Norge. På andre siden så er den så stygg at jeg skjønner de som kjører i terrenget med den.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Personlig har jeg aldri tenkt at den er spesielt stygg. Syns den er langt penere enn de bilene som ser ut som såpestykker og har nærmest et anti-design, laget billig for å være kjapp å bygge, rimelig å selge og skape store overskudd for produsent. Bilen har helt sikkert gode kvaliteter for daglig bruk. Lange garantier, god service og skikkelig holdbarhet over tid vil telle tungt for mange, særlig næringskunder. Innen november 2024 skal vel alle drosjer i Oslo være nullutslipp. Tipper de selger mange biler til den bruken, på samme måte som de solgte mange Prius som var holdbare biler. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 hours ago, bzzlink said:

Leser at Toyota har satt ned prisen på Bz4X med 120 000 SEK i år. Og ligger nå 100 000 Under Tesla Y i pris.

Litt vanskelig å sammenligne priser med Sverige, siden de har avgifter, men vil vel ikke tro de trenger å sette ned prisen her i Norge? Ser ut som de selger greit.

https://carup.se/toyota-chocksanker-elbil-mycket-billigare-an-tesla/

 

Kan jo gjøre det aktuelt for noen tredjeparts bilselger å importere de hit, får vel igjen moms på eksportere.

men igjen er kampanje på solterra nå her som er samme bilen.

bz4x skårer ikke så bra på elbil delen men gjør det bra på andre ting, teslabjørn skryter av selvparkerings funksjonen samt infrarød varmeren under rattet.

https://youtu.be/jG4zUu_-DQo?si=WvpmKYeWzRAJhZGF

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
kremt skrev (19 minutter siden):

 Tipper de selger mange biler til den bruken, på samme måte som de solgte mange Prius som var holdbare biler. 

Tipper de aller fleste som velger Toyotaen har kjøpt Toyota før, og vet at de får et servicenettverk de kan stole på. For veldig mange er det viktigere enn utstyr som aldri blir brukt og rekkevidde som aldri blir testet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Iterion skrev (1 minutt siden):

Var det et stikk til Tesla @kremt😆  Jeg må si meg helt enig med @oOFher, synes BZ4C ser helt forjævlig ut altså. Hjelper ikke med de svære partiene med plast over hjulbuene akkurat.. Kia Ev6 ser smashing ut ift denne spør du meg. 

Hva synes du om cybertruck da ?

Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 minutt siden):

Det gjør vel Toyotaen også, men den er i det minste funksjonell.

Neh vil ikke si at den bilen der skiller seg ut i det hele tatt. Typisk stygt toyota design. Minner om en mindre RAV4 og litt på EV6 bakfra.  Cybertrucken er mye mer funksjonell og praktisk og hadde lett valgt den over Bz4x om jeg måtte valgt en.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det største problemet med bZ4x for min del er at det er den første elbilen til Toyota og det er ein haug med småting som irriterer. Ein modell eller to seinare så kunne eg gjerne bytt ut TMY med ein Toyota.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
51 minutes ago, oOF said:

Nærmere 100 enn 90% av de som kjøper en Bz4x kommer til å holde seg på vei i Norge. På andre siden så er den så stygg at jeg skjønner de som kjører i terrenget med den.

Bakkeklaring er ikke bare for å kjøre i terrenget.

VI har av og til snø i norge, og da skjer det rett som det er at man trenger bakkeklaring for å unngå å sette seg fast i slikt som parkeringsplasser med mye slaps (som så fryser når du skal avgårde) eller på hytteveier hvor man tidvis kjører over en og annen brøytekant eller fokksnø.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Iterion skrev (1 minutt siden):

hadde lett valgt den over Bz4x om jeg måtte valgt en.

Akkurat det overasker vel ingen... Cybertruck er faktisk så lite funksjonell at den ikke er tillat brukt på offentlig veg i det meste av verden. For min del havner BX4x mer i samme kategodri som Model 3 og Y. Kjønnsløs antidesign uten merkeidentitet. At Toyota har prøvd å gjøre noe veldig annerledes endrer ikke på det. For å si som Peter Stevens; "Det er stor forskjell på å være annerledes og å være bra"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (3 minutter siden):

Akkurat det overasker vel ingen... Cybertruck er faktisk så lite funksjonell at den ikke er tillat brukt på offentlig veg i det meste av verden. For min del havner BX4x mer i samme kategodri som Model 3 og Y. Kjønnsløs antidesign uten merkeidentitet. At Toyota har prøvd å gjøre noe veldig annerledes endrer ikke på det. For å si som Peter Stevens; "Det er stor forskjell på å være annerledes og å være bra"

Hehe det kan nå være. Det er jo kun pga størrelsen på bilen og fordi den er designa for det amerikanske markedet. Så det er bare tull, kommer en mindre versjon til Europa på et senere tidspunkt mest sannsynlig.  Og det er det lov å mene, design på biler er veldig subjektivt sånnsett. Jeg synes Model 3 ser meget bra ut fra siden og bak, og ok ut foran. Model Y begynner å bli kjedelig å se på, sikkert fordi man ser de overalt og hele tida. Men finnes biler som jeg synes er mye finere enn både 3 og Y. BZ4X er langt oppe på listen av styggere biler jeg har sett i nyere tid. Hadde forsåvidt vært artig å se folks topp 10 liste på de "styggeste elbilene i moderne tid" hehe. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, bzzlink said:

Veldig kult at Toyota bryr seg skikkelig om kjøring på noe annet enn asfalt og har laget egne kjøremodus.

Noen verdsetter vel kansje mange valg, men ble ikke så imponert når Teslabjørn prøvde å komme seg opp en bakke hjemme hos segselv og trykket å styrte på flere kjøreprogrammer men ble bare stående å spinne på ett forhjul.

Han fant tilslutt en modus hvor motoren bak hjalp til og han kom seg opp bakken, men her ville jo en del andre biler skjønt tegninga og aktivert motor bak automatisk om man sto å spant..

Ellers virker det jo som Toyta fikk ganske bra skikk på bilene med oppdateringer. I starten var de temmelig elendig.

Edit: Smart Brabus som han gjorde samme test på kom seg ikke opp bakken.. måtte slå av antispinn tilsutt og spinne seg opp.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (På 12.4.2024 den 4:53 PM):

Håper de setter opp prisene til det samme som ionity når man ikke er medlem.

Skulle helst sett at man måtte binde seg i 3 mnd for å få tilgang dersom man ikke eier Tesla

Klarer ikke se noen vesentlig endring. Virker som samme priser som dagen før, ihvertfall på de få jeg sjekket, og månedspris er fremdeles 129,- per måned!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...