Kalle Klo Skrevet 9. april Del Skrevet 9. april 3 hours ago, Evil-Duck said: Selv tenker jeg poenget ditt først og fremst dreier seg om å være kontrær og å pushe din egen formening om hva en "ekte" bilentuast er som ett ubestridelig faktum, fordi du opplever at din kunnskap er så mye høyere enn alle andre sin. Jeg tenker jo at BMW M Performance innehar en viss kunnskap om dekk og felg kombinasjonen de selger til bilene sine, men din allvitende kunnskap overgår nok disse. Hvis bilfabrikanter kan tjene mer penger på å pushe massive felger i utstyrspakker, så er det kanskje ikke så rart at de gjør nettopp det? Vi må vel forvente at BMW først og fremst har lyst til å tjene mest mulig penger; hvis kunder kan forledes til å kjøpe suboptimale felg/dekk-kombinasjoner så har jeg vanskelig for å tro at BMW vil si "Nei, sånt driver vi ikke med". 2 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 9. april Del Skrevet 9. april Evil-Duck skrev (3 timer siden): Selv tenker jeg poenget ditt først og fremst dreier seg om å være kontrær og å pushe din egen formening om hva en "ekte" bilentuast er som ett ubestridelig faktum, fordi du opplever at din kunnskap er så mye høyere enn alle andre sin. Jeg tenker jo at BMW M Performance innehar en viss kunnskap om dekk og felg kombinasjonen de selger til bilene sine, men din allvitende kunnskap overgår nok disse. Det er som oftest enklere å hevde seg med å slå andre ned, enn å selv klatre opp å lede som et godt eksempel. M Performance har nok god kunnskap ja, men det er ikke til å stikke under en stol at en bil lovlig på vei må ha en rekke kompromiss for å fungere godt nok til de fleste formål. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 9. april Del Skrevet 9. april Kalle Klo skrev (22 minutter siden): Hvis bilfabrikanter kan tjene mer penger på å pushe massive felger i utstyrspakker, så er det kanskje ikke så rart at de gjør nettopp det? Vi må vel forvente at BMW først og fremst har lyst til å tjene mest mulig penger; hvis kunder kan forledes til å kjøpe suboptimale felg/dekk-kombinasjoner så har jeg vanskelig for å tro at BMW vil si "Nei, sånt driver vi ikke med". Hvorfor trengs det å pushes massive felger i utstyrspakker for å tjene penger? Holder bare med å tilby annet design til samme profil med en høyere markup. Da kan de fortsatt levere ting som er innenfor og vil fungere godt på bilen, og fortsatt tjene mest mulig. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 9. april Del Skrevet 9. april (endret) Hvilke dekk- & felgstørrelser bør man ha for billigst mulig bilhold hvis en utelukkende ser på pris på innkjøp og forbruk av premiumdekk (+ eventuelt felg)? Vil lave biler alltid være billigere enn mini-SUV og SUV klassen? Dersom dekk er en viktig del av utgiftene knyttet til (el)bilhold, kan dette være noe å ha i tankene ved bilkjøp for de som ønsker seg en bil som er billigst mulig i drift? Endret 9. april av mandela Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 9. april Del Skrevet 9. april (endret) mandela skrev (19 minutter siden): Hvilke dekk- & felgstørrelser bør man ha for billigst mulig bilhold hvis en utelukkende ser på pris på innkjøp og forbruk av premiumdekk (+ eventuelt felg)? Vil lave biler alltid være billigere enn mini-SUV og SUV klassen? Først og fremst tar man standardstørrelsen som kommer med bilen, for de betaler du intet ekstra på, annet enn ved endring av dekktype. Originale felger med vinterdekk, er gjerne dyrere enn ettermarkedsfelger, men pga vekt kan det hende de ettermarkedsfelgene ikke er det beste valget. Her bør det ev. være endel besparelse, for at ikke økt forbruk over tid, vil spise opp mye av den besparelsen. Lette felger av ettermarkedstypen, koster fort mere enn originale felger, så sjekk nøye. På TM3/TMY kan man få 16" felger som passer (ikke på P-versjonene pga større bremseskiver/kalippere enn LR og RWD. TB har testet ett sett ihvertfall (sponsede, slik jeg forstår det), som man kanskje kan få litt besparelse på, men da skal man og få solgt originalfelgpakken uten for stort tap. Men de skal visstnok gi litt bedre rekkevidde og komfort. Pga utseende først og fremst, så vil jeg anta at SUV/miniSUV krever større felger for "rette forholdet" mellom synlige hjul og karrosseri, uten at jeg har faktiske tall å vise til. Det er bare hva jeg selv mener å ha sett, så ta akkurat den delen med en god klype salt. Endret 9. april av Snowleopard Skriveleif Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 9. april Del Skrevet 9. april Kåring av verdens beste ladestasjoner, 2 fra Norge blant finalistene! https://elbil.no/verdens-beste-ladestasjoner-10-finalister-to-av-dem-er-i-norge/ Noen som kjenner til ladestasjoner langs veien som gir bedre totalpakke? Lenke til kommentar
Randeboy Skrevet 9. april Del Skrevet 9. april mandela skrev (4 timer siden): Hvilke dekk- & felgstørrelser bør man ha for billigst mulig bilhold hvis en utelukkende ser på pris på innkjøp og forbruk av premiumdekk (+ eventuelt felg)? Vil lave biler alltid være billigere enn mini-SUV og SUV klassen? Dersom dekk er en viktig del av utgiftene knyttet til (el)bilhold, kan dette være noe å ha i tankene ved bilkjøp for de som ønsker seg en bil som er billigst mulig i drift? Spørs jo hvilken bil selvfølgelig, men små lette biler som ikke veier for mye. Biler med "vanlige" dekk Leaf f.eks med 16" Store elbiler som veier mye har svære dekk som er veldig dyre og sliter de nokså raskt. Elbiler sliter jo dekk oppunder 30% raskere enn vanlige biler. Se på BYD Tang som kommer originalt med 265/40-22 på sommerdekk. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 9. april Del Skrevet 9. april Randeboy skrev (11 minutter siden): Spørs jo hvilken bil selvfølgelig, men små lette biler som ikke veier for mye. Biler med "vanlige" dekk Leaf f.eks med 16" Store elbiler som veier mye har svære dekk som er veldig dyre og sliter de nokså raskt. Elbiler sliter jo dekk oppunder 30% raskere enn vanlige biler. Se på BYD Tang som kommer originalt med 265/40-22 på sommerdekk. Hører denne stadig, men har aldri sett noen som klarer å vise til en artikkel der denne er bevisst. Spent på om du klarer det denne gangen! 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 9. april Del Skrevet 9. april 5 hours ago, mandela said: Hvilke dekk- & felgstørrelser bør man ha for billigst mulig bilhold hvis en utelukkende ser på pris på innkjøp og forbruk av premiumdekk (+ eventuelt felg)? Vil lave biler alltid være billigere enn mini-SUV og SUV klassen? Dersom dekk er en viktig del av utgiftene knyttet til (el)bilhold, kan dette være noe å ha i tankene ved bilkjøp for de som ønsker seg en bil som er billigst mulig i drift? 175/65/14, mest sannsynligvis i noen form for C-dekk eller XL varianten for å få det på elbil. 195/55/15 er også en vanlig dimensjon på f.eks Leaf og en del andre biler. BWM i3 sin er et greit kompromi, men dekkene er for dyre så lenge de kun finnes til den bilen og i 2 dimensjoner. Men de 2 største hindrene er størrelsen på bremsene, og spesifisert bredde av minste fabrikkdekk. Du får f.eks hivd 18-tommere med grei bredde på en Tesla Y eller Skoda Enyak, siden du kan gå noen % i bredde under fabrikkstandard. 1 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 9. april Del Skrevet 9. april Snowleopard skrev (11 minutter siden): Hører denne stadig, men har aldri sett noen som klarer å vise til en artikkel der denne er bevisst. Spent på om du klarer det denne gangen! Nå vet ikke jeg om effekten er så stor eller liten som 30%, men fysikkens lover gjør at den tunge bilen sliter mer dekk om alle andre faktorer er like. Det vil kreve mer energi å endre kurs, energi som utelukkende leveres igjennom dekkene. Lenke til kommentar
Randeboy Skrevet 9. april Del Skrevet 9. april (endret) Snowleopard skrev (15 minutter siden): Hører denne stadig, men har aldri sett noen som klarer å vise til en artikkel der denne er bevisst. Spent på om du klarer det denne gangen! Hva er myten? At de har større og dyrere dekk? Slitasjen mener du? Ja det er vel ikke vitenskapelig bevist på noen måte men har lest det flere ganger. Naboen som jobber hos Vianor forteller det samme. Det kommer kunder med to år gamle sommerdekk som trenger nye har han fortalt. Nå har det kommet flere EV dekk" som er hardere, ruller lettere og varer lengre men det går på bekostning av kjøreegenskspene. Utviklingen går framover heldigvis. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/prissjokk-for-elbil-eiere/16577957/ Endret 9. april av Randeboy Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 9. april Del Skrevet 9. april (endret) DrAlban3000 skrev (10 minutter siden): Nå vet ikke jeg om effekten er så stor eller liten som 30%, men fysikkens lover gjør at den tunge bilen sliter mer dekk om alle andre faktorer er like. Det vil kreve mer energi å endre kurs, energi som utelukkende leveres igjennom dekkene. Dette balanseres gjerne med litt bredere dekk, for å få ca samme trykket. Ergo blir det ikke noe mere slitasje annet enn hva den større dekkflaten representerer. Randeboy skrev (9 minutter siden): Hva er myten? At de har større og dyrere dekk? Slitasjen mener du? Ja det er vel ikke vitenskapelig bevist på noen måte men har lest det flere ganger. Naboen som jobber hos Vianor forteller det samme. Det kommer kunder med to år gamle sommerdekk som trenger nye har han fortalt. Nå har det kommet flere EV dekk" som er hardere, ruller bedre og varer lengre men det går på bekostning av kjøreegenskspene. Utviklingen går framover heldigvis. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/prissjokk-for-elbil-eiere/16577957/ Ja, en dekkpusher opplever sikkert det, men da snakker vi om folk som herjer med bilene. Sjåføren er alfa & omega her. De fleste elbilister kjører dog mykere fordi det reduserer forbruket, og da vil det motvirke nettopp dette. Så folk flest holder dekkene like lenge som de gjorde med ice-bil. EV-spesifikke dekk holder delvis endrede egenskaper for å redusere støy, og kommer da gjerne med mindre mønsterdybde. Dette prøves å kompenseres for ved å gjøre dekkene noe hardere. Ikke så bra for resultatene på våt veibane spesielt. Så selv med mindre mønsterdybde, skal de altså tåle like lang levetid. Min konklusjon er at myten nok en gang er blitt tilbakevist! 😎 EDIT: Hardere dekk vil også føre til mindre dekkslitasje pga lavere rullemotstand, som som sagt går ut over friksjonen! Endret 9. april av Snowleopard Tilføyd tekst etter "EDIT" 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. april Del Skrevet 9. april (endret) Det er ingen myte . Sitat Electric vehicles go through tires 30% faster than gas-powered vehicles, Bridgestone says, so it developed its first EV-specific replacement tire that protects range and improves durability. https://uk.pcmag.com/cars-auto/146953/the-unexpected-problem-with-evs-they-tire-quickly Mange elbiler (performance sådan) leveres med vanlige (non EV spesifikke) dekk. Har selv hatt ordinære high performace sport dekk både på IX3 og I4M50 Endret 9. april av Syar-2003 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 9. april Del Skrevet 9. april Syar-2003 skrev (2 minutter siden): Det er ingen myte . https://uk.pcmag.com/cars-auto/146953/the-unexpected-problem-with-evs-they-tire-quickly Fra din egen link: "Some electric vehicle owners are finding themselves in the market for new tires sooner than they would be with a gas-powered vehicle. EVs burn through tires 30% faster than combustible engine cars thanks to hefty weights and speedy acceleration, according to Bridgestone, which this week unveiled a new tire developed specifically for electric vehicles." Påstanden dems er fremdeles løst fremsatt, uten å vise til faktisk forskning! Altså, fremdeles sjåføren og ikke dekka! Greit å se gjennom salgsgimmick'en til firmaer som har egennytte av å fremme eget produkt. 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 9. april Del Skrevet 9. april Snowleopard skrev (1 time siden): Dette balanseres gjerne med litt bredere dekk, for å få ca samme trykket. Ergo blir det ikke noe mere slitasje annet enn hva den større dekkflaten representerer. Akkurat det kan iallefall lett tilbakevises. Bredere dekk gir vanligvis større slitasje enn smale dekk, selv med lik vekt. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 9. april Del Skrevet 9. april (endret) Sånn bare for å gi en annen dekkprodusent sitt syn på dette, Nokian: https://www.elbil24.no/video/slakter-pastand-om-elbiler-og-dekkslitasje/CO4C3NjP EDIT: Dette er forresten diskutert på sidene 497 og 498 på denne tråden! 23.05.2023 for de som trenger datoer, spesielt siden sidetallene kan variere fra bruker til bruker... Endret 9. april av Snowleopard Alt fra EDIT og videre... 2 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 9. april Del Skrevet 9. april Tipper det er mange som sitter med en klump i magen i disse tider etter å ha kjøpt Fisker Ocean Bruktbil til salgs: Fisker Ocean - 2023 - Blå - 478 Hk - SUV/Offroad | FINN.no Her snakker vi drøye 4500 kroner per mil i verditap 😐 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 10. april Del Skrevet 10. april (endret) Snowleopard skrev (13 timer siden): Kåring av verdens beste ladestasjoner, 2 fra Norge blant finalistene! https://elbil.no/verdens-beste-ladestasjoner-10-finalister-to-av-dem-er-i-norge/ Noen som kjenner til ladestasjoner langs veien som gir bedre totalpakke? Det blir jo veldig subjektivt. Min favoritt er Tesla SuC på Gran, fordi den ligger ved siden av en meget god restaurant som jeg alltid gleder meg til å spise på. I tillegg kan jeg lade der uten å hekte av henger. Men den har ingen lekeplass, McDonalds eller lignende i nærheten, kun et kjøpesenter. Noe som er helt ok for min del Objektivt sett, så kanskje Tesla SuC på Grålum? Rett ved siden av Inspiria Science senter, med en hel masse interessante opplevelser for barn (kan betale pr. minutt) og diger lekeplass på utsiden. Rett ved siden av ligger også Quality Badeland, noe som gjerne også er ungenes favoritt. Pluss en helt ok hotellrestaurant. Det er vel noe sånt som 40 SuC-stolper der og ca. 20 AC-ladere. Endret 10. april av Jens Kr. Kirkebø 1 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 10. april Del Skrevet 10. april (endret) Når vi snakker om ladestasjoner; har noen av dere vært på Recharge City i Danmark (Circle K)? Denne er jo også spektakulær. Stoppet innom der i påsken og har kun gode ting å si om stedet. Ser at det ble ferdigstilt i feb. så det forklarer sikkert hvorfor den ikke er på listen samt vanskelig å finne bilder av. Edit: Circle K åbner ny tankstation i Recharge City Horsens | Circle K (ritzau.dk) Dårlig med bilder av selve ladeområdet dessverre. Edit 2: Og selvfølgelig; tap-to-pay (bankkortbetaling), fungerte smertefritt. #Føkk apphelvete Endret 10. april av The Very End 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå