Syar-2003 Skrevet 7. april Del Skrevet 7. april (endret) Xiaomi SU7 er jaggu litt av en “looker” Kommer den til Norge mon tro … Selskapet fikk over 88.000 bestillinger i løpet av de første 24 timene i Kina. Endret 7. april av Syar-2003 1 1 Lenke til kommentar
eintotre Skrevet 7. april Del Skrevet 7. april Den var kul! Eneste minuset er det utvendige kameraet. Ser litt snodig ut. Litt samme som ET5. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 7. april Del Skrevet 7. april Forstår på en måte ikke helt hvorfor så mange sier den ligner på porsche, det eneste jeg ser i det minste på fronten av bilen er Mclaren. Syns heller ikke bakenden eller sideprofilen ligner noe serlig på porsche, men det er vel kanskje bare meg Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 7. april Del Skrevet 7. april Syar-2003 skrev (2 timer siden): Xiaomi SU7 er jaggu litt av en “looker” Kommer den til Norge mon tro … Selskapet fikk over 88.000 bestillinger i løpet av de første 24 timene i Kina. Tvilsomt om den kommer hit. Xiaomi har jo allerede solgt mer enn ett års produksjon. I tillegg selges bilen med tap for å ligge under Tesla i pris: https://www.finansavisen.no/motor/2024/03/28/8113328/selger-med-tap-for-a-sla-tesla Som vel ikke er en veldig god strategi. Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 7. april Del Skrevet 7. april Jeg forstår godt hvorfor de selger med tap, ta markedsandeler fra Tesla, få folk til å faktisk velge Xiaomi. Om selskapet har et solid økonomi ellers kan dette være noe økonomene i selskapet har regnet på med et større tidsperspektiv enn hva vi har her. Om de selger mange biler og kundene er fornøyde så er sjansen større for at de velger det igjen. Så er det jo litt ironisk at du sier dette ikke er lurt når Tesla gjorde akkurat det samme med Model S 😅 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. april Del Skrevet 7. april Kinas økonomi er trolig på kanten av stupet. Evergrande med verdenshistoriens største konkurs, en kataklysmisk demografi (eldrebølge) og en eksport som kan kollapse som følge av Xi Jinpings aggressive ekspansjonsplaner. Myndighetene er livredde for fall i eksporten og er så desperate etter å etablere landet som bil-eksportør at de subsidierer eksporten med rundt 100 000 kr per bil, i følge beregninger fra franske bilselskaper. Samtidig stuper salget av bilmerker som Hongqi og Nio i Europa etter en blaff av en start som neppe har betalt inn investeringene. Trekker de seg ut så står bileiere i fare for å miste tilgang på deler, service-partnere og programvareoppdateringer. Å kjøpe kinesisk bil nå virker som dristig risikosport. For all del, bilen er pen, har gode specs og god pris - men jeg hadde ikke puttet så mye penger på ett kjøp i lomma på en diktator og gamblet på at bilholdet blir uproblematisk. Tvert i mot, jeg skulle hatt mye lavere pris for å ta en sånn risiko. 4 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 8. april Del Skrevet 8. april Holder meg til støvsugeren deres eg.... 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 8. april Del Skrevet 8. april 6 minutes ago, Jotun said: Holder meg til støvsugeren deres eg.... De er veldig gode da! Er på min andre robot fra dem og den håndholdte har fungert utmerket i mange år. Generelt veldig god erfaring med produkter fra Xiaomi. Det har alltid vært høy kvalitet i motsetning til annet man kjøper fra Kina. Så skulle jeg kjøpt en kinesisk bil så ville jeg nok valgt Xiaomi over ett annet kinesisk merke med ukjent merkelig navn. Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 8. april Del Skrevet 8. april Simen1 skrev (7 timer siden): Kinas økonomi er trolig på kanten av stupet. Evergrande med verdenshistoriens største konkurs, en kataklysmisk demografi (eldrebølge) og en eksport som kan kollapse som følge av Xi Jinpings aggressive ekspansjonsplaner. Myndighetene er livredde for fall i eksporten og er så desperate etter å etablere landet som bil-eksportør at de subsidierer eksporten med rundt 100 000 kr per bil, i følge beregninger fra franske bilselskaper. Samtidig stuper salget av bilmerker som Hongqi og Nio i Europa etter en blaff av en start som neppe har betalt inn investeringene. Trekker de seg ut så står bileiere i fare for å miste tilgang på deler, service-partnere og programvareoppdateringer. Å kjøpe kinesisk bil nå virker som dristig risikosport. For all del, bilen er pen, har gode specs og god pris - men jeg hadde ikke puttet så mye penger på ett kjøp i lomma på en diktator og gamblet på at bilholdet blir uproblematisk. Tvert i mot, jeg skulle hatt mye lavere pris for å ta en sånn risiko. Ja, og jeg ser nå at det ikke kom spesielt godt frem av innlegget mitt men jeg skal aldri ha bil fra Kina. Jeg kjøper nok fra det landet og ønsker ikke gi innpass på bilmarked i tilegg. Folk har kanskje fått en støkk i seg med E-HS9 som ingen vil ha nesten uansett pris. Men markedstrategien forstår jeg, de har ikke noe navn innen bilverden og må kjøpe kundene sine litt mer enn de andre. Det kommer til å koste penger å selge biler en stund akkurat som andre unge bilmerker, akkurat som Tesla f.eks. Det er akkurat dette de satser på i Norge også, lag det billig nok så vil en eller annen sparegris kjøpe den - kanskje like den, låne den bort og fortelle om den. Naboen ser den. Må bare få solgt bilen koste hva det koste vil. Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 8. april Del Skrevet 8. april Evil-Duck skrev (8 timer siden): Forstår på en måte ikke helt hvorfor så mange sier den ligner på porsche, det eneste jeg ser i det minste på fronten av bilen er Mclaren. Syns heller ikke bakenden eller sideprofilen ligner noe serlig på porsche, men det er vel kanskje bare meg Enig i at den har samme lyssignatur som 720S, men den er jo fullstendig blåkopi av Taycan. Den er vel bare enda likere om du tar Taycan etter facelift, men den kan ikke Xiomi ha sett før de designet denne bilen. Taycan til Nissan Leaf-pris er sikkert fristende for mange, men jeg tror det vil være en tabbe å kjøpe første modell av et helt nytt bilmerke. Det er mer ved bilproduksjon enn design, skjermer og 0-100 tider. 2 1 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 8. april Del Skrevet 8. april (endret) Zeph skrev (På 6.4.2024 den 4:14 PM): Problemet er ikkje at dei tilbyr 21”+ tommer og nokon er glad i større dimensjonar, men at det ikkje blir tilbudt noko mindre enn 20 eller 21”. I desse elbiltider med fokus på WLTP-tal er det snålt at dei ikkje drar nytte av fordelen mindre felgar kan ha. Dei kan likevel reklamere med større dimensjonar på bilete. Forlenget rekkevidde (565km) Med 19" hjul var mye av grunnen til at vi valgte Y LR i stedet for Y Perf. Å bli "påtvunget" enda større felger er en showstopper her, og jeg tror nok at vi ikke er alene om den vurderingen. Endret 8. april av Hanhijnn Siteringsfeil... 2 Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 8. april Del Skrevet 8. april Hanhijnn skrev (2 timer siden): Forlenget rekkevidde (565km) Med 19" hjul var mye av grunnen til at vi valgte Y LR i stedet for Y Perf. Å bli "påtvunget" enda større felger er en showstopper her, og jeg tror nok at vi ikke er alene om den vurderingen. Finnes det egentlig gode tester som viser forskjellen i rekkevidde på like biler men med forskjellig hjul? Jeg ser at ved kjøring med mye akslerasjon og bremsing så vil mindre hjul komme godt ut. Ved typisk landeveiskjøring klarer jeg ikke helt å forstå at det er store forskjellen? Har dekket samme bredde, så bør jo luftmotstanden være ganske lik, hva er det som eventuelt gjør at større dimensjon er negativt ved landeveiskjøring? Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 8. april Del Skrevet 8. april sk0yern skrev (3 minutter siden): Finnes det egentlig gode tester som viser forskjellen i rekkevidde på like biler men med forskjellig hjul? Jeg ser at ved kjøring med mye akslerasjon og bremsing så vil mindre hjul komme godt ut. Ved typisk landeveiskjøring klarer jeg ikke helt å forstå at det er store forskjellen? Har dekket samme bredde, så bør jo luftmotstanden være ganske lik, hva er det som eventuelt gjør at større dimensjon er negativt ved landeveiskjøring? Det krever mer energi å opprettholde den roterende massen og aerodynamikk er også noe som kan spille inn, selv om dekket har samme bredde. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 8. april Del Skrevet 8. april Topputgaven kalles SU 7 Max, som skal yppe seg med Taycan Turbo. Den har 800V-arkitektur og 101 kWh batteri. Den skal kunne lades 10–80 på 19 minutter. AWD med en total effekt på 673 hestekrefter, 0–100 på 2,78 sekunder. Prisen er ca 450.000 kroner i Kina. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 8. april Del Skrevet 8. april sk0yern skrev (2 timer siden): Finnes det egentlig gode tester som viser forskjellen i rekkevidde på like biler men med forskjellig hjul? Ikke som jeg vet om. Jeg valgte å stole på bil-leverandøren. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 8. april Del Skrevet 8. april Noen vil ha så små felger som mulig for å øke rekkevidde og komfort, jeg går for større felger 😶🌫️. Det infernalske fokuset på rekkevidde gidder jeg ikke å la ødlegge bilgleden 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 8. april Del Skrevet 8. april Evil-Duck skrev (3 minutter siden): Noen vil ha så små felger som mulig for å øke rekkevidde og komfort, jeg går for større felger 😶🌫️. Det infernalske fokuset på rekkevidde gidder jeg ikke å la ødlegge bilgleden Hver sine gleder. Jeg er glad i fine felger til bilen, men jeg klarer meg meget godt med litt gummi på dekkene. Verken for mye eller for lite er noe særlig, i mine øyne. Som regel har bilprodusentene satt på de som er mest komfortable uten likevel å ha "ballongdekk", så da har jeg ikke behov for å ha større felg, ei heller bytte til mindre felg. Om folk vil rave rundt med 25 eller 35-profil, så må de for all del få lov til det. Men jeg putter heller pengene på noe annet enn slike dekk og felgpakker. Men en sedan bør ha hekkspoiler, så om det ikke er med originalt, kan jeg godt bruke penger på det. Hadde sans for skjørt og lavere front og hekkkspoiler på biler fra 70 og 80-tallet, men der var det litt å gå på. Mange av dagens biler har slikt på seg, dog ikke de ekstreme kitene, så også der kan jeg spare meg fra å bruke penger nå. Kledelig farge er nødvendig, så det må jeg stortsett bruke penger på, men ellers er det nok mer mot interiørdetaljer jeg kan leke litt. Men det gjør jeg vel så gjerne via f.eks. Ebay som med originalutstyr til ågerpriser, der dette er mulig. 1 Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 8. april Del Skrevet 8. april Har aldri forstått glede pga dårligere kjørekomfort. 🤣 1 1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 8. april Del Skrevet 8. april Vi har jo alle hver våre demoner her i dette livet, min er bilinteresse og ett ønske om å kjøre noe som skiller seg litt ut i mengden. Om en bil er først og fremst ett fremkomstmiddel og noe en ikke er lidenskapelig interessert i så forstår jeg godt at det ikke er det helt store å bruke penger på slikt 1 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 8. april Del Skrevet 8. april Kommer jo litt an på om bilen er komfortabel eller ikke med det oppsettet man velger. Om bilen har mye hjulstøy med 18" vil ikke en oppgradering til 20" være like aktuelt. i4 er en bil som er mer komfortabel enn mange av konkurrentene uavhengig av hjuldimensjon, så der ofrer man sikkert ikke mye kjørekomfort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå