mobile999 Skrevet 8. november 2020 Rapporter Del Skrevet 8. november 2020 (endret) perpyro skrev (10 minutter siden): Var opplevelsen jeg også ønsket etter å ha kjøpt en bil basert på Leaf deler. Bilen din har ikke samme bremseenhet som leaf. Endret 8. november 2020 av mobile999 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 8. november 2020 Rapporter Del Skrevet 8. november 2020 Kajac skrev (16 timer siden): Ikke bry deg om Nidar2. Han har vært eksepsjonelt uheldig med elbilene sine. All statistikk tilsier at elbiler er mye billigere i drift på alle områder. Det er ikke verkstedkostnadene ved ny elbil som plager meg, fordi dette stort sett går på garanti. Det er all tiden og ulempene dette medfører. En annen ting som plager mer at ladekostnadene er svært høye i enkelte sameier, slik at man like godt kunne kjørt fossilbil. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 8. november 2020 Rapporter Del Skrevet 8. november 2020 8 hours ago, perpyro said: Var opplevelsen jeg også ønsket etter å ha kjøpt en bil basert på Leaf deler. Men jeg husker jeg fikk et brev med den første Leafen om en mulig bremsefeil på Leaf og at man skulle høre med verkstedet for sjekk og fiks. Men jeg opplevde det aldri selv og når jeg spurte verkstedet om det (1 år etter brevet) husket de ikke noe om det. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 8. november 2020 Rapporter Del Skrevet 8. november 2020 (endret) 1 hour ago, Nidar2 said: Det er ikke verkstedkostnadene ved ny elbil som plager meg, fordi dette stort sett går på garanti. Det er all tiden og ulempene dette medfører. En annen ting som plager mer at ladekostnadene er svært høye i enkelte sameier, slik at man like godt kunne kjørt fossilbil. Vel på 9 år har jeg kun hatt Leaf på verksted 1 gang utenom årlig service og det var den mekaniske svakheten i den utvendige døråpneren. Dvs. de måtte bare smøre opp mekanismen inni døren så var det ok. Så da blir det jo ikke så mange timer fordelt på 9 år Hentet neste morgen. Med mine 7 fossilbiler er historien en helt annen og jeg brukte en formue på samtlige. Med elbil har jeg hatt en vesentlig større endring i verkstedsbesøk enn jeg har hatt på bensinstasjonsbesøk. Jeg mener de utførte en sammenligning hvor det var snakk om et 7-sifret antall flere bevegelige deler i en fossilbil som kan skape verkstedregninger kontra en elbil. Men ikke alle elbiler er like heller og de nye bilmerkene har nok vært utsatt for flere barnesykdommer som fører til verkstedstimer enn eks. Nissan Leaf. Endret 8. november 2020 av Theo343 Lenke til kommentar
barezell Skrevet 8. november 2020 Rapporter Del Skrevet 8. november 2020 Ca mye koster årlig service på leaf? Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 8. november 2020 Rapporter Del Skrevet 8. november 2020 barezell skrev (2 minutter siden): Ca mye koster årlig service på leaf? Etter hva jeg så på leaf gruppen varierte det voldsomt fra forhandler til forhandler, men jeg betalte 3000 hos vestlandske auto i Ålesund. Samtidig leser jeg om de som skriver de betalte ned mot 2000 andre steder. 1 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 8. november 2020 Rapporter Del Skrevet 8. november 2020 40 minutes ago, barezell said: Ca mye koster årlig service på leaf? Tilfeldig verksted som dukka opp når jeg googlet. Hvor nyttig det er å få en utskrift av batteristatus kan man jo fundere på, når bilen viser status på skjermen sin i bilen. Oppdateringer får jo ikke Leaf spesielt mange av heller så det punktet hoppes vel over i de fleste tilfeller. Etter endt garanti ville jeg kun betalt for bremseservice som koster 1300kr hos dette verkstedet. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. november 2020 Rapporter Del Skrevet 8. november 2020 (endret) 1 hour ago, Theo343 said: Men jeg husker jeg fikk et brev med den første Leafen om en mulig bremsefeil på Leaf og at man skulle høre med verkstedet for sjekk og fiks. Men jeg opplevde det aldri selv og når jeg spurte verkstedet om det (1 år etter brevet) husket de ikke noe om det. En kollega kjøpte en ny Leaf for noen år siden. H*n skulle bremse ned i et kryss med forkjørsvei, og der var plutselig alle bremser borte. Bilen var på merkeverksted i månedsvis, men de fant aldri feilen, så h*n fikk en ny Leaf. Har ikke hørt om dette på nyere Leafer. Endret 8. november 2020 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 8. november 2020 Rapporter Del Skrevet 8. november 2020 (endret) 51 minutes ago, barezell said: Ca mye koster årlig service på leaf? Det kan ligge på mellom 1,5-5,5k. Annenhvert år så er det bremseservice, så da koster det litt mer. Jeg begynner å helle mot at denne servicen er unødvendig. Altså alt utenom vedlikehold på bremser, rust osv. selvfølgelig. Kanskje en trenger å bytte filter på klimaanlegget, og enkelte andre ting, men det er mye en kan gjøre selv på bilen som blir gjort på service. Edit: Lesestoff ang. priser på service, Leaf: https://elbilforum.no/index.php?topic=16876.0 Endret 8. november 2020 av Thor. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 8. november 2020 Rapporter Del Skrevet 8. november 2020 (endret) 1 hour ago, barezell said: Ca mye koster årlig service på leaf? Har ikke sjekket det i nyere tid selv da jeg kjøpte 5 års service inkludert med bilen (følger bilen, aka hva mitsubishi gjorde før) til sterkt redusert pris. Alt man la inn med kjøpet av bilen fikk i tillegg momsfritak så at ikke flere som har kjøpt Leaf forhandlet seg til en slik pakke forstår jeg ikke. Det eneste jeg gjør er å forhåndsbestille service hvert år. Endret 8. november 2020 av Theo343 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 8. november 2020 Rapporter Del Skrevet 8. november 2020 Koster like mye for service på Leaf som på min dieselbil Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 8. november 2020 Rapporter Del Skrevet 8. november 2020 1 hour ago, Dubious said: Koster like mye for service på Leaf som på min dieselbil Leaf hadde lenge "elbilmonopol" i Norge, og Witro med andre har derfor tatt latterlig høye priser. De spørs nok om ikke de prisene er på tur ned, hvis ikke så kan man kjøre bilen til ikke merke verksted som gjør denne servicen betydelig billigere. 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 8. november 2020 Rapporter Del Skrevet 8. november 2020 Man må i hvertfall ikke ignorere servicene bilen skal ha for om service utelates kan produsenten nekte garanti. En av spørsmålene jeg fikk når jeg bestilte bilberging var om bilen hadde vært på service, samme spørsmålet fikk jeg av Witro bil etter å ha kontaktet dem. 1 Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 8. november 2020 Rapporter Del Skrevet 8. november 2020 Just now, perpyro said: Man må i hvertfall ikke ignorere servicene bilen skal ha for om service utelates kan produsenten nekte garanti. En av spørsmålene jeg fikk når jeg bestilte bilberging var om bilen hadde vært på service, samme spørsmålet fikk jeg av Witro bil etter å ha kontaktet dem. Nei, dei kan ikkje nekte garanti om dei ikkje kan påvise relevant, manglende oppfølging som skulle vore gjort, som normalt var gjort under service. 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 8. november 2020 Rapporter Del Skrevet 8. november 2020 Drunkenvalley skrev (3 minutter siden): Nei, dei kan ikkje nekte garanti om dei ikkje kan påvise relevant, manglende oppfølging som skulle vore gjort, som normalt var gjort under service. Så var det det med å bevise at det ikke hadde relevanse. Jeg er ikke villig til å dra produsenten baklengs gjennom retssystemet for å bevise at deres påstand om relevanse er feil. Da er det enklere å få servicene unnagjort i tide. Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 8. november 2020 Rapporter Del Skrevet 8. november 2020 (endret) Det er da lite du kan gjere for å unngå det anna enn å sverge av deg forhandlere som ikkje er seriøse, @perpyro. "Dette er ikkje dekket av garantien din" er skit dei kan finne på med alt under sola. Endret 8. november 2020 av Drunkenvalley Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 8. november 2020 Rapporter Del Skrevet 8. november 2020 De kan naturligvise nekte garanti av uymse årsaker men om du unnlater servicer gjør du det lettere for dem, sågar legger til rette for det, om du derimot har utført dine "plikter" er det vanskeligere å unnlate garanti. Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 8. november 2020 Rapporter Del Skrevet 8. november 2020 Poenget er at ein slik forhandler neppe er seriøs med eller uten garanti til mitt øre. Det er ingen vits å tenke over kor mykje ammo ein gjer dei, sida dei berre spyr ut fiksjon i mangel av reell problemstilling, og å løse problemet vil vera like problematisk uansett. Personlig tar eg bilen til service, men eg seie berre at useriøse aktører ikkje treng reelle grunner for å vera useriøse. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 8. november 2020 Rapporter Del Skrevet 8. november 2020 1 hour ago, perpyro said: Man må i hvertfall ikke ignorere servicene bilen skal ha for om service utelates kan produsenten nekte garanti. En av spørsmålene jeg fikk når jeg bestilte bilberging var om bilen hadde vært på service, samme spørsmålet fikk jeg av Witro bil etter å ha kontaktet dem. Bilen må ikke på merkeverksted for 0 få service 🤷♂️ 1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 8. november 2020 Rapporter Del Skrevet 8. november 2020 Største (og kanskje eneste?) grunnen til å ta service med merkeverksted er å få software oppdateringer for de av oss som har biler uten OTA oppdateringer. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå