Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (1 minutt siden):

Uhm..?

Hvorfor i alle dager vil man slå av en slik funksjon? Og hvorfor kan man egentlig det?

Bruker det veldig mye strøm av hovedbatteriet å ha dette påslått eller noe?

Som default skal det stå påskrudd, hvorfor en har mulighet å skru det av vet jeg ikke, men jeg ser ofte at de som klager over at de har problemer med 12 volten har hatt denne funksjonen skrudd av. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, Evil-Duck said:

Som default skal det stå påskrudd, hvorfor en har mulighet å skru det av vet jeg ikke, men jeg ser ofte at de som klager over at de har problemer med 12 volten har hatt denne funksjonen skrudd av. 

Ja det kan jeg tro de har.. 

Om bilen kun lades ved kjøring så bruker kansje varmeapparatet og strøm fra 12V batteriet om man sitter i bilen utenfor butikken og venter på noen? Høres jo helt sykt ut. Trenger ikke stå lenge da før batteriet er tomt og\eller har tatt skade.

Men varming hentes kansje kun fra hovedbatteriet.

Var vel dette som var litt av problemet til Polestar 2 i starten. Man lot en dør stå åpen en stund og varmeapparatet tømte 12V batteriet.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Ja det kan jeg tro de har.. 

Om bilen kun lades ved kjøring så bruker kansje varmeapparatet og strøm fra 12V batteriet om man sitter i bilen utenfor butikken og venter på noen? Høres jo helt sykt ut. Trenger ikke stå lenge da før batteriet er tomt og\eller har tatt skade.

Tja, om en sitter i bilen og venter på noen med varmeapparatet på er bilen og påskrudd så henter strøm fra hovedbatteriet på samme måte som når den kjører, samt at varmepumpen henter strøm rett fra hovedbatteriet. Så fult så krise er det ikke, Aux Battery Saver dreier seg  om når bilen står avskrudd og at den bilen fortsetter å overvåke spenningen til 12 volts batteriet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Som default skal det stå påskrudd, hvorfor en har mulighet å skru det av vet jeg ikke, men jeg ser ofte at de som klager over at de har problemer med 12 volten har hatt denne funksjonen skrudd av. 

Svært mange med dette problemet har denne funksjonen påskrudd, så feilen ligger ikke her.
 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Evil-Duck said:

Tja, om en sitter i bilen og venter på noen med varmeapparatet på er bilen og påskrudd så henter strøm fra hovedbatteriet på samme måte som når den kjører, samt at varmepumpen henter strøm rett fra hovedbatteriet. Så fult så krise er det ikke, Aux Battery Saver dreier seg  om når bilen står avskrudd og at den bilen fortsetter å overvåke spenningen til 12 volts batteriet.

Bra at det er såppas gjennomtenkt da iallefall, for det klarer vist ikke alle.

Bjørn Nyland fikk vel varsel om lav spenning på 12V batteriet når han testet MG ZS EV mens han sto å ladet bilen på en hurtiglader..
Selv da presterte den å tømme 12V 😆 Den fikk vel noen updates som fikset det da men rart at de ikke har testet slikt.

Min bil holder 12V toppet opp konstant. Hører ofte midt på natten at den kobler inn hovedbatteriet en liten stund for å toppe det opp (bilen står rett utenfor soveromsvinduet)

Jeg kan stoppe dette ved å slå bilen 100% av. Dette gjør jeg når jeg skal koble noe (som f.eks ekstralys) så slipper man feilmeldinger og slikt når man tukler med plugger og ledninger. Men ellers påser den alltid at 12V har det bra.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 11/3/2020 at 11:02 AM, Nidar2 said:

Jeg har hatt flere elbiler og de krever ofte besøk for å lese av feilkoder og da få utbedringer. Har opplevd krøll med ladestasjon og derav feilsøking av både bil og ladeboks og strøm i huset. All den tiden som er kastet bort på dette er verdt penger, for ikke å snakke om ulempene med å ha lånebil. Jeg har i perioder tilbrakt mer tid på verkstedet enn på jobb i løpet av en uke. Det er liten tvil om at en fossilbil trenger mye mindre vedlikehold og inspeksjon enn en elbil.

En lader i ett borettslag koster for vekk kr. 20.000 i tillegg til økt fellesgjeld på flere titalls tusen. Anlegget trenger også tilsyn. kWh-prisen er også tre ganger så høy om ikke høyere enn om man bor i enebolig.

En del av kjøpsprosessen er at man forsvarer sitt kjøp med nebb og klør, for å forsikre seg om at man har kjøpt riktig vare. Man har i denne perioden lett for å se bort fra de negative konsekvensene.

Hæ?

Jeg har eid 7 fossilbiler og 2 elbiler. Både nytt og gammelt på begge hold. Kjenner meg ikke igjen i dette i det hele tatt da elbilene jeg har hatt har så lave verkstedkostnader at jeg skulle ønske jeg aldri hadde eid en fossilbil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (30 minutter siden):

Hæ?

Jeg har eid 7 fossilbiler og 2 elbiler. Både nytt og gammelt på begge hold. Kjenner meg ikke igjen i dette i det hele tatt da elbilene jeg har hatt har så lave verkstedkostnader at jeg skulle ønske jeg aldri hadde eid en fossilbil.

Ikke bry deg om Nidar2. Han har vært eksepsjonelt uheldig med elbilene sine. All statistikk tilsier at elbiler er mye billigere i drift på alle områder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Føler meg ikke akkurat kjempeheldig med min første elbil akkurat nå.
Fikk problemer med bremsene på min 1,5 år gamle E-NV200 Evalia på tirsdag med 2 varsellamper for bremsene pluss abs varsellampe som lyser i instrumentpanelet sammen med en bremsepedal som lar seg tråkke helt i bunnen i kombinasjon med dårlige bremser.
Var sønnen min som brukte bilen til og fra jobb som oppdaget dette.
Fikk bilen levert til verksted på flakbil som kom å henta den hjemme på tirsdag ettermiddag og ferdig repparert på på fredag.
Alt dekket på garantien så ikke noe å klage på der men.......hvordan kan bremsekraftforsterkeren på en bil som kun har gått 9911km ryke?
Og ettersom dette var en "ukjent" feil som Nissan verkstedet feildiagnostiserte på første forsøket men som de fikk deler til over natta etter å ha diagnistisert feilen riktig, hvorfor sitter Nissan Norge med deler på lager som det ikke er behov for ettersom dette er et ukjent problem for Nissan?
Er jo glad for at de hadde delen i Norge lett tiljengelig men at en nesten ny bil sliter ut noe så banalt som bremsekraftforsterker på en bil de går 13 på dusinet av i Norge er for meg litt skuffende og en ripe i lakken for byggekvaliteten til Nissan.
Håper dette var et engangstilfelle med metallspon i bremsesylinderen etter produksjon eller lignende som årsak for dette er en enkel bil som har vært på markedet siden 2011 og alle barnesykdommer burde være borte for lenge siden.

Lenke til kommentar

Bremser, servo, interiør og elektronikk er like utsatt på en elbil som en bil med forbrenningsmotor, så det er ingenting å legge skjul på. Det man slipper er kompleksitet i drivverket. Jeg hadde vært mer sjokkert om du hadde fortalt meg at motoren fusket på din Nissan.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Siden vi er inne på svakheter så er det helt klart enkelte ting som er mekaniske svakheter også på elbiler det kommer man ikke bort fra. Slitasjedeler er også felles for alt. Jeg har hatt 1 feil på Leaf 2019 som hvistnok er en svakhet i mekanisk konstruksjon helt siden 2011 og det er dørmekanismen inne i døren. Denne begynte å slå seg vrang etter et par måneder på sjåførsiden slik at jeg måtte åpne døren fra innsiden via passasjersiden.

Jeg søkte opp dette og fant at det var en kjent svakhet inne i døren på alle nissan leaf (og sikkert modellene døren er hentet fra) helt siden 2011. Merkelig nok mente Birger N. Haug at de ikke kjente til denne svakheten men de rettet det opp uten kostnad og jeg kunne hente bilen neste morgen :). Er vel eneste jeg har opplevd på snart 9 år med Leaf. Ja med unntak av dårlig lakk som mange merker er plaget av i dag.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
perpyro skrev (23 minutter siden):

Føler meg ikke akkurat kjempeheldig med min første elbil akkurat nå.
Fikk problemer med bremsene på min 1,5 år gamle E-NV200 Evalia på tirsdag med 2 varsellamper for bremsene pluss abs varsellampe som lyser i instrumentpanelet sammen med en bremsepedal som lar seg tråkke helt i bunnen i kombinasjon med dårlige bremser.
Var sønnen min som brukte bilen til og fra jobb som oppdaget dette.
Fikk bilen levert til verksted på flakbil som kom å henta den hjemme på tirsdag ettermiddag og ferdig repparert på på fredag.
Alt dekket på garantien så ikke noe å klage på der men.......hvordan kan bremsekraftforsterkeren på en bil som kun har gått 9911km ryke?
Og ettersom dette var en "ukjent" feil som Nissan verkstedet feildiagnostiserte på første forsøket men som de fikk deler til over natta etter å ha diagnistisert feilen riktig, hvorfor sitter Nissan Norge med deler på lager som det ikke er behov for ettersom dette er et ukjent problem for Nissan?
Er jo glad for at de hadde delen i Norge lett tiljengelig men at en nesten ny bil sliter ut noe så banalt som bremsekraftforsterker på en bil de går 13 på dusinet av i Norge er for meg litt skuffende og en ripe i lakken for byggekvaliteten til Nissan.
Håper dette var et engangstilfelle med metallspon i bremsesylinderen etter produksjon eller lignende som årsak for dette er en enkel bil som har vært på markedet siden 2011 og alle barnesykdommer burde være borte for lenge siden.

Om bremsepedalen går helt i bunnen, høres det mest ut som bremsevæskelekkasje, eller en hovedsylinder som har en innvendig lekkasje.

Elbiler i dag har elektronisk styrt bremsekraftforsterker, og som regel så begynner ikke selve bremsene å ta før du har trykket pedalen et godt stykke inn, da lett bremsing kun gjøres av motorbremsen.

Skulle bremsekraftforsterkeren slutte helt å virke, så vil det fremdeles være mulig å stoppe bilen ved å trykke bremsen hardt inn, akkurat som på tradisjonelle biler. Om den går helt i bunnen, er det en lekkasje et sted spør du meg. Og da vil jeg tippe hovedsylinderen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (36 minutter siden):

Om bremsepedalen går helt i bunnen, høres det mest ut som bremsevæskelekkasje, eller en hovedsylinder som har en innvendig lekkasje.

Elbiler i dag har elektronisk styrt bremsekraftforsterker, og som regel så begynner ikke selve bremsene å ta før du har trykket pedalen et godt stykke inn, da lett bremsing kun gjøres av motorbremsen.

Skulle bremsekraftforsterkeren slutte helt å virke, så vil det fremdeles være mulig å stoppe bilen ved å trykke bremsen hardt inn, akkurat som på tradisjonelle biler. Om den går helt i bunnen, er det en lekkasje et sted spør du meg. Og da vil jeg tippe hovedsylinderen.

Da sønnen min kjørte hjem fra jobben fortalte han at han hadde svake bremser og at han måtte pumpe bremsene for å få bilen til å stå i ro i kryss ellers begynte den å sige forover.
De feildiagnostiserte bilen først ved å kalibrere en trykkreguleringsventil som gjorde at bremsene fungerte et par testturer mekanikeren utførte mens etter å ha fått tilbake bøklene til bilen og tråkket litt entusiastisk på bremsepedalen for å starte bilen bunnet jeg pedalen på nytt og og den måtte inn en tur til.
Denne gangen blei en bremsemodul som også inneholder bremsekraftforsterkeren byttet og nå er alt bra igjen.
Og ettersom dette er en elbil har den ikke vakuumdrevet bremsekraftforsterker men elektrisk.
Men ja som beskriver det så misstenkte også jeg bremsevæskelekkasje ett eller annet sted som det mest sansynlig var ettersom bytte av bremsemodul med forterker hjalp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (3 minutter siden):

Jeg søkte litt på google og jammen dukket det ikke opp en del påstander om totalt bortfall av bremser på leaf.

Forøvrig vil man ikke få til svar at noe er en kjent feil hos merkeforhandleren. De ansatte er nok lært opp til å nekte. :)

Så det er altså slik John Cordogan fra AutoexpertTV på youtube beskriver det, klokka hos en bilforhandler er alltid "bullshit o`clock".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, mobile999 said:

Jeg søkte litt på google og jammen dukket det ikke opp en del påstander om totalt bortfall av bremser på leaf.

Forøvrig vil man ikke få til svar at noe er en kjent feil hos merkeforhandleren. De ansatte er nok lært opp til å nekte. :)

Har heldigvis ikke opplevd det de snart 9 årene jeg har kjørt Leaf daglig :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...