Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (34 minutter siden):

Var nettopp ute på en handletur i Fiat 500. Setter meg i bilen og begynner å kjøre hjem. Plutselig begynner den å oppdatere seg. Ingen forvarsel eller valg om å utsette, bare beskjed om at den nå oppdaterer seg og da bør den parkeres og stå i Park. Holdt på en liten time. Heldigvis hadde jeg møte på jobb jeg kunne delta på, men det der var ikke særlig smidig for å si det mildt.

En sånn opplevelse hadde ført til en tlf til forhandler, og noen ganske kraftige gloser. Det er så dårlig implementering som det er mulig å komme. Er jo potensielt livsfarlig det der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Nimrad said:

Var nettopp ute på en handletur i Fiat 500. Setter meg i bilen og begynner å kjøre hjem. Plutselig begynner den å oppdatere seg. Ingen forvarsel eller valg om å utsette, bare beskjed om at den nå oppdaterer seg og da bør den parkeres og stå i Park. Holdt på en liten time. Heldigvis hadde jeg møte på jobb jeg kunne delta på, men det der var ikke særlig smidig for å si det mildt.

Har Microsoft levert softwaren til Fiat?

Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (4 timer siden):

Hvilket merke er det du sikter til?
 

Samt, leser litt rundt omkring nå at versjonen med minste batteri og AWD ikke kommer før etter nyttår(?), samme greie som med E-3008. Skulle ikke FWD (210/230hk SR) og AWD SR lanseres på likt?

AWD E-5008 kommer til neste år, dessverre. Skal jeg bytte bil er den en av de jeg ser litt på. Evt JEEP Recon. Men det kommer mye annet spennende utenfor Stellantis, altså, men akkurat nå skjer det mye der i gården i flere segmenter så jeg lytter med alt jeg har når jeg snakker med dem.

Når det kommer til STLA Medium med 98 kWt og 4x4 tror jeg at en elektrisk Jeep Compass eller Alfa Romeo Tonale (ikke bekreftet som BEV, men det er svært sannsynlig at BEV skjer med disse) og/eller JEEP Recon som blir hakket mindre enn Wrangler, er gode kandidater.

De er nok litt opptatt av å unngå intern kannibalisme, og for eksempel Alfa Romeo Milano er først ute med 240hk BEV i småsuv-segmentet på den plattformen. Den kommer med andre unike egenskaper som vil bli avslørt senere, så man skjønner at Stellantis jobber hardt for å gjøre det som i utgangspunktet er "samma bilen" mer unik.

Endret av Retroman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Complexity said:

De leverte software til blandt annet Ford før. Det funket ikke.

Sync 3 software er faktisk ikke verst (og den oppdaterter seg ikke hvis du ikke ber den om å gjøre det), men den Bing-genererte norske oversettelsen av UI og håndbok er helt forferdelig. 

Lenke til kommentar
Duriello skrev (15 minutter siden):

Så ikke dette diskutert tidligere, så here goes.

Ny bmw på vei.

 

https://www.motor.no/aktuelt/bmws-neste-el-suv-far-naer-70-mil-rekkevidde/269187

 

Er ærlig talt ikke helt sikker på hva jeg tenker om denne.. 🤔

Mye spennende, men uansett en konseptbil.
Kan ikke si jeg vil trives med å ha gult og oransje liknende cordfløyel og plysh til interiør. 
I4 ble langt fra slik som de viste i4 consept.

bmw-concept-i4-123-1583160272.jpg

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Kalle Klo said:

Sync 3 software er faktisk ikke verst (og den oppdaterter seg ikke hvis du ikke ber den om å gjøre det), men den Bing-genererte norske oversettelsen av UI og håndbok er helt forferdelig. 

Mulig det ble bedre etterhvert. Er vel Sync 1 jeg har måtte bruke..

Har man for mange telefoner lagret i Bluetooth listen (mer enn 3 eller noe som tydeligvis er for mange) så bare slutter hele greia å fungere. Alt bare tuller. Sier ikke ifra om hva problemet er så man må irritere seg lenge før man tilfeldigvis oppdager det..

Kontaktet ford for å høre om det var noe som kunne løses med en update men neida. Måtte ha Sync 2 eller så for å få updates. Så det ble noen få utvalgte som brukte firmabilen som fikk lov å bruke handsfree funksjonen på den.

10\10..
 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

Mye spennende, men uansett en konseptbil.
Kan ikke si jeg vil trives med å ha gult og oransje liknende cordfløyel og plysh til interiør. 
I4 ble langt fra slik som de viste i4 consept.

bmw-concept-i4-123-1583160272.jpg

Nå har jeg ikke sett denne videoen enda, å så det sto en liten linje om konseptbil i artikkelen jeg delte. 🙂

 

 

Lenke til kommentar
uname -i skrev (2 minutter siden):

Antar at den lysringen rundt nyrene er valgfri/konfigurerbar. Ellers så sedanen veldig tøff ut.

 

Liker fronten, sett bort fra "snøskuffene" nederst. Resten, spesielt interiør jeg er skeptisk til. 😄

Lenke til kommentar
31 minutes ago, Retroman said:

AWD E-5008 kommer til neste år, dessverre. men akkurat nå skjer det mye der i gården i flere segmenter så jeg lytter med alt jeg har når jeg snakker med dem.

Sukk... Det jeg var redd for.

Har klart å forsinke nybilkjøp med 3 år, tror ikke jeg klarer å utsette 6 måneder til.
Tviholder på håpet om at Kia EV5 skal dukke opp til sommeren, eventuelt noen andre biler med fornuftige egenskaper (AWD, bagasjerom, tilhenger og nyttelast) til fornuftige priser.

Endret av Fantomtegningen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (37 minutter siden):

Antar at den lysringen rundt nyrene er valgfri/konfigurerbar. Ellers så sedanen veldig tøff ut.

 

Jeg er ikke noe fan av "illuminated grill" eller andre lysende logoer eller ledstriper på tvers i fronten. 
Virker som lys rundt grillen/nyrene hos BMW som sies er for å differensiere seg fra de andres sine led/lysstriper/logoer.
i7 , i5, iX2 ,XM har vel allerede fått det.
 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Kalle Klo said:

Har Microsoft levert softwaren til Fiat?

I Fiat 500 til muttern sto det «made for Windows mobile» logo ved USB pluggen :)

En grei påminner om at biler kan leve lenger en OS, og at man bør velge bilprodusenter som tar software på alvor

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (4 timer siden):

Liker fronten, sett bort fra "snøskuffene" nederst. Resten, spesielt interiør jeg er skeptisk til. 😄

Interiøret likte jeg godt, bortsett fra fargevalget. Ingen fan av fronten, eller sideprofilem for den saks skyld. For mye "firkantet" design og vinkler for min smak. Interessant at de har valgt midtmontert skjerm slik som Tesla. Forventer st den også kan vise kjøreinfo og at HUD kan deaktiveres, ellers utgår BMW for min del neste gang jeg bytter bil.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (8 minutter siden):

Interiøret likte jeg godt, bortsett fra fargevalget. Ingen fan av fronten, eller sideprofilem for den saks skyld. For mye "firkantet" design og vinkler for min smak. Interessant at de har valgt midtmontert skjerm slik som Tesla. Forventer st den også kan vise kjøreinfo og at HUD kan deaktiveres, ellers utgår BMW for min del neste gang jeg bytter bil.

Enig i designet. Synes det skjer mye merkelig fra BMW.

Kjøreinfo får du i den skjermen under ruta også, så du har den mest kritiske infoen i retning av blikket ditt selv når du slår av HUD. Du kan jo teipe over den og sitte å se på midtmontert skjerm, mulighetene er mange her 😅

Personlig synes jeg HUD er en overlegen måte å få kjøreinfo på og jeg er spent på neste generasjon. Føles som gammel bil om det mangler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (19 minutter siden):

Forventer st den også kan vise kjøreinfo og at HUD kan deaktiveres, ellers utgår BMW for min del neste gang jeg bytter bil.

Sier du at noe annet enn Tesla kan være aktuelt for din neste bil?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da har jeg fått ny app opp å gå til Leafen. Klarte ikke tanken på å måtte gå ut å slå på varmen i bilen fra 1 april når Nissan slår av servern sin.

Oser hjemmelaget av dette men det er alikevell 10 ganger så bra som Nissan sin app. Pluss bøttevis av ekstra funksjoner som å f.eks kunne sette ladegrense til hva man vil.

Screenshot_20240321_174359_Open Vehicle.jpg

Screenshot_20240321_174351_Open Vehicle.jpg

 

Screenshot 2024-03-21 18.01.49.png

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...