Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

2 hours ago, Retroman said:

Mange som har ventet på info på Peugeot E-5008 så her kommer de første dryppene. Dukker nok opp mer i norsk media i løpet av dagen.

  • Peugeot E-5008
  • 210 hk, 230 hk Long Range og 320 hk 4x4
  • Panoramic i-Cockpit (GT)
  • ChatGPT
  • Bakkeklaring: 20,4  centimeter
  • Batterier; 73 kWt og 98 kWt
  • Ladehastighet 160 kw
  • 11/22 kw ombordlader
  • 4,79 meter lang og 2,9 meter akselavstand
  • Masse plass. Andre rad er del 60/40 i setet og 40/20/40 i ryggen. To ISOFIX i baksetet.
  • Veldig lett adgang til tredje seterad.
  • Rekkevidde 500 km på 210 hk og 320 hk og 660 km på Long Range
  • 1.000 kg hengervekt (210 hk)
  • Bagasje 7-seter: 259 liter, 5 seter: 748 liter, 2-seter: 1.815 liter
  • Seks farger: blå Obsession, blå Ingaro, hvit Okenite, sort Perla Nera, grå Artense og grå Titanium
  • 19- og 20-tommers felger
  • Alt produseres i Frankrike, bilen i Souchaux, batteriet hos ACC i Douvrin og motor hos joint venture Nidec/Stellantis Trémery

Bilen er i Norge over sommeren

Ytterst spennende!
Har frist av sjefen (les. kona) med å bestille/kjøpe bil til sommeren, så den kan være akkurat for sein. 😥

Synes den var veldig fin utvendig, skikkelig fin invendig (i likhet med e-3008).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
19 minutes ago, kremt said:

Det er betalingsmur, står ingenting. Bare en overskrift. Men det er jo slike ting som "bare skjer" i dagliglivet for å si det sånn. Små hendelser. 

??

Men okei..

Forøvrig ser jeg ikke helt hva creep mode har med den første å gjøre? Står det nevnt?

Selv med creep på så står jo bilen stille når den er i gir om man vil. Ett hardt trykk på pedalen aktiverer hold modus så man slipper å holde foten på den hele tiden.

Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (2 timer siden):

Ytterst spennende!
Har frist av sjefen (les. kona) med å bestille/kjøpe bil til sommeren, så den kan være akkurat for sein. 😥

Synes den var veldig fin utvendig, skikkelig fin invendig (i likhet med e-3008).

Var og så den i fjor (eller en prototyp, men nærliggende produksjonsmodell fikk vi vite), og interiøret grenser mot premium med en bra kombinasjon av tekstil, skinn, alcantara og interiørlys. Er svært behagelig i sitte i bilen. Skjermen på 21" er svært nice og liker at den "svever" over dashbordet.  Stort sannsynlig blir denne min neste bil når jeg skal bytte neste år, og får prøvekjørt bilen ordentlig om noen uker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vurderte jo veldig E-2008 når jeg skulle ha erstatter for leafen i 2020, det som ble dealbreakeren der for min del var plassering av instrumentpanel som virker til å være likt utført på alle Peugeot biler av nyere årgang. Når jeg satt i en komfortabel kjørestilling kom toppen av rattet akkurat slik at det blokkerte det, slik jeg enten måtte sette setet i en mer ukomfortabel stilling eller at jeg måtte bøye meg frem i setet for å se panelet. Ellers var det det en kjempeflott bil med mye premium feel for pengene :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (3 timer siden):

Ytterst spennende!
Har frist av sjefen (les. kona) med å bestille/kjøpe bil til sommeren, så den kan være akkurat for sein. 😥

Synes den var veldig fin utvendig, skikkelig fin invendig (i likhet med e-3008).

Really??? Syns den innredningen ser ut som et mareritt av utallige linjer, materialer og knappehelvete. Jeg hadde blitt altfor distrahert av det rotet. Men utvendig ser både e-3008 og e-5008 svært bra ut. Særlig e-3008.

Men en annen dealbreaker for oss er at du får kun 4WD i kombinasjon med det minste batteriet!!! WTF??? Det er på e-5008.

På e-3008 så er det vel kun FWD som er tilbudt foreløpig, og det blir også en dealbreaker. Men hvis e-3008 blir tilbudt med det største batteriet i kombinasjon med 4WD så har de plutselig en bil som kan selge endel i Norge. Den har også den mest sexy hekken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Hanhijnn said:

Really??? Syns den innredningen ser ut som et mareritt av utallige linjer, materialer og knappehelvete. Jeg hadde blitt altfor distrahert av det rotet. Men utvendig ser både e-3008 og e-5008 svært bra ut. Særlig e-3008.

Men en annen dealbreaker for oss er at du får kun 4WD i kombinasjon med det minste batteriet!!! WTF??? Det er på e-5008.

 

Hver sin smak. :)

Likte oppsettet med "innkapsling" av fører og skjermoppsett, men liker også godt åpne løsninger som i Ioniq 5.

Mente å lese at AWD med minste batteripakke er det som tilbys i første omgang, som åpner for muligheten for største batteripakke med AWD senere.

Endret av Fantomtegningen
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Fantomtegningen said:

Hver sin smak. :)

Likte oppsettet med "innkapsling" av fører og skjermoppsett, men liker også godt åpne løsninger som i Ioniq 5.

Mente å lese at AWD med minste batteripakke er det som tilbys i første omgang, som åpner for muligheten for største batteripakke med AWD senere.

4wd og evt stort batteri er nok flere år unna, kanskje med en refresh, ifølge peugeot er planen bare fwd lite og stort batteri, awd og lite batteri samt hybrid.

 

Quote

The new PEUGEOT E-5008 will go on sale in the autumn of 2024. The range will offer two versions, Allure and GT, with three option packs for an easy choice and three electric motors (210 hp, 230 hp long range, and 320 hp Dual Motor 4-wheel drive) as well as two electrified powertrains, a 48V hybrid (136 hp) and a Plug-In hybrid (195 hp).

 

Lenke til kommentar

Det gir jo ikke mening, AWD bruker mer strøm, og burde vært med stort batteri for å oppnå konkurransedyktig rekkevidde.

Hovedpørsmålet er vel som vanlig hvordan pris blir vs TMY.

Endret av OC-Freak
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (3 timer siden):

Prøvekjøring allerede om noen uker, ferierer du til Paris kanskje? 😛 

Stusser litt på 1000kg hengervekt når E-3008 kan trekke opptil 1250kg (210hk).
image.png.3cfbb7b17935ae12919e905ef24231dd.png

Sjelden jeg ferierer i Paris. Men jeg har en tendens til å besøke Stellantis i Fra og Ita.

onkel_jon skrev (37 minutter siden):

4wd og evt stort batteri er nok flere år unna, kanskje med en refresh, ifølge peugeot er planen bare fwd lite og stort batteri, awd og lite batteri samt hybrid.

 

 

Grunnen til at det største batteriet ikke kommer med 4WD har med markedsårsaker å gjøre. Jeg tror personlig at et annet merke kommer (først) med en elbil på STLA Medium med denne kombinasjonen..

OC-Freak skrev (35 minutter siden):

Hovedpørsmålet er vel som vanlig hvordan pris blir vs TMY.

Enig her. Tesla leder an så alle må utfordre på pris. En altfor stor andel bilkjøper er dag er pragmatiske og ikke merkelojale i det hele tatt.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (18 minutter siden):

tipper det har med plass/pakking å gjøre ja, trolig ikke plass til den største batteripakken på AWD utgaven på grunn av motoren og tilhørende elektronikk bake

Plassen er der - som bekreftet av Peugeot selv.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Retroman said:

Plassen er der - som bekreftet av Peugeot selv.

Vil tippe vektbegresninger og, har lest at nye 3008 er ganske tung tatt størrelsen i betraktning, 5008 er nok enda tyngre.

Strengt tatt syns jeg 5008 burde vært bygd på største plattformen dems som nye dodge charger blir bygd på.

https://ev-database.org/car/2005/Peugeot-e-3008-98-kWh-Long-Range

2,2 tonn med største batteriet på 3008 selvsagt kan man gjøre som mange andre elbiler og ha lav nyttelast

Quote
Weight Unladen (EU) * 2250 kg

 

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
Retroman skrev (1 time siden):

En altfor stor andel bilkjøper er dag er pragmatiske og ikke merkelojale i det hele tatt.

Her er jeg uenig. Alt for mange er så alt for merkelojale. Hadde langt flere vært mer pragmatisk og helt illojal til merke, hadde konkurransen fungert bedre. Da hadde nemlig bilprodusentene måtte jobbe enda hardere for å lage biler som fenger brukerne, og dårlige løsninger hadde kanskje blitt luket ut.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Retroman said:

Sjelden jeg ferierer i Paris. Men jeg har en tendens til å besøke Stellantis i Fra og Ita

 

Gjerne du har svart på det før, men du jobber tilfeldigvis ikke hos BOS? :p

Vet du når i sommer den kommer til Norge? Er det snakk om tidlig Q3?

Lenke til kommentar
21 hours ago, Snowleopard said:

Det er imponerende tall, men den er jo betydelig lavere enn de nevnte bilene. Bedre å sammenligne med TMY som tross alt er en SUV-type.

RWD med 455 km WLTP mot 533 km WLTP for LR. Hhv. 1909 og 1979 kg. TMY har vel stort sett samme batteristørrelse som TM3 med en liten forskjell på RWD fra Berlin med Blade-batterier.

Model Y LR har 565km med 19 toms standardfelgene. Som er veldig imponerende gitt hvor høy den er
 

 

IMG_1396.jpeg

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...