Syar-2003 Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars Snowleopard skrev (5 minutter siden): å da blir jo fort spørsmålet om man kan gjøre noe tilsvarende for BMW i4, eller kan hvem som helst flippe den over i Sport+, og bruke akselerasjonsboost om man ønsker? Ja , man kan dele BMW Digital Car key over mobil/wallet med "begrenset kjøring" . Da er alt begrenset (aksellerasjon, toppfart osv) og valg av kjøreprogram har ingen effekt. 1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars Som BMW selv beskriver den begrenset modusen : Sitat Når funksjonen aktiveres ved deling av en nøkkel, begrenses følgende funksjoner helt: Akselerasjonen blir i utgangspunktet redusert og toppfarten begrenses til ca. 145 km/t. I tillegg kan ikke kjøretøysikkerhetssystemer som DSC og DTC deaktiveres av føreren. I tillegg reduseres maksimalt volum til ca. 65%. 2 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars Evil-Duck skrev (4 minutter siden): Som BMW selv beskriver den begrenset modusen : Jeg har testet dette selv 👍 Men fikk ikke testet toppfart begrensningen … Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars For å snakke om noe annet så var en bekjent nylig innom Hyundai for å ta service på bilen sin. Da byttet de blant annet e-call batteriet som skal byttes hvert 3e år. Dette kostet 1500kr eller så. Og jeg lurer litt på hva i faen? Googlet å ser Kia tar 2500kr for å bytte e-call batteri på sine biler hvert 3e år? For det første så lurer jeg på hvorfor det er eget batteri for dette? Min bil har og e-call greiene men har jo ikke eget batteri til det. Går jo på 12V som alt annet. For det andre så undrer jeg på hvorfor man til den syke prisen ikke får ett batteri som varer mer enn 3 år? 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars Syar-2003 skrev (15 minutter siden): Ja , man kan dele BMW Digital Car key over mobil/wallet med "begrenset kjøring" . Da er alt begrenset (aksellerasjon, toppfart osv) og valg av kjøreprogram har ingen effekt. Takk, kjekt å vite. Complexity skrev (1 minutt siden): For å snakke om noe annet så var en bekjent nylig innom Hyundai for å ta service på bilen sin. Da byttet de blant annet e-call batteriet som skal byttes hvert 3e år. Dette kostet 1500kr eller så. Og jeg lurer litt på hva i faen? Googlet å ser Kia tar 2500kr for å bytte e-call batteri på sine biler hvert 3e år? For det første så lurer jeg på hvorfor det er eget batteri for dette? Min bil har og e-call greiene men har jo ikke eget batteri til det. Går jo på 12V som alt annet. For det andre så undrer jeg på hvorfor man til den syke prisen ikke får ett batteri som varer mer enn 3 år? Dette tror jeg har ett navn å peke på, BOS! Kjører Hyundai Kona selv, men kjøpt via Mobile Ensjø. Bilen er straks 5 år, har enda ikke hørt at de har byttet dette på min eller ihvertfall fakturert meg for det. Det eneste andre alternativet på det, er at dette kun gjelder biler med app/online-tilgang, og siden min bil er "dum" og ikke har slikt. Men e-Call trodde jeg var påkrevd nå og likevel lå i bunn. 1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars Complexity skrev (6 minutter siden): For å snakke om noe annet så var en bekjent nylig innom Hyundai for å ta service på bilen sin. Da byttet de blant annet e-call batteriet som skal byttes hvert 3e år. Dette kostet 1500kr eller så. Og jeg lurer litt på hva i faen? Googlet å ser Kia tar 2500kr for å bytte e-call batteri på sine biler hvert 3e år? For det første så lurer jeg på hvorfor det er eget batteri for dette? Min bil har og e-call greiene men har jo ikke eget batteri til det. Går jo på 12V som alt annet. For det andre så undrer jeg på hvorfor man til den syke prisen ikke får ett batteri som varer mer enn 3 år? E-Call skal fungere helt uavhengig av andre systemer på bilen, ved en skikkelig smell så er det gjerne slik at 12 volts batteriet som oftest sitter i front ikke lenger er der, og om E-Call da var avhengig av å hente strøm fra dette fungerer ikke systemet når man mest trenger det. Litt overraskende om det stemmer at Tesla ikke har noen backup for E-Call. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars Mye som stemmer med den nye KGM Torres EVX for min del, men taklasten er litt snau for en koreansk Land Rover-inspirert modell! Bare 75 eller 80 kg etter hva jeg fant ut et annet sted, den burde ha klart 100 kg glatt. Da hadde jeg sterkt vurdert denne... KGM er altså det nye navnet på SsangYong! Sikkert flere av dere som husker SUV'en deres Rexton! https://elbil.no/torres-evx-starter-pa-430-000-kroner/ Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars Emergency call modulen skal ha sitt eget 2.5-4.5V batteri med minimum 10 minutter operasjonstid etter en ulykkessituasjon. Se for deg at du har krasjet og bilen er totalvraket 12V batteriet knust og hv frakoplet. A Complete Low-voltage Backup Battery Solution for eCall Systems Ikke uvanlig med en timepris på 1500-2500 på merkeverksted. Hos noen differensierer de timeprisene på type merke/modell. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars Oi, den var ganske kul, det må jeg si. Jeg husker deres SsangYong Rodius, en fantastisk lekker bil For ikke å glemme første modell Korando. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars SSangYong Rodius - verdens styggeste bil ble gjort om til en cabincruiser SsangYacht av top gear https://www.boatinternational.com/yachts/editorial-features/ssangyacht-top-gear-boat--33341 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars kremt skrev (22 minutter siden): Oi, den var ganske kul, det må jeg si. Jeg husker deres SsangYong Rodius, en fantastisk lekker bil For ikke å glemme første modell Korando. Prøvde å unngå å nevne den Rodius! Korando var derimot en OK bil, sel om Rexton var den som slo best an i Norge! Syar-2003 skrev (15 minutter siden): SSangYong Rodius - verdens styggeste bil ble gjort om til en cabincruiser SsangYacht av top gear https://www.boatinternational.com/yachts/editorial-features/ssangyacht-top-gear-boat--33341 Ja, den episoden fikk jeg med meg! 🙂 Savner TopGear med de tre opprinnelige. Ble aldri i nærheten med den gjengen som prøvde å holde liv i TopGear etterpå. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars 37 minutes ago, Evil-Duck said: E-Call skal fungere helt uavhengig av andre systemer på bilen, ved en skikkelig smell så er det gjerne slik at 12 volts batteriet som oftest sitter i front ikke lenger er der, og om E-Call da var avhengig av å hente strøm fra dette fungerer ikke systemet når man mest trenger det. Litt overraskende om det stemmer at Tesla ikke har noen backup for E-Call. Pussig om det er regelverket for finner ikke noe på Google om eget batteri for dette til Tesla, ei heller noe info om at noen har måtte bytte det. Så om det er eget batteri så har de isåfall brukt ett skikkelig ett. 12V sitter jo ganske beskyttet under frontruten så nødblink skal fungere etter en ulykke. Kanskje de slipper eget batteri til e-call om de tar høyde for sånt? Uansett horribel pris å måtte betale for å bytte ett lite billig batteri. Antar man får feil på EU og om man ikke bytter det innenfor tidsfristene og har feilmelding på det. 1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars Complexity skrev (9 minutter siden): Pussig om det er regelverket for finner ikke noe på Google om eget batteri for dette til Tesla, ei heller noe info om at noen har måtte bytte det. Så om det er eget batteri så har de isåfall brukt ett skikkelig ett. 12V sitter jo ganske beskyttet under frontruten så nødblink skal fungere etter en ulykke. Kanskje de slipper eget batteri til e-call om de tar høyde for sånt? Uansett horribel pris å måtte betale for å bytte ett lite billig batteri. Antar man får feil på EU og om man ikke bytter det innenfor tidsfristene og har feilmelding på det. Slik så fronten på Leafen ut etter jeg fikk en Volvo i fleisen, det meste var borte for å si det slik, så et batteri skal ligge veldig godt beskyttet om en kommer ut for noe slikt. Ladeluken var skubbet bak til torpedoveggen, så det er mye krefter i sving. 1 4 Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars 16 minutes ago, Evil-Duck said: Slik så fronten på Leafen ut etter jeg fikk en Volvo i fleisen Ikke for å spore av eller virke ignorant, for jeg unner deg ikke den smellen, men hvis dette var front mot front, hvor mye skader var det på Voloven sammenlignet med Leafen? Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars Da er Audi Q6 lansert: https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/4o6RLE/norske-priser-klare-her-er-audi-q6-e-tron 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars Fisker har visstnok fått inn 1,5 milliarder i ny kapital, men tar en 6-ukers produksjonspause. Da ser det ut som de holder seg flytende enda en stund, men de må vel få orden på SW på bilene sine, slik at brukerne kan få brukt bilene sione slik det var tiltenkt! https://www.tv2.no/broom/sliter-tungt-stenger-fabrikken-i-seks-uker/16546796/ 2 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars (endret) Complexity skrev (50 minutter siden): Pussig om det er regelverket for finner ikke noe på Google om eget batteri for dette til Tesla, ei heller noe info om at noen har måtte bytte det. Så om det er eget batteri så har de isåfall brukt ett skikkelig ett. 12V sitter jo ganske beskyttet under frontruten så nødblink skal fungere etter en ulykke. Kanskje de slipper eget batteri til e-call om de tar høyde for sånt? Uansett horribel pris å måtte betale for å bytte ett lite billig batteri. Antar man får feil på EU og om man ikke bytter det innenfor tidsfristene og har feilmelding på det. Tesla bruker 12v til det, som også betyr at om du har kollidert og ødelagt / frakoplet batteriet så vil ikke bilen kunne ringe nødtjenestene for deg. Edit: Ser på et BMW forum at å bytte dette batteriet tok 45 min for en som gjorde det i oppkjørselen sin. Batteriet koster 5-600kr. Endret 18. mars av DrAlban3000 1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars (endret) Thor. skrev (17 minutter siden): Ikke for å spore av eller virke ignorant, for jeg unner deg ikke den smellen, men hvis dette var front mot front, hvor mye skader var det på Voloven sammenlignet med Leafen? Jeg var ikke selv i stand til å dra til skadesenteret for å se bilene eller å vurdere skader på ulykkesstedet, så har bare noen bilder tatt av andre som ikke nødvendigvis forteller hele sannheten. På dette bildet så ser eksempelvis skadene på leafen ikke så ikke ut fordi det er på siden volven ikke traff. Dette bildet heller viser ikke så fryktelig mye, annet enn at det må sies å være god reklame for Thule sykkelstativ . Det er de 2 bildene jeg har av Volvoen. Endret 18. mars av Evil-Duck 7 Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars Snowleopard skrev (7 minutter siden): Da er Audi Q6 lansert: https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/4o6RLE/norske-priser-klare-her-er-audi-q6-e-tron Hva er det Audi driver med på interiørfronten? Ser utrolig tacky og lite brukervennlig ut. Gloss og touch herfra til helvete. 2 Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars Evil-Duck skrev (4 minutter siden): Jeg var ikke selv i stand til å dra til skadesenteret for å se bilene eller å vurdere skader på ulykkesstedet, så har bare noen bilder tatt av andre som ikke nødvendigvis forteller hele sannheten. På dette bildet så ser eksempelvis skadene på leafen ikke så ikke ut fordi det er på siden volven ikke traff. Dette bildet heller viser ikke så fryktelig mye, annet enn at det må sies å være god reklame for Thule sykkelstativ . Det er de 2 bildene jeg har av Volvoen. Imponerende at sykkelstativet hold en tung elsykkel på plass etter den smellen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå