Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

12 hours ago, Nimrad said:

Jeg fikk bakoversveis når jeg prøvde den. Nesten så jeg lette etter knappen for å oppgradere til elektriske vinduer. Burde vært flere pakker. Hvertfall av ting som har noen funksjon og ikke bare går på utseende/styling. En ting er å snakke med noen, men når du kan kjøpe custom mappe til manual/vognkort så vil man jo gjerne sitte og se litt selv også. Lurer på hvordan det er på bruktmarkedet. 

I markedet Porsche opererer i, så er individualisering viktig. Det koster penger å tilby masse options, og folk som har masse penger trenger noe å bruke pengene på. 

I bruktmarkedet så ender man opp med biler som er merkelig utstyrt. Panameraen min hadde ikke el bakluke eller ryggekamera. Det var en bil som kostet 1,95 mill ny. Og det var brukt godt over kvart mill på ekstra utstyr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (5 minutter siden):

I markedet Porsche opererer i, så er individualisering viktig. Det koster penger å tilby masse options, og folk som har masse penger trenger noe å bruke pengene på. 

Ja, den forstår jeg. Veldig mange av opsjonene gir jo mening og er rent kosmetiske, luksusopsjoner. Du kan legge til custom gulvmatter hvor du til og med velger farge på sømmene. Nøkkel lakkert i samme farge som bilen i custom skinnetui. Du kan velge stoffet på håndtakene i taket. Skal jeg kjøpe bil til 1 million er det sånne ting jeg vil kose meg med.

bzzlink skrev (13 minutter siden):

I bruktmarkedet så ender man opp med biler som er merkelig utstyrt. Panameraen min hadde ikke el bakluke eller ryggekamera. Det var en bil som kostet 1,95 mill ny. Og det var brukt godt over kvart mill på ekstra utstyr.

Ja, ikke sant? Det er det jeg stusser sånn over, og at det blir vanskelig å se på bruktmarkedet hva som er inkludert. Det meste virker jo faktisk fornuftig priset, men jeg skulle jo gjerne sett at man får en rabatt for å velge mye ekstrautstyr. Det er motpolen til Tesla som i praksis har null ekstravalg 😛

Lenke til kommentar
Complexity skrev (40 minutter siden):

Det er jo ikke 7 moduser per bil. Som du ser er det forsjellige modusene avhengig av hvilken bil man har.

Det samme gjelder BMW også (forskjell i moduser avhengig av bil , da spesielt sport og individual moduser).  Men BMW gjør mere enn bare endre på gassrespons og torque. 

Og som du ser har jo tesla like mange accelleration modes som BMW har driving modes 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Syar-2003 said:

@Complexity har ikke du en Model 3 LR (2019) ?

Stemmer det. En veteran Model 3.

Var på nippet til å gå for performance da prisforsjellen var liten men prioriterte bakkeklaring og krok.
Den kunne gjerne hatt litt mere power, men har i det minste fått drift-mode via 3'epart løsning så man kan ha det litt morro selv om man mangler trackmode.

Lenke til kommentar

Snål diskusjon om kjøremoduser må jeg si, selv bruker jeg comfort 90% av tiden men tok Eco Pro individual mye i bruk når det var mye snø ute for å roe ned gassresponsen, men ellers ha alle komfort funksjonene til full funksjon. Om man ønsker at bilen skal ha full power tilgjengelig til enhver tid men ellers oppføre seg som i comfort mode eller noe midt i mellom har en sport individual hvor du kan konfigurere alt slik du vil. Du skifter mellom modusene ved å bruke 3 knapper på senterkonsollen så en trenger ikke å bla seg inn i en hau menyer for å skifte engang :). Selv er jeg en stor fan av valgfrihet og mulighet til å sette opp bilen akkurat slik en ønsker, men folk er vel forskjellige.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (11 minutter siden):

Snål diskusjon om kjøremoduser må jeg si, selv bruker jeg comfort 90% av tiden men tok Eco Pro individual mye i bruk når det var mye snø ute for å roe ned gassresponsen, men ellers ha alle komfort funksjonene til full funksjon. Om man ønsker at bilen skal ha full power tilgjengelig til enhver tid men ellers oppføre seg som i comfort mode eller noe midt i mellom har en sport individual hvor du kan konfigurere alt slik du vil. Du skifter mellom modusene ved å bruke 3 knapper på senterkonsollen så en trenger ikke å bla seg inn i en hau menyer for å skifte engang :). Selv er jeg en stor fan av valgfrihet og mulighet til å sette opp bilen akkurat slik en ønsker, men folk er vel forskjellige.

Jeg er ikke skråsikker, men jeg tror du har full effekt i alle kjøremodusene sålenge du gir full gass. Jeg mener å ha sett noen teste det med G-måler fra et annet forum, men klarte ikke finne videoen igjen.

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Evil-Duck said:

Snål diskusjon om kjøremoduser må jeg si, selv bruker jeg comfort 90% av tiden men tok Eco Pro individual mye i bruk når det var mye snø ute for å roe ned gassresponsen, men ellers ha alle komfort funksjonene til full funksjon. Om man ønsker at bilen skal ha full power tilgjengelig til enhver tid men ellers oppføre seg som i comfort mode eller noe midt i mellom har en sport individual hvor du kan konfigurere alt slik du vil. Du skifter mellom modusene ved å bruke 3 knapper på senterkonsollen så en trenger ikke å bla seg inn i en hau menyer for å skifte engang :). Selv er jeg en stor fan av valgfrihet og mulighet til å sette opp bilen akkurat slik en ønsker, men folk er vel forskjellige.

Jeg er enig med deg her, valgfrihet, og mulighet til å sette opp "snarveier" til konfigurasjonen settes pris på.

Her er det mange produsenter som har en vei å gå. Å kjøre rundt med all power tilgjengelig og uten ESP/DTC er ikke noe særlig alright, da står man plutselig feil vei eller ligger i grøfta uten å skjønne noenting, og egentlig skulle man bare på butikken for å kjøpe melk.

Det har blitt mindre nødvendig på elbil enn på fossilbil, i og med at man ikke har noen girkasse som trenger å henge med, men allikevel så er det nok oppsett til at jeg skulle ønske meg en fysisk kjøremodus knapp i Teslaen min.

(uheldigvis så er det andre veien det går, bilen skal til og med velge om den tror jeg vil kjøre fremover eller bakover så....)

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (2 minutter siden):

Jeg er ikke skråsikker, men jeg tror du har full effekt i alle kjøremodusene sålenge du gir full gass. Jeg mener å ha sett noen teste det med G-måler fra et annet forum, men klarte ikke finne videoen igjen.

For å få alle 544 hestene på i4 M50 så må en sette opp drivverk i Sport Boost modus, uten boost mode har du "bare" 476 hester tilgjengelig.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, bzzlink said:

men allikevel så er det nok oppsett til at jeg skulle ønske meg en fysisk kjøremodus knapp i Teslaen min.

S3XY buttons fikser det om det er noe du ønsker. Kan også aktivere "kickdown" så bilen er i chill mode helt til du planter pedalen i bunn og den automatisk bytter modus.

Ikke noe jeg har bruk for men tenkte bare å nevne det.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Jeg er ikke skråsikker, men jeg tror du har full effekt i alle kjøremodusene sålenge du gir full gass. Jeg mener å ha sett noen teste det med G-måler fra et annet forum, men klarte ikke finne videoen igjen.

Man har "full" effekt (476hp og 730nm) med pedalen i Comfort , Eco og Sport.
For de ekstra 68hp og 65nm må man ha drivlinje i sport boost (de ekstra varer i 10.sekunder om gangen ned til 20% soc) eller bruke launch control.

Hadde tidligere i vinter lånt meg en i5 M60 og fikk brukt den en hel dag. I denne kan man bare dra i boost flap hendelen på rattet for å få de ekstra boost power hp og NM , tror det er uansett kjøreprogram. 

Synes ikke at i5 M60 føltes noe raskere ut enn min i4 M50 . Virket ganske like .
Men den er anderledes som mere luksusfølese på ymse (mye) , med komfortseter føles sitteposisjonen mye bedre , styring på bakhjulene, mere valg i utstyr. Setet har automatiskk i sidevanger som når man setter den i sport mode griper setet fast om deg (justerbart i alle bauger og kanter). 

Har veldig lyst på i5 touring når den kommer. Da med xDrive/dual motor. M60 blir for dyr . 

Endret av Syar-2003
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

I en perfekt verden der det hadde vært luftfjæring og dynamiske dempere på Y'en min så ville jeg hatt følgende snarveier.

 

 

Høyde

Demping

ESP/DTC

Gassrespons

Snø

Høy

Comfort

4x4 og maks

lav

Comfort

middels

Comfort

maks

lav

Sport

middels

hard

lav

høy

Corsa

lav

hard

av

høy

Individual

 

 

 

 

 

BMW er vel de jeg har møtt med best oppsett på dette, har kjørt M6, C63AMG, E63AMG og 911 4s back to back i alpene, og BMW var den som man kunne sette opp mest slik man ønsket. Var dog fryktelig fiklete, men det var før touchskjermenes inntog 

Lenke til kommentar
8 hours ago, Syar-2003 said:

Det gjøres ikke noe med lyd nei.
Om noen vil ha mere informasjon om eco pro eller efficient mode som det heter i i5 så les om det hos produsenten =>BMW
Efficient mode kan sidestilles med Tesla sin chill mode.

 @Complexity og Tesla har faktisk , ikke mindre enn syv driving modes. Hvorfor trenger de det ?

Jeg forstår du gjør deg dum for å selge et poeng du ikke har.
Tesla kommer med 2,5 moduser per bil:
-"Normal" akkelerasjonskurve for en bil med 60-120 hester, intill du bunner ut pedalen
-X antall hester som står på databladet. Noe som vil si at du risikere å fly inn i noe vis du er uforsiktig med pedalen, selv om Antispinnsystemene vil redde deg i de fleste tilfeller
-Og banekjøring vis du har lyst til å delvis si opp batterigaranti 

Så hva kan vi konkludere med? At chill kun finnes fordi man kan gjøre dumme ting med 400 hester og et blylodd til fot.
Derfor kan ikke BWM's Efficient mode sidestilles med Chill, spesielt vis Eco kun dupliserer Efficient men gjør kjøreopplevelsen kjipere. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Med bmw kan en sette det opp akkurat slik en vil, en kan ha drivverk i eco modus og resten av bilen i sport eller comfort modus, eller noe midt i mellom om en eksempelvis foretrekker drivverk i eco, styring i sport og understell i comfort. Selv har jeg drivverk i eco og resten i comfort når det er glatt ute for å dempe gassresponsen, så det er ikke noe problem å sette bilen i en modus som tilsvarer chill mode på tesla.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (28 minutter siden):

Jeg forstår du gjør deg dum for å selge et poeng du ikke har.
Tesla kommer med 2,5 moduser per bil:
-"Normal" akkelerasjonskurve for en bil med 60-120 hester, intill du bunner ut pedalen
-X antall hester som står på databladet. Noe som vil si at du risikere å fly inn i noe vis du er uforsiktig med pedalen, selv om Antispinnsystemene vil redde deg i de fleste tilfeller
-Og banekjøring vis du har lyst til å delvis si opp batterigaranti 

Så hva kan vi konkludere med? At chill kun finnes fordi man kan gjøre dumme ting med 400 hester og et blylodd til fot.
Derfor kan ikke BWM's Efficient mode sidestilles med Chill, spesielt vis Eco kun dupliserer Efficient men gjør kjøreopplevelsen kjipere. 

HOW DOES ECO PRO MODE WORK?
This setting modifies your engine’s throttle response and alters the settings in your climate control (plus any heated mirrors and seats) to ensure you’re not wasting too much energy. Altering the engine’s throttle response prevents overly aggressive driving, which burns extra fuel and wastes energy. This mode is the least aggressive/least performance-driven drive mode.

Tesla Acceleration Modes
Chill limits acceleration for a slightly smoother and gentler ride.

Så disse to modusene kan sammenliknes med hverandre når det gjelder aksellerasjon/ytelse/pedalrespons..
Og vi har også gjort oss ferdige med denne diskusjonen om BMW Eco /Efficient mode på dems elektiske biler nå.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (8 minutter siden):

Og vi har også gjort oss ferdige med denne diskusjonen om BMW Eco /Efficient mode på dems elektiske biler nå.

Du kan jo håpe.

Men denne diskusjonen er jo nyttig. Når kritikken mot i4 sentrerer rundt at man har valgfrihet når man anskaffer og kjører bilen, så må den være et godt alternativ for mange. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Chill mode på Tesla er jo i utgangspunktet for å kunne setter dette på gjestebrukere for å unngå at de kjører "halleluja"-kjøring med bilen, selv om eier og kan sette det på for egen del for å ha et litt "sløvere" oppsett.

Så da blir jo fort spørsmålet om man kan gjøre noe tilsvarende for BMW i4, eller kan hvem som helst flippe den over i Sport+, og bruke akselerasjonsboost om man ønsker?

Vet Volvo/Polestar har sin orange nøkkel som har "Chill-modus" låst via den nøkkelen. Litt av samme årsak som Tesla har sin Chill Mode. Har BMW i4 dette?

For egen del setter jeg pris på at man kan stille inn bil mer individuelt. Forsåvidt greit med mulighet til å skreddersy. Dog setter jeg lite pris på at bilen som skal være premium normalt sett har vært renset for funksjoner mange setter som forventet/påkrevd i en moderne bil.

Her er de tyske (alle 6, altså BMW, MB, Porsche, Audi, VW og Skoda) påfallende dårlig utstyrt i grunnversjon tross høyere utgangspris. Så må man konfigurere med masse valg og pakker bare for å få et minimum på plass. Man må fort regne med minst 100 K i ekstrautstyr i tillegg til grunnprisen bare for å få normale funksjoner med.

Det verste jeg ser, er når pakkene settes sammen slik at det låser ett sett av valg, så veger du pakke B, kan du ikke legge til pakke F uten at det gir masse dyre tillegg man ikke ville ha, samt at det kanskje samtidig fører til at valg man hadde gjort allerede, må velges bort.

Sånn sett er jeg mer glad i disse "Fully Charged"-pakkene, selv om de er mer komplette i navnene enn i praksis, da man fremdeles kan gjøre mange (kostbare) tilvalg i tillegg. Dog er man i mindre grad avhengig av å gjøre det, om man synes pakken for det meste er dekkende for sitt/sine behov og ønsker.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...