Duriello Skrevet 17. mars Del Skrevet 17. mars Complexity skrev (På 16.3.2024 den 7:04 AM): Model 3 derimot ser jeg jo 50 av bare jeg skal noen kilometer på butikken.. Nettopp. Noen vil jo faktisk ha noe som skiller seg litt ut i mengden.. 2 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 17. mars Del Skrevet 17. mars On 16.3.2024 at 5:37 PM, Syar-2003 said: For min del virker det litt bortkastet. Hva er poenget med å ha 5+ moduser vis eco ikke gir granularitet på gassen, og sport kun er oppsatt for å kjøre med 2 føtter på 2 pedaler? Jeg forstår ideen bak, men for min del gir det veldig lite mening å hive på ørrten moduser i stede for at liten vs sterk akselerasjon er godt innstilt og testet. Eller at klimapanelet faktisk er rebust og enkelt satt opp. For å sette det litt mer på spissen: Hva er poenget med å kjøre en ID3 i ecomodus vis forbruket er høyere enn en Tesla 3 med 18toms felger? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 17. mars Del Skrevet 17. mars (endret) del_diablo skrev (16 minutter siden): For min del virker det litt bortkastet. For BMW så gjelder det å tilby det samme de har og har hatt i sine M og M-performance biler også for de elektrifiserte M performance. Det er verdsatt av BMW publikumet som skal transformere fra ICE til EL. Når det gjelder individual på eco som jeg bruker i dagligkjøring i min i4 M50 setter jeg pris på å sette styringen til sport mens dempere/understell er satt til comfort. Comfort styring synes jeg er for lett. Bedre med noen valg ekstra enn noen for få 😉 Eco kjøremodusen er kjekk å ha imo. De andre også. Hvorfor skal flere valgmuligheter vinkles her inne til noe negativt fatter jeg ikke. Med å gjøre det er jeg sikker på at bmw treffer et bredere publikum. Svaret mitt gjelder M performance bilene BMW i4 M50, i5 M60, IX M60 og i7 M70 Endret 17. mars av Syar-2003 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 17. mars Del Skrevet 17. mars Hvis ett merke kun har 1 modus eller fjerner visse options og valgmuligheter er det fantastiske nyheter. Derimot hvis andre merker har flere ulike moduser, regen nivåer eller play og pause merker på pedaler da er det verdens undergang og helt grusomt. Snodig hvordan ting fungerer. 4 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 17. mars Del Skrevet 17. mars Og det er kjempedumt fordi produsenten ikke tar ut nok fortjeneste (?) «De tjener nesten ikke penger jo» Tenk å få den tankegangen inn i nøtta til kundene dine, da har du vunnet rett og slett. Kunden kjøper jo effektivt en billig bil dyrt. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 17. mars Del Skrevet 17. mars (endret) 11 minutes ago, kremt said: Hvis ett merke kun har 1 modus eller fjerner visse options og valgmuligheter er det fantastiske nyheter. Derimot hvis andre merker har flere ulike moduser, regen nivåer eller play og pause merker på pedaler da er det verdens undergang og helt grusomt. Snodig hvordan ting fungerer. Er jo bare dumt vist modusene ikke har noe for seg. Oppsett på understell å styring er jo en ting men å måtte ha en egen modus påslått for at varmeapparatet ikke skal tømme batteriet ser jeg ikke poenget med. Og opptil flere moduser som hindrer det i å tømme batteriet? Om jeg hadde kjørt BMW så ville jeg sikkert hatt bilen i Sport Boost modus hele tiden da jeg vil ha max effekt tilgjengelig. Men da måtte kansje levd med rødt dashbord og en del andre sport greier på hele tiden og? Endret 17. mars av Complexity Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 17. mars Del Skrevet 17. mars (endret) Complexity skrev (46 minutter siden): Om jeg hadde kjørt BMW så ville jeg sikkert hatt bilen i Sport Boost modus hele tiden da jeg vil ha max effekt tilgjengelig. Men da måtte kansje levd med rødt dashbord og en del andre sport greier på hele tiden og? I stedet kjører du en Tesla Model 3 som alle klager er for stivt og ukomfortabelt oppsatt og ikke kan justeres da den ikke har adaptivt justerbart understell 🤷♂️ Med bmw’n får man i både pose og sekk. En komfortabel familiebil til cruising med familie og passasjerer når man ønsker rolig og avslappet kjøring og en potent racer som strammes opp i sport mode. Tømme batteriet 😛 BMWs eco mode stiller alle ting som allerede nevnt tidligere (vifte,ac, varme i seter/ratt, lys etc) ned 15% med å kun å trykke på en knapp. Samtidig har man ett oppsett her også på demping/understell og styring. Liker man den ikke er det bare å la være å bruke den 😉 BMW dynamisk driving modes har de hatt i flere tiår på sine biler. M og M performance bilene har litt ekstra innstillingsmuligheter. Endret 17. mars av Syar-2003 5 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 17. mars Del Skrevet 17. mars Syar-2003 skrev (25 minutter siden): I stedet kjører du en Tesla Model 3 som alle klager er for stivt og ukomfortabelt oppsatt og ikke kan justeres da den ikke har adaptivt justerbart understell 🤷♂️ Med bmw’n får man i både pose og sekk. En komfortabel familiebil til cruising med familie og passasjerer når man ønsker rolig og avslappet kjøring og en potent racer som strammes opp i sport mode. Tømme batteriet 😛 BMWs eco mode stiller alle ting som allerede nevnt tidligere (vifte,ac, varme i seter/ratt, lys etc) ned 15% med å kun å trykke på en knapp. Samtidig har man ett oppsett her også på demping/understell og styring. Liker man den ikke er det bare å la være å bruke den 😉 BMW dynamisk driving modes har de hatt i flere tiår på sine biler. M og M performance bilene har litt ekstra innstillingsmuligheter. Hva er prisforskjellen mellom en TM3P (pris mens de ennå var mulig å kjøpe ny) til hva rimeligste BMW i4 og heftigste versjon koster i greit utstyrt versjon? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 17. mars Del Skrevet 17. mars Snowleopard skrev (11 minutter siden): Hva er prisforskjellen mellom en TM3P (pris mens de ennå var mulig å kjøpe ny) til hva rimeligste BMW i4 og heftigste versjon koster i greit utstyrt versjon? Hva Tesla Model 3 P har kostet/koster har aldri interessert meg da jeg aldri har hatt noen interesse av den. Men det finner du nok ut av selv. I4 M50 Fully Charged kampanjemodell får du nå fra forhandler ferdig på veien til 599.900,- (vinterhjul tilkommer) https://www.sulland.no/moss/bmw/nybil/bestill-bmw-i4 3 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 17. mars Del Skrevet 17. mars (endret) 1 hour ago, Syar-2003 said: Tømme batteriet 😛 BMWs eco mode stiller alle ting som allerede nevnt tidligere (vifte,ac, varme i seter/ratt, lys etc) ned 15% med å kun å trykke på en knapp. Samtidig har man ett oppsett her også på demping/understell og styring. Liker man den ikke er det bare å la være å bruke den 😉 Som nevnt over er det forståelse for modus som endrer oppsett for understell og styring og slikt. Er eco og power ting jeg ikke ser meningen med. Lys/setevarme/varme I ratt osv bruker minimalt med strøm så det vil nesten ikke kunne merkes på forbruket. Blir bilens lydanlegg og dårligere i eco modus? Forsterkerne i bilen bruker jo bittelitt strøm de og. Kun varmeapparatet som gir nevneverdig utslag på forbruk.. Endret 17. mars av Complexity Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 17. mars Del Skrevet 17. mars Syar-2003 skrev (7 minutter siden): Hva Tesla Model 3 P har kostet/koster har aldri interessert meg da jeg aldri har hatt noen interesse av den. Men det finner du nok ut av selv. I4 M50 Fully Charged kampanjemodell får du nå fra forhandler ferdig på veien til 599.900,- (vinterhjul tilkommer) https://www.sulland.no/moss/bmw/nybil/bestill-bmw-i4 Jeg tipper du skjønte poenget mitt, altså funfactor/kr... Før denne kampanjen var det fort 200K forskjell. Nå er den prisdifferansen halvert i forhold til hva TM3P kostet sist den var mulig å få tak i. Da var altså ikke valget så vanskelig. Blir sikkert mer jevne priser når TM3 Plaid/Ludicrous relanseres. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 17. mars Del Skrevet 17. mars Complexity skrev (5 minutter siden): Som nevnt over er det forståelse for modus som endrer oppsett for understell og styring og slikt. Er eco og power ting jeg ikke ser meningen med. Lys/setevarme/varme I ratt osv bruker minimalt med strøm så det vil nesten ikke kunne merkes på forbruket. Blir bilens lydanlegg og dårligere i eco modus? Forsterkerne i bilen bruker jo bittelitt strøm de og. Kun varmeapparatet som gir nevneverdig utslag på forbruk.. Det kommer også ann på bruken av bilen. Kjører du hurtig og har rikelig med batteri er virkningen mindre enn ved sakte kjøring og lav temperatur. Kjører mest eco pro på min bil da snitt hastighet ofte er lav (75-80) Alt bruker strøm og ved normale beregninger bruker jeg typisk 3-500W som tomgangs forbruk og 1-2KW til oppvarming når det er kaldt. Kjører man 6timer er dette 12kW som på min bil er 15% av batteriet. Reduserer jeg dette til 1,5KW bruker jeg 9kWh på samme tur. Det betyr at jeg fint kan kjøre 20km lenger. Absolut nyttig Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 17. mars Del Skrevet 17. mars Snowleopard skrev (4 minutter siden): Jeg tipper du skjønte poenget mitt, altså funfactor/kr... Før denne kampanjen var det fort 200K forskjell. Nå er den prisdifferansen halvert i forhold til hva TM3P kostet sist den var mulig å få tak i. Da var altså ikke valget så vanskelig. Blir sikkert mer jevne priser når TM3 Plaid/Ludicrous relanseres. For noen av oss er ikke fun/kr noe relevant akkurat som KJ/Kr ikke er så viktig for restaurant besøk. Det blir som en Fiat Ritmo abbart 125Tc for 30år siden. Bilen var lynrask,men hadde dårlig rykte og dårlig comfort. VW Golf GTI solgte mye mere selv om den var svakere og definitivt kjedeligere å eie. BMW I4 vs M3 er helt tåpelig. Det blir som å sammenligne en BMW 5 serie med en Ford mondeo. Forden vinner på alt som har med plass og pris å gjøre. Flere utgaver er nok sprekere enn en 520i også. Helt naturlig at folk flest kjøper Mondeoen. Folk som kjøper 5 serie er opptatt av helt andre ting, Det samme med I4 3 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 17. mars Del Skrevet 17. mars (endret) Snowleopard skrev (1 time siden): Jeg tipper du skjønte poenget mitt Var det ett poeng. Nei jeg skjønte ikke at det var en underliggende mening og agenda til ditt spørsmål, men jeg prøvde derimot å gi deg et åpenhjertig svar. Bare minner om at i følge elbilstatistikk (postet på foregående side) så velger ca 8 av 10 nordmenn en annen elbil enn Tesla. Det gjelder hele 2023 og hittil i 2024. Endret 18. mars av Syar-2003 3 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 17. mars Del Skrevet 17. mars (endret) Complexity skrev (1 time siden): Som nevnt over er det forståelse for modus som endrer oppsett for understell og styring og slikt. Er eco og power ting jeg ikke ser meningen med. Lys/setevarme/varme I ratt osv bruker minimalt med strøm så det vil nesten ikke kunne merkes på forbruket. Blir bilens lydanlegg og dårligere i eco modus? Forsterkerne i bilen bruker jo bittelitt strøm de og. Kun varmeapparatet som gir nevneverdig utslag på forbruk.. Du trenger ikke gjøre deg dum. Tror nok BMW vet litt mere enn både deg og meg hva som funker på sine biler med eco drive modes både på ice og på el. Endret 17. mars av Syar-2003 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars (endret) 5 hours ago, Syar-2003 said: Du trenger ikke gjøre deg dum. Tror nok BMW vet litt mere enn både deg og meg hva som funker på sine biler med eco drive modes både på ice og på el. Det gjør de nok, men å kimse på rattvarme (20 watt?) Og setevarme (100W per sete?) Via to egne moduser er litt tåpelig synes jeg. Forøvrig 530W lydforsterker i i4, så jeg er ikke forunder om eco modus gir kjipere lyd og for er jo litt å spare om de skal spare på alle småting. Endret 18. mars av Complexity Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars (endret) Noen her med en Mach E som kan svare et par kjappe spørsmål? 1) Mistet dere også tilgangen til å navigere til Tesla ladere etter siste oppdatering? (da Amerikanerne fikk tilgang til Teslas ladere i Amerika). 2) Hvis ja eller workaround: Lyst til å dele kunnskapen? Årsaken er at jeg skal ha en tur frem og tilbake til Polen i påska, og av en eller annen forj*velig dum grunn har Ford sletta alle spor etter Tesla i det innebygde navigasjonssystemet. Jada, jeg kan bruke andre apper for navigasjon, men siden det kun er det innebygde systemet som støtter forvarming, så er jeg avhengig av å kunne legge til ladere der (automatisk funksjon 20 miles før målet). Og joda; man kan forsøke å finne alternativer i nærheten, men la oss bare si at å scrolle rundt manuelt (for Endret 18. mars av The Very End Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars (endret) Det gjøres ikke noe med lyd nei. Om noen vil ha mere informasjon om eco pro eller efficient mode som det heter i i5 så les om det hos produsenten =>BMW Efficient mode kan sidestilles med Tesla sin chill mode. @Complexity og Tesla har faktisk , ikke mindre enn syv driving modes. Hvorfor trenger de det ? Endret 18. mars av Syar-2003 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars Trestein skrev (7 timer siden): For noen av oss er ikke fun/kr noe relevant akkurat som KJ/Kr ikke er så viktig for restaurant besøk. Det blir som en Fiat Ritmo abbart 125Tc for 30år siden. Bilen var lynrask,men hadde dårlig rykte og dårlig comfort. VW Golf GTI solgte mye mere selv om den var svakere og definitivt kjedeligere å eie. BMW I4 vs M3 er helt tåpelig. Det blir som å sammenligne en BMW 5 serie med en Ford mondeo. Forden vinner på alt som har med plass og pris å gjøre. Flere utgaver er nok sprekere enn en 520i også. Helt naturlig at folk flest kjøper Mondeoen. Folk som kjøper 5 serie er opptatt av helt andre ting, Det samme med I4 Nå var dette svar på @Syar-2003 sin kommentar til @Complexity sitt valg om å kjøpe TM3P som manglet adaptivt understell og samtidig klaget på endel valg hos BMW. Det blir da irrelevant hva de fleste andre velger, da det går direkte på @Complexity sitt valg. Jeg tipper han valgte TM3P nettopp pga funfactor/kr. og den er og var det altså få biler som slår, og ihvertfall når man ser per krone. Nå som TM3P ikke er tilgjengelig riktig ennå, så dukker det opp ettpar valg som kan være temmelig interessant, som topputgave av Volvo EX30 og Zeekr X, som er to av flere biler som bygger på samme bilen (Zeekr X), og disse to er spesielt trukket frem som typisk biler som kan levere på nettopp funfactor/kr. For all del, kampanjen på BMW i4 M50 til knappe 600 K er absolutt en utfordring på slike biler, der BMW'en også leverer på endel områder som vel TM3P ikke svarer på, og ligger vel akkurat der man kan tro TM3 Plaid maksimalt kan ligge. TMYP må man vel ut med minst 575 K ferdig levert med alt av avgifter, dog uten vinterhjul (eller krok som vel koster 10 K+mva og vektavgift ekstra om den kan leveres med slikt). Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 18. mars Del Skrevet 18. mars (endret) 42 minutes ago, Syar-2003 said: Det gjøres ikke noe med lyd nei. Om noen vil ha mere informasjon om eco pro eller efficient mode som det heter i i5 så les om det hos produsenten =>BMW Efficient mode kan sidestilles med Tesla sin chill mode. @Complexity og Tesla har faktisk , ikke mindre enn syv driving modes. Hvorfor trenger de det ? Det er jo ikke 7 moduser per bil. Som du ser er det forsjellige modusene avhengig av hvilken bil man har. Og ingen av de har noe med ECO å gjøre, med unntak av de modusene som krever varmt batteri da det kreves ekstra energi for å holde det ekstra varmt. Sport å Chill på en Model 3 performance f.eks har nøyaktig samme forbruk om man kjører helt likens. Vet forøvrig ikke om det helt kan kalles kjøremodus heller da det bare er ett valg i menyen blandt alle andre. Og det påvirker kun gasspedalen. Track og Offroad mode er vel mere kjøremoduser man kan velge og de nevnes jo ikke i oversikten din. Endret 18. mars av Complexity Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå