Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

ProphetSe7en skrev (11 timer siden):

Hvor mye er det egentlig å spare om en går over til elbil i utgifter til drivstoff? Si en fyller en tank diesel i uken 600 kroner. Hva vil tilsvarende utgjøre om en lader hjemme og kjører tilsvarende mye? Si 500 km i uken bare for å ta ett tall. Skjønner dette varierer på strømpriser og hva en liter diesel koster, men sånn ca.

600 kr / 15 kr/l = 40 liter i uka. 40 liter / 500 km / 0,8 liter på mila

500 km * 0,2 kWh/km * 1 kr/kWh = 100 kr pr uke

Så sånn røffly 1/6 av prisen. Lek deg med å sette inn litt varierende tall for å få inntrykk av nivået.

Personlig kjører jeg i snitt ca 300 km i uka og fyller ca 60 kWh i uka med en "veteran"-Tesla model S. Nyere elbiler har ofte lavere forbruk per km. Jeg betaler ca 80 øre/kWh i snitt hos meg, men lader heller gratis på jobb. På langturer lader jeg også gratis på superladerne, men har betalt litt for det i noen borettslag, hoteller, campingplasser etc. Vil anslå at jeg har betalt ca 2000 kr i drivstoff til sammen de 3,5 årene og 50 000 km jeg har kjørt med den.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulighet for gratis lading har jeg dessverre ikke. Er sjeldent på på samme plass mer enn en uke i strekk, så jeg må gå ut i fra 100% hjemmelading. 

I regnestykket kommer jo også montering av lader, samt jeg har vel ikke fylt diesel til over 12 kr/literen på svært lang tid. Men sikkert lurt å gå ut i fra en høyere pris enn dagens på både strøm og diesel for å få ett korrekt regnestykke.

Jeg får se på det, se hvordan jeg kommer ut av det økonomisk osv.

Takk for hjelpen 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Enkelte borettslag tar opp til kr. 3 pr. kWh. Og ofte kr. 20.0000-40.000 lader med installering pr. enhet, men avhenger av parkeringens form og hvor oppegående styret er. I flere av disse tilfellene viser det seg at en nøktern fossilbil er mer lønnsom enn elbil.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (40 minutter siden):

Enkelte borettslag tar opp til kr. 3 pr. kWh. Og ofte kr. 20.0000-40.000 lader med installering pr. enhet, men avhenger av parkeringens form og hvor oppegående styret er. I flere av disse tilfellene viser det seg at en nøktern fossilbil er mer lønnsom enn elbil.

Nja, du har jo fremdeles bompenger, vedlikeholdsutgifter, etc. Så jeg tror det blir mer lønnsomt å med elbil selv med langt høyere priser enn dette. MEN å beholde gammel diesel kontra å kjøpe ny elbil er jo et annet spørsmål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det mindre vedlikeholdsutgifter på en elbil kontra bensin/diesel?

Kan nada om elbil må jeg ærlig innrømme, men vet jo at det er mindre bevegelige deler og slikt konta bensin/el, så det er jo fornuftig å anta at det er mindre slitasjedeler.

Tenker jeg gjør et regnestykke om en 2-3 år, beholder den gamle dieseltralla noen år til avhengig av hva eu godkjenningen i 2021 kommer opp med.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, discostu said:

Er det mindre vedlikeholdsutgifter på en elbil kontra bensin/diesel?

Kan nada om elbil må jeg ærlig innrømme, men vet jo at det er mindre bevegelige deler og slikt konta bensin/el, så det er jo fornuftig å anta at det er mindre slitasjedeler.

Tenker jeg gjør et regnestykke om en 2-3 år, beholder den gamle dieseltralla noen år til avhengig av hva eu godkjenningen i 2021 kommer opp med.

Stor forsjell der ja. Er ingenting å gjøre service på. Trenger ikke tenke på olje og registerreim eller noe slikt.

Bremseveske må sjekkes og bremser trenger litt pleie for å ikke ruste fast er vel eneste. Man bruker nesten aldri bremsene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har gått fra 3700kr/mnd i bilutgifter til 1100kr/mnd med elbil. Jeg har ganske lang vei til jobb, så jeg er riktig nok spesiell der, men for oss så er det mye penger å spare på elbil.

...Selv om det tar lang tid for å faktisk betale ned kapitalinnskuddet mitt i bilen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Et familiemedlem som bare kjører 5000 km i året sparer ingenting på den nye elbilen kontra fossilbilen. Har ingen bommer og slike bakdeler. Om man skal regne inn nybilens verditap vil man trolig komme enda dårligere ut.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Nidar2 said:

Et familiemedlem som bare kjører 5000 km i året sparer ingenting på den nye elbilen kontra fossilbilen. Har ingen bommer og slike bakdeler. Om man skal regne inn nybilens verditap vil man trolig komme enda dårligere ut.

Ja, det er stor forskjell på besparelse utifra kjøreavstand. Det er dyrt å kjøre mye med fossilbil, mens det er dyrt å kjøre lite med elbil. Fossilbil er dyr i drift, elbil er dyr i innkjøp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (16 minutter siden):

Det er dyrt å kjøre mye med fossilbil, mens det er dyrt å kjøre lite med elbil. Fossilbil er dyr i drift, elbil er dyr i innkjøp.

Enig! Men fossilbil kan godt være dyr i innkjøp også. Og så er den gjerne svindyr i drift også. Og det blir bare verre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hanhijnn skrev (6 minutter siden):

Enig! Men fossilbil kan godt være dyr i innkjøp også. Og så er den gjerne svindyr i drift også. Og det blir bare verre.

En elbil kan også være svindyr i drift, med ekstremt mange verkstedbesøk og dyre komponenter. Man får ofte også utgifter på laderen i form av installasjon og reparasjon. Nå som elbilfordelene forsvinner en etter en blir regnestykket verre og verre.


Fossilbiler har også garanti og reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar

Standard Service på min Volvo V60 PHEV kostet 6500,-  standard service på min Kia E-Soul koster 2500,- så det er jo en viss besparelse på service kostnader selv om enkelt forhandlere har vist seg å være opportunister og tatt seg ekstremt godt betalt for elbil service i forhold til hva som faktisk blir gjort.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Nidar2 said:

En elbil kan også være svindyr i drift, med ekstremt mange verkstedbesøk og dyre komponenter. Man får ofte også utgifter på laderen i form av installasjon og reparasjon. Nå som elbilfordelene forsvinner en etter en blir regnestykket verre og verre.


Fossilbiler har også garanti og reklamasjonsrett.

Er vel ett fåtall elbiler som har "ekstremt mange verkstedbesøk"? De fleste er veldig pålitelig.

For å opprettholde garantien på en fossilbil krever det vel at man tar en årlig service som koster 7-10000kr.

På elbiler koster den årlige servicen en brøkdel, og noen biler krever ikke engang service for å beholde garantien.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (3 minutter siden):

En elbil kan også være svindyr i drift, med ekstremt mange verkstedbesøk og dyre komponenter. Man får ofte også utgifter på laderen i form av installasjon og reparasjon. Nå som elbilfordelene forsvinner en etter en blir regnestykket verre og verre

Hvordan kan en elbil være "svindyr" i drift? Hvordan vil du få til det? Ved kun å lade på Ionity-hurtiglader f.eks.? Ladeboks for hjemmelading koster 10 - 15.000 kr ferdig installert. Det må inn i regnestykket. Det tilsvarer ca EN storservice på fossilbilen.

Selvfølgelig er det smart å handle elbil før elbil-fordelen gradvis minker, men samtidig vil det bli tilsvarende gradvis dyrere å kjøre rundt i forurensende fossiler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg har hatt flere elbiler og de krever ofte besøk for å lese av feilkoder og da få utbedringer. Har opplevd krøll med ladestasjon og derav feilsøking av både bil og ladeboks og strøm i huset. All den tiden som er kastet bort på dette er verdt penger, for ikke å snakke om ulempene med å ha lånebil. Jeg har i perioder tilbrakt mer tid på verkstedet enn på jobb i løpet av en uke. Det er liten tvil om at en fossilbil trenger mye mindre vedlikehold og inspeksjon enn en elbil.

En lader i ett borettslag koster for vekk kr. 20.000 i tillegg til økt fellesgjeld på flere titalls tusen. Anlegget trenger også tilsyn. kWh-prisen er også tre ganger så høy om ikke høyere enn om man bor i enebolig.

En del av kjøpsprosessen er at man forsvarer sitt kjøp med nebb og klør, for å forsikre seg om at man har kjøpt riktig vare. Man har i denne perioden lett for å se bort fra de negative konsekvensene.

Lenke til kommentar

Diskusjonen har blitt tatt før i tråden for bare noen sider siden og konklusjonen er fortsatt det samme, erfaringen en enkelt person har hatt er ubetydelig. Jeg hadde langt flere verkstedbesøk med diesel volvoen min enn jeg hadde med Nissan Leaf. Men den erfaringen er og meningsløs, om du klarer å vise til statistikk som taler for din sak kan en heller ha en diskusjon på det. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (4 minutter siden):

Jeg har hatt flere elbiler og de krever ofte besøk for å lese av feilkoder og da få utbedringer. Har opplevd krøll med ladestasjon og derav feilsøking av både bil og ladeboks og strøm i huset. All den tiden som er kastet bort på dette er verdt penger, for ikke å snakke om ulempene med å ha lånebil. Jeg har i perioder tilbrakt mer tid på verkstedet enn på jobb i løpet av en uke. Det er liten tvil om at en fossilbil trenger mye mindre vedlikehold og inspeksjon enn en elbil.

Husker jeg rett så benytter du deg av bilpooling, og har ikke eid en elbil.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (6 minutter siden):

Det er liten tvil om at en fossilbil trenger mye mindre vedlikehold og inspeksjon enn en elbil.

Troll 😅😁

Er så ekstremt mye som potensielt kan gå galt med fossil bil. Det er det på elbiler med masse funksjoner også, men ikke på langt nær 😊

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...