PgUp Skrevet 2. mars Del Skrevet 2. mars Syar-2003 skrev (8 minutter siden): Det kan ikke åpnes. Da heter det glasstak. Ikke panoramatak/soltak. Ah, godt poeng. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 2. mars Del Skrevet 2. mars kremt skrev (20 minutter siden): Da er vel tesla 3 utelukket også da, mindre plass enn MG4 Tesla-bjørn test. Liter bagasjerom sier lite da det måler opp til vindu, og sedan får ingenting over vindu som kombi gjør. For ordens skyld, MG4 6 kasser bagasjerom, 20 kasser nedlagt seter. Tesla 3 har 6+1 og 17 med nedlagt sete. Forøvrig mange som har mindre plass enn MG4, både polestar, i4, i5, byd han, ioniq. Det var også sagt "Golf-klassen" som er akkurat det denne bilen gjør, uttalt at de konkurrerer mot ID3. MG4 har mye mer plass enn e-Golf, (gamle) Kona etc. Tenkte golf størrelse eller større, så model 3 med frunk er absolutt innenfor mine krav til størrelse. Men interessant at mg4 har så god plass. Er den mest aktuelle bilen for meg etter model 3. Så nå er det bare ut og teste Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 2. mars Del Skrevet 2. mars Trestein skrev (4 timer siden): Nå har vel tesla en model som selger. Slår man sammen vag produktene er ikke forskjellen ekstrem. Selv om du tar med rubbel og bit av VW, Audi og Skoda personbiler kommer de ikke opp i halvparten av det antallet Tesla har levert av sine modeller. 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 2. mars Del Skrevet 2. mars Jens Kr. Kirkebø skrev (6 minutter siden): Selv om du tar med rubbel og bit av VW, Audi og Skoda personbiler kommer de ikke opp i halvparten av det antallet Tesla har levert av sine modeller. Nå solgte vel VAG 9,2 mill biler i fjor, en økning på over 11 prosent fra året før, så det går seg nok til for de også. Konkursen som ekspertene her på forumet har spådd i åresvis lar tydeligvis vente på seg.... 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 2. mars Del Skrevet 2. mars ID buzz cargo selger faktisk en del biler da. Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 2. mars Del Skrevet 2. mars (endret) PgUp skrev (3 timer siden): Tenkte golf størrelse eller større, så model 3 med frunk er absolutt innenfor mine krav til størrelse. Men interessant at mg4 har så god plass. Er den mest aktuelle bilen for meg etter model 3. Så nå er det bare ut og teste Jeg har MG4. Kan vel si mine erfaringer. Positivt: Kjøreopplevelse, bra balansert fjæring, morro å kjøre med bakhjulstrekk. Romslig, bagasjerommet er mer praktisk enn man skulle tro, mange konkurrenter har flere liter, men dette er mye pga dypere bagasjerom som ofte ikke gir mer lasteplass i praksis. Godt ratt og gode fysiske knapper med fornuftige snarveier. Godt varmeapparatet på vinterstid. Støtte for android auto. Ser bra ut. Men mest viktig er vel pris. Negativt: Dårlig høyttalersystem, under gjennomsnittet infotainment (mappeavspilling av mp3 fra minnepinne virker dårlig f.eks), dårlig på automatiske systemer. LKA (Lane keep assist) er best avskrudd (og må skrus av for hver tur) og automatisk fjernlys kan man også skru av med en gang (man blender halvparten av biler man møter og det går evigheter etter passering av møtende bil før fjernlys kommer på igjen). Svært enkelt interiør. Ikke lys i taket over baksete. Totalt sett fornøyd, men ble overrasket over at mp3 avspilling og lydsystem er dårligere enn i 2011 ford focus jeg byttet fra. Endret 2. mars av OC-Freak 1 1 Lenke til kommentar
Randeboy Skrevet 2. mars Del Skrevet 2. mars (endret) Nimrad skrev (På 1.3.2024 den 1:42 PM): Jeg er spent på disse ullsetene. Ull har veldig mange gode egenskaper, så jeg er umiddelbart positiv. Holdbarheten er kanskje noe dårligere, men holder sikkert bilens levetid. Brukes mye som stoff på stoler og kontorstoler, og det er svært slitesterkt og strekkes ikke og sånt. Holder seg fint i mange år. Vi har det på de dyreste kontorstolene våre på jobb. Egentlig bare fordeler. Problemet er at det er et veldig dyrt stoff og luksus til å regne. Endret 2. mars av Randeboy Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 2. mars Del Skrevet 2. mars AL123 skrev (1 time siden): Nå solgte vel VAG 9,2 mill biler i fjor, en økning på over 11 prosent fra året før, så det går seg nok til for de også. Konkursen som ekspertene her på forumet har spådd i åresvis lar tydeligvis vente på seg.... Nå var ikke min kommentar rettet mot bilprodusentene, men mot de norske importørene av disse. For de hjelper det lite at VAG selger masse fossilbiler i Tyskland. 2 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 2. mars Del Skrevet 2. mars kremt skrev (1 time siden): ID buzz cargo selger faktisk en del biler da. Ja, de leverer mye varebiler til bedrifter akkurat nå, er nok salg for en god stund tilbake. Blir spennende å se om det vedvarer. Men jeg skrev spesifikt personbiler, og ID.Buzz i personbilutgave selger tydeligvis fint lite. 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 2. mars Del Skrevet 2. mars Det er noe merkelig med VAGs leveringer ser det ut til. De har omtrent aldri vært så dåriig før. Enten selger de helt elendig eller så er det lengre leveringstid akkurat nå. Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 2. mars Del Skrevet 2. mars 4 hours ago, PgUp said: Der var jo tesla model 3 da, som får det til for 409 000kr inkl avgifter også. 400km blir for lite med tanke på at vi lever i et så kaldt land der rekkevidden reduseres drastisk på vinteren. Ja, med skiboks, -10 C, snøvær, vind og venting på kolonne synes jeg min Tesla Model 3 LR 82 kWh hadde akkurat passe stort batteri under siste langtur. Ladestoppene var lange nok for å si det slik. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 2. mars Del Skrevet 2. mars Jens Kr. Kirkebø skrev (2 timer siden): Selv om du tar med rubbel og bit av VW, Audi og Skoda personbiler kommer de ikke opp i halvparten av det antallet Tesla har levert av sine modeller. Tesla har hittil i 2024 solgt 3030biler VW 1880 Audi 440 Skoda 322. DVS 2600 VAG biler mot 3030 tesla Kilde elbilstattestikk.no 3 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 2. mars Del Skrevet 2. mars J-Å skrev (35 minutter siden): Ja, med skiboks, -10 C, snøvær, vind og venting på kolonne synes jeg min Tesla Model 3 LR 82 kWh hadde akkurat passe stort batteri under siste langtur. Ladestoppene var lange nok for å si det slik. Wow, hvor bor du? I Finnmark? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 2. mars Del Skrevet 2. mars Sånn har vi nå til og med hatt det på vestlandet i store deler av årets vinter.... 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 2. mars Del Skrevet 2. mars Syar-2003 skrev (4 timer siden): Det kan ikke åpnes. Da heter det glasstak. Ikke panoramatak/soltak. Ville nå kalt det panoramatak? Eller krever den betegnelsen at hele glasset kan fjernes? For da mener eg at mange bilprodusenter omtaler glasstaket sitt feil? 🤔 Et kjapt google søk omtaler typsn glasstak som er på model y som panorama tak selv om det ikke kan åpnes. 🤷 3 Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 2. mars Del Skrevet 2. mars (endret) Jepp, merket det når jeg reiste på hytta i januar, temp var -12 til -15 her i sørvest. Turen på hytta er ca 9 mil, tur-retur hytta og jeg hadde 9% igjen på batteriet etter 18 mil. dvs under halvparten av WLTP i så kaldt vær for min MG4 64kWt. Med mer typisk vestlandsvær rett på pluss siden er vel rekkevidden ca 37mil. Endret 2. mars av OC-Freak 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 2. mars Del Skrevet 2. mars Jotun skrev (9 minutter siden): Sånn har vi nå til og med hatt det på vestlandet i store deler av årets vinter.... Tenker vel helst på avstanden. Bor på vestlandet selv, helt ute ved kysten. Med 300km praktisk rekkevidde ville jeg nådd t/r leiligheten vår på fjellet, de 3 største byene på vestlandet samt 3 flyplasser med utenlandsdekning. Er bare overasket over hva folk bruker bilene sine til på jevnlig basis. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. mars Del Skrevet 2. mars (endret) Jotun skrev (26 minutter siden): Ville nå kalt det panoramatak? Eller krever den betegnelsen at hele glasset kan fjernes? For da mener eg at mange bilprodusenter omtaler glasstaket sitt feil? 🤔 Et kjapt google søk omtaler typsn glasstak som er på model y som panorama tak selv om det ikke kan åpnes. 🤷 Det ble omtalt i innlegget jeg svarte på som panoramasoltak. Stikkordet er soltak og jeg skrev også det i mitt svar. Definisjonen av soltak (sunroof) i autoindustrien er at de kan åpnes. Et panoramicsunroof har gjerne en fremre seksjon som kan tiltes/åpnes i stedet for at hele skyves bakover. https://amp.pimpmyev.com/blogs/speed-style-carbon-fiber/tesla-panoramic-sunroof-vs-glass-roof Endret 2. mars av Syar-2003 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 3. mars Del Skrevet 3. mars (endret) 12 hours ago, AL123 said: Wow, hvor bor du? I Finnmark? Nei dette var i Sør-Norge. Når "riktig" fjellovergang er stengt kan det bli lange omveier. I dette tilfellet ble også alternativ fjellovergang stengt av et vogntog som trengte berging, så vi måtte kjøre tilbake og velge en tredje fjellovergang med kolonnekjøring. Og jeg stiller ikke opp for kolonne med 20% på batteriet. Men det var altså helt udramatisk, det var vel snakk om to ladestopp på ca.10 minutter hver. Som sagt akkurat passe. Endret 3. mars av J-Å 2 Lenke til kommentar
mandela Skrevet 3. mars Del Skrevet 3. mars (endret) Zeph skrev (På 1.3.2024 den 3:47 PM): TMY durer på vidare. Har Nissan Norge en plan for ikke å miste store deler av salget når / hvis Leaf ikke videreføres forbi "nå er det slutten" sluttdato? Det handler kanskje om en generell dreining mot SUV / større biler i befolkningen, eller er det mer prisnærhet som gjør at VW ID4 gjør det så mye bedre enn ID3? De ligger jo temmelig nærme i pris, så det er ikke en åpenbar differensiator. Tok en "look and feel" runde hos forhandlerne forrige uke for å danne meg noen inntrykk av hvordan det oppleves å sitte i de ulike bilene. Det koker jo selvsagt ganske mye ned til hva en er vant med (VW), egen størrelse (høy og stor person) og smak. Ble negativt overrasket over nesten samtlige biler jeg prøvesatt: Toyota bZ4X: monstrøs midtkonsoll, retrolook på instrumentpanelet som er strukket vekk fra sjåfør langt ut mot panser (minner om nyere Prius), traus? Toyota Yaris Cross: instrumentpanel fra forrige tiåret, svært dårlig plass i baksetet Kia EV6: igjen, monstrøs midtkonsoll, middels til lav kvalitetsfølelse, ubehagelige hodestøtter Kia Niro: mer "tradisjonell bil" følelse, mye hardplast, ubehagelige hodestøtter, føles billig ut Peugeot 308: igjen, oppleves ikke romslig pga den innebygde cockpiten på førersiden, kanskje noe bedre kvalitetsfølelse enn Kiaene Mercedes EQA: tacky, glorete og "billig" følelse, dårlig plass i baksetet Mercedes EQB: som A, men med bedre plass bak Mercedes EQE: bedre kvalitetsfølelse, men langt ifra millionklasse VW ID3: betydelig bedre inntrykk av materialvalg, føles mer moderne ut enn Toyota, Kia og Mercedes. Nesten like "ren" cockpit som Tesla, usikker på de ikke belyste navigasjonsknappene som flere har klaget på. Dårlig utsikt framover i noen sittestillinger (øverste del av frontruta kan ikke sees), såvidt greit nok med plass i baksetet. VW ID4: litt "traktor" følelse, definitivt ingenting av den "oversikten" man snakker om av å sitte høyere i SUV sammenheng. Nesten alle elbilene hadde også bare såvidt plass til å stikke tærne under setet foran der hvor førersetet var satt opp til en stor person og en annen stor person ville sittet bak. Endret 3. mars av mandela 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå