Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (12 minutter siden):

Spørs hvor lenge Fisker holder seg.. kanskje de bytter navn til Nissan..

https://www.motor.no/aktuelt/fisker-tror-pa-nissan-trenger-friske-penger/266999

Dette håper jeg går igjennom. Fisker Alaska er en bil vi trenger, og vi trenger et friskt selskap som Fisker.

Nissan tror jeg er en perfekt partner for de, og Nissan kan definitivt samarbeide med Fisker for å komme med en "Nissanifisert" versjon av Alaska'en!

Og Nissan kan sikkert hjelpe de med software-problemene de nå sliter med.

Lenke til kommentar
ozone skrev (16 timer siden):

Det mest oppsiktsvekkende med den listen der er ikke at Tesla er på topp, men at bilen som har like klønete navn som design er på 2. plass!

Jeg kjenner flere gråhårete die-hard Toyotafans, men jeg ante ikke at de var mange!!
Eller at de følte at de trengte enda en bil nå når den Toyotaen de allerede har hadde holdt greit resten av veien...😊
 

Likevel selger den jo ikke bra. Nr.1 på lista selger altså 4,5 ganger så mange biler som nr. 2. Det er jo nesten total dominans. TMY selger faktisk like mye som de 7(!) neste bilene på listen sammenlagt. Det må være mye gråt og tenners gnissel i styrerommene hos norske bilimportører for tiden...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden):

Likevel selger den jo ikke bra. Nr.1 på lista selger altså 4,5 ganger så mange biler som nr. 2. Det er jo nesten total dominans. TMY selger faktisk like mye som de 7(!) neste bilene på listen sammenlagt. Det må være mye gråt og tenners gnissel i styrerommene hos norske bilimportører for tiden...

Ja må være hardt å innse at de ikke kan konkurrere mot Tesla. I kombinasjon mest teknologi/rekkevidde/lading/praktisk plass for lavest mulig pris er det vel ingen alternativer til Tesla enda. Klart man finner biler som er bedre på noen områder i samme prisområde, men ofte må man da ofre noe, f.eks AWD.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (22 minutter siden):

Ja må være hardt å innse at de ikke kan konkurrere mot Tesla. I kombinasjon mest teknologi/rekkevidde/lading/praktisk plass for lavest mulig pris er det vel ingen alternativer til Tesla enda. Klart man finner biler som er bedre på noen områder i samme prisområde, men ofte må man da ofre noe, f.eks AWD.

Synes det er virkelig skuffende at legacy merker ikke greier å lage noe mer konkurransedyktig. Skulle helst kjøpt noe europeisk eller japansk med god kvalitet, men de er jo ikke konkurransedyktige.

Ser ut som om pensjonistene som alltid har sørget for at RAV4 ligger høyt har nå innsett at å betale 7-800k for den bilen er å kaste penger ut av vindu, så de kjøper heller elbil fra toyota. Dette er folk som alltid har kjøpt toyota pga. kvalitet og er så godt kjent med sin lokale forhandler at å bytte nå er uaktuelt. 

 

Europeiske og japanske merker er fremdeles skeptiske til El, skuffende nok. Mens Kina og Tesla kommer for fullt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
43 minutes ago, Lord Britishface said:

Nå som det blir slutt på Mil etter mil, i alle fall i nåværende format, er det noen andre norske bilpodcaster som kan anbefales? 

Den blir vel bare litt forandret trolig. Følger den selv, ganske bra. Du har jo broompodden da, hørt litt på den også. Langkjøring med geir schau er en annen. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Lord Britishface said:

Nå ruller det inn e-3008-omtaler på rekke og rad, og praktisk talt alle klager på et stivt oppsett med dårlig komfort på ujevne veier. Redd STLA Medium ble en altfor tung platform for en så liten bil. Fortsatt like lekker, da. 

Eller så prøver de å matche model y siden de tror at folk vil ha stiv bil 😝

Tror kanskje de prøver å lage litt forskjell på merkene de har, Peugeot skal være sporty, citroen mer komfort orientert.

kanskje 5008 blir bedre siden er større bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (19 timer siden):

Det mest oppsiktsvekkende med den listen der er ikke at Tesla er på topp, men at bilen som har like klønete navn som design er på 2. plass!
 

Det bekrefter vel det de aller fleste vet. Salgstall sier veldig lite om hvor bra produktet er. Slik er det på de aller fleste områder, også bil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
PgUp skrev (1 time siden):

Synes det er virkelig skuffende at legacy merker ikke greier å lage noe mer konkurransedyktig. Skulle helst kjøpt noe europeisk eller japansk med god kvalitet, men de er jo ikke konkurransedyktige.

Ser ut som om pensjonistene som alltid har sørget for at RAV4 ligger høyt har nå innsett at å betale 7-800k for den bilen er å kaste penger ut av vindu, så de kjøper heller elbil fra toyota. Dette er folk som alltid har kjøpt toyota pga. kvalitet og er så godt kjent med sin lokale forhandler at å bytte nå er uaktuelt. 

 

Europeiske og japanske merker er fremdeles skeptiske til El, skuffende nok. Mens Kina og Tesla kommer for fullt. 

Haha, du vil helst ha noe europeisk, men du finner ikke noe som kan konkurere med Tesla? Så da kjøper du heller noe du ikke vil ha? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (1 time siden):

Synes det er virkelig skuffende at legacy merker ikke greier å lage noe mer konkurransedyktig. Skulle helst kjøpt noe europeisk eller japansk med god kvalitet, men de er jo ikke konkurransedyktige.

Ser ut som om pensjonistene som alltid har sørget for at RAV4 ligger høyt har nå innsett at å betale 7-800k for den bilen er å kaste penger ut av vindu, så de kjøper heller elbil fra toyota. Dette er folk som alltid har kjøpt toyota pga. kvalitet og er så godt kjent med sin lokale forhandler at å bytte nå er uaktuelt. 

 

Europeiske og japanske merker er fremdeles skeptiske til El, skuffende nok. Mens Kina og Tesla kommer for fullt. 

Nå har vel tesla en model som selger. Slår man sammen vag produktene er ikke forskjellen ekstrem. Folk venter vel på at de også skal senke prisene 100 000kr. Imens kjøper folk Tesla. Mye bil for pengene om du er glad i sort og hvitt

Nå har subsidiene i tyskland forsvunnet og da er ikke lysten stor på å selge biler med tap. For folk flest som ikke kan lade gratis hjemme er elbil vanvittig upraktisk og ekstremt dyrt. Kjører du i 130 på motorveien blir kostander høye og rekkevidde liten. Kjører du 5000km i året og trenger 4 hjulstrekk betaler du mye mere for en el bil enn en liten suzuki. Tror at hybrider får ett oppsving.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, PgUp said:

virkelig skuffende at legacy merker ikke greier å lage noe mer konkurransedyktig

Legacy auto bankruptcy any moment now, kodak and nokia moment incoming. Disruption

 

Waiting-Skeleton-Meme-Funny-Image-Photo-

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
AL123 skrev (50 minutter siden):

Haha, du vil helst ha noe europeisk, men du finner ikke noe som kan konkurere med Tesla? Så da kjøper du heller noe du ikke vil ha? 

Ikke kjøpt enda ;) må jo være noe jeg vil ha.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
kremt skrev (15 minutter siden):

Legacy auto bankruptcy any moment now, kodak and nokia moment incoming. Disruption

 

Waiting-Skeleton-Meme-Funny-Image-Photo-

Er vel ingen som sier de skal gå konkurs? Fossilbiler selger i massevis.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
AL123 skrev (6 minutter siden):

Og hva er kriteriene da?

 

God pris under 500k, lang rekkevidde (500km), bra med utstyr, golf størrelse eller større, bra ladehastighet. Egentlig kriterier de fleste har.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (1 minutt siden):

Audi gir opp elbilsatsinga og satser videre på forbrenningsmotorer.
Hovedårsaken er at etterspørselen etter elektriske biler er lavere enn det produsenten hadde håpet på.
Det handler igjen om at elbiler, i nær sagt alle markeder, er vesentlig dyrere enn sammenlignbare biler med forbrenningsmotor.

Audi snur: Satser videre på bensin og diesel | ABC Nyheter

Kodeord for: Vi klarer ikke å lage en konkurransedyktig elbil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 minutt siden):

Kodeord for: Vi klarer ikke å lage en konkurransedyktig elbil.

Ja, og her er problemet. De satser ikke fordi de får det ikke til skikkelig, og tjener for godt på legacy teknologi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...