Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

4 hours ago, J-Å said:

Jeg antar at noen skal tjene penger på å selge utvidet garanti/forsikring. Så i lengden vil det gjerne ikke lønne seg å ha det, hvis man har litt å gå på økonomisk. Men de som kalkulerer priser på garantier kan også bomme selvsagt. 

Absolutt, forsikring er jo et tapsprosjekt som regel, men noe som gir god nattesøvn. Det er jo de færreste som får bruk for villaforsikringen i løpet av livet, men man kan ikke eie hus uten.

Det er jo et ordtak som sier "dersom du ikke hadde råd til å kjøpe bilen når den var ny, så har du ikke råd til å ha den når den er brukt"

I mitt tilfelle så kjøpte jeg en 7år gammel Panamera, som kostet 1 950 000,- når den var ny, for 630 000,- Jeg hadde absolutt ikke råd til å dekke reparasjonskostnader på kjente feil og mangler på den, og betalte derfor 17500,- pr år i utvidet fabrikksgaranti fra Porsche. Dersom Porsche ikke hadde solgt denne garantien, så kunne jeg ikke kjørt en sånn bil.

Av det jeg leser på forumer om f.eks e-tron så kan man ikke kjøre den bilen uten å ha en form for dekning. Det er byttet mange motorer og girkasser på de, og Audi svarer unnvikende på om byttemotoren di setter inn har samme svakhet eller ikke.

Ingen bilfabrikanter kjører re-call med mindre de blir tvunget til det, og de blir kun tvunget til det om det er fare for liv og helse hvis feilen skjer. Tesla slapp jo å kjøre recall på bærebroer på Model S fordi det skjer i lav fart og ikke på mange nok biler f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (2 timer siden):

Tja jeg har samme bilen som er like gammel og batterihelsen er ca 90%. 12\12 streker.
En bekjent har og samme bilen like gammel og samme batterihelse som min. Så virker ikke som alderen påvirker de så veldig mye heller.

Min påstår den skal klare 150km på gjettometeret fortsatt, men tror det er litt optimistisk.

Dog kjenner jeg folk med Gen1 og der er står det ikke like bra til med batterihelsen.

Wow! Hvor langt er den kjørt?

Lenke til kommentar
kremt skrev (2 timer siden):

Dumper prisen fra 80 til 110 tusen på Honda eNy1

Dette etter å ha solgt kun 94 biler på ett års salg (registrerte biler per nå, en del er trolig demo og ustillingsbiler)

Mulig jeg skal prøve å selge denne inn til foreldrene mine som ett alternativ nå da, de driver å ser en del på BZ4X som jeg kanskje syns er litt lite bil for pengene, men det er vel ikke alltid så godt å vende en Toyota mann.

Lenke til kommentar

Spennende, skal endelig få testet Model Y i ettermiddag. Prøve å pakke inn det som er av unger og se hva som er igjen av plass.

Men sånn ellers, ikke lureste tidspunkt å kjøpe på utifra hva jeg leser. Akkurat gått opp i pris 🤔😐

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Niram skrev (6 minutter siden):

Spennende, skal endelig få testet Model Y i ettermiddag. Prøve å pakke inn det som er av unger og se hva som er igjen av plass.

Men sånn ellers, ikke lureste tidspunkt å kjøpe på utifra hva jeg leser. Akkurat gått opp i pris 🤔😐

Gått noe opp, ja. Men går prisen ned i mellomtiden, så har jo det vanlige vært at du får den lavere prisen.

Skjer det "lenge" før levering og du frykter det kan gå opp igjen, gjør du en endring som f.eks. legge til/endre farge, lagrer og så endrer tilbake, får du den lavere prisen "banka inn" på bestillingen din.

Og den prisen får du da beholde om prisen går opp igjen!

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (25 minutter siden):

Gått noe opp, ja. Men går prisen ned i mellomtiden, så har jo det vanlige vært at du får den lavere prisen.

Skjer det "lenge" før levering og du frykter det kan gå opp igjen, gjør du en endring som f.eks. legge til/endre farge, lagrer og så endrer tilbake, får du den lavere prisen "banka inn" på bestillingen din.

Og den prisen får du da beholde om prisen går opp igjen!

Ok, nyttig info. Men hvordan stiller der seg med 2-4u leveringstid? Dette er konfigurasjonen jeg isåfall skal ha. Ringte tesla i stad og de sa at rentekampanjen var over nå på fredag, så hørtes ut som man måtte være litt kjapp i tilfelle..

 

 

Screenshot_20240228_151657_Chrome.jpg

Endret av Niram
Lenke til kommentar
kremt skrev (5 timer siden):

9 barer tilsier faktisk state of health mellom 66 og 72 %. Så enda litt verre enn du trodde. 12 barer er over 82.5 % soh. Så er de neste barene litt mindre sprang igjen. 

Hehehe denne diskusjonen har eg hatt hver eneste garanti når de kommer dragende med batteritesten sin og 100% batteri enda. 

Leafspy sier hva helsen er de barrene i bilen er ikke verdt papiret. 

Lenke til kommentar
Niram skrev (59 minutter siden):

Ok, nyttig info. Men hvordan stiller der seg med 2-4u leveringstid? Dette er konfigurasjonen jeg isåfall skal ha. Ringte tesla i stad og de sa at rentekampanjen var over nå på fredag, så hørtes ut som man måtte være litt kjapp i tilfelle..

Så vidt jeg vet, er Tesla streng på de datoene, så da bommer du nok på kampanjen om det ikke finnes en bil på "inventory"/hurtig levering som faktisk er på lager, som du så kan plukke opp før den kampanjen går ut.

Ryktes at det kommer båt snart med mye TM3H, men om den/de plukker med seg TMY fra Berlin, tør jeg ikke spå. Men de skal jo uansett klargjøres, så de rekker du vel ikke.

Alternativt, ta kontakt med "salg" via appen eller det lokale utleveringsstedet du finner bil på, og se om de kan gjøre "noe lurt" så du får bil i tide.

Nå er det jo rykter om at TMYJ (Juniper) kanskje kommer i -24 her i Europa og kanskje og i Kina/Asia, og kanskje er det forberedelser for denne som delvis er grunnen til produksjonspause i Berlin. Det ble sagt at det var pga at båtene med deler går rundt Afrika istedet for å ta sjansen på ferdsel gjennom Rødehavet og Suez-kanalen, noe som sikkert stemmer.

Men det betyr jo ikke at de ikke samtidig kan ha brukt tiden til å retoole for Juniper-produksjon samtidig. Tross alt er det samme innmaten i utgangspunktet, og karosseri-plater og karosseri-deler stamper de jo på fabrikken. Og da er det jo gunstig å utnytte slike pauser, fremfor å få enda en pause når det egentlig skulle skjedd!

I tilfelle er jo prisoppgangen de hadde, temmelig godt timet!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 timer siden):

Så vidt jeg vet, er Tesla streng på de datoene, så da bommer du nok på kampanjen om det ikke finnes en bil på "inventory"/hurtig levering som faktisk er på lager, som du så kan plukke opp før den kampanjen går ut.

Ryktes at det kommer båt snart med mye TM3H, men om den/de plukker med seg TMY fra Berlin, tør jeg ikke spå. Men de skal jo uansett klargjøres, så de rekker du vel ikke.

Alternativt, ta kontakt med "salg" via appen eller det lokale utleveringsstedet du finner bil på, og se om de kan gjøre "noe lurt" så du får bil i tide.

Nå er det jo rykter om at TMYJ (Juniper) kanskje kommer i -24 her i Europa og kanskje og i Kina/Asia, og kanskje er det forberedelser for denne som delvis er grunnen til produksjonspause i Berlin. Det ble sagt at det var pga at båtene med deler går rundt Afrika istedet for å ta sjansen på ferdsel gjennom Rødehavet og Suez-kanalen, noe som sikkert stemmer.

Men det betyr jo ikke at de ikke samtidig kan ha brukt tiden til å retoole for Juniper-produksjon samtidig. Tross alt er det samme innmaten i utgangspunktet, og karosseri-plater og karosseri-deler stamper de jo på fabrikken. Og da er det jo gunstig å utnytte slike pauser, fremfor å få enda en pause når det egentlig skulle skjedd!

I tilfelle er jo prisoppgangen de hadde, temmelig godt timet!

 

Takk for et godt svar! Jeg har skjønt at det skal komme en ny Tesla Y (etterhvert), så det gjør det kanskje til et suboptimalt tidspunkt å kjøpe på nå.. (?) 

Uansett, kom nettopp inn igjen fra prøvekjøring. Sittet i Tesla ved et par anledninger tidligere, men aldri kjørt før. Har fått kjørt en god tur nå, på blanding av landevei, motorvei og løssnø/slaps på dårlig vei.

Positivt:
- Nydelig infotainment-system
- Overraskende romslig, både i kupe og i bagasjerom/frunk. Masse smarte hulrom, tror absolutt at dette kan holde med 3 barn. Helt utrolig hvor mye det betyr med flatt gulv! 9-åringen hadde selvfølgelig ikke danseplass mellom et babysete og en beltestol, men det gikk da greit nok. At man kan ha takboks på bilen hjelper også veldig når man har mye bagasje.
- Særdeles kvikk (dette var performance, jeg skal isåfall ha long range awd)
- Virker solid og godt skrudd sammen. Elsker den minimalistiske stilen i interiøret.

Negativt:
- Synes det var i overkant mye hjulstøy, spesielt merkbart når man sitter bak. Piggfrie vinterdekk på bilen. Man blir vel vant med det, men absolutt noe mer enn jeg forventet.
- I overkant stivt på dårlig/humpete vei. Sikkert godt vant fra en diger Mondeo stasjonsvogn, men Teslaen mener jeg var et skritt bakover i så måte. Er det samme fjæring/understell på performance og long range?

Alt i alt positivt inntrykk av bilen. Så nå er det i tenkeboksen på denne vs brukt x. Denne vil koste meg ca 200 000 mer, men da med full fabrikkgaranti kontra 0 garanti. Finner ingen informasjon om at kampanjen skal være over på fredag, kun at bilen må være levert innen 31. mars. Noen som sitter på noe mer info?

Lenke til kommentar
Niram skrev (2 minutter siden):

 

Takk for et godt svar! Jeg har skjønt at det skal komme en ny Tesla Y (etterhvert), så det gjør det kanskje til et suboptimalt tidspunkt å kjøpe på nå.. (?) 

Uansett, kom nettopp inn igjen fra prøvekjøring. Sittet i Tesla ved et par anledninger tidligere, men aldri kjørt før. Har fått kjørt en god tur nå, på blanding av landevei, motorvei og løssnø/slaps på dårlig vei.

Positivt:
- Nydelig infotainment-system
- Overraskende romslig, både i kupe og i bagasjerom/frunk. Masse smarte hulrom, tror absolutt at dette kan holde med 3 barn. Helt utrolig hvor mye det betyr med flatt gulv! 9-åringen hadde selvfølgelig ikke danseplass mellom et babysete og en beltestol, men det gikk da greit nok. At man kan ha takboks på bilen hjelper også veldig når man har mye bagasje.
- Særdeles kvikk (dette var performance, jeg skal isåfall ha long range awd)
- Virker solid og godt skrudd sammen. Elsker den minimalistiske stilen i interiøret.

Negativt:
- Synes det var i overkant mye hjulstøy, spesielt merkbart når man sitter bak. Piggfrie vinterdekk på bilen. Man blir vel vant med det, men absolutt noe mer enn jeg forventet.
- I overkant stivt på dårlig/humpete vei. Sikkert godt vant fra en diger Mondeo stasjonsvogn, men Teslaen mener jeg var et skritt bakover i så måte. Er det samme fjæring/understell på performance og long range?

Alt i alt positivt inntrykk av bilen. Så nå er det i tenkeboksen på denne vs brukt x. Denne vil koste meg ca 200 000 mer, men da med full fabrikkgaranti kontra 0 garanti. Finner ingen informasjon om at kampanjen skal være over på fredag, kun at bilen må være levert innen 31. mars. Noen som sitter på noe mer info?

TMYP er nok "hardere" oppsatt enn LR selv om det skal være samme dempere og hjuloppheng, så kan nok vente litt mer komfort der. Var og en oppgradering av dempere/hjloppheng i 22, så den skal være mykere enn 21 og eldre.

Så har og dekkene endel å si. P er jo normalt sett på større felger og dermed mindre gummi mellom felg og asfalt, så en LR med standardfelg er nok sikkert å foretrekke. Så er det og forskjell på dekkmerker/modeller, og nye biler kommer med Hakka R5 mot R3 som var ansett som litt støyende dekk.

Så greit å teste en LR for å sammenligne. Kan hende du blir en god del mer fornøyd med den. Dog, forventning om at Juniper blir bedre støydempet og bedre isolert med bl.a. dobbeltglass også på bakre dører og mer "alcantare-loolalike" som nok og er med på å dempe støy. Men i og med at vi ikke vet når den kommer, så kan det ta litt tid før man får kloa i denne.

Lenke til kommentar

Takk igjen! selgeren i dag sa nye Y hadde dobbeltglass på bakdører, hm.

Er det noe forskjell på lakk kvalitet på de ulike fargene? Ser det er mye snakk om mye steinsprut osv, kanskje spesielt ille på hvit..? Noe myk lakk muligens.

Lenke til kommentar
Niram skrev (2 minutter siden):

Takk igjen! selgeren i dag sa nye Y hadde dobbeltglass på bakdører, hm.

Er det noe forskjell på lakk kvalitet på de ulike fargene? Ser det er mye snakk om mye steinsprut osv, kanskje spesielt ille på hvit..? Noe myk lakk muligens.

Ja, er vel og dobbeltglass på bakre sideruter på nye TMY'er og. Det ser du egentlig greit når du har døra åpen.

Lakk-kvalitet og lakk-tykkelse skal ikke jeg uttale meg om. Der er jeg noob! 😉 Riktignok hørt noe snakk om at de to siste fargene skal ha mer lakk for å få "dybde" i lakken, men igjen, det vet jeg ikke om stemmer.

Lenke til kommentar

Når man ser hvor mye bedre nye 3 ble så ville iallefall ikke jeg kjøpt en ny Y nå til den prisen som er. Her er noen endringer:

Screenshot_20240228_210710_Chrome.thumb.jpg.05050853decb8399dd35cda86f0090aa.jpg

Prisene på de gamle Y faller nok drastisk og man sitter på ekstra verditap. Vil og tro den kommer fortere enn det Tesla påstår for de ønsker ikke at folk skal vente.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (På 25.2.2024 den 12:31 PM):

Fancy nyord for plastskinn. Må ikke la deg lure, så godt som all plast er basert på olje av "petroleumsbaserte" ingredienser. Selv Alcantara er i realiteten plast. At de dog er blitt mye flinkere til å imitere både vanlig skinn og semsket skinn (Alcantara), er dog rett. Men det er som sagt fremdeles oljebaserte plastprodukter.

Plastprodukter basert på planteprodusert olje, har fremdeles mye svakheter som man sliter med å overvinne. Og så er det i tillegg problematisk at man dyrker planter for å lage ikke-spiselige planter, der man heller kunne dyrket menneskefor. Da har jeg mer sansen for det som produseres på rester fra matproduksjon og restprodukter fra treforedling, dersom alternativet er å brenne det eller grave det ned.

Skinn er forøvrig heller et koprodukt til matproduksjon enn et biprodukt, med blant annet samme problematikk som i sitert tekst, at man dyrker planter for å mate drøvtyggere til mat- og skinnproduksjon i stedet for å hoppe over dette leddet. Valget mellom syntetisk og "naturlig" materiale fra miljøperspektiv, da uten å gå innpå etikken, er derfor vanskelig.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (21 minutter siden):

Prisene på de gamle Y faller nok drastisk og man sitter på ekstra verditap. Vil og tro den kommer fortere enn det Tesla påstår for de ønsker ikke at folk skal vente.

Nå har Tesla sagt til alle forhandlere at den ikke kommer i år, så om man skal vente kan man bli sittende lenge. Ikke at vi kan stole på det nødvendigvis, men det er null håndfast info om noe ny MY enda. Det er en fin liste, men det er jo også et par nedgraderinger. Spesielt null gir- og blinklysspak trekker enormt ned for min del. Samt at prisen er justert opp, så det drastiske prisfallet du snakker om har jeg liten tro på.

Nå vi begynner å se Twitter-lekkasjer av prøvekjøringer av ny MY så kan man heller ha litt is i magen, spør du meg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Niram skrev (1 time siden):

Takk igjen! selgeren i dag sa nye Y hadde dobbeltglass på bakdører, hm.

Er det noe forskjell på lakk kvalitet på de ulike fargene? Ser det er mye snakk om mye steinsprut osv, kanskje spesielt ille på hvit..? Noe myk lakk muligens.

Kjøp vinterdekk fra noen andre enn Tesla så kan du velge 18" på vinter også. Hjelper mye på komfort, støy.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...