Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

8 hours ago, Niram said:

Erfaringer med tesla x her? Fristet til å kjøpe en 2017-2019 mod, ganske pent priset nå.

Selvfølgelig ikke uten risiko, har vel vært litt hit & miss de bilene. Tenkte kanskje spandere på en NAF test når jeg finner en jeg vil ha. Bør vel avdekke det meste av feller..?

Det var en i Tesla kafeen tråden som listet opp verkstedkostnadene på sin X som var ute av garanti. Kort oppsummering er vel ikke kjøp en uten garanti.

Tesla tilbyr utvidet garanti

https://www.tesla.com/no_no/support/extended-warranty

velg en som kvalifiserer / har dette.

Hvis du trenger 7 seter elbil så ville jeg kikket på å lease en Hongqi-donkey. 

7398,- i mnd uten innskudd. (Noe sier meg at du kan prute på elasingprisen også)
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=324574929

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 hours ago, Niram said:

Erfaringer med tesla x her? Fristet til å kjøpe en 2017-2019 mod, ganske pent priset nå.

Selvfølgelig ikke uten risiko, har vel vært litt hit & miss de bilene. Tenkte kanskje spandere på en NAF test når jeg finner en jeg vil ha. Bør vel avdekke det meste av feller..?

Kompis kjøpte brukt i september i fjor, da han må ha 6 seter. 
Vært på verksted 7 ganger allerede. Han håper å bli kvitt den så snart den er salgbar igjen. 

Kan du ordne mye selv så slipper man billigere unna med alle småtingene, men for større ting hvor man blir avhengig av Tesla så kan det fort bli et surt eierskap med dyre utgifter.

Endret av Marzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (6 timer siden):

Kompis kjøpte brukt i september i fjor, da han må ha 6 seter. 
Vært på verksted 7 ganger allerede. Han håper å bli kvitt den så snart den er salgbar igjen. 

Kan du ordne mye selv så slipper man billigere unna med alle småtingene, men for større ting hvor man blir avhengig av Tesla så kan det fort bli et surt eierskap med dyre utgifter.

Jeg fikk heldigvis ok innbyttepris fra Tesla på min, byttet til en ny Y. De solgte den på auksjonen.no for en tusenlapp mindre enn jeg fikk, bruktbiltesten var ikke lystelig lesning mhp. understell. Ganske mange deler fikk feil, også tannstang. Hadde nok kostet minst 50-60k i reparasjoner. 

Den hadde gått 186kkm da. Finner man en som f.eks bare har gått 50kkm så holder den nok greit noen år uten større påkostninger. Kanskje. Skal man kjøpe en som har gått langt bør man være god til å mekke selv. Min gamle gikk til Ukraina. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Jeg fikk heldigvis ok innbyttepris fra Tesla på min, byttet til en ny Y. De solgte den på auksjonen.no for en tusenlapp mindre enn jeg fikk, bruktbiltesten var ikke lystelig lesning mhp. understell. Ganske mange deler fikk feil, også tannstang. Hadde nok kostet minst 50-60k i reparasjoner. 

Den hadde gått 186kkm da. Finner man en som f.eks bare har gått 50kkm så holder den nok greit noen år uten større påkostninger. Kanskje. Skal man kjøpe en som har gått langt bør man være god til å mekke selv. Min gamle gikk til Ukraina. 

Kanskje de slakter den og bruker den til dronebatterier? Sikkert mye billigere enn å kjøpe nye batterier; batteriene trenger bare å vare en tur...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (7 minutter siden):

Kanskje de slakter den og bruker den til dronebatterier? Sikkert mye billigere enn å kjøpe nye batterier; batteriene trenger bare å vare en tur...

Da er det nok vesentlig rimeligere å bare importere brukte batterier fra skrotede elbiler. De koster godt under halvparten av en komplett bil. 

Lenke til kommentar
Marzo skrev (7 timer siden):

Kompis kjøpte brukt i september i fjor, da han må ha 6 seter. 
Vært på verksted 7 ganger allerede. Han håper å bli kvitt den så snart den er salgbar igjen. 

Kan du ordne mye selv så slipper man billigere unna med alle småtingene, men for større ting hvor man blir avhengig av Tesla så kan det fort bli et surt eierskap med dyre utgifter.

Uff, høres ut som et mareritt spør du meg. Hadde aldri turt eller funnet på å kjøpe en brukt model X. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Teslaer kan være ok innenfor garanti og til og med glimrende så lenge den fungerer - men aldri finn på å ei en som er utenfor garanti. Sky de som pesten. Jeg synes bare synd på folk som kjøper en utenfor garanti eller med veldig kort gjenværende garanti. Dette er et svarteperspill, der det gjelder å lure noen til å kjøpe noe de absolutt ikke burde. Mange kjøpere ser seg dessverre blind på rekkevidde vs pris eller andre "kule" ting med Tesla, men det kommer til å bli en bitter erfaring. Helt til hele norges bil-eiende befolkning har lært at Teslaer utenfor garanti er tilnærmet verdiløs.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
47 minutes ago, Simen1 said:

Teslaer kan være ok innenfor garanti og til og med glimrende så lenge den fungerer - men aldri finn på å ei en som er utenfor garanti. Sky de som pesten. Jeg synes bare synd på folk som kjøper en utenfor garanti eller med veldig kort gjenværende garanti. Dette er et svarteperspill, der det gjelder å lure noen til å kjøpe noe de absolutt ikke burde. Mange kjøpere ser seg dessverre blind på rekkevidde vs pris eller andre "kule" ting med Tesla, men det kommer til å bli en bitter erfaring. Helt til hele norges bil-eiende befolkning har lært at Teslaer utenfor garanti er tilnærmet verdiløs.

Er biler fra andre merker med luftfjæring og masse Tech noe billigere å holde på veien enn Tesla tro?

De første e-tronende er på vei ut av dekning nå, er det like mye svarteper spill tro?

EDIT: ifølge en uhøytidelig spørreundersøkelse i e-tron gruppe på Facebook hadde 11% av 540 personer fått motorras!

https://broom.tv2.no/sporbroom/question/90830/nok-grunnlag-for-tilbakekalling-av-alle-e-tron/
 

tror ikke det lønner seg å være av de første i verden til å eie noen av elbilene utenfor garanti. Og ikke hvertfall ikke de i den dyre enden av skalaen

Endret av bzzlink
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (39 minutter siden):

...det kommer til å bli en bitter erfaring. Helt til hele norges bil-eiende befolkning har lært at Teslaer utenfor garanti er tilnærmet verdiløs.

Alle andre bilmerker har jo et punkt der garantien slutter! Hvorfor advarer du ikke dem?
Veiene er jo fulle av velfungerende "gamle" biler utenfor "garanti", og fornøyde bileiere...
Er det virkelig slik som du mer enn antyder, at Tesla sine biler bryter sammen så mye mer, og tidligere enn andre merker?

Endret av ozone
Typo og presisering
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (1 minutt siden):

Alle andre bilmerker har jo et punkt der garantien slutter! Hvorfor advarer du ikke dem?
Veiene er jo fulle av velfungerende "gamle" biler og fornøyde bileiere...
Er det virkelig slik som du mer enn antyder, at Tesla sine biler bryter sammen så mye mer, og tidligere enn andre merker?

Jeg advarer mot en fare jeg kjenner godt til. Jeg har ikke erfaring med f.eks BMW, men hadde jeg hatt dårlig erfaring med de så ville jeg advart mot de også. Det får eventuelt skuffede eks-BMW-eiere ta seg av.

Min erfaring er at ja, Teslaer bryter sammen usedvanlig raskt, sammenlignet med alle de 5 andre bilmerkene jeg har vært innom. Innenfor garanti er ikke det et kjempe-problem ettersom kostnaden dekkes, bare ganske irriterende at jeg måtte ordne med transport til og fra Tesla i arbeidstida som jeg har andre ting å gjøre. Men etter garantitid så ble det straks mye verre, med kombinasjonen mange feil og verkstedbesøk * høye timepriser og høye delepriser. Det er denne kombinasjonen som er så potent. Gang opp faktorene og resultatet er skremmende.

Jeg gir bare mitt gode dyrekjøpte råd av god vilje til dere andre her. Det er helt frivillig å lære av andres feil, eller satse på å begå de selv. Lykke til! :scared:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (14 minutter siden):

Er biler fra andre merker med luftfjæring og masse Tech noe billigere å holde på veien enn Tesla tro?

De første e-tronende er på vei ut av dekning nå, er det like mye svarteper spill tro?

Akkurat Audi e-tron er jeg veldig spent på. Har hørt at det er en del feil med de, men ikke så mye klaging over det ennå. Lite klaging er jo å forvente når ting blir ordnet relativt smertefritt på garantien. Jeg venter i spenning på å se hvordan det blir etter garantiutløp ettersom det er en modell jeg har på lista over vurderer å kjøpe brukt.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Simen1 said:

Jeg advarer mot en fare jeg kjenner godt til. Jeg har ikke erfaring med f.eks BMW, men hadde jeg hatt dårlig erfaring med de så ville jeg advart mot de også. Det får eventuelt skuffede eks-BMW-eiere ta seg av.

Min erfaring er at ja, Teslaer bryter sammen usedvanlig raskt, sammenlignet med alle de 5 andre bilmerkene jeg har vært innom. Innenfor garanti er ikke det et kjempe-problem ettersom kostnaden dekkes, bare ganske irriterende at jeg måtte ordne med transport til og fra Tesla i arbeidstida som jeg har andre ting å gjøre. Men etter garantitid så ble det straks mye verre, med kombinasjonen mange feil og verkstedbesøk * høye timepriser og høye delepriser. Det er denne kombinasjonen som er så potent. Gang opp faktorene og resultatet er skremmende.

Jeg gir bare mitt gode dyrekjøpte råd av god vilje til dere andre her. Det er helt frivillig å lære av andres feil, eller satse på å begå de selv. Lykke til! :scared:

Det er vel ingen andre konkurrenter til Model S og X som er utenfor garanti enda. Så å sammenligne med fossilbiler du har hatt før blir litt søkt.

Det er generelt ikke noe særlig å ha millionbiler utenfor garanti, man må regne inn utvidet forsikring i kosten på å ha bilen. Snakker her av erfaring fra Porsche. Kjøpte utvidet garanti og det lønte seg, hadde reparasjoner på 65k som ble dekket av den

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Simen1 said:

Jeg advarer mot en fare jeg kjenner godt til. Jeg har ikke erfaring med f.eks BMW, men hadde jeg hatt dårlig erfaring med de så ville jeg advart mot de også. Det får eventuelt skuffede eks-BMW-eiere ta seg av.

Min erfaring er at ja, Teslaer bryter sammen usedvanlig raskt, sammenlignet med alle de 5 andre bilmerkene jeg har vært innom. Innenfor garanti er ikke det et kjempe-problem ettersom kostnaden dekkes, bare ganske irriterende at jeg måtte ordne med transport til og fra Tesla i arbeidstida som jeg har andre ting å gjøre. Men etter garantitid så ble det straks mye verre, med kombinasjonen mange feil og verkstedbesøk * høye timepriser og høye delepriser. Det er denne kombinasjonen som er så potent. Gang opp faktorene og resultatet er skremmende.

Jeg gir bare mitt gode dyrekjøpte råd av god vilje til dere andre her. Det er helt frivillig å lære av andres feil, eller satse på å begå de selv. Lykke til! :scared:

Lavvolum biler med mye Tech er grisedyrt å holde på veien. Delepriser blir nødvendigvis dyre når det er lavt volum, det samme blir verkstedpriser siden forhandlere må ha utstyr og sertifisere ansatte på bilmodeller det ikke er stort kundegrunnlag på. 
 

Å kjøre tilårskommen luksus eller prestandabil er å spille russisk rullett med privatøkonomien. Tegn forsikring. Utvidet garanti fra produsent er å foretrekke, men som et minimum en drivverkgaranti! Og skru sjøl på det andre

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Det er vel ingen andre konkurrenter til Model S og X som er utenfor garanti enda. Så å sammenligne med fossilbiler du har hatt før blir litt søkt.

Hvorfor? Jeg har hatt 3 stag-brudd på 3 år, 4 dørhåndtak som sviktet etter tur, AC som sviktet, varmetråder som plutselig pensjonerte seg, en "radioskjerm" som ga seg 3 ganger, 3 vindusheiser som levde sine egne liv, i tur og orden + en hel drøss relatert til drivsystemet. Så til de som svarer "mandagsbil", jeg hadde 3 lånebiler (model S), som døde av ulike grunner etter få dager alle sammen. Så til alle som svarer "sjåførfeil" - eh nei.

Jeg har aldri hatt et eneste stag-brudd på de 5 andre merkene som jeg har eid over til sammen 30 år, aldri dørhåndtak som slutter å fungere, aldri noen AC som har sluttet å fungere, aldri noen vindusheiser som lever sine egne liv eller avanserte radioer som har dødd og rebootet under kjøring eller der betjeninga slutter å fungere. Jeg har heller aldri vært så dårlig behandlet som kunde i noe annet verksted. Ikke i nærheten!

.. og drivsystemet som skulle være så overlegent fossilt og nærmest være uslitelig - eh nei! Feil - feil - feil.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (7 minutter siden):

Lavvolum biler med mye Tech er grisedyrt å holde på veien. Delepriser blir nødvendigvis dyre når det er lavt volum, det samme blir verkstedpriser siden forhandlere må ha utstyr og sertifisere ansatte på bilmodeller det ikke er stort kundegrunnlag på. 

Deleprisene til Tesla er faktisk ganske lave. En brøkdel av f.eks Nissan og Kia sine. Men Model X er en tung bil og understellet er nok noe underdimensjonert for vekten. Dermed blir det mye slitasje på bærearmer, lenkearmer, stabstag, tannstang og alt mulig annet slikt. 

Det elbilspesifikke hadde jeg praktisk talt null problemer med på min. 

Lenke til kommentar
50 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Deleprisene til Tesla er faktisk ganske lave. En brøkdel av f.eks Nissan og Kia sine. Men Model X er en tung bil og understellet er nok noe underdimensjonert for vekten. Dermed blir det mye slitasje på bærearmer, lenkearmer, stabstag, tannstang og alt mulig annet slikt. 

Det elbilspesifikke hadde jeg praktisk talt null problemer med på min. 

Jeg tror også at dette et "dyr bil med mye stæsj"-problem, Nissan Leaf har jo vist seg å være veldig pålitelig, så lenge man holder seg unna utenlandsimporterte som har gått i varmt klima (=høyere batteridegradering). El-biler har potensiale til å være mer pålitelige enn fossilbiler (betraktlig færre bevegelige deler), men da kan man ikke legge til masse stæsj som feiler.

Endret av Kalle Klo
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Akkurat Audi e-tron er jeg veldig spent på. Har hørt at det er en del feil med de, men ikke så mye klaging over det ennå. Lite klaging er jo å forvente når ting blir ordnet relativt smertefritt på garantien. Jeg venter i spenning på å se hvordan det blir etter garantiutløp ettersom det er en modell jeg har på lista over vurderer å kjøpe brukt.

E-Tron ser ut til å ha fått batteritrøbbel med LG-batterier, så er tilbakekallingskampanje på de nå. Men de bytter enkeltmoduler de mener å finne feil ved, istedet for å bytte hele batteripakken. Nevnes i flere tråder på ebilforum, der ihvertfall en har lagt til brevet hen fikk fra Audi. Er og artikler på dette i flere nettaviser.

Man kan jo lure på hvordan de finner at det bare hjelper å bytte noen moduler, så skal liksom problemet forsvinne, fremfor å bytte hel pakken slik Hyundai og Opel/GM gjorde. Så er det og spørsmål hvorfor ikke Jaguar også har kampanje på dette, når det kan se ut som de og har problemer med LG batteripakker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:

Man kan jo lure på hvordan de finner at det bare hjelper å bytte noen moduler, så skal liksom problemet forsvinne, fremfor å bytte hel pakken slik Hyundai og Opel/GM gjorde.

Hvorfor skal ikke det fungere? Så lenge de kan identifisere de potensiellt defekte modulene er jo det en helt grei fiks.

De nye modulene er litt mindre slitt enn de eksisterende men det er ikke noe problem cellebalanseringen tar seg av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...