onkel_jon Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar Scenic ble car of the year, bmw 5 serie på andre og peugeot 3008 på tredje. https://www.caroftheyear.org/ Bare glad det ikke ble eneste fosil bilen, c-hr. Personlig syns jeg det burde vært ex30, trenger mere billige elbiler. 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar (endret) 59 minutes ago, onkel_jon said: Scenic ble car of the year, bmw 5 serie på andre og peugeot 3008 på tredje. https://www.caroftheyear.org/ Bare glad det ikke ble eneste fosil bilen, c-hr. Personlig syns jeg det burde vært ex30, trenger mere billige elbiler. Skal jo komme noen VAG id2 og stellantis Renault 5 med søsken, kommer vel «snart» med 25000 EUR i pris. Jeg mener ex30 ikke treffer sweetspoten fortsatt. Den er for dyr. 400km+ i rekkevidde og under 25000 EUR, for en bil i B-segmentet, som funker som familiebil er det som europa trenger. Jeg har litt vanskelig for å tro på at det skjer før Amerikanerne eller Kineserne tvinger det frem. Batterifabrikkene i europa er fortsatt for langt frem i tid, og tror ikke europeerne har produksjonslinjer som er effektive nok til å tjene penger på elbiler i segmentet. »The B-segment is the largest segment in Europe by volume, accounting for 20 percent of total car sales in 2020 according to JATO Dynamics.» https://en.wikipedia.org/wiki/B-segment Endret 26. februar av bzzlink 1 Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar 1 hour ago, bzzlink said: Skal jo komme noen VAG id2 og stellantis Renault 5 med søsken, kommer vel «snart» med 25000 EUR i pris. Jeg mener ex30 ikke treffer sweetspoten fortsatt. Den er for dyr. 400km+ i rekkevidde og under 25000 EUR, for en bil i B-segmentet, som funker som familiebil er det som europa trenger. Jeg har litt vanskelig for å tro på at det skjer før Amerikanerne eller Kineserne tvinger det frem. Batterifabrikkene i europa er fortsatt for langt frem i tid, og tror ikke europeerne har produksjonslinjer som er effektive nok til å tjene penger på elbiler i segmentet. »The B-segment is the largest segment in Europe by volume, accounting for 20 percent of total car sales in 2020 according to JATO Dynamics.» https://en.wikipedia.org/wiki/B-segment Nå har jo vw sagt at id2 ikke er en prioritet og ikke kommer før 2026 ihvertfall. Renault er ikke del av Stellantis men de har vist frem renault 5 idag, snasen bil så har du citroen med e-c3 og som kommer ca likt. Vil tippe car of the year 2025 blir nok enten renault 5 eller noe annet som kommer iløpet av året. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar Denne var meget rå, litt opp samme gate som Honda E, bare at Renaulten virker til å være en mer kompetent elbil https://www.tv2.no/broom/ikonet-gjenoppstar-her-er-nye-renault-5/16484694/ 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar Man trenger trolig flere biler i prisklassen 150-250 tusen, nye. Kanskje Dacia Spring kan slå an hvis noen vil selge den her. Byd dolphin ser ganske bra ut, men blir sikkert 300 tusen. Byd seagull kanskje, bør vel komme under 200 tusen. Men virker som Byd forhandlere i norge er dårlige eller griske. De satser ikke på noe volum og effektivitet eller gode priser. Bare forvirrende prismodeller og alt for høy fortjeneste per bil . Da blir volumet tilsvarende lavt. Mange satser på kun en versjon av bilene, størst batteri, alt utstyr, 4wd. Ikke alle trenger dette, men man kan ikke velge det bort. Da velger de fleste noe annet enn "ukjente" kinesiske biler. Bmw i4 mot Byd Han f.eks. Hvor mange vil betale like mye eller mer for Byd-en, som er mindre praktisk? (Ikke mulig å legge ned bakseter, ikke hengerkrok). Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar 8 minutes ago, kremt said: Men virker som Byd forhandlere i norge er dårlige eller griske. RSA Bil må ha de dårligste selgerne jeg vet om. Var på 2 bilmesser i fjor sammen med madammen og mini, vi rusler rundt blant annet en BYD Tang og Atto3. De to selgerne gikk omtrent fra oss til enhver tid. Da vi endelig fikk kontakt med dem var svarene korte og dumme, fikk noen "Vet ikke" svar på spørsmål som jeg fant svar på Google rett etterpå. En annen kompis var innom butikken og fikk nærmest ikke hjelp i det hele tatt, han måtte ta initiativet til salgspraten. Nesten som at RSA ikke ville selge bil. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar 13 minutes ago, kremt said: Man trenger trolig flere biler i prisklassen 150-250 tusen, nye. Kanskje Dacia Spring kan slå an hvis noen vil selge den her. Byd dolphin ser ganske bra ut, men blir sikkert 300 tusen. Byd seagull kanskje, bør vel komme under 200 tusen. Men virker som Byd forhandlere i norge er dårlige eller griske. De satser ikke på noe volum og effektivitet eller gode priser. Bare forvirrende prismodeller og alt for høy fortjeneste per bil . Da blir volumet tilsvarende lavt. Mange satser på kun en versjon av bilene, størst batteri, alt utstyr, 4wd. Ikke alle trenger dette, men man kan ikke velge det bort. Da velger de fleste noe annet enn "ukjente" kinesiske biler. Bmw i4 mot Byd Han f.eks. Hvor mange vil betale like mye eller mer for Byd-en, som er mindre praktisk? (Ikke mulig å legge ned bakseter, ikke hengerkrok). Id3 ligger vel i det prissegmentet i Kina, men har vel kanskje litt kort rekkevidde? Jeg er ganske låst på at det må være litt batteristørrelse på det for at det skal selge. I mitt hode, så fungerer ikke under 400km rekkevidde i B-segmentet, i hvert fall ikke om man legger til at mange ikke har dedikert lading der de parkerer til vanlig. Med 400 km + så holder det å lade 2-3 ganger i uka for de fleste, og da fungerer det med offentlige ladeplasser / delte ladeplasser i borettslaget etc. Lenke til kommentar
eintotre Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar 8 minutes ago, Fantomtegningen said: RSA Bil må ha de dårligste selgerne jeg vet om. Var på 2 bilmesser i fjor sammen med madammen og mini, vi rusler rundt blant annet en BYD Tang og Atto3. De to selgerne gikk omtrent fra oss til enhver tid. Da vi endelig fikk kontakt med dem var svarene korte og dumme, fikk noen "Vet ikke" svar på spørsmål som jeg fant svar på Google rett etterpå. En annen kompis var innom butikken og fikk nærmest ikke hjelp i det hele tatt, han måtte ta initiativet til salgspraten. Nesten som at RSA ikke ville selge bil. Har tenkt det samme. Vi prøvekjørte BYD Tang og på tross av manglene den har vurderte vi den. Ba selgeren om å sende oss et skriftlig tilbud, men det kom aldri. Han var også mest opptatt av å få tilbake bilen da vi leverte, ikke å faktisk selge den. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar Evil-Duck skrev (2 timer siden): Denne var meget rå, litt opp samme gate som Honda E, bare at Renaulten virker til å være en mer kompetent elbil https://www.tv2.no/broom/ikonet-gjenoppstar-her-er-nye-renault-5/16484694/ Ser kul ut denne, og vekker nok oppsikt med spreke farger som signalgrønn og gul. Typisk bybil for kontinentet og sydligere strøk (der man får lov å kjøre og parkere i byene). Og dette er jo en «må ha feature» for alle frankofile 😂 Sitat blant annet kan du kjøpe en spesialsydd holder for lange baguetter for plassering mellom forsetene 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar 2 hours ago, bzzlink said: Jeg er ganske låst på at det må være litt batteristørrelse på det Det hevdes at en 60 kwh LFP pack nå koster ca $4k. Så trenger man bare noen som kan bygge biler med det. Selv en MG4 er jo egentlig litt for dyr med 270 tusen for 350 km. Man må fort gange med 1.5 når man skal finne norsk pris ut fra kinesisk. Det er jo en del subsidier der borte som trekker ned prisen. Og specs er trolig litt annerledes med krav til biler solgt i EU. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar 26 minutes ago, kremt said: Det hevdes at en 60 kwh LFP pack nå koster ca $4k. Så trenger man bare noen som kan bygge biler med det. Selv en MG4 er jo egentlig litt for dyr med 270 tusen for 350 km. Man må fort gange med 1.5 når man skal finne norsk pris ut fra kinesisk. Det er jo en del subsidier der borte som trekker ned prisen. Og specs er trolig litt annerledes med krav til biler solgt i EU. Rekkevidde blir jo alltid veldig individuelt, men vil påstå at 400-450km WLTP er et slags minimum. I hvert fall i land med 130 sone på motorveier, som er de fleste land i Europa. Sånn at bilen klarer 1 times tid på motorvei løpet av dagen, og fortsatt ha strøm til at man kan kjøre på tyrefektetrening på kvelden, og kjøre og hente tapas neste dag uten at man må lade på natta. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar Evil-Duck skrev (10 timer siden): Denne var meget rå, litt opp samme gate som Honda E, bare at Renaulten virker til å være en mer kompetent elbil https://www.tv2.no/broom/ikonet-gjenoppstar-her-er-nye-renault-5/16484694/ Ooooi 🤩🤩🤩🤩🤩 For meg som hadde Renault 5 når eg tok lappen og som bortimot ble min var sette spennende nyheter 🥰🥰🥰 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar bzzlink skrev (6 timer siden): Rekkevidde blir jo alltid veldig individuelt, men vil påstå at 400-450km WLTP er et slags minimum. I hvert fall i land med 130 sone på motorveier, som er de fleste land i Europa. Sånn at bilen klarer 1 times tid på motorvei løpet av dagen, og fortsatt ha strøm til at man kan kjøre på tyrefektetrening på kvelden, og kjøre og hente tapas neste dag uten at man må lade på natta. 400km WLTP er egentlig ikke mye heller. Regn og null grader gir ofte 20% høyere forbruk. Oftes blir bilen ladet til 80%. Skal man ha samme buffer som bensin bilen (100km) er 30% gjerne nedre grense når man er på langtur.Da blir det 160km mellom ladinger. Har man 600km wltp blir det med samme regnestykke 20% økt forbruk og 100km (Reserve) 288km mellom ladinger som er nesten dobbelt så langt. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar Nå bør man jo se på hva man snakker om. En typisk bybil med rekkevidde på rundt 400 km, er brukbar til all kjøring inkludert en ferietur. Kan den i tillegg lynlade, så er den jo klar for nye mil innen en kort pause (20-30 min). Få steder man vil slite med irriterende pauser. En bil beregnet mer for familiebruk eller pendling, bør ha fort 200+ km til, eventuelt dobbelt rekkevidde (800+) for også å fungere fint til å dra en campingvogn på sommerferietur. Min egen har WLTP på 450 km, men bortsett fra lang ladetid og litt liten plass, fungerer den ypperlig til all slags bruk. Det er bare noen få ganger jeg har måtte bruke hurtig/lynlading som erstatning for hjemmelading, fordi fellesladerne i borettslaget har vært opptatt når jeg ville lade om kvelden/natta før langtur. Har man da tilgang til egen lader, er det lite problematisk. Selv på vinter med mye kulde og høyt forbruk, vil den duge velg\dig fint for mange små, korte turer som er typisk bybilbruk. Har man ikke felleslader engang, så må man riktignok håpe på at det er lite trykk på byladerne i området man bor i, eller få seg avtale som gir "billig" AC-lading hos kommersielle aktører. Men da spørs det om elbil egentlig er det man skal ha... 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar 43 minutes ago, Trestein said: 400km WLTP er egentlig ikke mye heller. Regn og null grader gir ofte 20% høyere forbruk. Oftes blir bilen ladet til 80%. Skal man ha samme buffer som bensin bilen (100km) er 30% gjerne nedre grense når man er på langtur.Da blir det 160km mellom ladinger. Har man 600km wltp blir det med samme regnestykke 20% økt forbruk og 100km (Reserve) 288km mellom ladinger som er nesten dobbelt så langt. Dette er jo biler i b segmentet. Billig bil, men som kan brukes som familiebil. Men du har rett 400km WLTP er ikke mye. I 130 km/t så er det ikke mer enn 18mil ca. 100-10% Hvis man har 30min kjøring hver veg til jobb på motorveg så har man ikke mye igjen til man skal på tyrefektinga på kvelden. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar bzzlink skrev (8 minutter siden): Dette er jo biler i b segmentet. Billig bil, men som kan brukes som familiebil. Men du har rett 400km WLTP er ikke mye. I 130 km/t så er det ikke mer enn 18mil ca. 100-10% Hvis man har 30min kjøring hver veg til jobb på motorveg så har man ikke mye igjen til man skal på tyrefektinga på kvelden. Ja har man liten rekkevidde blir alt en kamp for å holde batteri høyt nok til neste dag. Vet dette godt da jeg har barn som har elbiler med kort rekkevidde. Alt må planleges. Lade litt her og der. Aldri noen 100km bufer for dager man har glemt å koble til bilen eller glemt kabelen hos svigermor 1 Lenke til kommentar
Niram Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar Erfaringer med tesla x her? Fristet til å kjøpe en 2017-2019 mod, ganske pent priset nå. Selvfølgelig ikke uten risiko, har vel vært litt hit & miss de bilene. Tenkte kanskje spandere på en NAF test når jeg finner en jeg vil ha. Bør vel avdekke det meste av feller..? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar (endret) bzzlink skrev (47 minutter siden): Hvis man har 30min kjøring hver veg til jobb på motorveg så har man ikke mye igjen til man skal på tyrefektinga på kvelden. Da lader man på jobben da. Og det er ingen pålegg i å kjøre i 130. Holder man seg under 110 så sparer man mye energi. Med 30 minutters motorveikjøring er det ikke mange minutter spart med 130 vs 100-110 (5-6 minutter) Endret 26. februar av Syar-2003 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 27. februar Del Skrevet 27. februar 5 hours ago, Niram said: Erfaringer med tesla x her? Fristet til å kjøpe en 2017-2019 mod, ganske pent priset nå. Selvfølgelig ikke uten risiko, har vel vært litt hit & miss de bilene. Tenkte kanskje spandere på en NAF test når jeg finner en jeg vil ha. Bør vel avdekke det meste av feller..? Jeg hadde endel kluss med vingedørene om vinteren på min. Den trivdes best med å stå i garasje med plussgrader. Det er et komplisert understell med forholdsvis dyre slitedeler, så jeg anbefaler å gå gjennom annonsene på Finn, se hvilke deler som oppgis byttet og ved hvilken km, og gjøre en vurdering av kostnadene ut fra det. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 27. februar Del Skrevet 27. februar (endret) 7 hours ago, Niram said: Erfaringer med tesla x her? Fristet til å kjøpe en 2017-2019 mod, ganske pent priset nå. Selvfølgelig ikke uten risiko, har vel vært litt hit & miss de bilene. Tenkte kanskje spandere på en NAF test når jeg finner en jeg vil ha. Bør vel avdekke det meste av feller..? Ikke så mye dyrere for en Y, og den blir nok billigere å eie på sikt. X er basert på 2012 platformen og det har mange ulemper som er kostbare.. Men jo nyere modell jo bedre. Dog er 3/Y platformen mye bedre. Var noen nylig som fikk feil med batterivarmeren på sin X. En varmeelement til kjølevann som koster noen tusenlapper.. Men på Model X må man ut med hovedbatteriet for å komme til den så plutselig en masse jobb.. Heldigvis akkurat litt garanti igjen på bilen, men 3/Y har ikke dedikert batterivarmer men bruker heller motorene så der slipper man iallefall sånt tull. https://youtube.com/shorts/28RencrWQgA?si=0myPunXnvPal71i0 Endret 27. februar av Complexity Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå