Complexity Skrevet 31. oktober 2020 Rapporter Del Skrevet 31. oktober 2020 1 minute ago, Gavekort said: En ulempe med Teslaladere er at de kun passer til Tesla. Kanskje greit å nevne. Samtidig en fordel for de som har Tesla. Men greit å nevne ja. De passer jo dog fysisk da det er vanlig CCS plugg. Kansje en dag. 1 Lenke til kommentar
barezell Skrevet 1. november 2020 Rapporter Del Skrevet 1. november 2020 Noen tips om beste/prisgunstige hjemmelader til Nissan Leaf 62 kwh ? Er det en egen tråd om ladere, tok et kjapt søk men fant ikke noe. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 1. november 2020 Rapporter Del Skrevet 1. november 2020 Sjekk med din strømleverandør. De har ofte greie avtaler du kan inngå. EVSE-ladere er ikke stort mer enn en boks med en kontaktor i seg. Hva enn du vil ha i tillegg til dette kjenner du fort på selv. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. november 2020 Rapporter Del Skrevet 1. november 2020 Det ligger en tråd på elbilforum.no med en liste over ladere, men jeg tror tråden er ganske utdatert så det er vel lite hjelp der også. Det er så mange ladere på markedet og mange undervarianter at det er nesten umulig å samle en oversikt. Men sånn generelt: - Nissan leaf 2+ 62kwh støtter 1-fase 230V 6,6 kW (ca 29A) lading via T2-plugg. - Det optimale er altså 1-fase 32A T2 ladeboks. Sjekk om huset kan levere så mye. Det kan hende du må gå ned til 16A. - Hvis flere elbiler skal lade samme sted samtidig kan det være gunstig å velge en lader som støtter effektdeling. F.eks Ecolite (maks 2 biler) eller EO mini (maks 6 biler). - Jeg anbefaler lader uten integrert kabel. Altså en der du bruker løs kabel og plugger inn siden du kan ta med deg kabelen og bruke den andre steder også. - Ellers tenker jeg at pris og estetikk er punkter å vurdere. 1 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 1. november 2020 Rapporter Del Skrevet 1. november 2020 ProphetSe7en skrev (18 timer siden): Takk for svar. Hvordan er tilgjengelighet og pris på lading rundt om? Er alt likt her eller spiller valg av bil en stor rolle her? Det er overraskende lite variasjon på pris. F.eks. koster alle BKKs ladere det samme, alle Grønn Kontakt sine koster det samme, etc. Kun Fortum jeg har sett som skiller litt mellom ladere, men det er lite. Hurtiglading koster vel i snitt ca 50 % av tilsvarende bensin for bensinbil. Jeg har selvsagt utelatt Ionity her, da de opererer med "fossilpriser" med mindre man har en ladeavtale, noe som kun er tilgjengelig for utvalgte bilmodeller foreløpig. Så lenge du ikke bor langt oppi nord-norge, så burde ladenettverket være mer enn tilstrekkelig for å komme seg rundt om kring alle steder med en elbil med rekkevidde på 200 km +. Selv om hurtiglading gjerne blir sett på som elbilenes "bensinstasjoner", er det "vanlig" lading du bruker mest. Enten du lader hjemme, på jobben eller på butikken. Type-2 ladestasjoner er enda mer utbredt enn hurtigladere, og betydelig billigere å lade på. Men det tar jo lenger tid. 1 Lenke til kommentar
barezell Skrevet 1. november 2020 Rapporter Del Skrevet 1. november 2020 Simen1 skrev (2 timer siden): Det ligger en tråd på elbilforum.no med en liste over ladere, men jeg tror tråden er ganske utdatert så det er vel lite hjelp der også. Det er så mange ladere på markedet og mange undervarianter at det er nesten umulig å samle en oversikt. Men sånn generelt: - Nissan leaf 2+ 62kwh støtter 1-fase 230V 6,6 kW (ca 29A) lading via T2-plugg. - Det optimale er altså 1-fase 32A T2 ladeboks. Sjekk om huset kan levere så mye. Det kan hende du må gå ned til 16A. - Hvis flere elbiler skal lade samme sted samtidig kan det være gunstig å velge en lader som støtter effektdeling. F.eks Ecolite (maks 2 biler) eller EO mini (maks 6 biler). - Jeg anbefaler lader uten integrert kabel. Altså en der du bruker løs kabel og plugger inn siden du kan ta med deg kabelen og bruke den andre steder også. - Ellers tenker jeg at pris og estetikk er punkter å vurdere. Takk for godt svar og tips. Huset har 400v inn så skal vel gå fint å få montert 32A sikring. Ser pris på ca 20k for lader 32a 7.4kwh ink standard montering. Er kanskje ikke så ille. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. november 2020 Rapporter Del Skrevet 1. november 2020 barezell skrev (1 time siden): Takk for godt svar og tips. Huset har 400v inn så skal vel gå fint å få montert 32A sikring. Ser pris på ca 20k for lader 32a 7.4kwh ink standard montering. Er kanskje ikke så ille. Nettop 400V inn kan gjøre 32A enfase belastning til en utfordring fordi der det er 400V er ofte hovedsikringene små på grunn av at samlet kapasitet på 400V trefase er høy selv med små hovedsikringer. Har du 32A eller 40A hovedsikring kan fort 32A enfaselast by på problemer ettersom boligen ikke har noe særlig kapasitet igjen på den fasen ladestasjonen står på. Kjører 32A enfaselading på firmabilen hjemme men med 63A hovedsikring på et IT anlegg byr ikke det på noe problem ettersom IT nettene er mye mindre sensitive høy belastnining av denne typen en tilsvarende 400V anlegg. 1 Lenke til kommentar
barezell Skrevet 1. november 2020 Rapporter Del Skrevet 1. november 2020 (endret) perpyro skrev (20 minutter siden): Nettop 400V inn kan gjøre 32A enfase belastning til en utfordring fordi der det er 400V er ofte hovedsikringene små på grunn av at samlet kapasitet på 400V trefase er høy selv med små hovedsikringer. Har du 32A eller 40A hovedsikring kan fort 32A enfaselast by på problemer ettersom boligen ikke har noe særlig kapasitet igjen på den fasen ladestasjonen står på. Kjører 32A enfaselading på firmabilen hjemme men med 63A hovedsikring på et IT anlegg byr ikke det på noe problem ettersom IT nettene er mye mindre sensitive høy belastnining av denne typen en tilsvarende 400V anlegg. Aha. Er ikke god på strøm selv, men skjønner jeg har fått litt dårlig info av ene selgeren jeg pratet med. Bra jeg spurte her. Hva pleier folk flest gå for? 400v inn er vel ganske vanlig i nye hus? Er det 16A 3.7 kwh som er normalen? Edit. Skal sjekke hovedsikringen. Endret 1. november 2020 av barezell Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. november 2020 Rapporter Del Skrevet 1. november 2020 (endret) Har du stor nok hovedsikring er ikke 32A noe problem men velger du riktig lader slipper du å måtte velge mellom kun 16A eller 32A men enten et utvalg eller hele rangen mellom. Med for eksempel Ecolite ladestasjon kan du velge 16, 20, 25 eller 32A og en lignende range har EO mini. Må gjøres av installatøren som setter den opp. Går du for Easee eller Zaptec har du hele rangen i hele ampere å spille på og kan legge inn laststyring time for time i løpet av døgnet og du kan gjøre det selv om du ber om tilgang til det. Ta en snakk med elektriker om dette så kommer dere nok til en løsning. Endret 1. november 2020 av perpyro 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 1. november 2020 Rapporter Del Skrevet 1. november 2020 De fleste lader bilen på vanlig schuko, og man får 10 mil over natta. Dette holder for de fleste. Lenke til kommentar
koots Skrevet 2. november 2020 Rapporter Del Skrevet 2. november 2020 Det er vel det man gjerne omtaler som "nødlading" og er ikke noe man burde basere seg på fast, mtp varmegang og brannsikkerhet? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 2. november 2020 Rapporter Del Skrevet 2. november 2020 27 minutes ago, koots said: Det er vel det man gjerne omtaler som "nødlading" og er ikke noe man burde basere seg på fast, mtp varmegang og brannsikkerhet? Ikke lovlig nei, men det driter tydeligvis mange i. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 2. november 2020 Rapporter Del Skrevet 2. november 2020 (endret) Complexity skrev (1 time siden): Ikke lovlig nei, men det driter tydeligvis mange i. Er det en grunn til å starte denne diskusjonen igjen? Det er lovlig, så lenge det gjøres sporadisk, eller om man tilfredsstiller kravene til sikring og jordfeilbryter. Du kan f.eks. lade så mye du vil fra Schuko hvis den er på egen 10A kurs og har jordfeilbryter type B. Da er det 100 % lovlig å lade så mye man vil. Ellers anbefales det å bare bruke det som nødlading. Hvor farlig det er kan heller diskuteres. Mye tyder på at det ikke er i nærheten av så farlig som enkelte skal ha det til. Men ulovlig (etter loven) er det uansett ikke. Edit: Å basere seg på schuko-lading er helt vanlig i de fleste andre land i europa. "Nødlader" er et norsk fenomen. Endret 2. november 2020 av Kajac 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 2. november 2020 Rapporter Del Skrevet 2. november 2020 Ikke noe vits å starte den diskusjonen igjen nei. Om dere vil det så anbefaler jeg en ny tråd. 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 2. november 2020 Rapporter Del Skrevet 2. november 2020 (endret) 3 minutes ago, Gavekort said: Ikke noe vits å starte den diskusjonen igjen nei. Om dere vil det så anbefaler jeg en ny tråd. Enig i den. Skal man dog lade med shucko mye så annbefaler jeg å bruke en lader med god kvalitet som har temperaturmåler i selve stikken. Spesielt om man kjører 13A. Billig forsikring. Endret 2. november 2020 av Complexity 1 Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 2. november 2020 Rapporter Del Skrevet 2. november 2020 Hvor mye er det egentlig å spare om en går over til elbil i utgifter til drivstoff? Si en fyller en tank diesel i uken 600 kroner. Hva vil tilsvarende utgjøre om en lader hjemme og kjører tilsvarende mye? Si 500 km i uken bare for å ta ett tall. Skjønner dette varierer på strømpriser og hva en liter diesel koster, men sånn ca. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 2. november 2020 Rapporter Del Skrevet 2. november 2020 (endret) Man kan spare opptil 80% på drivstoffutgiftene (ved normale strømpriser). Endret 2. november 2020 av mobile999 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 2. november 2020 Rapporter Del Skrevet 2. november 2020 (endret) Er man heldig og har gratis lader på jobb så slipper man enda billigere unna. Jeg har knapt brukt noen penger på "drivstoff" til min bil siden jeg har den muligheten. Men selv om man lader hjemme og må betale for det så er det veldig mye å spare. Ulempen er at man kjører utrolig mye mere. Er så mye lettere å ta bilen når det er nesten gratis i bruk og den er varm på ett øyeblikk kontra en Diesel. Endret 2. november 2020 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 2. november 2020 Rapporter Del Skrevet 2. november 2020 (endret) Gleder meg til min TM3 kommer i posten, men nå innrømme at jeg vil savne min Suzuki grand vitara 2006 diesel 🤩 Lyden av dieselmotor på vinterstid er kos, men varme den opp i xx min før jeg skal på jobb ol blei en drøm å slippe på vinter 😅 Endret 2. november 2020 av Merko 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 2. november 2020 Rapporter Del Skrevet 2. november 2020 (endret) Lyden av dieselmotor er aldri kos... FInnes vel noen heftige Audi Dieseler med grom lyd men de fleste dieseler kakkler jo bare.. Da klarer jeg meg mye bedre uten. Bensinmotorlyd derimot kan jeg like. Lukter bedre gjør de og. Endret 2. november 2020 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå