Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

5 minutes ago, Elgen-Hansi said:

Kan absolutt være det. Motor klaget på litt for mye hjul og vindstøy i høye hastigheter, og at den kjørte som en båt, men har ikke kjørt den selv, så skal være veldig forsiktig med å mene mye om den bilen.

Kjenner dog et par som har den, og begge har opplevd helt horribel driftsikkerhet, og en forhandler som ikke tar ansvar for noe som helst. I tillegg er den vanskelig å bli kvitt igjen på finn. Men to personer er jo ikke akkurat statistisk signifikant 😅

 

Er vel også litt skummel fremtid for de bilene. Det er vel solgt 1stk av dem ny i år.. Plutselig trekker de seg ut av Norge..

At den kjører som en båt kan jo oppleves som komfort. Myk fjæring er digg om man Ikke skal kjøre fort i svinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (1 minutt siden):

At den kjører som en båt kan jo oppleves som komfort. Myk fjæring er digg om man Ikke skal kjøre fort i svinger.

Med aktiv kontroll over fjæring og demping er det faktisk mulig å få begge deler, ikke at store SUVer noen gang vil være en god kjøremaskin, men en kommer langt med aktiv fjæring/demping om en både ønsker seg en myk men samtidig en bil som ikke kjører som en båt :)

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (19 minutter siden):

ikke at store SUVer noen gang vil være en god kjøremaskin

Vel , noen kan lage SUVer man kan kjøre fort med i svingene som "handles good".
Ikke elbil , men lell :) 
Får lete etter IX-M60 track test...

 

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (36 minutter siden):

Med aktiv kontroll over fjæring og demping er det faktisk mulig å få begge deler, ikke at store SUVer noen gang vil være en god kjøremaskin, men en kommer langt med aktiv fjæring/demping om en både ønsker seg en myk men samtidig en bil som ikke kjører som en båt :)

Helt riktig. Vi skal ikke glemme at bilene vi kjører idag veier langt mer enn hva de gjorde før. Sikkerhet står for brorparten av kiloene. Allikevel klarer de aller fleste å gjemme kiloene bort i gode understell og systemer. Vi har tatt store steg hva gjelder kjøreegenskaper de siste 20 årene.

Så langt som man har kommet idag så kan dette stilles underveis også, mange biler har adaptivt understell hvor "spennet" går fra pinne stiv til komfortabel.

Den fabrikanten som har mestret dette med sport/komfort meget bra er BMW, kan dra frem i4 som et godt eksempel på akkurat det. Nye Model 3 highland har også i mine øyne veldig nær et optimalt understell for alle situasjoner.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (46 minutter siden):

Vel , noen kan lage SUVer man kan kjøre fort med i svingene som "handles good".
Ikke elbil , men lell :) 
Får lete etter IX-M60 track test...

Imponerende :)  Når jeg tenker litt mer på det skal vel EV6 GT og IONIQ 5 N og være ganske kapable "kjøremaskiner" så er vel noe som henger igjen litt fra gammelt av at SUVer ikke duger til den slags.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (47 minutter siden):

EV6 GT og IONIQ 5 N og være ganske kapable "kjøremaskiner"

Ingen av disse er hva jeg vil klassifisere som SUV (jamført med båten Hongqi hs9 på 2.7 tonn , høyde 1.73m som er diskutert)
BMW X5MC som er kjørt i videoen veier ca 2.5 tonn og har samme høyde og bredde som Hongqi

Lenke til kommentar
2 hours ago, Elgen-Hansi said:

Absolutt, veldig synd de ikke gir mer data, så man kan ta litt mer stilling til bakgrunnen for tallene deres.

Med det sagt, så passer det jo inn i samme mønster som nesten alt av store undersøkelser rundt temaet, så dette er jo ikke ny eller overraskende info.

Ta feks 2024 utgaven av JD Powers driftsikkerhetsranking, som måler hvor mye feil biler har de første 3 årene.

jdpowers_2024.JPG

er egentlig betydlig mer interessant statistikk en forbrukerrådet sitt. 
Gikk meg kanskje forbi, men kunne ikke se "hard-tallene" til forbrukerrådet heller

Lenke til kommentar
Jotun skrev (1 time siden):

Nå spør eg fordi eg lurer:

Er ev6 regnet for suv? For min del er det alt annet.... 🤔

 

oldboy skrev (20 minutter siden):

Hverken EV6 eller Ioniq 5 er suv i mine øyne.

 

Syar-2003 skrev (18 minutter siden):

Ingen av disse er hva jeg vil klassifisere som SUV (jamført med båten Hongqi hs9 på 2.7 tonn , høyde 1.73m som er diskutert)
BMW X5MC som er kjørt i videoen veier ca 2.5 tonn og har samme høyde og bredde som Hongqi

 

Rent teknisk så er det vel Crossover SUV , C-SUV , C Segment SUV eller hva enn en måtte kalle det. Men hele beskrivelsen har vel blitt utvannet med årene da biler blir bare større og større og hva som klasifiseres som SUV og C-SUV flyttes vel litt frem og tilbake.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

At den kjører som en båt kan jo oppleves som komfort. Myk fjæring er digg om man Ikke skal kjøre fort i svinger.

Bør være perfekte biler for det amerikanske markedet. Både når det gjelder størrelse, comfort og styling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (3 timer siden):

Kjenner dog et par som har den, og begge har opplevd helt horribel driftsikkerhet, og en forhandler som ikke tar ansvar for noe som helst. I tillegg er den vanskelig å bli kvitt igjen på finn. Men to personer er jo ikke akkurat statistisk signifikant 😅

At den er vanskelig å bli kvitt på FINN er jo mye av grunnen til at man får mye for pengene når man er på kjøpssiden.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (8 timer siden):

Avhengig av budsjettet.

Hvis du har 500.000 å bruke

Så tror jeg ikke det er noen som slår en 6 seter Honqi på luksus og comfort. E-tron og EQC er ikke i nærheten

Bare man er klar for å eie bilen i mange år så. I følge de som har prøvd å selge en slik brukt er markedet for disse mer eller mindre helt dødt nå. Importøren solgte vel noe sånt som 9 stk. i hele fjor og én hittil i år. De prøver fortsatt å selge nye 2022-modeller. Finn er fullt av slike annonser:

image.png.aab059ead67f2dcf2d4cf03e9fba901a.png

7% av bilene som har blitt solgt ligger på Finn nå. For Tesla Y er andelen til sammenligning 0,64%. Altså ligger det 10x så mange E-HS9 som Model Y ute på Finn relativt til antall biler solgt. Da er den enten ekstremt tungsolgt eller så vil alle kvitte seg med sin av en eller annen grunn. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (5 timer siden):

Helt riktig. Vi skal ikke glemme at bilene vi kjører idag veier langt mer enn hva de gjorde før. Sikkerhet står for brorparten av kiloene. Allikevel klarer de aller fleste å gjemme kiloene bort i gode understell og systemer. Vi har tatt store steg hva gjelder kjøreegenskaper de siste 20 årene.

Så langt som man har kommet idag så kan dette stilles underveis også, mange biler har adaptivt understell hvor "spennet" går fra pinne stiv til komfortabel.

Den fabrikanten som har mestret dette med sport/komfort meget bra er BMW, kan dra frem i4 som et godt eksempel på akkurat det. Nye Model 3 highland har også i mine øyne veldig nær et optimalt understell for alle situasjoner.

Fint å kunne justere underveis om man ikke liker standardoppsettet, men det krever mye ekstra "leamikk" som koster flesk å reparere om det går i stykker utenfor garanti. Så personlig vil jeg ha minst mulig slikt, vil heller ha et oppsett som passer meg fra fabrikk. Kjører på samme måte hele tiden intet behov for å endre slikt underveis. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 timer siden):

At den er vanskelig å bli kvitt på FINN er jo mye av grunnen til at man får mye for pengene når man er på kjøpssiden.

Det kan man sikkert få, men du får tilsvarende lite penger igjen når du skal selge den. Tungsolgte biler er egentlig noe dritt, det holder jeg meg helst langt unna. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (6 minutter siden):

Fint å kunne justere underveis om man ikke liker standardoppsettet, men det krever mye ekstra "leamikk" som koster flesk å reparere om det går i stykker utenfor garanti. Så personlig vil jeg ha minst mulig slikt, vil heller ha et oppsett som passer meg fra fabrikk. Kjører på samme måte hele tiden intet behov for å endre slikt underveis. 

Jeg forstår at du velger på den måten, det å være pragmatisk i bilvalget er smart. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (11 minutter siden):


image.png.aab059ead67f2dcf2d4cf03e9fba901a.png
 

Altså; Se på den! Det må jo være den mest groteske bilen som kjører på norske veier! Jeg personlig holder på å kjøre i grøfta hver gang jeg passerer en sånn en. Heldigvis er det ikke så ofte.
Damen min sa det så bra: "Hvis eneste måten å spotte en narsissist på var bilen de kjørte, så hadde jeg begynt med de som kjører den der!"
...jeg mistenker at folk som kjøper Hongqi tilhører det samme mindretallet som trenger søyler i inngangspartiet...
Kloppen- Søyla - Kloppen- søyler og en fin inngangsdør gjør underverker med  inngangspartiet. Søylene kan kles rundt eksisterende stolpe eller brukes  bærende (9-17 tonn). | Facebook

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Møtte et par slike på en kjøretur i stad. Den er ganske brautende og massiv langs veien. "Lolls Loyce" som enkelte kaller dem. Det er fint vi har litt mangfold i bilene, kjedelig hvis alle kjørte hvit tesla y. De må nok dumpe prisen skal de få solgt ut alle disse "nye" bilene. Ser en allerede dumpes på auksjonen fra 360 tusen. Gått 11 tusen km som taxi. Har faktisk sett noen lokalt som går taxi også, ikke sikkert den er så dum der. Men veldig skummelt med et slikt ukjent merke, om 2-3 år kan de være helt borte dersom de ikke selger noe fler biler nå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...