Jotun Skrevet 22. februar Del Skrevet 22. februar Hanhijnn skrev (3 timer siden): Jeg nektet å ta ut min Model Y når nyttelasten var 321 kg. Ventet 6 mnd. til, og så ble den satt til 545 kg. Da var det greit. Da tok jeg ut min TMY. Eg bestilte også når det var 545. Men den gikk noe ned. Lever fint med 450 men mindre bør det ikke være. 1 Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 22. februar Del Skrevet 22. februar Hva er bilen som gir mest luksus og komfort for pengene, helt uavhengig av kraft og rekkevidde? Er det brukt e-tron, og i så fall hvilken variant? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. februar Del Skrevet 22. februar (endret) eintotre skrev (5 timer siden): Mazda kjører kampanje på mx30. Du får den for 220k pluss vinterdekk. 235k for topmodellen. Vil si det er gode priser med tanke på utstyrsnivået. Det er en god pris i sitt segment (by-bil med 200 km rekkevidde). Nærmeste konkurrent er vel en annen japaner, Nissan Leaf som starter på 234k i ribbet utgave med 284 km WLTP rekkevidde. Bare pass på at Mazdaen reklamerer med 0,99% rente, som slett ikke er 0,99% selv om de oppgir både det tallet og faste månedsbeløp. Det står med liten skrift at begge tallene bare er tull. De har flytende renter som er noe helt annet fra dag én. Månedsbeløpet blir dermed også noe helt annet enn oppgitt. Makan til svindel-formulerte betingelser, det burde vært forbudt! Endret 22. februar av Simen1 2 Lenke til kommentar
epifant Skrevet 22. februar Del Skrevet 22. februar Simen1 skrev (15 minutter siden): Bare pass på at Mazdaen reklamerer med 0,99% rente, som slett ikke er 0,99% selv om de oppgir både det tallet og faste månedsbeløp. Det står med liten skrift at begge tallene bare er tull. De har flytende renter som er noe helt annet fra dag én. Månedsbeløpet blir dermed også noe helt annet enn oppgitt. Makan til svindel-formulerte betingelser, det burde vært forbudt! Jepp. En kollega har opplevd nettopp dette. Enormt irriterende! Men godt fornøyde med bilen. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 22. februar Del Skrevet 22. februar 43 minutes ago, Lord Britishface said: Hva er bilen som gir mest luksus og komfort for pengene, helt uavhengig av kraft og rekkevidde? Er det brukt e-tron, og i så fall hvilken variant? Jeg vil tro det kanskje er EQC. Fjæring og støydemping skal være særdeles bra etter det jeg har hørt. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 22. februar Del Skrevet 22. februar bzzlink skrev (2 timer siden): Men de slo Toyota på kundelojalitet. Så Tesla har flest klagesaker, og flest kunder som vil velge Tesla ved beste bilkjøp. Ganske interessant egentlig. Jeg hadde 10 garantireparasjoner på min Model 3 iløpet av 4 år. Bare småting hver for seg, men tilsammen blir det jo ganske ekstremt. Opplevde kun at det lugga 2 av gangene når de forsøkte å være gniene med leiebil. Men noen kunder opplever å ikke bli hørt noen av gangene og da blir man vel like Teslavennlig som @uname -i Ja, det skiller veldig. Konas Model 3 er 4,5 år snart nå, og har hatt 1 garantireparasjon på den tiden. Min Model Y er bare noen måneder gammel men har null feil foreløpig. Så det virker som om noen får "alle" feilene mens mange har nesten feilfri bil... 2 Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 22. februar Del Skrevet 22. februar Lord Britishface skrev (1 time siden): Hva er bilen som gir mest luksus og komfort for pengene, helt uavhengig av kraft og rekkevidde? Er det brukt e-tron, og i så fall hvilken variant? Det vil jeg si er etron 55 med luftfjæring. Den er blitt relativt rimelig på finn, og er tett på de beste på komfort. 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 22. februar Del Skrevet 22. februar Er det ikke noen av Kinabilene som gi mest komfort for pengene? Ville ikke kjøpt bilene selv, men støynivå og komfortutstyr for pengene gjør de jo veldig bra. Hongqi til halv mill? 1 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 22. februar Del Skrevet 22. februar 1 hour ago, Jens Kr. Kirkebø said: Ja, det skiller veldig. Konas Model 3 er 4,5 år snart nå, og har hatt 1 garantireparasjon på den tiden. Min Model Y er bare noen måneder gammel men har null feil foreløpig. Så det virker som om noen får "alle" feilene mens mange har nesten feilfri bil... Kjørte Model 3 fra 2019 til 2022. Model Y fra 2022 til idag. I praksis null feil utenom litt justering av panelgaps på 3'ern som kom fra USA. Er mange slike historier rundt omkring. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. februar Del Skrevet 22. februar Interessant forskning om årsakene bak trafikkdødsfall: https://www.forskning.no/bil-og-trafikk-hjertet/forskerne-fant-noe-overraskende-da-de-dode-sjaforene-ble-obdusert/2326796 3 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 22. februar Del Skrevet 22. februar Lord Britishface skrev (4 timer siden): Hva er bilen som gir mest luksus og komfort for pengene, helt uavhengig av kraft og rekkevidde? Er det brukt e-tron, og i så fall hvilken variant? Nimrad skrev (2 timer siden): Er det ikke noen av Kinabilene som gi mest komfort for pengene? Ville ikke kjøpt bilene selv, men støynivå og komfortutstyr for pengene gjør de jo veldig bra. Hongqi til halv mill? Hongqi ? 🙄 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 23. februar Del Skrevet 23. februar trikola skrev (4 timer siden): Hongqi ? 🙄 Ja, stemmer. Hva tenkte du på? Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 23. februar Del Skrevet 23. februar 10 hours ago, Simen1 said: Interessant forskning om årsakene bak trafikkdødsfall: https://www.forskning.no/bil-og-trafikk-hjertet/forskerne-fant-noe-overraskende-da-de-dode-sjaforene-ble-obdusert/2326796 Dette var høye tall ja. Det er bra at EuroNCAP fokuserer på førerstøttesystemer. Kanskje de burde begynne å kreve at alle biler bremser ned og stopper av seg selv, slik mange av bilene med lane assist gjør. Selvmord ved å kjøre i fronten på en trailer vil kanskje også gå ned med tiden, nå som det registreres i bilen at man slår av collision avoidance. (Jeg antar at trafikkulykke er en favoritt blant de som har livsforsikring, da de fleste andre utveier vil gjøre at forsikringsselskapet ikke utbetaler) Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 23. februar Del Skrevet 23. februar 12 hours ago, Elgen-Hansi said: Det vil jeg si er etron 55 med luftfjæring. Den er blitt relativt rimelig på finn, og er tett på de beste på komfort. Avhengig av budsjettet. Hvis du har 500.000 å bruke Så tror jeg ikke det er noen som slår en 6 seter Honqi på luksus og comfort. E-tron og EQC er ikke i nærheten Soft-close Ventilerte seter på 1-2 seterad El seter på 1-2 seterad Kapteinstoler 2 seterad Elnedfelling og heving av 3. seterad klimastyring på 3 seterad https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=336701544 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 23. februar Del Skrevet 23. februar Nimrad skrev (6 timer siden): Ja, stemmer. Hva tenkte du på? Svar på: Lord Britishface skrev (14 timer siden): Hva er [Kina]bilen som gir mest luksus og komfort for pengene, helt uavhengig av kraft og rekkevidde? Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 23. februar Del Skrevet 23. februar Mest luksus og komfort for pengene er det MX30 som har. 10/10 på komfort i Motors test, 219 000. https://www.motor.no/tester/test-mazda-mx-30-elbil/181078 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 23. februar Del Skrevet 23. februar trikola skrev (10 minutter siden): Svar på: Vet ikke om jeg henger helt med, men jeg nevnte Hongqi som kanskje den som gir mest luksus/komfort for pengene. bzzlink skrev (29 minutter siden): Soft-close Ventilerte seter på 1-2 seterad El seter på 1-2 seterad Kapteinstoler 2 seterad Elnedfelling og heving av 3. seterad klimastyring på 3 seterad Pluss: Veldig behagelige luftdempere, veldig god lydisolering og massasje i setene fremme. Lenke til kommentar
big_glasses Skrevet 23. februar Del Skrevet 23. februar (endret) 17 hours ago, bzzlink said: Takker for at du dro frem tallene! Da burde ikke Tesla ha noe særlig mer enn 20% flere saker enn Toyota nei Finner ikke underlagstallene i den grafikken så ikke så lett å ettergå. Men det er vel ganske sikkert at Toyota er flinkere til å lage jevn kvalitet på bilene sine enn Tesla. Noe annet ville vært rart. Amerikanerne virker også noe mer kranglete / villige til å stå på sitt. Noe må jo alle advokatene som er på retainer ta seg til Er ikke så gode tall (eller veldig relevante tall) dratt frem. Da forbrukerrådet baserer seg på biler-på-veien, ikke nyesolgte biler eller innenfor garanti (som sikkert er der de fleste tvistene kommer i) Og Toyota sine gjennomsnitt alder er nesten eldre enn Model S (og betydlig flere biler ute enn Tesla) https://www.ssb.no/statbank/table/08581/tableViewLayout1/ men det er absolutt ikke bra med den andelen tvister, men jeg hadde likt og vært mere relevant med en som sammenlignet tvister per nybil, og/eller opp til 3/5 år edit: Hva er forskjellen på "Tesla" og "Tesla Motors" her (SSB)? Bare nytt navn på selskapet av en eller annen grunn? Endret 23. februar av big_glasses Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 23. februar Del Skrevet 23. februar bzzlink skrev (2 timer siden): Avhengig av budsjettet. Hvis du har 500.000 å bruke Så tror jeg ikke det er noen som slår en 6 seter Honqi på luksus og comfort. E-tron og EQC er ikke i nærheten Soft-close Ventilerte seter på 1-2 seterad El seter på 1-2 seterad Kapteinstoler 2 seterad Elnedfelling og heving av 3. seterad klimastyring på 3 seterad https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=336701544 Kan absolutt være det. Motor klaget på litt for mye hjul og vindstøy i høye hastigheter, og at den kjørte som en båt, men har ikke kjørt den selv, så skal være veldig forsiktig med å mene mye om den bilen. Kjenner dog et par som har den, og begge har opplevd helt horribel driftsikkerhet, og en forhandler som ikke tar ansvar for noe som helst. I tillegg er den vanskelig å bli kvitt igjen på finn. Men to personer er jo ikke akkurat statistisk signifikant 😅 Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 23. februar Del Skrevet 23. februar big_glasses skrev (1 time siden): Er ikke så gode tall (eller veldig relevante tall) dratt frem. Da forbrukerrådet baserer seg på biler-på-veien, ikke nyesolgte biler eller innenfor garanti (som sikkert er der de fleste tvistene kommer i) Og Toyota sine gjennomsnitt alder er nesten eldre enn Model S (og betydlig flere biler ute enn Tesla) https://www.ssb.no/statbank/table/08581/tableViewLayout1/ men det er absolutt ikke bra med den andelen tvister, men jeg hadde likt og vært mere relevant med en som sammenlignet tvister per nybil, og/eller opp til 3/5 år edit: Hva er forskjellen på "Tesla" og "Tesla Motors" her (SSB)? Bare nytt navn på selskapet av en eller annen grunn? Absolutt, veldig synd de ikke gir mer data, så man kan ta litt mer stilling til bakgrunnen for tallene deres. Med det sagt, så passer det jo inn i samme mønster som nesten alt av store undersøkelser rundt temaet, så dette er jo ikke ny eller overraskende info. Ta feks 2024 utgaven av JD Powers driftsikkerhetsranking, som måler hvor mye feil biler har de første 3 årene. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå