Syar-2003 Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar Complexity skrev (13 minutter siden): Men dimmingen har jeg aldri tenkt over da jeg har barn og derfor sotet bakruten så den er ubrukelig. Men dimmingen i sidespeilene er praktisk til tider. Da har du nok feil soting og får skylde deg selv. Jeg har hatt fabrikkmontert sotede vinduer på alle mine siste 8-10 siste biler og ser helt fint bakover direkte og via speil. Lovlig soting skal ikke dempe utsyn , kun innsyn. Det ligger definert i et direktiv. Autodimming speil er ganske enkle i konstruksjonen. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar (endret) Syar-2003 skrev (9 minutter siden): Da har du nok feil soting og får skylde deg selv. Jeg har hatt fabrikkmontert sotede vinduer på alle mine siste 8-10 siste biler og ser helt fint bakover direkte og via speil. Lovlig soting skal ikke dempe utsyn , kun innsyn. Det ligger definert i et direktiv. Autodimming speil er ganske enkle i konstruksjonen. Nå er det jo faktisk ikke et krav at du skal ha utsyn via midtspeil, det er fullt lovlig å fylle opp baksetet slik at sikten er fullstendig blokkert. Sidevindu og frontvindu skal dog være usotet og ikke blokkert, for sidevindu slik at du fremdeles kan bruke sidespeil. Som nevnt tidligere i tråden, mange biler kommer jo uten bakdør/vindu det er mulig å se ut gjennom. Jeg er derfor sterkt i tvil om du finner noen regel som sier at soting av bakvindu ikke skal hindre utsyn. Endret 14. februar av Snowleopard presisering, la til ordet "bak"... 3 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar Snowleopard skrev (3 minutter siden): Nå er det jo faktisk ikke et krav at du skal ha utsyn via midtspeil, det er fullt lovlig å fylle opp baksetet slik at sikten er fullstendig blokkert. Sidevindu og frontvindu skal dog være usotet og ikke blokkert, for sidevindu slik at du fremdeles kan bruke sidespeil. Som nevnt tidligere i tråden, mange biler kommer jo uten dør/vindu det er mulig å se ut gjennom. Jeg er derfor sterkt i tvil om du finner noen regel som sier at soting av bakvindu ikke skal hindre utsyn. Lovligheten av sotingsgrad gjelder sidevindu bak b-stolpe. Men for at en bil skal se "hel ut" har man samme gradering av bakruten fra fabrikk. Hvilket vil si at sotingen av bakrute ikke hindrer utsyn. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar Lovdata: "Bil skal ha minst tre speil, hvorav ett skal være plassert innvendig og ett på hver side utvendig. Innvendig speil kreves dog ikke dersom bilen på grunn av bruksområde eller nødvendige konstruktive hensyn er bygd slik at speilet aldri kan brukes" https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_30#§30-1 Det er altså påbudt med innvendig speil! Men er der uansett ikke sikt bakover, så er det greit å droppe det👍 Grei regel😊 3 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar Jeg har lært meg å kjøre uten bakspeil egentlig, da sikten i de to siste bilene mine var dårlig. Men da jeg kjørte Seat Mii for en periode innså jeg hvor kjekt det var. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar Dersom bilen er utstyrt med og typegodkjent med innvendig speil og bakrute, skal man kunne se utrykningskjøretøy i dette speilet gjennom bakruta. Det betyr ingenting om du bruker innvendig speil eller ikke, har bilen krav om innvendig speil (typegodkjenning), så sier reglene at du ikke kan sote bakruta di 100% svart, jamfør Kjøretøyforskriftens paragraf 31-1, punkt 3, andre ledd, tredje og fjerde punktum. Selvsagt kan den sotes til en viss grad. Og bagasjeromsvolum for hatch og stasjonsvogn er oppgitt opp til seterygghøyde. Men det er ikke ulovlig å laste høyere (om sikret) og man fremdeles kan oppdage/se blålys. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar Syar-2003 skrev (6 minutter siden): Dersom bilen er utstyrt med og typegodkjent med innvendig speil og bakrute, skal man kunne se utrykningskjøretøy i dette speilet gjennom bakruta. Det betyr ingenting om du bruker innvendig speil eller ikke, har bilen krav om innvendig speil (typegodkjenning), så sier reglene at du ikke kan sote bakruta di 100% svart, jamfør Kjøretøyforskriftens paragraf 31-1, punkt 3, andre ledd, tredje og fjerde punktum. Selvsagt kan den sotes til en viss grad. Og bagasjeromsvolum for hatch og stasjonsvogn er oppgitt opp til seterygghøyde. Men det er ikke ulovlig å laste høyere (om sikret) og man fremdeles kan oppdage/se blålys. Hentet rett fra kjøretøyforskriften: "...andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran)." 2 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar Snowleopard skrev (6 minutter siden): Hentet rett fra kjøretøyforskriften: "...andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran)." Bommet litt på referansen der, Men som allerede sagt . Det står : Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 – 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves. Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar Husker et gammelt røvertriks vi benyttet oss i gamle dager var å sote alle siderutene, men sote de litt mer i bak enn foran slik at det så ut som om kun siderutene bak var sota i etterkant. Oftere enn ikke så passerte dette fint 2 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar Nimrad skrev (21 timer siden): Trenden er jommen sterk på begge sider. Det er ikke akkurat hyggelig middagsprat fra verken hatere eller elskere. Får nesten lyst å skifte bil bare så det går an å ha vanlige diskusjoner her Vel vel, det er tross alt et diskusjonsforum. Tesla engasjerer hvertfall. Dette. Her inne beskyldes Tesla eiere for å være helt hjernevasket av Tesla hatere som er akkurat like hjernevasket. I tillegg beskyldes ikke eiere av Teslaer for å være Tesla hatere og helt hjernevasket av Tesla eiere som åpenbart er hjernevasket. Og tilsammen blir dette bare trist Man ilegges meninger man ikke har på bakgrunn av en bil man eier eller ikke wier. Fantastisk 3 3 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar (endret) At det er så steile fronten mellom elbil entusiaster har jeg alltid vært litt forundret på og prøvd å teorisert litt rundt hvorfor det er slik, eneste konklusjonen jeg kommer til er at en kanskje har dradd inn litt av kulturen og mentaliteten som er rundt tech inn i bilverdenen, Intel vs AMD, Android vs iOS , Playstation vs Xbox osv. Var veldig aktiv i VACN (volkswagen audi club norwegen) i min tid og det var jo litt småkonflikter der og, spesielt mellom Audi og BMW, men det hele var jo for de aller aller fleste med ett lite glimt i øye og mest folk som satt pris på andre som bidro i bilinteresse uavhengig av hvilket emblem en hadde i grillen. Endret 14. februar av Evil-Duck 3 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar For å få til både stilig design og god innvendig plass har Polestar valgt å droppe bakvinduet på Polestar 4. https://www.motor.no/aktuelt/polestar-4-har-ikke-bakrute/265694?fbclid=IwAR3_4RhgXE_swUzcclPsfgjI63fExNq1TyIPcz6eIRGEIYeO46Uzf8sDLck Stilig bil. 2 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar Jotun skrev (1 time siden): Og tilsammen blir dette bare trist Man ilegges meninger man ikke har på bakgrunn av en bil man eier eller ikke wier. Fantastisk Ja . Det er trist . Alle bør bidra til å snu disse trendene som har pågått her over lengre tid med å la være å bruke ord som «hatere» , «koret» , «hylekoret» , «dumme» , «hjernevasket» mfl. om andre som gruppe eller enkeltindivider. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar Nå blusser vel diskusjonen opp igjen! Helt ærlig, om man har en utendørskontakt som ikke deler belastning med andre, og man samtidig har en sjekk av anlegget, er jeg egentlig enig med denne svenske eksperten. Men viktig at man også får satt opp en løsning for å legge "klumpen" slik at den ikke yter stress på punktet, og gjerne at man får festet kontakten så den sitter godt selv med mange av og på-koblinger. At det er bedre å bruke en dedikert ladeboks, er jeg helt enig i, men jeg tror det er mange av leverandørene som tar seg sabla godt betalt for din avanserte stikkontakt. Og jeg er og enig i at både type2-kabel og type2-kontakt er bedre egnet for mange inn og utkoblinger.' Men jeg tror vi hadde fått langt lavere priser på disse, om produsentene ble møtt med konkurransen fra en moderne Schuko på en frisk og relativt fersk kabel. At gamle kabler og gamle anlegg kan ha "utfordringer", er jeg selvsagt klar over, og gjerne der noen har vært mindre nøye med monteringen https://www.motor.no/aktuelt/elbilen-kan-lades-fra-vegguttaket/265743 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar «Alle» jobber med elbiler til under 20.000 euro (ca.226.000,- nok) sier Skoda sjefen Klaus Zellmer. Kostnaden til hv-batteriet er en avgjørende faktor da det sies at det står for rundt 40% av prisen på bilen. Det sies at noen? produsenter hevder at de skal klare å halvere denne kostnaden med nye, mer energieffektive batterier. https://www.motor.no/bil/skoda-jobber-med-elektrisk-billigbil/265795 Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar 22 minutes ago, Syar-2003 said: «Alle» jobber med elbiler til under 20.000 euro (ca.226.000,- nok) sier Skoda sjefen Klaus Zellmer. Kostnaden til hv-batteriet er en avgjørende faktor da det sies at det står for rundt 40% av prisen på bilen. Det sies at noen? produsenter hevder at de skal klare å halvere denne kostnaden med nye, mer energieffektive batterier. https://www.motor.no/bil/skoda-jobber-med-elektrisk-billigbil/265795 Veldig bra, dette er jo et segment der eldrift kanskje gir enda mer mening enn i større biler. Selv de som må ha fossilbil som primærbil kan være interessert i å ha en elbil som bil nr 2 for småkjøring. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar Kan du velge å sjå baksetene med kameraspegle? For oss med små born er det veldig greit å kunne sjå dei frå førarsetet. På dei siste bilane mine har bakruta vore så liten og vanskeleg å sjå gjennom at den knapt har noko funksjon. Ser uansett det meste med sidespeglane. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar Slår du av kameraspeilet i PS4, så blir det et vanlig speil der du kan følge med på ungene i baksetet, eller hva det nå er du har plassert der som trengs å passes på. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar Snowleopard skrev (1 time siden): Nå blusser vel diskusjonen opp igjen! Helt ærlig, om man har en utendørskontakt som ikke deler belastning med andre, og man samtidig har en sjekk av anlegget, er jeg egentlig enig med denne svenske eksperten. Men viktig at man også får satt opp en løsning for å legge "klumpen" slik at den ikke yter stress på punktet, og gjerne at man får festet kontakten så den sitter godt selv med mange av og på-koblinger. At det er bedre å bruke en dedikert ladeboks, er jeg helt enig i, men jeg tror det er mange av leverandørene som tar seg sabla godt betalt for din avanserte stikkontakt. Og jeg er og enig i at både type2-kabel og type2-kontakt er bedre egnet for mange inn og utkoblinger.' Men jeg tror vi hadde fått langt lavere priser på disse, om produsentene ble møtt med konkurransen fra en moderne Schuko på en frisk og relativt fersk kabel. At gamle kabler og gamle anlegg kan ha "utfordringer", er jeg selvsagt klar over, og gjerne der noen har vært mindre nøye med monteringen https://www.motor.no/aktuelt/elbilen-kan-lades-fra-vegguttaket/265743 Beste begrunnelsen for å få seg en ladeboks i mine øyne er at man kan få høyere effekt og bedre muligheter til å styre dette. Har man et bra elektrisk punkt så skal det ikke være et problem. På hytta lader eg med stikk,lovlig sådan fra den tiden kravet var jordfeilvern etc. Kommer neppe til p anskaffe boks der. Har tid til å lade og sjeldent behov. Og evt styring eg får behov for gjøres via Tesla appen. Men hjemme trenger eg oftere å lade mer kWh med to biler der den ene bare tar det den får. Da har eg god nytte av boks som tillater 32A på mitt it nett. Og hvis den knekker over 10kwh sparer eg gode 150kroner hver mnd på at den roer ned noen minutter før den durer videre. Litt hysteri. Og som ene svensken uttalte i media i dag: det har fungert i mange år. Vi har ikke behov for krav til ladeboks. (Zaptec mente svenskene måtte få samme krav som nordmenn) Mistenker noen har lobbet godt inn mot nemda i denne saken i Norge. I tillegg har vi i stor grad dette dårlige it nettet i Norge 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar Syar-2003 skrev (2 timer siden): Ja . Det er trist . Alle bør bidra til å snu disse trendene som har pågått her over lengre tid med å la være å bruke ord som «hatere» , «koret» , «hylekoret» , «dumme» , «hjernevasket» mfl. om andre som gruppe eller enkeltindivider. Håper du leste innlegget mitt for det det var. Bruken av hjernevasket og hatere var basert på at det nettopp er det man blir stemplet som her inne. Er ikke enig i bruken. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå