Simen1 Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar onkel_jon skrev (7 timer siden): Da er prisene for nye scenic ute, fra 379 000 med minste batteri, blir rundt 500 000 med største batteri og meste utstyret, er litt latterlig de vil ha 22 000 for 22kw lader og 7kw er standard, 7 kan bli litt tregt med største batteriet. Hva som er passe hjemme-ladeeffekt kommer vel an på hvor mye man kjører i hverdagen - ikke hvor stort batteriet er. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar Saltkorn skrev (7 timer siden): Syar-2003 skrev (7 timer siden): Lille Norge og hva som vi får til her av elbilsalget betyr ingenting. Det må skje i de store markedene og ikke minst i de land med store arealer og stor befolkning. I USA er det pr.2023 registrert > 280 millioner biler. Angående problemene med salget av elbil i USA så er det utførlig beskrevet og oppsummert i en artikkel fra BBC her : Three big reasons Americans haven't rapidly adopted EVs Store arealer som ikke har befolkning, og de aller fleste veier er rett frem med liten høyde variasjon frem til neste kryss. Det tar minst 20% mer tid å kjøre samme distanse i Norge(luftlinje). De aller fleste kjører ikke så langt som de sier. Må sammenligne med Europa, ikke lille Norge. Men som alt annet konsum komme det til svaret: rimelig pris. Produsentene fokuserer på luksus SUV markedet for mest profitt per kjøretøy med hundrevis av konfigurasjoner. Jeg tror hovedutfordringen med elektrifiseringen i USA er at halve befolkningen er rednecks med stor tro på kull og olje og tilhørende manglende tro på klimaproblemer. Veinettet langt utenfor allfarvei er nok bare en liten medvirkende årsak, på samme måte som det urbane veinettets oppbygning med et sinnsykt antall lyskryss og stoppskilt også bare er en liten medvirkende årsak. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar uname -i skrev (10 timer siden): Ford bommet fullstendig med F150 Lightning. En liten vokal nisje mente dette ble en suksess, men når de fikk sin så falt salget. Av naturlige grunner. Til tross for et enormt batteri på 130 kWh så kan den aldri bli like praktisk som fossilutgavene. Denne artikkelen peker heller på at det primært handlet om pris: https://arstechnica.com/cars/2024/02/ford-rethinks-ev-strategy-is-working-on-a-smaller-cheaper-ev-platform/ 1 Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar 2 hours ago, sdf123 said: Men hvorfor forhjulstrekk? Trodde bakhjulstrekk var anbefalt elbil? Hvorfor det, egentlig? Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar 1 hour ago, mandela said: Denne artikkelen peker heller på at det primært handlet om pris: https://arstechnica.com/cars/2024/02/ford-rethinks-ev-strategy-is-working-on-a-smaller-cheaper-ev-platform/ Det er vel strengt tatt sant her i Norge også. Hadde vi ikke hatt mye avgifter på fossilbiler og fritak på elbiler, så hadde nok elbilandelen sett veldig annerledes ut. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar 9 minutes ago, Kalle Klo said: Hvorfor det, egentlig? Mange grunner men hovedgrunnen er at vekten ligger mellom hjulene og ikke over forhjulene som på en diesel\bensinbil. 1 Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar (endret) 25 minutes ago, Complexity said: Mange grunner men hovedgrunnen er at vekten ligger mellom hjulene og ikke over forhjulene som på en diesel\bensinbil. Er bakhjulsdrift intrinsikt bedre? Skjønner at det kan ha fordeler med styring og drift på forskjellige hjul, men er det noe mer? Bare nysgjerrig, debuterte med bakhjulsdrift på 90-tallet, men framkommerligheten var så som så selv med piggdekk og en sekk med strøsand i bagasjerommet, nå har jeg hatt over 20 år med FWD og piggfritt uten problemer (inklusive Leaf med FWD, som har vært en helt fin vinterbil). Endret 9. februar av Kalle Klo 1 Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar 3 minutes ago, Kalle Klo said: Er bakhjulsdrift intrinsikt bedre? Skjønner at det kan ha fordeler med styring og drift på forskjellige hjul, men er det noe mer? Bare nysgjerrig, debuterte med bakhjulsdrift på 90-tallet, men framkommerligheten var så som så selv med piggdekk og en sekk med strøsand i bagasjerommet, nå har jeg hatt over 20 år med FWD og piggfritt uten problemer (inklusive Leaf med FWD, som har vært en helt fin vinterbil). Er vel bevist at elbiler med bakjuls trekk er mer effektiv, se på Volvo og polestar som gikk fra fwd til rwd, framkomligheten med rwd elbil er det ikke noe problem med da vekten er som er regel rundt 50-50. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar 1 minute ago, Kalle Klo said: Er bakhjulsdrift intrinsikt bedre? Skjønner at det kan ha fordeler med styring og drift på forskjellige hjul, men er det noe mer? Bare nysgjerrig, debuterte med bakhjulsdrift på 90-tallet, men framkommerligheten var så som så selv med piggdekk og en sekk med strøsand i bagasjerommet, nå har jeg hatt over 20 år med FWD og piggfritt uten problemer (inklusive Leaf med FWD, som har vært en helt fin vinterbil). Hovedsakelig vektfordeling, og at det med elbiler er mye enklere siden motoren er liten og kan plasseres hvor som helst. Har skjedd en del ting siden 90 tallet.. Leaf er forøvrig ganske fremtung da den har all elektronikken under panseret over hjulene. Har en Leaf selv og den imponerer bra. Men prøv en Hyundai Ioniq og du vil slite stort i bakker da den har motsatt vektfordeling og alikevell fremhjulstrekk.. Beste med elbiler er jo dog at firehjulstrekk nesten ikke gir noe ekstra komplisitet eller mere vekt kontra firehjulstrekk på andre biler. 1 Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar Eneste problemet jeg har opplevd er at det på glatt føre blir noe jævlig med hjulspinn når det skal akselereres ut av kryss. Trenger en betydelig større luke enn elbiler med drift på mer saklige akslinger. 2 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 10. februar Del Skrevet 10. februar Hovedgrunnen til at jeg foretrekker bakhjulsdrift framfor både forhjulsdrift og firehjulsdrift, er veigrepet. Jeg vil at styringen skal være helt upåvirket av akselerasjon og regenerasjonen. Spesielt på elbiler som er veldig triggerhappy på gassen; Min Tesla er på grensen til rykkete i standard mode. Jeg kjører derfor alltid i chill-mode om vinteren. For slik rykking vil jeg helst unngå når det er glatt. Kraftig akselerasjon og Regen på forhjulene er etter min mening ubehagelig for styring og retningstabilitet på all slags føre. Mens Regen på bakhjulene føles mer som om bilen blir holdt igjen av et usynlig tau i slepekroken; mye mer retningsstabilt, og forhjulene kan bruke 100% av veigrepet til styring. Og så til sist: Ved kraftig akselerasjon blir jo bakhjulene trykt ned i asfalten, og forhjulene får mindre trykk mot asfalten, så der er det jo ingen tvil om hvilke hjul som gir mest kraftoverføring mellom bilen og veien. 1 1 Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 10. februar Del Skrevet 10. februar Problemet med 50/50 vektfordeling og framhjulsdrift er at når man kjører i oppoverbakker eller akselererer så flyttes mye av vekten til bakakselen. Dermed får man bedre grep med bakhjulstrekk. Er dog mye lettere for gjenomsnittlige sjåfører å kjøre en understyrt bil, enn en overstyrt bil. Men med moderne tracktion control kan man uansett balansere bilen relativt nøytralt på glatta, selv om det er en bakhjulstrekk. 1 Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 10. februar Del Skrevet 10. februar ozone skrev (18 minutter siden): Hovedgrunnen til at jeg foretrekker bakhjulsdrift framfor både forhjulsdrift og firehjulsdrift, er veigrepet. Jeg vil at styringen skal være helt upåvirket av akselerasjon og regenerasjonen. Spesielt på elbiler som er veldig triggerhappy på gassen; Min Tesla er på grensen til rykkete i standard mode. Jeg kjører derfor alltid i chill-mode om vinteren. For slik rykking vil jeg helst unngå når det er glatt. Kraftig akselerasjon og Regen på forhjulene er etter min mening ubehagelig for styring og retningstabilitet på all slags føre. Mens Regen på bakhjulene føles mer som om bilen blir holdt igjen av et usynlig tau i slepekroken; mye mer retningsstabilt, og forhjulene kan bruke 100% av veigrepet til styring. Og så til sist: Ved kraftig akselerasjon blir jo bakhjulene trykt ned i asfalten, og forhjulene får mindre trykk mot asfalten, så der er det jo ingen tvil om hvilke hjul som gir mest kraftoverføring mellom bilen og veien. En god firhjulstrekk har jo overlegent veigrep, men det krever at man aktivt bruker gasspedalen riktig. Forøvrig enig i alt du skriver 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 10. februar Del Skrevet 10. februar Elgen-Hansi skrev (14 minutter siden): En god firhjulstrekk har jo overlegent veigrep Alle personbiler har fire gummiflater som er i kontakt med veien... Men likevel føler mange at en firehjulstrekker har bedre veigrep fordi den kommer seg mye bedre opp bratte bakker på glatt føre f.eks., men det kalles framkommelighet. Veigrepet på en firehjulstrekker er akkurat det samme som på en tohjulstrekker (når alt annet er likt), og det merker man raskt når man skal ned bakken igjen...👍 2 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 10. februar Del Skrevet 10. februar Simen1 skrev (13 timer siden): Hva som er passe hjemme-ladeeffekt kommer vel an på hvor mye man kjører i hverdagen - ikke hvor stort batteriet er. Er jo ikke bare hjemmelading man vil gjøre med AC, men og destinasjonslading. Og spesielt der destinasjonslading faktureres etter tid, vil man jo helst ha mest valuta for pengene. Så en bil som støtter 22 kW vil alltid være bedre (på det punktet) enn en bil som lader saktere. Tross alt kan man barbere bort masse timer med lading, og man får kanskje toppet opp batteriet fullt mens man gjør andre ting, fremfor å bare få det halvfullt på samme tiden, så lenge laderen man plugger i, støtter så rask AC-lading! Eksempelvis min Kona støtter 7,4 kW, og lades fra bortimot helt tom til 100 % full på rundt 8 timer. Med støtte for 11 kW så reduseres dette til ca 5-6 timer, mens hadde den støttet 22 kW ville jeg fulladet på 2-3 timer, som fort er den tiden man f.eks. bruker på en shoppingtur (med lunsjpause) eller kinotur med påfølgende middag ute før eller etter filmen. 1 1 Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 10. februar Del Skrevet 10. februar ozone skrev (25 minutter siden): Alle personbiler har fire gummiflater som er i kontakt med veien... Men likevel føler mange at en firehjulstrekker har bedre veigrep fordi den kommer seg mye bedre opp bratte bakker på glatt føre f.eks., men det kalles framkommelighet. Veigrepet på en firehjulstrekker er akkurat det samme som på en tohjulstrekker (når alt annet er likt), og det merker man raskt når man skal ned bakken igjen...👍 Det er helt feil, selv om det intuitivt sett gir mening. Passivt veigrep er naturligvis det samme, men med firehjulstrekk får man mye bedre aktivt veigrep. Man må med andre ord lære seg å bruke gassen riktig i svingene, så er det vesentlig bedre enn bakhjulstrekk, og overlegent forhjulstrekk. I nedoverbakke derimot er det ingen forskjell. Bortsett fra at man ofte kan rygge opp igjen hvis man angrer seg midt i et glatt heng. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 10. februar Del Skrevet 10. februar (endret) Elgen-Hansi skrev (7 minutter siden): Det er helt feil, selv om det intuitivt sett gir mening. Passivt veigrep er naturligvis det samme, men med firehjulstrekk får man mye bedre aktivt veigrep. Man må med andre ord lære seg å bruke gassen riktig i svingene, så er det vesentlig bedre enn bakhjulstrekk, og overlegent forhjulstrekk. I nedoverbakke derimot er det ingen forskjell. Bortsett fra at man ofte kan rygge opp igjen hvis man angrer seg midt i et glatt heng. Tror du mistolker innlegget. Poenget var at ved f.eks. bremsing eller når det begynner å bli dårlig veigrep i nedoverbakke, så stiller 2WD og 4WD likt. Det er det mange som glemmer når man snakker om bedre veigrep på 4WD. Rent praktisk er jo det som skjer ved akselerasjon, at man på en 4WD fordeler kreftene som utfordrer veigrepet istedet for bare 2. Og da skal man altså akselerere tilsvarende fortere for å få like dårlige forhold for grepet per hjul, som 2WD utsetter dekkene for. Dette er egentlig basic fysikk. Endret 10. februar av Snowleopard Presisering, la til " ved akselerasjon," i 2. avsnitt. 1 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 10. februar Del Skrevet 10. februar Veigrep handler jo også om i svinger. En awd har mye bedre grep i en sving enn frem/bakhjulsdrift. Dette er jo også litt av grunnen til at når en awd først ryker ut så er ofte farten desto større. Men helt klart. Nedover bakken blir det likt. 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 10. februar Del Skrevet 10. februar Jotun skrev (3 minutter siden): Veigrep handler jo også om i svinger. En awd har mye bedre grep i en sving enn frem/bakhjulsdrift. Dette er jo også litt av grunnen til at når en awd først ryker ut så er ofte farten desto større. Men helt klart. Nedover bakken blir det likt. Ser ikke helt hvorfor en 4wd skal være noe bedre i sving. For maks sidegrep bør akselerasjon/retardasjon være null. Da spiller det liten rolle hva den driver med 2 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 10. februar Del Skrevet 10. februar (endret) Man har litt hjelp av antispinn samtidig som man kan dra seg gjennom svingen. Man tar fordelene med både fremhjul og bakhjul gjennom svingen. Hvertfall min erfaring. Fremhjulene vil blandt annet være med og dra bilen gjennom svingen og ikke passivt bare bli "dyttet" gjennom Er enorm forskjell på om bilen min trekker på alle fire eller bare bakhjulene i svingene. Endret 10. februar av Jotun 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå