Kalle Klo Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar 1 hour ago, Snowleopard said: Nå vet jeg ikke hvor i Asia du har vært, men både i Thailand og i Filippinene er pickups temmelig populære. Og det mistenker jeg gjelder de fleste asiatiske land, da man ikke har så rigide regler på å frakte mange mennesker i bil. Så lenge man ikke må ha sete og setebelter (men må bruke de om de finnes) eller barnesete, så kan familier fraktes i en bil (eller to) etter hvor mange de er. Bare å finne en plass på planet. Og en standardfamilie er gjerne med minst 3 unger, så da blir pickup ert ganske naturlig valg. De er også veldig populære i Australia og New Zealand, der de kalles ute (utility vehicles)! Største grunnen til manglende popularitet i Norge, er reglene som gjør bakseter svindyre på ice-utgavene, og i Europa fordi mange land har trange bygater man må ta hensyn til. Sorry, tenkte mer på store, amerikanske pickuper ala F150. Enig i at det brukes mye av mindre pickuper i varmere land i Asia. Australia tenker jeg mer er ala USA enn resten av Asia, egenltig. Tror en del av greia i Norge også er snø/drittvær, hvem orker å måke ut av planet hele tiden? Og hvis du ikke gjør det, så smelter det snø og ruster, blæ. Sjelden jeg frakter noe som ikke passer inn i stasjonsvogna, derfor jeg liker den formfaktoren. Hadde jeg trengt noe større, ville jeg heller hatt kassebil enn pickup. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar (endret) Lille Norge og hva som vi får til her av elbilsalget betyr ingenting (i global sammenheng). Det må skje i de store markedene og ikke minst i de land med store arealer og stor befolkning. I USA er det pr.2023 registrert > 280 millioner biler. Angående problemene med salget av elbil i USA så er det utførlig beskrevet og oppsummert i en artikkel fra BBC her : Three big reasons Americans haven't rapidly adopted EVs Endret 9. februar av Syar-2003 Lenke til kommentar
Saltkorn Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar Syar-2003 skrev (8 minutter siden): Lille Norge og hva som vi får til her av elbilsalget betyr ingenting. Det må skje i de store markedene og ikke minst i de land med store arealer og stor befolkning. I USA er det pr.2023 registrert > 280 millioner biler. Angående problemene med salget av elbil i USA så er det utførlig beskrevet og oppsummert i en artikkel fra BBC her : Three big reasons Americans haven't rapidly adopted EVs Store arealer som ikke har befolkning, og de aller fleste veier er rett frem med liten høyde variasjon frem til neste kryss. Det tar minst 20% mer tid å kjøre samme distanse i Norge(luftlinje). De aller fleste kjører ikke så langt som de sier. Må sammenligne med Europa, ikke lille Norge. Men som alt annet konsum komme det til svaret: rimelig pris. Produsentene fokuserer på luksus SUV markedet for mest profitt per kjøretøy med hundrevis av konfigurasjoner. Lenke til kommentar
Saltkorn Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar bzzlink skrev (1 time siden): Ja subsidiene er endel av nøkkelen. Men innstegspris er en annen. Dersom Model 2 og Corolla koster det samme, så kan man bli overrasket over hvor mange som velger Model2 Det eneste de trenger å gjøre er å ta 20% markedsandel i massemarkedet. De har fabrikkplanene og produksjonsmetoden klare til å skalere. Toyota er ikke tungt inne på batteri. De er tungt inne med røyk og speil og fornektelse. Corolla hybrid koster overraskende nok fra 422k og mangler ganske mange funksjoner som varme i ratt og regnsensor. Mot model 3 som nå ligger på 385k. Skal du ha Yaris med nær samme utstyr så blir det "Active" til nesten 370k for 1.5l turbo. 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar Kalle Klo skrev (49 minutter siden): Sorry, tenkte mer på store, amerikanske pickuper ala F150. Enig i at det brukes mye av mindre pickuper i varmere land i Asia. Australia tenker jeg mer er ala USA enn resten av Asia, egenltig. Tror en del av greia i Norge også er snø/drittvær, hvem orker å måke ut av planet hele tiden? Og hvis du ikke gjør det, så smelter det snø og ruster, blæ. Sjelden jeg frakter noe som ikke passer inn i stasjonsvogna, derfor jeg liker den formfaktoren. Hadde jeg trengt noe større, ville jeg heller hatt kassebil enn pickup. OK, ja USA skiller seg litt ut med de giga-store bilene, som forøvrig passer fint for de veiene og avstandene de har. Snø er nok bare et begrenset problem her, man får kjøpt planlokk og tilsvarende så man kan få dekket "hullet" der bake, men samtidig kan ta det av om man må frakte noe som stikker ut mere. Det er jo denne fleksibiliteten som gjør pickups så anvendelige. Så kan det selvsagt være problematisk om man ikke har et sted å gjøre av disse delene når de ikke brukes, men ser jo at det fremdeles er et norsk pickup-marked for de som ikke er kjempeavhengig av flere seter. Men som sagt, hadde ikke bakseter kostet så evindelig mye mere på det som i realiteten skal være billige bruksbiler, så hadde pickup-andelen vært godt større. Så, når norske politikere ville gjøre store pickups og SUV (type amerikanske utgaver) mindre attraktive, så kan man jo si politikken har vært vellykket. Svært vellykket. Blir jo spennende å se hvor lenge man ikke blir belemret med store avgifter på slike elektriske utgaver, når det kommer mer normale størrelser på elektrisk pickups. Jeg vet ihvertfall at jeg som før hadde et noe negativt syn på både disse og eierne, nå merker at det gror en interesse for å skaffe meg en selv. Men den må være elektrisk! 3 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar 22 minutes ago, Saltkorn said: Corolla hybrid koster overraskende nok fra 422k og mangler ganske mange funksjoner som varme i ratt og regnsensor. Mot model 3 som nå ligger på 385k. Skal du ha Yaris med nær samme utstyr så blir det "Active" til nesten 370k for 1.5l turbo. Ja det er i Norge. I andre markeder skal det fortsatt litt subsidier til for at det skal bli prisparitet. Ser man på prisene som VW f.eks kjører i Kina så er det ikke vanskelig å se for seg at skiftet til EL kommer til å rykke noe veldig hvis man nærmer seg de prisene. id3 koster $17000 i Kina 2 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar Eneste grunnen til at velstående og rike Norge har kommet så langt i å politisk tvinge igjennom så stor andel nybilkjøp av elbiler er vår historie i mange tiår med sinnsyke høye avgifter på nybil. Andre land har ikke hatt (eller har) det fortrinnet. 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar (endret) On 6.2.2024 at 8:31 PM, OC-Freak said: Den kommer nok ikke til å koste mindre enn Megane som ligger rundt 400k i dag - evt må prisene på megane justeres ned. Men ja, er nok redd for at denne også prises for høyt vs TMY. Det er en grunn til at TMY har nesten hele markedsandelen i sjiktet rundt en halv million. Men for flere så kan det å ofre litt bagasjeplass og tilhengerkapasitet være en god deal om man får bedre interiør, kjørekomfort og rekkevidde - alt avhenger av pris. Der kom det litt priser på Scenic Model Y RWD 455km koster 422' inkl levering og hengerfeste Model Y 4x4 533km koster koster 508' inkl levering mva og hengerfeste Så spørs det om det er noen store mangler på utstyr som man må betale ekstra for da, men ser jo ikke så verst ut for Renault dette. De har salgsmål på bare 1500 biler, ikke veldig ambisiøst vil jeg si. EDIT: Kan man ikke få hengerfeste på den? Eller jeg det jeg som overser noe? Dette er modellvariantene: Iconic: 87 kWt batteripakke, 622 km rekkevidde, 220 hk, 150 kW DC-lading. Pris: 479.900 kroner. Esprit Alpine: 87 kWt batteripakke, 622 km rekkevidde, 220 hk, 150 kW DC-lading. Pris: 459.900 kroner. Techno (stort batteri): 87 kWt batteripakke, 622 km rekkevidde, 220 hk, 150 kW DC-lading. Pris: 439.900 kroner. Techno (lite batteri): 60 kWt batteripakke, 429 km rekkevidde, 170 hk, 130 kW DC-lading. Pris: 399.900 kroner. Evolution (lite batteri): 60 kWt batteripakke, 429 km rekkevidde, 170 hk, 130 kW DC-lading. Pris: 369.900 kroner. Endret 9. februar av bzzlink Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar 7 minutes ago, bzzlink said: Model Y 4x4 533km 565* Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar 1 minute ago, Emsal said: 565* Hæ, hva er det jeg har klikka feil på? Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar bzzlink skrev (2 minutter siden): Hæ, hva er det jeg har klikka feil på? Det er vel bare estimert rekkevidde med de minste felgene, Tesla viser WLTP på de største felgene de kan leveres originalt med, om jeg har forstått det rett! 2 Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar 5 minutes ago, Snowleopard said: Det er vel bare estimert rekkevidde med de minste felgene, Tesla viser WLTP på de største felgene de kan leveres originalt med, om jeg har forstått det rett! Ja så skal du ha 533 må du opp i pris. Så da blir det vel egentlig mer riktig å si Quote Model Y 4x4 533km koster koster 528' inkl levering mva og hengerfeste Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar (endret) 56 minutes ago, bzzlink said: Der kom det litt priser på Scenic Model Y RWD 455km koster 422' inkl levering og hengerfeste Model Y 4x4 533km koster koster 508' inkl levering mva og hengerfeste Så spørs det om det er noen store mangler på utstyr som man må betale ekstra for da, men ser jo ikke så verst ut for Renault dette. De har salgsmål på bare 1500 biler, ikke veldig ambisiøst vil jeg si. EDIT: Kan man ikke få hengerfeste på den? Eller jeg det jeg som overser noe? Dette er modellvariantene: Iconic: 87 kWt batteripakke, 622 km rekkevidde, 220 hk, 150 kW DC-lading. Pris: 479.900 kroner. Esprit Alpine: 87 kWt batteripakke, 622 km rekkevidde, 220 hk, 150 kW DC-lading. Pris: 459.900 kroner. Techno (stort batteri): 87 kWt batteripakke, 622 km rekkevidde, 220 hk, 150 kW DC-lading. Pris: 439.900 kroner. Techno (lite batteri): 60 kWt batteripakke, 429 km rekkevidde, 170 hk, 130 kW DC-lading. Pris: 399.900 kroner. Evolution (lite batteri): 60 kWt batteripakke, 429 km rekkevidde, 170 hk, 130 kW DC-lading. Pris: 369.900 kroner. evolution ser ganske ribba ut. Begge batteriene har 1100kg i Tilhengervekt. Bra at renault skjønner at Norge desverre er et awd land når det kommer til bil så salgs målene ikke er så hårete. Endret 9. februar av onkel_jon Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar Syns likevel ikke startprisene for modellene med det store batteriet var helt ille, ikke mange konkurrenter som har 600+ wltp i samme prisklasse. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar 31 minutes ago, OC-Freak said: Syns likevel ikke startprisene for modellene med det store batteriet var helt ille, ikke mange konkurrenter som har 600+ wltp i samme prisklasse. Tekno med stort batteri treffer midt i blinken for mange vil jeg tro. hvis det inkluderer h.feste så har man det man trenger Ser ut til å ha lane assist og avstandscruise med kø funksjon. manuelle seter dog Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar (endret) 12 minutes ago, bzzlink said: Tekno med stort batteri treffer midt i blinken for mange vil jeg tro. hvis det inkluderer h.feste så har man det man trenger Ser ut til å ha lane assist og avstandscruise med kø funksjon. manuelle seter dog Tekno har ikke lane asist ser ut som må betale 14 000 for det. Endret 9. februar av onkel_jon Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar Bare jeg som irriterer meg over at det er hele 3 spaker på høyre side av rattet til Megane og Scenic? De kunne ha fått plass volumknappene til nederste spake på rattet uten problem, men går heller inn for en designert volum spake. 🙄 Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar Enig. Men kjøper man fransk må man godta noen sære løsninger. 🤣 Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar Men hvorfor forhjulstrekk? Trodde bakhjulstrekk var anbefalt elbil? Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar Motor og trekk i front gjør det veldig enkelt å pakke inn alt man trenger i resten av bilen. Bagasjerommet ser enormt dypt ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå