Jens Kr. Kirkebø Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar (endret) OC-Freak skrev (2 timer siden): Scenic kommer ikke med firehjulstrekk, så vil nok miste en del kunder der. Samt ganske moderate akselerasjonshastigheter. Ellers er den finere å se på enn tesla Y, både innvendig og utvendig og interiøret virker meget bra, samt pluss for android auto som standard OS. Om prisen er nær en Tesla Y RWD vil den være meget aktuell pga rekkevidden, hvis ikke vil den fort bli glemt. Den bør vel helst bli en del billigere om den skal selge noe særlig. Den er en hel bilklasse ned i størrelse i forhold til TMY, trekker 500kg mindre henger og har vesentlig mindre bagasjeplass. Til rundt 350k med minste batteripakka bør den nok kunne selge greit. Til nærmere 500k blir det en bil for de som på død og liv skal ha fransk bil. Og de er det vel ikke så mange av lengre Endret 6. februar av Jens Kr. Kirkebø 2 Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar (endret) 22 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said: Den bør vel helst bli en del billigere om den skal selge noe særlig. Den er en hel bilklasse ned i størrelse i forhold til TMY, trekker 500kg mindre henger og har vesentlig mindre bagasjeplass. Til rundt 350k med minste batteripakka bør den nok kunne selge greit. Til nærmere 500k blir det en bil for de som på død og liv skal ha fransk bil. Og de er det vel ikke så mange av lengre Vel bagasjeplassen skal være ganske lik id4. Er ikke så mye mindre, kanskje endel vil ha en mindre bil men samtidig greit med plass inni. Kjører selv model 3 og den føles ofte litt for lang. Endret 6. februar av onkel_jon Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar (endret) Jens Kr. Kirkebø skrev (36 minutter siden): Den bør vel helst bli en del billigere om den skal selge noe særlig. Den er en hel bilklasse ned i størrelse i forhold til TMY, trekker 500kg mindre henger og har vesentlig mindre bagasjeplass. Til rundt 350k med minste batteripakka bør den nok kunne selge greit. Til nærmere 500k blir det en bil for de som på død og liv skal ha fransk bil. Og de er det vel ikke så mange av lengre Den kommer nok ikke til å koste mindre enn Megane som ligger rundt 400k i dag - evt må prisene på megane justeres ned. Men ja, er nok redd for at denne også prises for høyt vs TMY. Det er en grunn til at TMY har nesten hele markedsandelen i sjiktet rundt en halv million. Men for flere så kan det å ofre litt bagasjeplass og tilhengerkapasitet være en god deal om man får bedre interiør, kjørekomfort og rekkevidde - alt avhenger av pris. Endret 6. februar av OC-Freak Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar Nå snakker vi ladefart! 315 kW ved, drumroll, 80 % SoC! 552 kW i peak-effekt, og fra 6 til 80 % oppnådd etter 11 minutter! Det er spinnvilt! https://www.tv2.no/broom/flytter-grensene-for-hva-mange-trodde-var-mulig/16415675/ 1 1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar Fjernet ett innlegg grunnet OT. Minner på denne : Uderzo skrev (8 timer siden): Snowleopard skrev (12 timer siden): Forøvrig, dette er egentlig utenfor hva en elbil-tråd skal handle om, så denne diskusjonen om hvordan folk skal bo eller ikke bo, bør stoppe her, eller tas i en egen tråd... Dette. Videre diskusjon(les: krangel) kan fortsette i en egen tråd hvis det er ønskelig. Videre OT i denne tråden vil bli fjernet. Dette innlegget skal ikke kommenteres, tilbakemeldinger tas på PM. Lenke til kommentar
Kaplan Skrevet 7. februar Del Skrevet 7. februar Jeg tror ikke denne saken er bak betalingsmur, synes det er litt kult. Det er altså snakk om en elektrisk brøytebil som er testet på Dovre, en 21t tung lastebil med 1000kWh (!) batteri, som kan brøyte en hel dag uten å lade. Forbruket er friske 18,2 kWh pr mil😀 Vet ikke hva slags ladehastighet de oppnår her, men usikker på om de lader den der på én natt. 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg uname -i Skrevet 7. februar Populært innlegg Del Skrevet 7. februar Jens Kr. Kirkebø skrev (15 timer siden): Til nærmere 500k blir det en bil for de som på død og liv skal ha fransk bil. Og de er det vel ikke så mange av lengre Folk som meg må på død og liv ha instrumentcluster, ordentlig interiør, parkeringssensorer, hendler og alt mulig annet som ikke eksisterer evt ikke funker på en Tesla. De er så stusselige disse sammenligningene som gjøres av Tesla-fansen. Det er som å vurdere restauranter etter antall kalorier per krone og Alis Kebab vinner hver gang. 9 2 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 7. februar Del Skrevet 7. februar (endret) uname -i skrev (1 time siden): Folk som meg må på død og liv ha instrumentcluster, ordentlig interiør, parkeringssensorer, hendler og alt mulig annet som ikke eksisterer evt ikke funker på en Tesla. De er så stusselige disse sammenligningene som gjøres av Tesla-fansen. Det er som å vurdere restauranter etter antall kalorier per krone og Alis Kebab vinner hver gang. Slapp av, det er nok av andre elbiler som banker den på pris grundig om du ikke vil ha Tesla. MG5 for eksempel, til 350k. Masse plass, men dessverre lav hengervekt. Utvalget begynner å bli bra i 350-400k klassen, da blir det vanskelig å selge ikke-premium biler med tilsvarende spesifikasjoner til 500k. Selv ID.4 starter vel rett over 400k. Må ligge unna nye Mini Countryman til 410k da, for den har også bare midtmontert (og rund!) skjerm. Kult konsept med den runde skjermen. Endret 7. februar av Jens Kr. Kirkebø 2 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 7. februar Del Skrevet 7. februar Snowleopard skrev (På 6.2.2024 den 2:03 PM): Så artikkel om denne på broom, og så den hadde noe kort rekkevidde, så hoppet egentlig videre. Men ser jeg ikke er så god på Lancia-modellene, for denne er jo "bybil-størrelse". Da er kanskje rekkevidden grei nok. Her kommer det nok veldig an på prisen den havner på. Og gøy at Lancia som merke kommer tilbake. Lancia Ypsilon har vel vært produsert hele tiden? Muligens med et lite opphold nå de siste årene? Har lenge vært Lancias eneste modell i produksjon, men kun for sør/sentral-Europa. Ser de endel i Spania og Italia bl.a. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 7. februar Del Skrevet 7. februar Hanhijnn skrev (24 minutter siden): Lancia Ypsilon har vel vært produsert hele tiden? Muligens med et lite opphold nå de siste årene? Har lenge vært Lancias eneste modell i produksjon, men kun for sør/sentral-Europa. Ser de endel i Spania og Italia bl.a. Som du selv skriver, bare tilgjengelig i noen få markeder i Sør-Europa! Her er det vel snakk om å lansere bredere, og at det vel kommer flere modeller etterhvert. Så dette er vel bare starten! 1 Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 7. februar Del Skrevet 7. februar (endret) 4 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said: Slapp av, det er nok av andre elbiler som banker den på pris grundig om du ikke vil ha Tesla. MG5 for eksempel, til 350k. Masse plass, men dessverre lav hengervekt. Utvalget begynner å bli bra i 350-400k klassen, da blir det vanskelig å selge ikke-premium biler med tilsvarende spesifikasjoner til 500k. Selv ID.4 starter vel rett over 400k. Hvilke modeller er det egentlig du mener man får ferdig på veien til 350-400k? Nevnte ID.4 starter på 485k med vinterhjul og null utstyr. Selv en fullstendig strippet Pure med 52KW batteri (som absolutt ingen kjøper) koster nærmere 450k. Endret 7. februar av Lord Britishface Lenke til kommentar
Randeboy Skrevet 7. februar Del Skrevet 7. februar Lord Britishface skrev (3 minutter siden): Hvilke modeller er det egentlig du mener man får ferdig på veien til 350-400k? Nevnte ID.4 starter på 485k med vinterhjul og null utstyr. Det er jo helt feil. Kollega kjøpte splitter ny id4 GTX for litt siden for like over 500. De har kjørt kampanje av og på i et halvår nå. 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 7. februar Del Skrevet 7. februar 6 hours ago, uname -i said: Folk som meg må på død og liv ha instrumentcluster, ordentlig interiør, parkeringssensorer, hendler og alt mulig annet som ikke eksisterer evt ikke funker på en Tesla. De er så stusselige disse sammenligningene som gjøres av Tesla-fansen. Det er som å vurdere restauranter etter antall kalorier per krone og Alis Kebab vinner hver gang. Tesla fansen = 25% av alle som signerte kontrakt på ny bil i 2023 Skal man konkurrere med Tesla i billigsegmentet, så må man jo slå de på ett eller annet. Scenic er muligens billigere å forsikre? Med mindre Renaulten er markant billigere, så spår jeg at få kommer tilbake fra en back to back prøvekjøring mot Y og velger den. Merce, BMW, Audi muuuuligens VW kan komme unna med å være 50000 - 200000 dyrere og bli valgt. Men da må de ha paritet på praktiske egenskaper. Renault? Not so much. Stellantis har levert bil til folk som ikke bryr seg om bil altfor lenge 2 1 Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 7. februar Del Skrevet 7. februar Skal sies at jeg lett hadde valgt Peugeot/Renault foran noe fra VW gruppen, pga svært dårlige erfaringer i familien med alt fra VW gruppen når det kommer til feil og reparasjonskostnader. og fjæring/kjørecomfort til Franske biler er suveren. Men ofte har de vært sære på utseende og interiør, men de nye bilene nå scorer bra på begge deler i min bok. Men prismessig kommer de nok ikke til å selge mye, pga spesielt Tesla, men også alle de som kjøper noe fra VW eller Toyota, fordi de alltid har kjøpt disse merkene og aldri vurdert noe annet 1 Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 7. februar Del Skrevet 7. februar Interiøret til e-3008 ser helt komisk bra ut. Og jeg har fått veldig sansen for i-cockpit med det lille rattet. Blir som å ture lastebil når jeg kjører noe annet. 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 7. februar Del Skrevet 7. februar Lord Britishface skrev (3 timer siden): Hvilke modeller er det egentlig du mener man får ferdig på veien til 350-400k? Nevnte ID.4 starter på 485k med vinterhjul og null utstyr. Selv en fullstendig strippet Pure med 52KW batteri (som absolutt ingen kjøper) koster nærmere 450k. Fant startpris på 413.520 kroner jeg men det er kanskje bare juksepris? Uten vinterhjul da, men det regner jeg ikke er med som standardutstyr på Renault heller. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 7. februar Del Skrevet 7. februar bzzlink skrev (2 timer siden): Tesla fansen = 25% av alle som signerte kontrakt på ny bil i 2023 Var vel 22% i fjor tror jeg? Men ser ut til å bli høyere i år. Tesla leverer jo normalt lite biler i starten av kvartalet og så kommer ketchupeffekten mot midten av måned nr. 2. Nå har vi så vidt begynt på februar og Tesla ligger allerede på 22,5%. Nesten 28% hittil i februar. 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 7. februar Del Skrevet 7. februar Nordmenn er blant de mest utdannede i verden. Ikke rart de velger Tesla. 1 Lenke til kommentar
mandela Skrevet 7. februar Del Skrevet 7. februar OC-Freak skrev (3 timer siden): Skal sies at jeg lett hadde valgt Peugeot/Renault foran noe fra VW gruppen, pga svært dårlige erfaringer i familien med alt fra VW gruppen når det kommer til feil og reparasjonskostnader. Ja, det blir lett slik, selv om det kanskje ikke nødvendigvis er representativt. Golf var f.eks. lenge bestselgeren i Norge, og det trolig ikke uten grunn. VW bommet nok med ID3 som en erstatter for denne bestselgeren. At Tesla Y (og tidligere 3) er så populær, skyldes det hype på toppen av tilsynelatende ledende pris for størst mulig bil med godkjent rekkevidde? Personlig er størrelse for pris det eneste som frister med Y for min del, mens 3 blir for liten pga. svært dårlig plass i baksetet, kun midtstilt skjerm og ingen hatchback. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 7. februar Del Skrevet 7. februar PgUp skrev (16 minutter siden): Nordmenn er blant de mest utdannede i verden. Ikke rart de velger Tesla. Når man ser på USA og hvem de vil ha som president skulle man tro at tesla hadde høyere markedsandel i USA 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå