sverreb Skrevet 1. februar Del Skrevet 1. februar 4 hours ago, Trestein said: En batteripakke som denne lagrer like mye termisk energi som en 200l vv bereder. Det virker alt alt for mye. Spesifikk varme for vann er 4.2J/K*g. Metaller tenderer til å ligge i 0.3-0.8 området. 200l vann med en utnyttbar dT på 70K har dermed 59MJ (16.3kWh) varmeenergi. Et batteri på 400kg og anslagsvis spesifikk varme på 0.5J/K*g med en utnyttbar dT på 60K har 12MJ (3.3kWh) Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 1. februar Del Skrevet 1. februar (endret) sverreb skrev (4 minutter siden): Det virker alt alt for mye. Spesifikk varme for vann er 4.2J/K*g. Metaller tenderer til å ligge i 0.3-0.8 området. 200l vann med en utnyttbar dT på 70K har dermed 59MJ (16.3kWh) varmeenergi. Et batteri på 400kg og anslagsvis spesifikk varme på 0.5J/K*g med en utnyttbar dT på 60K har 12MJ (3.3kWh) Har sett tall på 1-1.5kJ/k kg. Husker ikke hvor. Men det var for batterier https://www.batterydesign.net/specific-heat-capacity-of-lithium-ion-cells/ Endret 1. februar av Trestein Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 1. februar Del Skrevet 1. februar Just now, Trestein said: Har sett tall på 1-1.5kJ/k kg. Husker ikke hvor. Men det var for batterier Kanskje om man tar med kjølevann (Noe som er rimelig nok) og det er en merkbart stor mengde av det. Vi er fortsatt temmelig langt unna energimengden i 200l vann. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 1. februar Del Skrevet 1. februar sverreb skrev (1 minutt siden): Kanskje om man tar med kjølevann (Noe som er rimelig nok) og det er en merkbart stor mengde av det. Vi er fortsatt temmelig langt unna energimengden i 200l vann. Kommer ann på batteristørrelse også. Flere av disse veier bortimot 500-600kg. Har batteripakken 1/3 av termisk kapasitet av rent vann(kjølevann har jo 4,2) kommer man raskt opp i varmemengde tilsvarende 150-200liter Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. februar Del Skrevet 1. februar (endret) Polestar 4 er ikke akkurat en budsjettbil. Konfigurert med det av utstyr jeg mener man skal ha på denne: (man kunne også kanskje lagt til nappa skinn oppgradering som også Inkluderer ventilerte forseter med massasjefunksjon og hodestøttehøyttalere til 60.000,-) Long range Dual motor + kr 49 582 Eksteriør Electron + kr 9 600 Interiør Bio-attributed MicroTech i Charcoal med dekorpaneler i Zinc Oppgraderinger Pilot + kr 16 000 Plus + kr 52 000 Pro + kr 20 000 Elektrokromatisk glasstak + kr 17 600 Karosserifarget nedre kledninger + kr 9 600 Farget glass i sidevinduer bak + kr 4 800 Hjul : 21” Pro Ekstrautstyr 20" Aero vinterhjul, piggdekk + kr 39 000 Endret 1. februar av Syar-2003 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 1. februar Del Skrevet 1. februar Det spørs hvor lenge PS som merke overlever da. I siste kvartal 2023 solgte de 12 tusen biler. Nå har volvo kuttet navlestrengen også og innsett at dette er et endeløst tapssluk. Jeg ser faktisk en større risiko med å kjøpe en PS mot å kjøpe f.eks MG eller BYD i årene fremover. 2 Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 1. februar Del Skrevet 1. februar kremt skrev (2 timer siden): Det spørs hvor lenge PS som merke overlever da. I siste kvartal 2023 solgte de 12 tusen biler. Nå har volvo kuttet navlestrengen også og innsett at dette er et endeløst tapssluk. Jeg ser faktisk en større risiko med å kjøpe en PS mot å kjøpe f.eks MG eller BYD i årene fremover. Du vil vel alltids kunne ta service hos Volvo om du har en Polestar. Om BYD forsvinner fra det norske markedet vet jeg ikke helt hvordan det vil fungere. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. februar Del Skrevet 1. februar (endret) Nå har ikke Polestar hatt annet enn én elbil i praksis med Polestar 2 - med litt ulike drivlinjer. De har hatt målsetning om 80.000 solgte i 2023 men endte opp med 55.000. At de nedbemanner (med 15% globalt innenfor marked og salg) er ikke akkurat unikt for dem. Man må nok se dette i forbindelse med verdensøkonomien og effekten det har hatt på dyr middels/premium klasse bilsalg, eller nybilsalg i det hele. Mange andre i bilbransje har også nedskjæringer/nedbemanninger. Polestar 4 er en lekkerbisken og hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å kjøpe Polestar om tiden passet for kjøp av nybil i denne prisklassen. Men prisen kanskje er litt «stiv». Kanskje konseptet dems med «scandinavian premium» og lanseringen av PS 3/4 og prisen er rammet av dårlig timing. Endret 1. februar av Syar-2003 Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 1. februar Del Skrevet 1. februar Stiv pris for å si det mildt @Syar-2003. Hvem kommer denne bilen til å appellere til tro? Og er egentlig PS av samme premiumkvalitet som det Volvo er? Det skulle man ihvertfall ha forventa til den prisen..+ gjerne en luksuriøs følelse Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. februar Del Skrevet 1. februar (endret) Iterion skrev (27 minutter siden): Stiv pris for å si det mildt Det kommer an på øynene som ser. En greit utstyrt bmw i5 e40 RWD kommer på 850’ Vi påstå denne Polestar 4 er premium og luksuriøs når man kan få både nappa , massasje og ventilerte seter i premium kvalitet (velkjent sittekomfort), smidde felger, elektromagnetisk glasstak , pluss alt det andre. Endret 1. februar av Syar-2003 1 Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 1. februar Del Skrevet 1. februar Syar-2003 skrev (12 minutter siden): Det kommer an på øynene som ser. En godt utstyrt bmw i5 e40 RWD kommer på 850’ Vi påstå denne Polestar 4 er premium og luksuriøs når man kan få både nappa , massasje og ventilerte seter i premium kvalitet (velkjent sittekomfort), smidde felger, elektromagnetisk glasstak , pluss alt det andre. Sant, men tenker mer på det man får for pengene her. Det er helt åpenbart at de sikter seg inn i premiunsegmentet her ja. Specs og ytelsen i seg selv er ganske så bra, og interiøret ser veldig clean ut, litt som i en Tesla. Setene og materiale i bilen ser litt mer påkosta ut da. Hadde vært artig å prøvd bilen, tipper den er meget god å kjøre ihvertfall. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 2. februar Del Skrevet 2. februar kremt skrev (På 31.1.2024 den 5:04 PM): Som jeg sa, den nye modellen er minimalt bedre enn den gamle. Toyota sier den er ny men det er ikke veldig mye som er gjort. Markedsavdelingen til Toyota er svært flinke til å "pynte på sannheten / sminke grisen"... Intet nytt i det. 1 Lenke til kommentar
MrL Skrevet 2. februar Del Skrevet 2. februar (endret) Syar-2003 skrev (14 timer siden): Det kommer an på øynene som ser. En greit utstyrt bmw i5 e40 RWD kommer på 850’ Vi påstå denne Polestar 4 er premium og luksuriøs når man kan få både nappa , massasje og ventilerte seter i premium kvalitet (velkjent sittekomfort), smidde felger, elektromagnetisk glasstak , pluss alt det andre. Det er synd at alt som er "premium" med denne bilen koster drøyt mye mer enn startpris (som allerede er 100K over Tesla) og bilen havner fort på 250K mer enn en Tesla Y Performance med alt du nevner med slutt pris mot 800K. Det blir jo veldig mye. Det er synd de legger seg i det segmentet mot BMW, dette er jo en helt nydelig bil som jeg gjerne kunne tenkt meg selv. Hadde vært så mye mer konkurransedyktig om de la seg "litt" dyrere en Tesla, de fleste av oss gidder jo ikke å betale så mye ekstra for så lite ekstra value - som igjen gjenspeiler hvorfor Tesla er mest solgte bil. Endret 2. februar av MrL 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. februar Del Skrevet 2. februar Teak koster også mere enn sponplater. 1 Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 2. februar Del Skrevet 2. februar Mer klaging fra Toyota angående rekkeviddetesten. https://www.motor.no/aktuelt/toyota-om-bz4x-i-rekkeviddetesten-ikke-rettferdig/265096 1 1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 2. februar Del Skrevet 2. februar Det er vel liten tvil om at NAF/Motor har drevet en til dels fortjent heksejakt på Toyota etter de ikke ønsket å delta på rekkevidde testen. Det som spesielt stikker seg ut er jo at de brukte en utdatert bil, så har jo en viss forståelse for kritikken Toyota kommer med, men i det store og det hele får det bare Toyota til å se enda mer smålige ut når alt dette kunne vert unngått om de hadde lånt NAF en up to date pressebil i utgangspunktet. Så det er vanskelig å komme til noen annen konklusjon enn at Toyota har seg selv å takke for denne dårlige PRen. 4 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 2. februar Del Skrevet 2. februar Absolutt! Og er det én ting som bør få et testpanel til å virkelig få lyst å teste en bil, så er det når leverandøren "ikke ønsker å delta"... Burde forhandleren egentlig ha noe som helst med slike tester å gjøre? Og få levere bilen selv?? Her burde NAF og gjengen endre praksis, og hente ut tilfeldige biler fra butikker på "prøvekjøring". Da kunne kanskje hvermansen fått bedre biler ved at forhandlerne la seg litt mer i selen og sørget for at alle bilene holdt topp standard og ikke bare den ene "testbilen"... 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. februar Del Skrevet 2. februar (endret) For de som er på budsjett : Helt ny JAC e-JS4 inkludert Nordic Edition utstyrspakke får man nå til 299.000,- frem til 29.Februar. Endret 2. februar av Syar-2003 2 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 2. februar Del Skrevet 2. februar Iterion skrev (16 timer siden): Stiv pris for å si det mildt @Syar-2003. Hvem kommer denne bilen til å appellere til tro? Og er egentlig PS av samme premiumkvalitet som det Volvo er? Det skulle man ihvertfall ha forventa til den prisen..+ gjerne en luksuriøs følelse Engelsk presse omtaler nye elektriske Porsche Macan som viktigste konkurent, det vil jeg tro er riktig. Alt tyder på at Volvo legger Polestar i segmentet over Volvo, men med noe overlapp. Neste model (Polestar 3) blir jo enda dyrere, mens Polestar 5 blir en Taycankonkurent som bygges på omtrent samme måte som Aston Martin Rapide. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 2. februar Del Skrevet 2. februar Syar-2003 skrev (27 minutter siden): For de som er på budsjett : Helt ny JAC e-JS4 inkludert Nordic Edition utstyrspakke får man nå til 299.000,- frem til 29.Februar. Det var et heftig påslag for å få DAB+ og AA/ACP i bilen, selv om det lå noe mer (uinterressante greier for de på budsjett!?!) i de 36 K. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå