Snowleopard Skrevet 30. januar Del Skrevet 30. januar Iterion skrev (5 minutter siden): Gått gjennom artikkelen nå og så som deg ganske kjapt at det står at det ikke er Matrix-funksjon på lyktene. Ser den artikkelen er publisert 23.desember i fjor så denne software oppdateringa må ha kommet ganske så nylig ihvertfall. Hadde vært interessant å sett hvor stor forskjellen er! Skal se om jeg finner noen vids på youtube. Annet enn det ser jeg det nevnes at Highland også sliter med med de samme autofunksjonene som fjernlys og vindusviskere... Det er jo og en ting som skal ha blitt fikset i en av de aller siste oppdateringene, så er nok veldig greit å få sett tester av de funksjonene med biler som har fått denne, før man går så hardt ut mot funksjonene, og konkludere basert på en test dert endringene ikke er implementert. Ser jo bare hvordan man har kritisert og fortsatt kritiserer Tesla Vision og manglende sensorer, uten å ha sett at funksjonen nå er oppdatert, og nå skryter brukerne av at den tildels er bedre enn med sensorer. Og flere eiere av Tesla som før har gått ut med tildels svært stor pessimisme og manglende tiltro til at "Tesla likevel skulle få det til", som nå i ettertid har gått ut innrømmet at de tok feil og at funksjonen nå er blitt veldig god. Dette er nok en god grunn til å faktisk sjekke hva som gjelder, og gjerne tester selv, fremfor å bare kritisere. Dog, det finnes dessverre de som ikke lar seg stoppe av fakta, og fortsatt pøser på med oppgulp selv om det man beskylder Tesla for, nå er ordent opp i, eller at problemene har vært oppblåst. 1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 30. januar Del Skrevet 30. januar Snowleopard skrev (7 minutter siden): Det er jo og en ting som skal ha blitt fikset i en av de aller siste oppdateringene, så er nok veldig greit å få sett tester av de funksjonene med biler som har fått denne, før man går så hardt ut mot funksjonene, og konkludere basert på en test dert endringene ikke er implementert. Ser jo bare hvordan man har kritisert og fortsatt kritiserer Tesla Vision og manglende sensorer, uten å ha sett at funksjonen nå er oppdatert, og nå skryter brukerne av at den tildels er bedre enn med sensorer. Og flere eiere av Tesla som før har gått ut med tildels svært stor pessimisme og manglende tiltro til at "Tesla likevel skulle få det til", som nå i ettertid har gått ut innrømmet at de tok feil og at funksjonen nå er blitt veldig god. Dette er nok en god grunn til å faktisk sjekke hva som gjelder, og gjerne tester selv, fremfor å bare kritisere. Dog, det finnes dessverre de som ikke lar seg stoppe av fakta, og fortsatt pøser på med oppgulp selv om det man beskylder Tesla for, nå er ordent opp i, eller at problemene har vært oppblåst. Tesla er jo i en litt særposisjon de selv har satt seg i ved at de slipper funksjoner lenge før de klare, prøvde nå bare for morroskyld å finne en oppdatert test av vision, men finner stort sett kun videoer fra den katastrofale launchen hvor vision var helt ubrukelig på annet enn rygging. Jeg mener da at det er et ganske urimelig krav å forvente at alle skal være oppdatert på hva som diskuteres i de interne tesla kretser om forbedringer og ikke før en snakker om det, da den tilgjengelige informasjonen om Tesla Vision stort sett er at det ikke fungerer spesielt bra. Vision vil uansett aldri være like bra som ultrasoniske sensorer av en enkelt grunn, og det er at ultrasoniske sensorer ikke blir påvirket av skitt på samme måter som kamera er, og her til lands har kameraer en tendens til å bli dekt med skitt store deler av det kalde halvåret. Men det er bra at de har fått det til å fungere bra ellers da Vedrørende Matrix lys på Highland har jeg sålangt ikke funnet en eneste test på det. 3 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 30. januar Del Skrevet 30. januar 4 minutes ago, Evil-Duck said: Tesla er jo i en litt særposisjon de selv har satt seg i ved at de slipper funksjoner lenge før de klare, prøvde nå bare for morroskyld å finne en oppdatert test av vision, men finner stort sett kun videoer fra den katastrofale launchen hvor vision var helt ubrukelig på annet enn rygging. Jeg mener da at det er et ganske urimelig krav å forvente at alle skal være oppdatert på hva som diskuteres i de interne tesla kretser om forbedringer og ikke før en snakker om det, da den tilgjengelige informasjonen om Tesla Vision stort sett er at det ikke fungerer spesielt bra. Vision vil uansett aldri være like bra som ultrasoniske sensorer av en enkelt grunn, og det er at ultrasoniske sensorer ikke blir påvirket av skitt på samme måter som kamera er, og her til lands har kameraer en tendens til å bli dekt med skitt store deler av det kalde halvåret. Men det er bra at de har fått det til å fungere bra ellers da Vedrørende Matrix lys på Highland har jeg sålangt ikke funnet en eneste test på det. Tildels mindre plaget etter at de gikk over til Tesla Vision på min bil. Før fikk jeg hele tiden "Radar blocked" på vinteren og cruisecontrol slo seg av for det la seg snø og slafs fremme på bilen der radaren er. Men med Vision slipper man det for kamera er jo på innsiden av ruten oppvarmet og med viskere som fjerne snø så cruisecontrol funker hele tiden. 1 Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 30. januar Del Skrevet 30. januar (endret) Jeg fant en 2 uker gammel fra TB @Evil-Duck hvor han tester ut fjernlys på Highland: Virker som adaptive fjernlys ble implementert i SW 2024.2, altså like etter denne videoen ble lagt ut. Endret 30. januar av Iterion Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 30. januar Del Skrevet 30. januar Evil-Duck skrev (9 minutter siden): Tesla er jo i en litt særposisjon de selv har satt seg i ved at de slipper funksjoner lenge før de klare, prøvde nå bare for morroskyld å finne en oppdatert test av vision, men finner stort sett kun videoer fra den katastrofale launchen hvor vision var helt ubrukelig på annet enn rygging. Jeg mener da at det er et ganske urimelig krav å forvente at alle skal være oppdatert på hva som diskuteres i de interne tesla kretser om forbedringer og ikke før en snakker om det, da den tilgjengelige informasjonen om Tesla Vision stort sett er at det ikke fungerer spesielt bra. Vision vil uansett aldri være like bra som ultrasoniske sensorer av en enkelt grunn, og det er at ultrasoniske sensorer ikke blir påvirket av skitt på samme måter som kamera er, og her til lands har kameraer en tendens til å bli dekt med skitt store deler av det kalde halvåret. Men det er bra at de har fått det til å fungere bra ellers da Vedrørende Matrix lys på Highland har jeg sålangt ikke funnet en eneste test på det. F.eks. elbilforum sine diskusjoner er åpne for alle. Må riktignok være innlogget bruker for å se noen av vedleggene og for å kunne kommentere eller svare på innlegg. MÅ ikke lete i "Tesla-interne" forum for å følge litt med. Også her i tråden og/eller på Tesla-cafeéen" her på diskusjon, er det opplyst om dette. Jeg mener det er elementært at man ihvertfall leser innleggene her inne, før man slenger ut kritikk og oppgulp. Dog er det jo folk som har vært her veldig lenge og som til og med tråler info om Tesla i mange andre forum enn jeg følger med i, som definitivt burde være opplyst. Men som sagt, det hindre ikke disse å komme med oppgulpet sitt. Kanskje ikke overraskende, da noen av forumene de har fremlagt linker til, er forum som kun har ett formål, kritisere Tesla og EM. Da er ikke sannhetsgehalt et viktig krav i det hele tatt. 1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 30. januar Del Skrevet 30. januar Complexity skrev (8 minutter siden): Tildels mindre plaget etter at de gikk over til Tesla Vision på min bil. Før fikk jeg hele tiden "Radar blocked" på vinteren og cruisecontrol slo seg av for det la seg snø og slafs fremme på bilen der radaren er. Men med Vision slipper man det for kamera er jo på innsiden av ruten oppvarmet og med viskere som fjerne snø så cruisecontrol funker hele tiden. BMW hadde mye problemer med å takle motlys når de hadde kamera basert adaptive cruice på sine modeller, så der har de gått tilbake til god gammeldags radar, på i4 er den oppvarmet så har holdt seg selv ren så langt i vinter på min bil, men E-Soulen slet en del med at radar ble tildekt i snøfokk Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 30. januar Del Skrevet 30. januar 7 minutes ago, Evil-Duck said: BMW hadde mye problemer med å takle motlys når de hadde kamera basert adaptive cruice på sine modeller, så der har de gått tilbake til god gammeldags radar, på i4 er den oppvarmet så har holdt seg selv ren så langt i vinter på min bil, men E-Soulen slet en del med at radar ble tildekt i snøfokk Model S hadde oppvarmet radar, som gjorde at vann ble til is fremfor den hele tiden og gjorde den ekstra ubrukelig.. Så istedenfor puttet de den bak fangeren på Model 3, som hjalp en del men fikk problemer når det la seg snø fremfor. BMW har kansje lager bedre løsning for å holde varmen. Tesla hadde vel en varmering rundt radaren. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 30. januar Del Skrevet 30. januar (endret) Complexity skrev (1 time siden): BMW har kansje lager bedre løsning for å holde varmen. Tesla hadde vel en varmering rundt radaren. Det er å ta ting litt ut av kontekst når man trekker radar inn i diskusjonen om ultrasonic sensors. I allefall om andre biler enn Tesla. BMW bruker disse til kun parkeringsassistanse (som er disse sensorers egnethet). De har fem radarer installert på bilene og åtte ultrasoniske sensorer. I tillegg har man fem kameraer. Front radaren (langdistanse) brukes til f.eks acc. De andre fire i hvert hjørne er kortdistanse og brukes for en 360° guard av bilen når man kjører, ting som blindsone, kollisjonsvarsling bakfra og fra sidene osv. Endret 30. januar av Syar-2003 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 30. januar Del Skrevet 30. januar Ikke en skikkelig test, mer en smakebit på "matrix in action" på en TM3 Highland som har fått oppdateringen. 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 30. januar Del Skrevet 30. januar Evil-Duck skrev (1 time siden): Tesla er jo i en litt særposisjon de selv har satt seg i ved at de slipper funksjoner lenge før de klare, prøvde nå bare for morroskyld å finne en oppdatert test av vision, men finner stort sett kun videoer fra den katastrofale launchen hvor vision var helt ubrukelig på annet enn rygging. Jeg er en av de som har klagd på manglende 360-kamera. Det klagde jeg på før jeg kjøpte. Oppdateringen før jul er så og si en fullverdig erstatter. Den sliter med skittent kamera bak, men det gjorde forrige bilen min også. Fantombremsing har jeg heller ikke opplevd på månedsvis. Jeg irriterer meg fortsatt grønn over elendige auto-viskere, og den er ikke så god som den burde være på cruise control i kø. Er ikke noe fan av Vision når det kommer til stykket da. Skulle heller lidarr/radarr, ordentlig 360 visning og hele pakka. Men i praksis er det egentlig bare viskerne jeg tenker over i det daglige. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 30. januar Del Skrevet 30. januar Snowleopard skrev (20 minutter siden): smakebit på "matrix in action" på en TM3 Highland som har fått oppdateringen Det som hadde vært interessant å vite er hvor langt og hvor bra lyser de sammenliknet med f.eks Audi, Mercedes , Porsche ,BMW sine mere påkostede. Hella / Bosch HD matrix som Porsche har med sine nyeste fjernlys har en rekkevidde på hele 600 meter. Tyskerne har autobahn og langtrekkende lys er essensielt i høye hastigheter. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 30. januar Del Skrevet 30. januar (endret) Syar-2003 skrev (14 minutter siden): Det som hadde vært interessant å vite er hvor langt og hvor bra lyser de sammenliknet med f.eks Audi, Mercedes , Porsche ,BMW sine mere påkostede. Hella / Bosch HD matrix som Porsche har med sine nyeste fjernlys har en rekkevidde på hele 600 meter. Tyskerne har autobahn og langtrekkende lys er essensielt i høye hastigheter. Joda, det er jeg enig at er interessante målepunkter for å se hvor bra lysene er på de mer statiske øvelsene. Den andre tingen er jo hvor god de er til å ikke blende motgående trafikk og trafikk man tar igjen, samt hvordan de reagerer (eller ikke) på syklister og gående/joggende langs veien. På ikke-matrixlykter er det jo gjerne lyskjeglen, strølys, avstander for nær og fjernlys og hvordan lyset oppfattes som har vært i fokus, men nå kommer også matrix-funksjonaliteten som bør inngå som testkriterie. Det er egentlig viktigere enn om de i adaptiv funksjon slår seg av og ikke minst på igjen på 0,1 eller 2 sekunder, Ut fra det man ser i videoen, så virker det ihvertfall ut som den er raskere å slå på lampene når "hindringen" er passert sammenlignet med adaptiv.-funksjonen. Sees best der bilen kommer foran kjøretyet den passerer i egen fil. Er vanskeligere å si så mye om hvordan den er på nedblending, da det var mye å ta hensyn til med motgående trafikk som kom inn fra høyresiden og dermed hindret lampene å slå seg på igjen på en måte som gjør at man ser hvor god eller dårlig den er. Hadde vært lettere å se der det kom en og annen fra venstre istedet. Endret 30. januar av Snowleopard Skriveleif 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 30. januar Del Skrevet 30. januar Snowleopard skrev (3 timer siden): Det er jo og en ting som skal ha blitt fikset i en av de aller siste oppdateringene, så er nok veldig greit å få sett tester av de funksjonene med biler som har fått denne, før man går så hardt ut mot funksjonene, og konkludere basert på en test dert endringene ikke er implementert. Ser jo bare hvordan man har kritisert og fortsatt kritiserer Tesla Vision og manglende sensorer, uten å ha sett at funksjonen nå er oppdatert, og nå skryter brukerne av at den tildels er bedre enn med sensorer. Og flere eiere av Tesla som før har gått ut med tildels svært stor pessimisme og manglende tiltro til at "Tesla likevel skulle få det til", som nå i ettertid har gått ut innrømmet at de tok feil og at funksjonen nå er blitt veldig god. Dette er nok en god grunn til å faktisk sjekke hva som gjelder, og gjerne tester selv, fremfor å bare kritisere. Dog, det finnes dessverre de som ikke lar seg stoppe av fakta, og fortsatt pøser på med oppgulp selv om det man beskylder Tesla for, nå er ordent opp i, eller at problemene har vært oppblåst. Oppblåst er godt mulig men senest i går kjørte jeg bak en My uten sensorer og en skade til 30 000kr på bakluka. Han kan jo ha blitt påkjørt men jeg tviler. Støtfanger var helt fin, bakluka krøllet 2 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 31. januar Del Skrevet 31. januar Er det noen som vet om Fiat 500 (2020+) kan stille ladehastighet i appen? Og kanskje også stoppe på X%? Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 31. januar Del Skrevet 31. januar Evil-Duck skrev (11 timer siden): BMW hadde mye problemer med å takle motlys når de hadde kamera basert adaptive cruice på sine modeller, så der har de gått tilbake til god gammeldags radar, på i4 er den oppvarmet så har holdt seg selv ren så langt i vinter på min bil, men E-Soulen slet en del med at radar ble tildekt i snøfokk Ja var helt krise, på mange av modellene var kamera på toppen av frontrute utsatt for sollys (i3, 225XE, X1, X2). Jeg mistet ACC konstant, det var skikkelig dårlige greier. At Tesla fortsatt ikke får kamerabasert løsning til å virke her til lands er ikke overraskende med den erfaringen. Lenke til kommentar
disk Skrevet 31. januar Del Skrevet 31. januar 11 hours ago, Snowleopard said: Ikke en skikkelig test, mer en smakebit på "matrix in action" på en TM3 Highland som har fått oppdateringen. Funker det skitet der på norske riksveier, for slike veier har vi omtrent ikke her eg bor. Her er det stigning og mye svinger. Ofte møter eg nye biler som ser ut som de blinker på meg når eg møter dem. Har aldri problemer med eldre biler eg møter der man manuelt tar av langlys, selv i den mørkeste regntiden november hvor alt er svart. Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 31. januar Del Skrevet 31. januar hatredFan911 skrev (18 minutter siden): Funker det skitet der på norske riksveier, for slike veier har vi omtrent ikke her eg bor. Her er det stigning og mye svinger. Ofte møter eg nye biler som ser ut som de blinker på meg når eg møter dem. Har aldri problemer med eldre biler eg møter der man manuelt tar av langlys, selv i den mørkeste regntiden november hvor alt er svart. Adaptive fjernlys skal jo funke uansett stigning og svinger, det er jo hele poenget med de. De justerer seg etter terrenget og omgivelsene. Eldre biler har oftere svakere fjernlys så de skal det litt mer til å bli blenda av uansett. 1 Lenke til kommentar
disk Skrevet 31. januar Del Skrevet 31. januar 27 minutes ago, Iterion said: Adaptive fjernlys skal jo funke uansett stigning og svinger, det er jo hele poenget med de. De justerer seg etter terrenget og omgivelsene. Eldre biler har oftere svakere fjernlys så de skal det litt mer til å bli blenda av uansett. skal fungere og faktisk fungere ser ikke ut til å være tilfellet. Kanskje det er work in progress, men eg foretrekker å møte eldre biler any day. Det er den blinkingen av lysene som irriterer, du ser den forsøker å tilpasse lyset, men det kommer litt lys på deg likevel for den klarer ikke reagere fort nok når det er svingete og smalt slik som det er her i distriktet. Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 31. januar Del Skrevet 31. januar (endret) Oops feil tråd Endret 31. januar av DrAlban3000 Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 31. januar Del Skrevet 31. januar hatredFan911 skrev (6 minutter siden): skal fungere og faktisk fungere ser ikke ut til å være tilfellet. Kanskje det er work in progress, men eg foretrekker å møte eldre biler any day. Det er den blinkingen av lysene som irriterer, du ser den forsøker å tilpasse lyset, men det kommer litt lys på deg likevel for den klarer ikke reagere fort nok når det er svingete og smalt slik som det er her i distriktet. Det er sant. Og forstår godt hva du mener! Er nok ingen som har løst koden 100% enda, skal nok litt til for å få de til å fungere helt perfekt! Men nå er det ikke sånn at alle er flinke til å huske å skru av fjernlysa manuelt tidsnok heller, ikke glem det Hender jeg av og til må blinke på biler som "glemmer" å slå av fjernlyset sitt. Merker det bare enda mer på nyere biler da mange av de har såpass sterke lys, selv nærlys. Bruker å slå av og på fjernlysa manuelt selv da autofunksjonen ikke fungerer optimalt. Slår vanligvis fjernlysa av litt for sent og litt for sent på igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå