Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Elgen-Hansi skrev (33 minutter siden):

Det er et amerikansk selskap med amerikansk kultur, så så lenge de slipper unna med det i norge (selger godt) så vil ikke det endre seg. Minner om Lidl, dog de var tyske.

Når man kjøper bil kan man leve med dårlig service om bilen holder høy kvalitet. Hvis den ikke gjør det kan man fortsatt fint leve med det om servicen er i toppklasse. Med tesla kan det virke som man risikerer å få ingen av delene.

Og fortsatt selger det som varmt brød. Tydelig specs er det viktigste for elbilmarkedet.

Eg vil heller tru at pris er viktig når du kan få ein bil 100-300k billegare med alt utstyr Tesla har til bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser litt video av Bjørn sin BMW i5 testing nå, og det har jo vært mye klaging her på hurtiglading begrensingen.
Men har dere merket at bilen klarer 200kW med bare 25 graders batteri? Det er jo ganske imponerende og betyr jo at folk vil få bra hastighet på lading uten å måtte forvarme så mye.

Tesla trenger batteritemp på 50-60 grader for å oppnå max power, så glemmer man å slå på forvaming så har man ikke sjans å få max hastighet.

Appropo Møller som ble nevnt her - det kommer nok snart ett ramaskrik mot dem når ID bilene begynner å gå utenfor garanti. Virker som mye batterimoduler som byttes og det er meget kostbart. Var vel allerede en kar som hadde kjørt over garantien og måtte ut med 120 tusen for å bytte noen moduler på sin ID.4..

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (13 minutter siden):

Ser litt video av Bjørn sin BMW i5 testing nå, og det har jo vært mye klaging her på hurtiglading begrensingen.
Men har dere merket at bilen klarer 200kW med bare 25 graders batteri? Det er jo ganske imponerende og betyr jo at folk vil få bra hastighet på lading uten å måtte forvarme så mye.

Tesla trenger batteritemp på 50-60 grader for å oppnå max power, så glemmer man å slå på forvaming så har man ikke sjans å få max hastighet.

Ja, det er jo litt merkelig egentlig! For vi må jo anta at ikke BMW i all hemmelighet har funnet opp en ny batterikjemi, men bruker mer eller mindre samme celler som alle andre.

Da er min første tanke at BMW bare "presser" inn kilowattene litt fortere enn lurt er, for å ha fine ladetall i brosjyren. På bekosting av batterislitasje som ikke kommer til å vise seg før etter noen år uansett...

Det må jo være en grunn til at Tesla og mange andre venter til 50 grader før de pøser på!
For rent teknisk og elektrisk er det null problem å pøse inn 200kW i et iskaldt batteri; men da blir energien bare til varme istedet for å flytte elektroner inn på plass i de ioniserte metallene... og batteriet blir ødelagt.

Time will show😉

Lenke til kommentar
ozone skrev (6 minutter siden):

Ja, det er jo litt merkelig egentlig! For vi må jo anta at ikke BMW i all hemmelighet har funnet opp en ny batterikjemi, men bruker mer eller mindre samme celler som alle andre.

Da er min første tanke at BMW bare "presser" inn kilowattene litt fortere enn lurt er, for å ha fine ladetall i brosjyren. På bekosting av batterislitasje som ikke kommer til å vise seg før etter noen år uansett...

Det må jo være en grunn til at Tesla og mange andre venter til 50 grader før de pøser på!
For rent teknisk og elektrisk er det null problem å pøse inn 200kW i et iskaldt batteri; men da blir energien bare til varme istedet for å flytte elektroner inn på plass i de ioniserte metallene... og batteriet blir ødelagt.

Time will show😉

Kanskje BMW har litt mer peiling på dette enn Tesla? Tenkt på det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (4 minutter siden):

Kanskje BMW har litt mer peiling på dette enn Tesla? Tenkt på det?

Joda! Men siden jeg ikke vet noe som helst om det, var det ikke noe poeng i å prøve å lage et poeng ut av det.
Tenkt på det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
55 minutes ago, Complexity said:

Appropo Møller som ble nevnt her - det kommer nok snart ett ramaskrik mot dem når ID bilene begynner å gå utenfor garanti. Virker som mye batterimoduler som byttes og det er meget kostbart. Var vel allerede en kar som hadde kjørt over garantien og måtte ut med 120 tusen for å bytte noen moduler på sin ID.4..

TB testet jo nylig en id4 med hør degredasjon som møller/vw nektet å fikse siden den var fortsatt over 70% igjen, tror var 80% ish men har fortsatt garanti noen år/km til så hadde jeg vært den eieren hadde prøvd med vilje å komme under  de 70% slik at man får nytt batteri før garantien går ut.

 

 

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar

Virker som det blåser opp litt til storm mot elbilskiftet i EU nå.

Kutte elbil insentiver og dytte på 2035 elbilforbudet. Slik at europeisk bilindustri får tid til å tilpasse seg. Porsche er siste ut nå med å uttrykke litt skepsis.

Kommer det egentlig til å fungere? Sånn utviklingen har vært siste 7-8 år så er vi vel der at innen tiåret er omme så er elbiler billigere og bedre, slik at fossilbiler blir utkonkurrert uansett?

Eller setter ladeinfrastruktur og strømnett en stopper? 

https://carup.se/forbudet-mot-forbranningsmotor-kan-forsenas/

«Uttalandena ska ses mot bakgrund till att den största partigruppen EPP i Europaparlamentet planerar att gå till val på att riva upp förbudet. Deras valmanifest läckte ut, och där framgår de att de vill riva upp förbudet. I partigruppen ingår bland annat Moderaterna och Kristdemokraterna, men det är främst tyska krafter som verkar för att förbudet ska rivas »

Lenke til kommentar
6 minutes ago, onkel_jon said:

TB testet jo nylig en id4 med hør degredasjon som møller/vw nektet å fikse siden den var fortsatt over 70% igjen, tror var 75% ish men har fortsatt garanti noen år/km til så hadde jeg vært den eieren hadde prøvd med vilje å komme under  de 70% slik at man får nytt batteri før garantien går ut.

 

 

Screenshot_20240126_113817_Chrome.thumb.jpg.94799dc010bdcba2a840ea1dd4f791ca.jpg

Screenshot_20240126_113933_Chrome.jpg.0bff2c1766587201d8e66ad366428ed6.jpg

288 celler på 82kWt pakken, som vil si 24 celler per modul.

Så om en eller flere moduler streiker (som de tydeligvis gjør) vil det ha stor påvirkning på kapasiteten..

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (19 minutter siden):

Joda! Men siden jeg ikke vet noe som helst om det, var det ikke noe poeng i å prøve å lage et poeng ut av det.
Tenkt på det?

Poenget ditt var vel å spre FUD om BMW.  Masse spekulasjoner om at batteriet blir ødelagt uten noen holdepunkter. Samtidig agiterer du jevnlig for et merke hvor produsentens batterier ble tynt så mye at de ikke bare ble ødelagt, men førte til eksplosjonartede branner.

Tar seg ikke ut.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
uname -i skrev (5 minutter siden):

Poenget ditt var vel å spre FUD om BMW.  Masse spekulasjoner om at batteriet blir ødelagt uten noen holdepunkter. Samtidig agiterer du jevnlig for et merke hvor produsentens batterier ble tynt så mye at de ikke bare ble ødelagt, men førte til eksplosjonartede branner.

Tar seg ikke ut.

Det var rætte ræva som feis! Hørt om glasshus?

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Complexity said:

Så om en eller flere moduler streiker (som de tydeligvis gjør)

Jeg lurer på om slike reparasjoner kan tas av f.eks EV services eller elbilmek. Tilgangen på batterier kan være et problem muligens. Eller de kjøper en vrakbil og kan fikse 4-5 biler med det ene batteriet.  Hva er garantien id4 forresten, 8 år og 160 tusen på batteriet?

Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (1 time siden):

Det er et amerikansk selskap med amerikansk kultur, så så lenge de slipper unna med det i norge (selger godt) så vil ikke det endre seg.

Ford er også et amerikansk selskap med amerikansk kultur. De har veldig ulik praksis fra Tesla. Hvordan forklarer du det?

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Simen1 said:

Ford er også et amerikansk selskap med amerikansk kultur. De har veldig ulik praksis fra Tesla. Hvordan forklarer du det?

Ford vi kjenner i Europa er ford of europe, underselskap men med litt mer europeisk kultur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, kremt said:

Jeg lurer på om slike reparasjoner kan tas av f.eks EV services eller elbilmek. Tilgangen på batterier kan være et problem muligens. Eller de kjøper en vrakbil og kan fikse 4-5 biler med det ene batteriet.  Hva er garantien id4 forresten, 8 år og 160 tusen på batteriet?

Ja det virker å være en ganske enkel konstruksjon på batteriet så er nok en smal sak for dem. Men er nok uansett ikke gratis.

Er 8 år og 160 tusen på ID.4 ifølge rask googling ja, så de fleste er enda innafor heldigvis. Samme gjelder for Skoda.

Fant en artikkel om det hvor de inrømmer problemer med moduler:

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/BW6pg0/batterifeil-paa-audi-skoda-og-vw-modeller-oppdaget

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Det er et ganske stort skille på usa-ford og europa-ford. Ikke veldig mye likheter der, totalt forskjellig modell lineup blant annet. Jeg innbillger meg at europa-ford også kanskje har noe dårligere kvalitet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, kremt said:

Det er et ganske stort skille på usa-ford og europa-ford. Ikke veldig mye likheter der, totalt forskjellig modell lineup blant annet. Jeg innbillger meg at europa-ford også kanskje har noe dårligere kvalitet. 

Vært litt forsjellig med Ford. Mondeo (fra 2007) ble jo bygget på Volvo v70 sin platform og var meget gode og driftsikre biler takket være det. Tror nok ikke Ford Europa og Ford i USA kan helt sammenlignes nei. I denne "Volvo" perioden fikk man ikke kjøpt Mondeo i USA engang. 

Ford Ranger er vel "USA" ford og dermed ganske søppel.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Poenget er uansett at kulturforskjell er en håpløst dårlig bortforklaring og unnskyldning for å ikke lære seg lover, regler og folkeskikk i de landene man etablerer datterselskap i. Det minner litt om kolonitiden der hvite menn turet frem med sin kultur og tok seg til rette i andre kulturer, selv om mye av det var direkte ukultur som gikk brutalt ut over de opprinnelige innbyggerne. Slavehandel osv. At Tesla forsøker å presse fram og ta seg til rette med en fæl ukultur i europeiske land er en alvorlig uting. De har med å lære seg lokale lover, regler og skikker. En dannelsereise de knapt har begynt på. Vi har egentlig et valg. Enten kaste de på hodet ut, eller investere tid og krefter på å lære de opp. Å importere en fæl ukultur og underkaste oss deres ukultur med firing på europeiske lover osv er ikke et reelt valg. Tesla må enten tilpasse seg, eller pakke sakene og reise hjem.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Simen1 said:

Poenget er uansett at kulturforskjell er en håpløst dårlig bortforklaring og unnskyldning for å ikke lære seg lover, regler og folkeskikk i de landene man etablerer datterselskap i. Det minner litt om kolonitiden der hvite menn turet frem med sin kultur og tok seg til rette i andre kulturer, selv om mye av det var direkte ukultur som gikk brutalt ut over de opprinnelige innbyggerne. Slavehandel osv. At Tesla forsøker å presse fram og ta seg til rette med en fæl ukultur i europeiske land er en alvorlig uting. De har med å lære seg lokale lover, regler og skikker. En dannelsereise de knapt har begynt på. Vi har egentlig et valg. Enten kaste de på hodet ut, eller investere tid og krefter på å lære de opp. Å importere en fæl ukultur og underkaste oss deres ukultur med firing på europeiske lover osv er ikke et reelt valg. Tesla må enten tilpasse seg, eller pakke sakene og reise hjem.

Det var da voldsomt.. 😛
Forøvrig virker det ikke som at Tesla gjør så mye ang streiken og lar den bare fortsette. Ansatte som streiker står i fare for å miste jobben sin. Spørs om de ikke må gi opp snart..

https://www.motor.no/aktuelt/hydro-varsler-oppsigelser-pa-grunn-av-tesla-streiken/263505

  • Liker 3
Lenke til kommentar


 

ozone skrev (1 time siden):

Ja, det er jo litt merkelig egentlig! For vi må jo anta at ikke BMW i all hemmelighet har funnet opp en ny batterikjemi, men bruker mer eller mindre samme celler som alle andre.

Da er min første tanke at BMW bare "presser" inn kilowattene litt fortere enn lurt er, for å ha fine ladetall i brosjyren. På bekosting av batterislitasje som ikke kommer til å vise seg før etter noen år uansett...

Det må jo være en grunn til at Tesla og mange andre venter til 50 grader før de pøser på!
For rent teknisk og elektrisk er det null problem å pøse inn 200kW i et iskaldt batteri; men da blir energien bare til varme istedet for å flytte elektroner inn på plass i de ioniserte metallene... og batteriet blir ødelagt.

Time will show😉

TB Testet en i3 etter 152 000km. Den hadde 2% batteridegradering, så det har ikke vært trenden at BMW lar batteriene går til H for å se bra ut. De har også en meget omtalt begrensing i henhold til hurtigladinger på rad for å spare batteriene med den negative omtalen det innebærer.

Hvordan Tesla har forhold seg til batterier, ladehastigheter og degradering på deres Model S over samme periode, vel. Det er ganske merkelige påstander som kommer her tidvis. TB testet også en Model S, den hadde 9.3% degradering etter samme kjørelengde, men hadde også fått nytt batteri. 

Sier lite om i5, men historisk sett har de ihvertfall ikke vært kjent for det du nevner. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...