Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

4 minutes ago, Deechon said:

Ser at elbiler taper seg ekstremt fort i verdi, nå får man jo model x til litt over 200k og taycan er nesten nede på 550k nå.

 

Hvorfor er det sånn? Det må jo være en grunn til at de er så "billige" nå.

Model X er jo 9 år nå

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, Deechon said:

Jo, men f.eks BMW X6 (som ligner litt på X i karosseri) koster enda 250k'ish selv om de er 15-16 år gamle nå.

Eksempel: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=324946907

Jeg bare prøver å finne logikken i markedet, forstår ikke hvorfor drivlinje har så mye å si på pris og pristap.

50 BMW X6 på finn. 397 Model X på finn.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
1 hour ago, Salvesen. said:

Ja jeg er sikker på at min bil ikke har samme restriksjoner og det er mye empiri på hurtiglading av batteriet så jeg er ikke bekymret over det.

Fra tesla model Y brukermanual:

Quote

The peak charging rate of the Battery may decrease slightly after a large number of DC Fast Charging sessions, such as those at Superchargers.

ref: https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/en_ie/GUID-7FE78D73-0A17-47C4-B21B-54F641FFAEF4.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (15 minutter siden):

Da er det bare å se etter ny bil @Salvesen. :)

"Jeg mener det er en kjip løsning og andre leverandører har ikke denne begrensningen. IE bedre å velge noe annet."

Bildet var ikke fra min bil. Men jeg har hatt 5 serie før i tiden, så den var absolutt aktuell for fremtidig bil. Men ikke med slike løsninger.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (15 minutter siden):

Da er det bare å se etter ny bil @Salvesen. :)

"Jeg mener det er en kjip løsning og andre leverandører har ikke denne begrensningen. IE bedre å velge noe annet."

Ja, for "The peak charging rate may decrease slightly..." er sammenlignbart med å kutte ut DC-lading totalt. 

🤣

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Snowleopard said:

Ja, for "The peak charging rate may decrease slightly..." er sammenlignbart med å kutte ut DC-lading totalt. 

🤣

Du får fortsatt dc ladet på bmw`en ifølge TB er bare at hastigheten er ca dobbelt så tregere.

Samme var vel med toyotaen, han fikk vel kun 40kw på dc etterhvert.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

Ja, for "The peak charging rate may decrease slightly..." er sammenlignbart med å kutte ut DC-lading totalt. 

🤣

De kutter ikke DC lading. 
Istedet starter den på 193kw istedet for +200. Og om du ser nøye på bildene  TB har postet lader han med 57Kw på 84%

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Salvesen. said:

Det er jo ikke i nærheten det samme 😅

Det er nok ingen grunn til å tro at grunnleggende BMS systemer ikke fungerer likt på tvers av deres bilmodeller. Batterier endrer ikke sin fundamentale virkemåte p.g.a. modellbokstaver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (1 minutt siden):

Du får fortsatt dc ladet på bmw`en ifølge TB er bare at hastigheten er ca dobbelt så tregere.

Samme var vel med toyotaen, han fikk vel kun 40kw på dc etterhvert.

OK, så ikke totalt krise da, men fremdeles temmelig ille i mine øyne.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (1 minutt siden):

Det er nok ingen grunn til å tro at grunnleggende BMS systemer ikke fungerer likt på tvers av deres bilmodeller. Batterier endrer ikke sin fundamentale virkemåte p.g.a. modellbokstaver.

Forskjellen er at Tesla lar brukeren voldta batteriene.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Snowleopard said:

OK, så ikke totalt krise da, men fremdeles temmelig ille i mine øyne.

Jeg mistenker at den reelle forskjellen er at BMWen faktisk gir brukeren en melding om hva som skjer fremfor å bare derate ladefarten i det stille. Sannsynligvis er dette noe du vil finne igjen i mange biler, ref teslas brukermanual som antyder, i et riktignok langt vagere språk, at også de gjør noe tilsvarende.

Det skal såpass mye til å trigge dette at nesten ingen vil noensinne oppleve det, og hvis bilen ikke hadde poppet opp dette varselet hadde brukeren sannsynligvis ikke reflektert over at ladefarten er litt lavere for den ladesesjonen og bare tilskrevet det sedvanlig temperamentsfulle ladere (om de hadde merket et avvik overhode).

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
sverreb skrev (47 minutter siden):

Det er nok ingen grunn til å tro at grunnleggende BMS systemer ikke fungerer likt på tvers av deres bilmodeller. Batterier endrer ikke sin fundamentale virkemåte p.g.a. modellbokstaver.

Du må gjerne vise til tilsvarende melding i en tesla etter tilsvarende lading. Jeg har aldri sett det foruten der det er feil i batterier. 

Tesla kjøper ikke sin BMS fra 3 part. De styrer dette helt selv. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
1 minute ago, Salvesen. said:

Du må gjerne vise til tilsvarende melding i en tesla etter tilsvarende lading. Jeg har aldri sett det foruten der det er feil i batterier. 

Tesla kjøper ikke sin BMS fra 3 part. De styrer dette helt selv. 

Det er ikke noe automatikk at slikt som dette genererer meldinger selv om derating skjer. Som sagt mistenker jeg at om bilen ikke hadde gitt melding men ellers oppført seg likt så hadde ingen brydd seg.

Hva har hvem som produserer BMS systemet med saken å gjøre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...