Nimrad Skrevet 22. januar Del Skrevet 22. januar (endret) Simen1 skrev (1 time siden): Virkelig? I så fall er det helt vanvittig at de klarer å få et par simple webkamera til å bruke like mye som en panelovn. Jeg får bare anta at det er sjeldne peak-verdier sånn at summen ikke blir 10kWh på et døgn. Hvis det hadde vært permanent så ville de fått et alvorlig varmeavladningsproblem. Det er ikke bare "et par simple webkamera", da. Hvis det kunne hadde vært opptak så hadde den nok brukt mindre batteri, men den følger med kontinuerlig på bevegelse rundt bilen. Hvis noen kommer nært inntil bilen så tagges det som en hendelse. I praksis er hele bilen påskrudd bare at klimaanlegg og skjerm er avslått. Jeg opplever i praksis at den har brukt 2-3 % av min Model Y ila en arbeidsdag. Endret 22. januar av Nimrad 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 22. januar Del Skrevet 22. januar 33 minutes ago, uname -i said: Kamera som eneste sensor må man vel konkludere med er 100% mislykket? Kamera erstatte Lidar/Radar --> fantombremsing Kamera erstatte IR-sensor --> vindusviskere som visker som en gal på tørr rute Kamera erstatte UL-sensorer --> Ingen fungerende parkeringsassistanse eller blindsonemonitorering Kamera erstatte lyssensor --> Auto-fjernlys dårligst i klassen Kamera i stedetfor dugg/fuktighetssensor --> Klimaanlegg går helt bananas uten at det er noe dugg på frontruta i det hele tatt Men misforstått prestisje, spare på kronestykker og vel vitende om at Tesla-kunder godtar veldig mye, gjør at det ikke blir noen endring på det. Og når man sammeligner bilmodeller her så bør folk vite at det over funker bra på absolutt alle biler utenom Tesla og bør tillegges noen titusener i verdi. Det er vel ingen god måte å måle det på men fantombremsing har jeg kun opplevd 1 gang på 80'km i Model 3 og Y, så det er et forsvinnende lite problem. Tror heller Tesla sin er på linje med andre her. At bilen har feil i kartverket, og ser fantomfartsgrenser er noe annet. Vet ikke om den er no bedre eller verre enn andre der heller, men det har ikke noe med kamera å gjøre. Videre er køassistenten faktisk bedre enn alle andre konkurrenter ved å bare bruke kamera. Parkeringsillustrasjon, som gir 3D skan av miljøet er faktisk ikke så hakkende gæli det heller. Om det fullt på høyden med ultralyd, NEI Jeg vet ikke helt hva den avduggingen driver med. Alt I alt ger jäg 3 rattar, til Tesla sin måte å løse dette på. Jeg skulle seriøst ønske at man fikk betalt for å være med på betatestingen. Men det er kanskje det man får ved at de ustanselig presser prisene på en familiebil nedover 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. januar Del Skrevet 22. januar 2-3% av ca 80 kWh i løpet av ca 8 timer er jo ganske voldsomt. Selv en gaming-laptop som kjører tunge spill med skjermen på bruker jo ikke så mye. Et par webkamera bruker jo typisk langt under det en gamle USB 2.0 klarer å levere, 12,5W. Det sees jo også ved at disse er pakket inn i plast uten noe form for kjøling, som indikerer under 1W i aktiv bruk / opptak. Typiske overvåkningssystemer med aktiv bevegelses-fokus takler jo fint et titalls kamera på en helt simpel server med low end prosessorer med noen få titalls watt. Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan Tesla klarer å sløse så mye med strømmen hvis det er disse systemene som stikker av med strømmen. Men det er kanskje noe annet? Selvutlading av batteriet, varming/kjøling av batteriet eller noe sånt? 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 22. januar Del Skrevet 22. januar Snowleopard skrev (2 timer siden): Nå har vel Hyundai antydet dette tidligere. Vil tro tiltakene er gode, men uansett er det jo greit å ha litt bedre buffer på 12V-batteriet i vinterland som Norge. Men om det er 3.partsapper som sørger for å tømme batteriet, så kan vel Hyundai i så tilfelle være litt "tungvindt", og si nei med det som årsak (ikke på 18 og 19-modellene da de ikke har appløsning), men samtidig er jo det litt negativt, så kan være god grunn til å ta det på goodwill. Forsto det sånn at "mysteriet" med tømming av 12V-batteriet på Kona endelig var løst, men så enkelt var det kanskje ikke. Helt utrolig at 12V-batteriet kan tømmes mens bilen står tilkoblet strøm. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 22. januar Del Skrevet 22. januar 7 minutes ago, Simen1 said: 2-3% av ca 80 kWh i løpet av ca 8 timer er jo ganske voldsomt. Selv en gaming-laptop som kjører tunge spill med skjermen på bruker jo ikke så mye. Et par webkamera bruker jo typisk langt under det en gamle USB 2.0 klarer å levere, 12,5W. Det sees jo også ved at disse er pakket inn i plast uten noe form for kjøling, som indikerer under 1W i aktiv bruk / opptak. Typiske overvåkningssystemer med aktiv bevegelses-fokus takler jo fint et titalls kamera på en helt simpel server med low end prosessorer med noen få titalls watt. Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan Tesla klarer å sløse så mye med strømmen hvis det er disse systemene som stikker av med strømmen. Men det er kanskje noe annet? Selvutlading av batteriet, varming/kjøling av batteriet eller noe sånt? Det er nok ikke kameraene som trekker strøm. De har en veldig overdimensjonert sentral CPU som håndterer alt som skjer i bilen, og når du skal holde noe slikt i gang går det gjerne mange titalls til hundretalls watt bare på at den skal være bootet og klar til å håndtere en datastrøm uansett hvor liten den er. Kanskje de også må holde GPUene sine i gang for å gjøre bildeanalyse, da går det fort noen hundre watt bare der. Det er prisen å betale for å lene seg så mye på brute-force billedanalyse fremfor å ha lokale bufre i kameraene og sensorer til å trigge opptak, 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 22. januar Del Skrevet 22. januar (endret) 26 minutes ago, Simen1 said: 2-3% av ca 80 kWh i løpet av ca 8 timer er jo ganske voldsomt. Selv en gaming-laptop som kjører tunge spill med skjermen på bruker jo ikke så mye. Et par webkamera bruker jo typisk langt under det en gamle USB 2.0 klarer å levere, 12,5W. Det sees jo også ved at disse er pakket inn i plast uten noe form for kjøling, som indikerer under 1W i aktiv bruk / opptak. Typiske overvåkningssystemer med aktiv bevegelses-fokus takler jo fint et titalls kamera på en helt simpel server med low end prosessorer med noen få titalls watt. Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan Tesla klarer å sløse så mye med strømmen hvis det er disse systemene som stikker av med strømmen. Men det er kanskje noe annet? Selvutlading av batteriet, varming/kjøling av batteriet eller noe sånt? Du hadde vel nesten like mye vampire drain på Model s'en din uten Sentry mode 😛 Som nevnt er det nok all dataprosseseringen som tar mesteparten av kaka. Og varmetråer i kamera. Parkeringssensorer var og i bruk før men er litt usikker nå lenger. De har og varme i seg. Bilen er jo også online hele tiden og det tar vel og litt strøm kansje. Man kan streame live-view fra alle kameraene til Tesla appen. Sentry mode var jo også en ettertanke. Min bil ble ikke levert med det og det kom i en update etter en stund. Mulig de nyere bilen bruker mindre strøm på dette enn de gamle. Endret 22. januar av Complexity 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 22. januar Del Skrevet 22. januar (endret) Det er vel datamaskina som først og fremst brukar straumen. Ei forklaring i følgje ein på Reddit er at Sentry Mode vart implementert etter at bilen var designet og at det difor er ein modus som maskin- og programvare ikkje er optimalisert for mtp. straumforbruk: Sitat Keep in mind that sentry mode was not originally designed and implemented as a car feature, it was tacked on after the fact. The cameras were only designed to be used while driving, when the car is powered on, so in its current form the car is "on" the entire duration that sentry is running. This is something that can and will be addressed with future hardware and software updates, but in its current form this is a known limitation. Ideally they would put laser sensors on the cameras to detect motion instead of using image processing if they were designing it from the ground up. https://www.reddit.com/r/TeslaModelY/comments/iwz6g3/why_does_sentry_mode_use_so_much_battery/ Det er nokre år sidan Sentry Mode dukka opp så dei kunne kanskje gjort noko med dette om dei ville på dagens modellar. Endret 22. januar av Zeph 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 22. januar Del Skrevet 22. januar Man får dash cams med innbruddsdeteksjon som ekstrautstyr og de klarer seg fint på den bittelille kapasiteten til et 12V-batteri. Tesla sin versjon krever at du passer på at høyspenningsbatteriet minst er halvfullt. Tech-company. 2 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 22. januar Del Skrevet 22. januar Simen1 skrev (33 minutter siden): 2-3% av ca 80 kWh i løpet av ca 8 timer er jo ganske voldsomt. Selv en gaming-laptop som kjører tunge spill med skjermen på bruker jo ikke så mye. Et par webkamera bruker jo typisk langt under det en gamle USB 2.0 klarer å levere, 12,5W. Det sees jo også ved at disse er pakket inn i plast uten noe form for kjøling, som indikerer under 1W i aktiv bruk / opptak. Typiske overvåkningssystemer med aktiv bevegelses-fokus takler jo fint et titalls kamera på en helt simpel server med low end prosessorer med noen få titalls watt. Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan Tesla klarer å sløse så mye med strømmen hvis det er disse systemene som stikker av med strømmen. Men det er kanskje noe annet? Selvutlading av batteriet, varming/kjøling av batteriet eller noe sånt? Ja, jeg vet ikke, men det er åpenbart dårlig optimalisert. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 22. januar Del Skrevet 22. januar Hanhijnn skrev (16 minutter siden): Forsto det sånn at "mysteriet" med tømming av 12V-batteriet på Kona endelig var løst, men så enkelt var det kanskje ikke. Helt utrolig at 12V-batteriet kan tømmes mens bilen står tilkoblet strøm. Nå var ikke den situasjonen på en Kona, men en Ioniq 5 om du sjekker skjermdumpen (Ioniq 5 forum). Men er ikke uenig i at det ikke er godt nok. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 22. januar Del Skrevet 22. januar Complexity skrev (1 time siden): Isåfall ikke noe jeg har lagt merke til. Kan bruke Tesla og tibber appen så mye jeg vil uten noe problem. Hyundai stenger jo ute bruk av sin egen app også.. Som vel forøvrig man må betale ekstra for å bruke (følger med noen år gratis).. Her burde de helt klart sjekket bedre "hvem" som sender forespørsler, og ikke ha samme begrensning på egen app. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 22. januar Del Skrevet 22. januar (endret) 12 minutes ago, uname -i said: Man får dash cams med innbruddsdeteksjon som ekstrautstyr og de klarer seg fint på den bittelille kapasiteten til et 12V-batteri. Tesla sin versjon krever at du passer på at høyspenningsbatteriet minst er halvfullt. Tech-company. Ingenting i veien for å montere ett sånt ett og ha Sentry Mode avskrudd da om ønskelig. Forøvrig er sentry mode påslått helt til 20% SOC. Du får da varsel om at bilen slår det av for å ikke tømme batteriet for mye. Jeg har lakt inn at Sentry er avslått alle de vanlige plassene jeg parkerer, men påslått om jeg står på en ukjent plass. Har flere videoer av folk som har dundret dørene inn i min bil utenfor kjøpesenteret så det er absolutt verdt det selv om man mister litt strøm. Endret 22. januar av Complexity 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 22. januar Del Skrevet 22. januar Simen1 skrev (1 time siden): ...helt vanvittig at de klarer å få et par simple webkamera til å bruke like mye som en panelovn. Det er nok ikke kameraene i seg selv som er den største strømtyven her, men datamaskinen som spiller inn minst 8 forskjellige videostrømmer, og analyserer dem for trusler, 24 timer i døgnet! Alt blir lagret kontinuerlig for at man i ettertid også skal kunne se hva som skjedde før trusselen ble en realitet. Det sier seg selv at å lagre og analysere 30 bilder i sekundet fra 8 kamera krever sin datamaskin, minne og harddisk, og dermed strøm. Tror nok de fleste "hjemme" maskiner som gjør en slik jobb også ville brukt 3-4 kWh i døgnet (som min model 3 gjør). 3 1 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 22. januar Del Skrevet 22. januar (endret) sverreb skrev (50 minutter siden): Det er nok ikke kameraene som trekker strøm. De har en veldig overdimensjonert sentral CPU som håndterer alt som skjer i bilen, og når du skal holde noe slikt i gang går det gjerne mange titalls til hundretalls watt bare på at den skal være bootet og klar til å håndtere en datastrøm uansett hvor liten den er. Kanskje de også må holde GPUene sine i gang for å gjøre bildeanalyse, da går det fort noen hundre watt bare der. Det er prisen å betale for å lene seg så mye på brute-force billedanalyse fremfor å ha lokale bufre i kameraene og sensorer til å trigge opptak, Feil. Den er hverken veldig sprek eller veldig strømkrevende, hva CPUer angår. "The main processor is now an AMD Ryzen YE180FC3T4MFG (4 core 45 watt Ryzen Embedded) 512 KB L2 cache per core, 4 MB L3 cache." Men la oss gjengi dette i det uendelige. Endret 22. januar av DrAlban3000 3 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 22. januar Del Skrevet 22. januar (endret) 15 minutes ago, DrAlban3000 said: Feil. Den er hverken veldig sprek eller veldig strømkrevende, hva CPUer angår. "The main processor is now an AMD Ryzen YE180FC3T4MFG (4 core 45 watt Ryzen Embedded) 512 KB L2 cache per core, 4 MB L3 cache." Men la oss gjengi dette i det uendelige. Er drøyt hvor effektive de prosessorene er blitt. Men det er jo prosessoren til bilens skjerm. Som viser all info og lar deg spille spill å sånt på. Selve bildeprosseseringen går vel via "autopilot computern" og er jo en annen datamaskin. Man kan jo reboote hele "pc'en" i bilen mens man kjører den, som jo viser hvor lite den faktisk har med ting å gjøre annet enn å vise informasjon.. Men den er påslått den og når Sentry Mode er på så mulig de bruker den til noe. Autopilot 3.0 computern var designet til å bruke ca 100W ifølge rask googling. Sentry Mode funker vel på biler med computer 2.5 eller høyere. Endret 22. januar av Complexity 1 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 22. januar Del Skrevet 22. januar Complexity skrev (2 minutter siden): Er drøyt hvor effektive de prosessorene er blitt. Men det er jo prosessoren til bilens skjerm. Som viser all info og lar deg spille spill å sånt på. Selve bildeprosseseringen går vel via "autopilot computern" og er jo en annen datamaskin. Man kan jo reboote hele "pc'en" i bilen mens man kjører den, som jo viser hvor lite den faktisk har med ting å gjøre annet enn å vise informasjon.. Men den er påslått den og når Sentry Mode er på så mulig de bruker den til noe. Autopilot 3.0 computern var designet til å bruke ca 100W ifølge rask googling. Sentry Mode funker vel på biler med computer 2.5 eller høyere. De er ikke så effektive, denne bruker lite fordi den ikke er så rask. En god Ryzen CPU av samme årgang bruker 100-150w ca, men da også helt andre prestanda. Påstanden var at Sentry mode brukte mye strøm fordi den veldig spreke CPUen drar flere hundre watt. Det stemmer ikke. Utover dette er den ikke sprek heller og yter 20% av de gode Ryzen prosessorne av samme årgang. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 22. januar Del Skrevet 22. januar 19 minutes ago, DrAlban3000 said: Feil. Den er hverken veldig sprek eller veldig strømkrevende, hva CPUer angår. "The main processor is now an AMD Ryzen YE180FC3T4MFG (4 core 45 watt Ryzen Embedded) 512 KB L2 cache per core, 4 MB L3 cache." Men la oss gjengi dette i det uendelige. 45W embedded kontroller er voldsomt, og husk dette er bare CPU. Det er 1-2 custom GPUer der også, og om de er i bruk trekker det nok vesentlig mer. En bil trenger ikke voldsomt med compute i utgangspunktet. Noen hundre mW til et par W kan holde fint selv for en moderne bil. Se bare hva en moderne mobiltelefon bruker (Og ja mobiltelefoner gjør i dag mer computeintensive oppgaver enn hva biler gjør, ihvertfall utenfor ADAS). Og vi har da også vitnesbyrd ovenfor at å ha dette gående trekker 2-3% av hovedbatteriet i løpet av 8 timer. I.e. ca 2-300W. Hvor går så denne energien om det ikke er compute? Kameraene bruker noen titalls mW Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 22. januar Del Skrevet 22. januar Om det er dårleg optimalisert så kan forbruket vere høgare enn maskinvaren skulle tilseie. Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 22. januar Del Skrevet 22. januar sverreb skrev (1 minutt siden): 45W embedded kontroller er voldsomt, og husk dette er bare CPU. Det er 1-2 custom GPUer der også, og om de er i bruk trekker det nok vesentlig mer. En bil trenger ikke voldsomt med compute i utgangspunktet. Noen hundre mW til et par W kan holde fint selv for en moderne bil. Se bare hva en moderne mobiltelefon bruker (Og ja mobiltelefoner gjør i dag mer computeintensive oppgaver enn hva biler gjør, ihvertfall utenfor ADAS). Og vi har da også vitnesbyrd ovenfor at å ha dette gående trekker 2-3% av hovedbatteriet i løpet av 8 timer. I.e. ca 2-300W. Hvor går så denne energien om det ikke er compute? Kameraene bruker noen titalls mW "Det er nok ikke kameraene som trekker strøm. De har en veldig overdimensjonert sentral CPU som håndterer alt som skjer i bilen, og når du skal holde noe slikt i gang går det gjerne mange titalls til hundretalls watt bare på at den skal være bootet og klar til å håndtere en datastrøm uansett hvor liten den er." Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 22. januar Del Skrevet 22. januar Just now, DrAlban3000 said: "Det er nok ikke kameraene som trekker strøm. De har en veldig overdimensjonert sentral CPU som håndterer alt som skjer i bilen, og når du skal holde noe slikt i gang går det gjerne mange titalls til hundretalls watt bare på at den skal være bootet og klar til å håndtere en datastrøm uansett hvor liten den er." Hvis du har et poeng å komme med, så kom med det. Det virker på meg at du ikke har forstått hva jeg sier. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå