Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (19 minutter siden):

Tilltakene er jo slik at man kan bli nektet å starte varmen i bilen med appen om man har gjort det ett par ganger før.. Virker å være litt irriterende.

Og litt dårlig å skylde på 3eparts apper at ikke bilene klarer å holde 12V batteriet ladet. Har brukt Tibber til Teslan min i 4 år nå og i starten vekket den bilen ofte, men det gjør den ikke nå lengere.

Og om den vekker bilen så lades jo selvfølgelig 12V..

12V lades også om bilen er i dvale og den merker at 12V behøver lading..

Det værste med Hyundai sitt problem er jo at 12V tømmes selv om bilene er tilkoblet strøm...?

Dette er bare ett eksempel.. De må jo få redesignet ladesystemet på bilene sine..

Er ikke uenig i at 12V-ladefunksjonen burde ha fikset det. Men samtidig må det være greit å gi et signal til app-leverandøren at appen er alt for hissig på gassen. Det er kanskje og et greit signal til endel brukere, om å ikke gå inn i appen unødvendig. Hvis ikke, så vil jo ikke app-leverandøren få signal om at det er problematisk å vekke bilen i utide.

Forøvrig, fint å vise til Tibber som faktisk brukers til å styre lading til bilen. Om den i seg selv blir et problem, så er det jo bare rett at de blir informert om det, og justerer ned "hissgheten". Så vidt jeg vet måtte vel og "scanMyTesla" og/eller "NotATesla"-appen og gå inn å justere. Her fikk de vel også beskjed fra Tesla om jeg ikke husker feil, eller om det var Tesla som stengte de ute midlertidig ved å gjøre noen endringer.

Lenke til kommentar
kremt skrev (2 minutter siden):

1050 dollar for ccs2 > chademo adapter

Neppe noe som blir vanlig her med det første vil jeg tro. 

Kan jo ta med til neste ChaDeMo-bil, dessuten er det jo ofte langt billigere løsning enn et bilbytte, om man ellers er fornøyd med bilen. 

Men ellers enig i at det var en noe stiv pris, som nok endel ikke vil klare å forsvare. De som ofte kjører langt, vil kanskje i større grad se på dette som en gavepakke til bilen. Og kanskje og gjøre at de lettere kan forsvare det å oppgradere bilen med større batteripakke.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, uname -i said:

Var det ikke Tesla-.biler som for ikke så lenge siden måtte skifte 12V-batterier oftere enn folk skifter underbukser? Kanskje gå litt stillere i dørene for et problem Hyundai sikkert klarer å fikse?

Model S slet vel med dette for en 10 år siden ja..

Hyundai virker å fikse problemet med å skylde på andre og begrense appstøtte.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Model S slet vel med dette for en 10 år siden ja..

Hyundai virker å fikse problemet med å skylde på andre og begrense appstøtte.. 

Tesla har en bilalarm(Sentry Mode) som i verste tilfelle bruker hele 450 Watt eller 10 kWh per døgn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 minutter siden):
uname -i skrev (24 minutter siden):

Var det ikke Tesla-.biler som for ikke så lenge siden måtte skifte 12V-batterier oftere enn folk skifter underbukser? Kanskje gå litt stillere i dørene for et problem Hyundai sikkert klarer å fikse?

Model S slet vel med dette for en 10 år siden ja..

Jeg mener å huske det var i ca 2019 det kom en bølge av utslitte 12V-batterier på model S og at det ble kalt inn til service for bytte. Man trengte bare å bytte en gang for å få et med angivelig mye bedre holdbarhet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Just now, uname -i said:

Tesla har en bilalarm(Sentry Mode) som i verste tilfelle bruker hele 450 Watt eller 10 kWh per døgn. 

Som er helt valgfri å bruke.. Og 12V lades hele tiden mens det er påslått..
Forøvrig en helt fantastisk funksjon.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, uname -i said:

Var det ikke Tesla-.biler som for ikke så lenge siden måtte skifte 12V-batterier oftere enn folk skifter underbukser? Kanskje gå litt stillere i dørene for et problem Hyundai sikkert klarer å fikse?

Jo stemmer at Tesla hadde noen lignende utfordringer, som relativt raskt ble løst med å sende ut en software oppdatering.

Siden Tesla har solgt såpass mange fler biler enn Hyundai, så gjaldt det mange eiere, men over en kort periode.

Viser hvor mye mer trygghet man får ved å gå til en leverandør som har velfungerende over the air oppdateringer. 

 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Simen1 said:

Jeg mener å huske det var i ca 2019 det kom en bølge av utslitte 12V-batterier på model S og at det ble kalt inn til service for bytte.

Det var en batch med dårlige 12V batterier fra produsenten ja. Model 3 hadde og en del biler hvor 12V døde kort tid etter bilen var ny.

De fleste fikk bare en feilmelding om batteriet og bilene fungerte fortsatt, men måtte inn å få nytt.
Men er nok en grunn til at de gikk over til 16V lithiumbatteri for noen år siden.

Tesla sine biler sender og beskjed på telefonen og om 12V har problemer. Så slipper å komme ut til død bil..

 

12v-battery-notification.jpg

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
2 minutes ago, uname -i said:

Tesla har en bilalarm(Sentry Mode) som i verste tilfelle bruker hele 450 Watt eller 10 kWh per døgn. 

og så?

Det er jo en mengde muligheter til å tilpasse denne, til å automatisk ikke stå på når man parkerer på kjente steder. 

Man kan også velge graden av deteksjon som skal være aktiv osv. 

Det er mang en eier som gladelig ofrer litt rekkevidde når man parkerer i p-hus med høy trafikk.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Viser hvor mye mer trygghet man får ved å gå til en leverandør som har velfungerende over the air oppdateringer. 

Etter 10 år med oppdateringer, hvordan går det med den vindusviskeren?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, uname -i said:

Etter 10 år med oppdateringer, hvordan går det med den vindusviskeren?

Den fungerer ganske godt nå. Men plutselig blir den verre igjen :) Men det er litt på siden. Det går på at Tesla ønsker å bruke kameraet som eneste sensor.

Men det at produsenten ikke behøver å ta inn bilen til verksted for oppdatering, er et stort pluss.

Skjønner det slik at 2024 modellene til VW også skal slippe å dra til verksted for software oppgradering. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (13 minutter siden):

Tesla har en bilalarm(Sentry Mode) som i verste tilfelle bruker hele 450 Watt eller 10 kWh per døgn. 

Virkelig? I så fall er det helt vanvittig at de klarer å få et par simple webkamera til å bruke like mye som en panelovn. Jeg får bare anta at det er sjeldne peak-verdier sånn at summen ikke blir 10kWh på et døgn. Hvis det hadde vært permanent så ville de fått et alvorlig varmeavladningsproblem.

Complexity skrev (11 minutter siden):

Det var en batch med dårlige 12V batterier fra produsenten ja. Model 3 hadde og en del biler hvor 12V døde kort tid etter bilen var ny.

De fleste fikk bare en feilmelding om batteriet og bilene fungerte fortsatt, men måtte inn å få nytt.
Men er nok en grunn til at de gikk over til 16V lithiumbatteri for noen år siden.

Det var nok ikke bare en batch, men hele produksjonen av model S og X fra 2012 til 2017 eller noe sånt. I mitt tilfelle byttet de angivelig ut et lav kvalitet blybatteri med et høyere kvalitet blybatteri. Jeg tar kvalitets-påstandene med en klype salt. Antar det gjelder alle model S og X. Jeg har ikke hørt at de har gått bort fra bly på 12V på S og X, men det var en del hjemme-mekkere som byttet ut på egenhånd. 12V Li-ion var vanskelig å få tak i og rundt 4000 kr om jeg husker rett da jeg undersøkte muligheten selv. Jeg droppet det pga stopp loss. Jeg hadde kastet mer enn nok penger i det store pengesluket allerede.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (14 minutter siden):

Bruttern har en Kona fra tidlig 2019. Den er det ikke noe appløsning på. 

Han har vært på tauebil 3 ganger pga tomt batteri løpet av disse 4 årene. Så jeg tror ikke helt på den oppdagelsen dems.

Det var noen problemer med at bagasjeluken ikke lukket seg skikkelig, som gjorde at 12V ble utladet fordi den stopper backup-lading ved visse tilstander og når hovedbatteri er under en viss prosent. Min bil levert i mars 19 hadde fått justert bakluka, så det ikke var et problem.

Ellers har jeg ikke vært strømtom på 12V utenom den siste gangen, der jeg kunne skylde på bilen. De 3-gangene jeg har hatt behov for starthjelp før den siste situasjonen, har alle vært brukerfeil. Bakluka bare delvis lukket, glemte å slå av taklys en annen gang, og siste gangen var at jeg slo av bilen fremfor å sette den i "utility mode" når datteren min ville sitte i bilen fremfor å bli med inn i butikken.

For all del, jeg har hørt at det har vært noen som har slitt langt mere. noe som selvsagt kan være pga apper som er for hissige på å holde bilen våken, samt at jeg mistenker noen er brukerfeil man ikke vil innrømme og andre er fordi man ignorerer eller ikke registrerer varselet om at batteriet tømmes ved å fortsette å høre på radio. Eller at man "slår på" bilen uten å slå den helt på (trykke startknapp uten å holde inn gassen) mens man f.eks. vasker bilen eller pakker den etc.

Dog, jeg tror de har gjort en programvare-endring, for nå fader bilen ut straks jeg åpner døra fremfor brått kutt, så kanskje de har implementert den endringen allerede om å begrense antall app-forespørsler.

Complexity skrev (28 minutter siden):

Model S slet vel med dette for en 10 år siden ja..

Hyundai virker å fikse problemet med å skylde på andre og begrense appstøtte.. 

Som jeg nevnte over, Tesla gjorde endringer i SW som stengte endel appleverandører ute, som i praksis tvang de til å gjøre endringer som gjorde appene mindre hissige. Det ble vel og begrensninger på appenes tillatelser i samme slengen.

Altså ikke bare Hyundai som gjør dette. Men Tesla sin endring ble gjort uten egentlig å si så mye om hvorfor, men gjorde endringen uten forvarsel og holdt kjeft. Det ble altså opp til leverandørene å finne ut hvordan de skulle få tilgang uten å bl nektet tilgang eller miste funksjonalitet.

På forum ble det endel diskusjoner om hvorfor appene ikke fungerte som de skulle, frem til app-produsentene kunne melde at "de var på saken".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (18 minutter siden):

Den fungerer ganske godt nå. Men plutselig blir den verre igjen :) Men det er litt på siden. Det går på at Tesla ønsker å bruke kameraet som eneste sensor.

Kamera som eneste sensor må man vel konkludere med er 100% mislykket?

Kamera erstatte Lidar/Radar --> fantombremsing
Kamera erstatte IR-sensor  --> vindusviskere som visker som en gal på tørr rute
Kamera erstatte UL-sensorer --> Ingen fungerende parkeringsassistanse eller blindsonemonitorering
Kamera erstatte lyssensor --> Auto-fjernlys dårligst i klassen
Kamera i stedetfor dugg/fuktighetssensor --> Klimaanlegg går helt bananas uten at det er noe dugg på frontruta i det hele tatt

Men misforstått prestisje, spare på kronestykker og vel vitende om at Tesla-kunder godtar veldig mye, gjør at det ikke blir noen endring på det.

Og når man sammeligner bilmodeller her så bør folk vite at det over funker bra på absolutt alle biler utenom Tesla og bør tillegges noen titusener i verdi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Simen1 said:

Virkelig? I så fall er det helt vanvittig at de klarer å få et par simple webkamera til å bruke like mye som en panelovn. Jeg får bare anta at det er sjeldne peak-verdier sånn at summen ikke blir 10kWh på et døgn. Hvis det hadde vært permanent så ville de fått et alvorlig varmeavladningsproblem.

Det var nok ikke bare en batch, men hele produksjonen av model S og X fra 2012 til 2017 eller noe sånt. I mitt tilfelle byttet de angivelig ut et lav kvalitet blybatteri med et høyere kvalitet blybatteri. Jeg tar kvalitets-påstandene med en klype salt. Antar det gjelder alle model S og X. Jeg har ikke hørt at de har gått bort fra bly på 12V på S og X, men det var en del hjemme-mekkere som byttet ut på egenhånd. 12V Li-ion var vanskelig å få tak i og rundt 4000 kr om jeg husker rett da jeg undersøkte muligheten selv. Jeg droppet det pga stopp loss. Jeg hadde kastet mer enn nok penger i det store pengesluket allerede.

Så ille som er det nok ikke, men det går noen % om man har det påslått i ett døgn ja.
Hele bilen er jo da "påslått", og varmen i alle kamera aktivert så går litt strøm. Nyere Tesla har jo en ganske heftig AMD Ryzen prosessor som også drikker litt watt når den er i gang.

De gikk bort fra Bly på S\X ved siste refresh (fra 2021). Er 16V lithium i dem nå og kansje snart 48V som i cybertruck.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Snowleopard said:

Det var noen problemer med at bagasjeluken ikke lukket seg skikkelig, som gjorde at 12V ble utladet fordi den stopper backup-lading ved visse tilstander og når hovedbatteri er under en viss prosent. Min bil levert i mars 19 hadde fått justert bakluka, så det ikke var et problem.

Ellers har jeg ikke vært strømtom på 12V utenom den siste gangen, der jeg kunne skylde på bilen. De 3-gangene jeg har hatt behov for starthjelp før den siste situasjonen, har alle vært brukerfeil. Bakluka bare delvis lukket, glemte å slå av taklys en annen gang, og siste gangen var at jeg slo av bilen fremfor å sette den i "utility mode" når datteren min ville sitte i bilen fremfor å bli med inn i butikken.

For all del, jeg har hørt at det har vært noen som har slitt langt mere. noe som selvsagt kan være pga apper som er for hissige på å holde bilen våken, samt at jeg mistenker noen er brukerfeil man ikke vil innrømme og andre er fordi man ignorerer eller ikke registrerer varselet om at batteriet tømmes ved å fortsette å høre på radio. Eller at man "slår på" bilen uten å slå den helt på (trykke startknapp uten å holde inn gassen) mens man f.eks. vasker bilen eller pakker den etc.

Dog, jeg tror de har gjort en programvare-endring, for nå fader bilen ut straks jeg åpner døra fremfor brått kutt, så kanskje de har implementert den endringen allerede om å begrense antall app-forespørsler.

Som jeg nevnte over, Tesla gjorde endringer i SW som stengte endel appleverandører ute, som i praksis tvang de til å gjøre endringer som gjorde appene mindre hissige. Det ble vel og begrensninger på appenes tillatelser i samme slengen.

Altså ikke bare Hyundai som gjør dette. Men Tesla sin endring ble gjort uten egentlig å si så mye om hvorfor, men gjorde endringen uten forvarsel og holdt kjeft. Det ble altså opp til leverandørene å finne ut hvordan de skulle få tilgang uten å bl nektet tilgang eller miste funksjonalitet.

På forum ble det endel diskusjoner om hvorfor appene ikke fungerte som de skulle, frem til app-produsentene kunne melde at "de var på saken".

Isåfall ikke noe jeg har lagt merke til. Kan bruke Tesla og tibber appen så mye jeg vil uten noe problem.

Hyundai stenger jo ute bruk av sin egen app også..

Screenshot_20231022_173540_Bluelink.thumb.jpg.c7abf0663c76476bdb7c9d2e2eeea48b.jpg

Som vel forøvrig man må betale ekstra for å bruke (følger med noen år gratis)..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...