Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

51 minutes ago, sveibuen said:

Savner veldig at de satser på stasjonsvogn, ala Volvo V70/XC70, den bagasjeromsplassen, stor tilhengervekt og lang rekkevidde(ja, de går på diesel, men er jo noe å sammenligne med)
Ser på V70 min fra 2009, helt kongebil, rette motor etc.

Sist jeg var innenom til service på V60CC'en min, sa de at det fortsatt var et par år til en elektrisk versjon kommer.

Tenker det er like greit; elbilerne til Volvo har ikke vært noe å skryte av foreløbig og ser ut som Volvo går mer og mer i retningen plastikk-kinabil til semi-premium priser. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (1 time siden):

Audi A6?

https://www.audi.no/no/web/no/bilmodeller/konseptbiler/audi-a6-avant-e-tron.html

Vet ikke med krok, og litt teit med fake eksos på konseptbilen men kansje det er noe.

Disse er vel ennå en god stund unna? Skulle komme i 2023, så ble det "en gang i 2024" og nå har det vært helt stille en stund. Så realistisk kaaaaanskje i 25?

Og det er vel ikke fake eksos de har bak, det er visstnok et bevisst designelement med en funksjon:

Sitat

I den nedre seksjonen, den bakre diffusoren, er to store luftutslipp integrert i støtfangeren. Disse komponentene leder luftstrømmen under bilen i på en måte som unngår turbulens – en perfekt kombinasjon av å redusere luftmotstanden og minimere det aerodynamiske løftet.

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, sveibuen said:

Savner veldig at de satser på stasjonsvogn, ala Volvo V70/XC70, den bagasjeromsplassen, stor tilhengervekt og lang rekkevidde(ja, de går på diesel, men er jo noe å sammenligne med)
Ser på V70 min fra 2009, helt kongebil, rette motor etc.

Håper inderlig at noen av elbilprodusentene kommer med noe lignende som V70en min! Å til rundt om den prisen når den var ny. 650'000 2009kr som er vel rundt eller rett over 800'000kr i dag?(rett meg om jeg tar feil på den utrekninga der)

 

ID.7 kommer som stasjonsvogn snart, https://www.motor.no/aktuelt/her-er-vws-nye-stasjonvogn-id7-tourer/258883

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Hvor har du det fra at en EQS 4matic går lengre enn en Model S?

Eller tenker du på 1 motors varianten, det blir jo litt feig sammenligning.

Les teslabjørn sine tester. 500 4 matic gikk 678km i 90km/h. Linje 291. Ingen tesla er i nærheten. Fant vel noen på 620-640km. Mercedes eqs med bakhjulsdrift gikk 30km lenger. 711km

Søndags kjøring gikk eqs 816km med 4 matic

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 time siden):

Merk at NAF vintertestene er utført stat: i mellom 0 og -10 grader.
Mildvær...

At testene går over rute med så mye som ti grader variasjon i omgivelsestemperatur er også et problem for at oppnådd resultat skal kunne være en mal for "vinter rekkevidde" fra år til år og ulike biler som ikke testes pånytt år2. 

Lite man kan gjøre med lokale værforhold. Men man kunne laget en rute over et område hvor temperatur var mere konstant en 10 +/-. 
I et mindre område med mye frem og tilbakekjøring f.eks.   
 

At det skiller opptil 10 grader utetemperatur er da relativt vanlig når man starter i byen og så kjører over fjellet. Trenger faktisk ikke dra så veldig langt heller. Fra Oslo sentrum til områdene rundt Gardermoen, så er det fort 5-10 grader forskjell flere ganger i året.

Det som er litt synd, er at noen av vintertestene er gjort mens det er mildvær, så reel vintertesting blir det da ikke så mye av. Men så kjøres jo hver bil normalt sett bare i en sommertest og en vintertest, så resultatene er det etter mitt syn liten grunn til å prøve seg på direkte sammenligning med.

De kunne selvsagt hatt en bil som referansebil for å se hvordan samme bil gjør det i de forskjellige temperaturene man utsettes for, slik at man får et visst sammenligningsgrunnlag, men igjen, når bilene bare er gjennom en vintertest og en sommertest, så faller det poenget litt bort.

uname -i skrev (1 time siden):

Var det så vanskelig? Mangler man 100 meter rekkevidde for å nå nedoverbakkene så har man i praksis mistet 30-40 km på testen.  Som gjør testen så og si ubrukelig, med mindre du er ute etter bil som bare skal brukes til å søndagskjøre den spesifikke NAF-ruta.

Ja, leser man testen som fandens oldemor, slik dessverre NAF til tider gjør selv, så blir slike ting litt avgjørende. Derimot, om man leser løypa litt bedre, så bør man ikke vektlegge det så mye.

Så får det så være at en bil som underpresterer i forhold til oppgitt og forventet reduksjon, enten ikke når over kneika, eller akkurat kommer over en kneik på et litt tidlig tidspunkt.

Forøvrig, og dette er ikke rettet mot noens kommentarer spesielt, så er nå engang ruta satt opp slik den er, og den kjører bortimot identisk hvert år. Så blir det sånn sett en viss likhet likevel mot tidligere tester selv om vær og føre kan være svært forskjellig.

Egentlig burde denne diskusjonen om ruta egentlig legges død. NAF har allerede sagt at de ikke kommer til å forandre den, og at man får ta den for hva den er.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Naf gjør en ting veldig bra og det er at de har kontroll på at alle bilene er parkert i samme temp natta før testen, og at alle kjøre samme rute på samme dag. 

Og de lader bilene etterpå, men der er det litt muligheter for feil, da logistikken kanksje ikke gjør at batteriene er optimalt varmet, at bilen lader på en optimal lader osv.

Men de bruker tallene helt feil og det å drive å bruke % avvik fra WLTP gir jo null mening. Det vil jo si at man måler hvor forskjellig testruten og forholdene var ift. WLTP. Og at man måler hvor godt hver bil gjør det under de forholdene som finnes den dagen.

De testene gjør at man kan sammenligne 2 biler som er med i samme test. Men ikke biler på tvers av testene.

1000km testene til Teslabjørn også så er det veldig fristende å sammenligne på tvers av tester, så lenge det er noenlunde samme årstid ute. Men man må nesten prøve å ikke gjøre det, og dømme bilen utifra det været som var ute den dagen. 

Det som er veldig positivt med TB sin 1000km test er at det presser frem designfeil på bilene. En skikkelig stresstest. Det er mer enn 1 produsent som har endret programvaren etter at han har satt søkelys på brister.

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Trestein said:

Les teslabjørn sine tester. 500 4 matic gikk 678km i 90km/h. Linje 291. Ingen tesla er i nærheten. Fant vel noen på 620-640km. Mercedes eqs med bakhjulsdrift gikk 30km lenger. 711km

Søndags kjøring gikk eqs 816km med 4 matic

Ja du har rett, jeg var litt vel overivrig tesla fan der. 

Tesla klarer ikke slå de som har 15% større batteri

Men nå går jeg i mot min forrige post, at det er skikkelig dumt å se på resultatene opp mot hverandre i sånne tester med mindre bilene kjører samtidig :)

De Mercedesene er imponerende biler

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar

Det fine er at vi får forskjellige tester, og så kan man se hvordan de oppfyller eller avviker fra WLTP, eller en angitt distanse på tid, som forsåvidt dekker en rekke forskjellige varianter. Dess flere som tester på godt grunnlag, dess lettere er det å finne den bilen som best ser ut til å passe for seg og sitt bruk, i de områder og trafikkforhold som gjelder der man oftest kjører.

TB sin 1000-km challenge trekker jo inn elementet lading. Dess bedre bilen er til å lade raskt og gjerne flere ganger samme dag, dess bedre gjør den det i testen, selv om rekkevidden kanskje ikke er den beste. 28 kWh-utgaven av Ioniq (den originale) gruser jo sin egen "tvilling" 38 kWh-utgaven pga at ladingen er så mye mer effektiv.

Begge bilene ville ikke kommet så langt i NAF-testen, selv om det ikke er hovedpoenget, men de kommer langt i forhold til det de oppgir, fordi de er så nøysomme i bruk. Altså hvor stort avviket i prosent av oppgitt forbruk. Det å komme over en kneik eller ikke, vil i stor grad bare skille noen få prosent, så jeg ser ikke på det som avgjørende, selv om det for noen biler kan se brutalt ut med "antatt tapt 30 km", men er altså ikke så ille når de lover kanskje 500+ km rekkevidde i utgangspunktet.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 timer siden):

At det skiller opptil 10 grader utetemperatur er da relativt vanlig når man starter i byen og så kjører over fjellet. Trenger faktisk ikke dra så veldig langt heller.

Det starter ikke på 0 i byen i disse dager. Mere som at man starter på -8 til -10 grader og ender opp på -15 til -16 grader på hytta er nok mere vanlig . Poenget er at man ikke kjører bilen/batteriene varme i lange strekninger med null graders vær midvinters (da mener jeg ordentlig nordisk vinter slik vi har nå)
"Det" er en viss forskjell.
Jeg vil ikke kalle 0 grader vintertemperatur.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

Det starter ikke på 0 i byen i disse dager. Mere som at man starter på -8 til -10 grader og ender opp på -15 til -16 grader på hytta er nok mere vanlig . Poenget er at man ikke kjører bilen/batteriene varme i lange strekninger med null graders vær midvinters (da mener jeg ordentlig nordisk vinter slik vi har nå)
"Det" er en viss forskjell.
Jeg vil ikke kalle 0 grader vintertemperatur.

Har vært forskjellig på de testene de hadde. Vintertesten 2023 var det mellom 0 og -20 grader, 2022 var det mellom 0 og -10 grader mens i 2021 var det fra +5 til -5 grader.

https://www.naf.no/elbil/elprix/elprix-vinter-2023
"Vinterens store elbiltest bød på noen reale utfordringer for både biler og testpersonell, med gnistrende sol og temperaturer som svingte mellom null grader og ned mot minus 20 oppe på snaufjellet."

https://www.naf.no/elbil/bruke-elbil/test-rekkevidde-vinter-2022
"Det selv under relativt greie vinterforhold, med tørre veier og kuldegrader mellom 0 og -10 grader."

https://www.naf.no/elbil/bruke-elbil/test-rekkevidde-vinter-2021
"Temperaturen var mellom fem varmegrader og fem minusgrader."

Enig at temperaturer rundt 0 ikke er spesielt vinterlig, derav dette som jeg skrev i kommentaren lenger opp:

Snowleopard skrev (3 timer siden):

Det som er litt synd, er at noen av vintertestene er gjort mens det er mildvær, så reel vintertesting blir det da ikke så mye av.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (6 timer siden):

Tenker det er like greit; elbilerne til Volvo har ikke vært noe å skryte av foreløbig og ser ut som Volvo går mer og mer i retningen plastikk-kinabil til semi-premium priser. 

Virkelig? Nå har de vel bare laget en elbil foreløpig, og det er vel den beste "rimelige" Volvoen de har laget. Ikke mye Kinabil å spore hverken der eller på de andre modellene.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (27 minutter siden):

Nå har de vel bare laget en elbil foreløpig, og det er vel den beste "rimelige" Volvoen de har laget.

XC40 du snakker om nå? Overpriset i mine øyne, hvertfall for et år siden når jeg så på den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

XC40 du snakker om nå? Overpriset i mine øyne, hvertfall for et år siden når jeg så på den.

Det mener jo Teslafolket om alt som ikke er blikkboks. Man får hva man betaler for. Jeg har ikke kjørt den så veldig mye, men ut fra det jeg har prøvd, så ville den iallefall vært en god kandidat for min del i prisklassen mellom 5 og 600k.

Lenke til kommentar
Iterion skrev (31 minutter siden):

Må vel være nye EX30 han mener? 

Det er det vel ingen dødlige som har kjørt ennå, så det er det vel neppe. Uansett har testene ikke vært preget av kommentarer om kinaplastbil, tvert imot.

 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (5 minutter siden):

Man får hva man betaler for.

Ikke med XC40 for min del. Var hvertfall 120-160-ish tusen dyrere enn konkurrenter for en veldig merkbart mindre bil. Alt for mye å betale for «Premium».

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (20 minutter siden):

Ikke med XC40 for min del. Var hvertfall 120-160-ish tusen dyrere enn konkurrenter for en veldig merkbart mindre bil. Alt for mye å betale for «Premium».

Prisen er vel omtrent den samme som for Model Y og betydelig billigere enn feks BMWix3, så det er bare tull. Om man prioriterer plass fremfor utseende er jo en smaks/behovssak.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (Akkurat nå):

Prisen er vel omtrent den samme som for Model Y og betydelig billigere enn feks BMWix3, så det er bare tull. Om man prioriterer plass fremfor utseende er jo en smaks/behovssak.

Samme som Model Y begynner jo å nærme seg noe. Var ikke det da jeg sammenligna sist.

Ja, utseendet trakk enda mer ned for min del. Midtkonsollen var moden for oppgradering. Jeg er lite glad i pianolakk. Og jeg er ikke særlig fan av å bare erstatte grillen fra fossilbiler med en flat plate. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 minutter siden):

Samme som Model Y begynner jo å nærme seg noe. Var ikke det da jeg sammenligna sist.

Ja, utseendet trakk enda mer ned for min del. Midtkonsollen var moden for oppgradering. Jeg er lite glad i pianolakk. Og jeg er ikke særlig fan av å bare erstatte grillen fra fossilbiler med en flat plate. 

Jojo, men da snakker vi om veldig personlige preferanser. Tror ikke det er mange andre som setter amerikansk anti-design foran scandi-chic. At bilen ser ut som et egg er et nødvendig onde når en trenger plassen. Volvoen og Model 3 er omtrent likt priset i rwd. I 4wd er Volvoen faktisk litt billigere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...