The Very End Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar (endret) Glemte kilder i forrige svar, men se her: 2011: Report: Toyota looking to commercialize solid state Li-ion battery in 2015-2020 - Green Car Congress. Her lover de altså faststoff batterier i løpet av 2015-2020. 2009: Toyota Develops New Lithium-Ion Battery Tech With Ten Times More Capacity (drive.com.au). Lovnader om opp-til ti-gangen batterikapasitet - men til de sitt forsvar har de ikke en konkret dato her da. Optimister er de hvertfall. Endret 14. januar av The Very End 1 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar The Very End skrev (3 minutter siden): Glemte kilder i forrige svar, men se her: 2011: Report: Toyota looking to commercialize solid state Li-ion battery in 2015-2020 - Green Car Congress. Her lover de altså faststoff batterier i løpet av 2015-2020. 2009: Toyota Develops New Lithium-Ion Battery Tech With Ten Times More Capacity (drive.com.au). Lovnader om opp-til ti-gangen batterikapasitet - men til de sitt forsvar har de ikke en konkret dato her da. Optimister er de hvertfall. SSB har vert som kald fusjon 1 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar 2 minutes ago, Trestein said: SSB har vert som kald fusjon Dessverre 😕 Men, vi må ikke glemme den inkrementelle (gradvis) økningen over tid. Før (2020) var jo +- 500 km for de få, men nå er det vel knapt noen biler som kommer ut som ikke har dette. ID7 kommer med 700, facelift av Tesla det samme, Fisker med 700+, Mercedes som har vært ute et par år er jo også 700+, så virker bare å ta mer tid enn først planlagt. Men har så klart en våt drøm at når jeg skal kjøpe ny bil om 10-12 år til, så er det kommet noe kult på markedet med 1000 km (realistisk 7-800 km) rekkevidde. 1 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar The Very End skrev (16 minutter siden): Dessverre 😕 Men, vi må ikke glemme den inkrementelle (gradvis) økningen over tid. Før (2020) var jo +- 500 km for de få, men nå er det vel knapt noen biler som kommer ut som ikke har dette. ID7 kommer med 700, facelift av Tesla det samme, Fisker med 700+, Mercedes som har vært ute et par år er jo også 700+, så virker bare å ta mer tid enn først planlagt. Men har så klart en våt drøm at når jeg skal kjøpe ny bil om 10-12 år til, så er det kommet noe kult på markedet med 1000 km (realistisk 7-800 km) rekkevidde. Ja mange går langt. For dem som har råd til biler med 80-100kWh batteripakker og kan lade hjemme er det jo bare fordeler med elbil. Tror jeg har brukt en time på hurtiglading i år. Problemet er at bilene må være store for å få plass til nok batterier med dagens teknologi. Alle biler som går langt i dag er store biler som koster over 500 000 Problemet er biler med små batteri som egentlig er det beste for miljøet. Har man ikke lademulighet hjemme og må varme opp bilen med bilen batteri hver dag og du må finne offentlige ladepunkt flere ganger i uken for å få fyllt opp batteriet er det noe herk å ha el bil. SSB batterier vil helt klart hjelpe her med at relativt små biler kan ha rimelig store batteripakker som kan lades raskt. Baserer du bruken av elbilen på hurtiglading blir det raskt mye dyrere enn å kjøre bensin eller diesel 3 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar 40 minutes ago, Trestein said: Det ser virkelig ikke ut som om Musk pusher batteri teknologi. Ser man på en Model S fra 2017 er vel svært lite skjedd. Samme batterikapasitet rekkevidde , forbruk og vekt. Det samme gjelder vel for M3 også. Billigere er de kanskje. Han kom vel etter med varmepume etter noen år som har hjulpet litt på rekkevidde. Tesla er vel konsekvent blant bilene med lavest forbruk og minst batteri. De har også justert opp rekkevidden inkrementelt. Men mener jeg leste akkurat at de måtte justere litt nedover igjen, hadde vært litt vel optimistiske. Av biler med to motorer så er også Model Y overlegen i sin størrelsesklasse. Men det går kanskje mer på aerodynamikk og motorer og ikke batteri? Fra høyhastighetstester jeg har sett av id7 så er ikke den noe særlig i motorveihastighet. WLTP burde hatt med litt kulde og motorvei også. 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar bzzlink skrev (5 minutter siden): Tesla er vel konsekvent blant bilene med lavest forbruk og minst batteri. De har også justert opp rekkevidden inkrementelt. Men mener jeg leste akkurat at de måtte justere litt nedover igjen, hadde vært litt vel optimistiske. Av biler med to motorer så er også Model Y overlegen i sin størrelsesklasse. Men det går kanskje mer på aerodynamikk og motorer og ikke batteri? Fra høyhastighetstester jeg har sett av id7 så er ikke den noe særlig i motorveihastighet. WLTP burde hatt med litt kulde og motorvei også. Siden tesla aldri klarer å finne ut batteriene de kjøpes netto kapasitet er det vanskelig å si noe om virkningsgrad eller hvor effektive de er. Det nærmeste man kommer er tyske tester som måler hvor mye strøm de tilfører bilen fra lader. Ser man på slikt ser man at tesla alltid har mye mindre forbruk på BC enn på lader. Hvorfor biljurnaliser og youtubere baserer seg på BC er et mysterium. De er sjelden rett. Vet man ikke netto kapasitet er de umulig å kalibrere. 1 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar Trestein skrev (55 minutter siden): Det ser virkelig ikke ut som om Musk pusher batteri teknologi. Ser man på en Model S fra 2017 er vel svært lite skjedd. Samme batterikapasitet rekkevidde , forbruk og vekt. Det samme gjelder vel for M3 også. Billigere er de kanskje. Han kom vel etter med varmepume etter noen år som har hjulpet litt på rekkevidde. Det blir for enkelt å påstå at det ikke har vært utvikling, kanskje bortsett fra at det er blitt billigere. Nettopp det at batteriene er blitt billigere, forteller jo at masse viktige ting har skjedd. Å lage billigere batterier er temmelig kritisk for en ev. masse-adapsjon for EV's. Og når det skjer samtidig som råvarepriser har gått opp, så er det kanskje på tide å fjerne skyggelappene. I mellomtiden har de altså kommet med 4680-batteriene (annonsert på Battery Day i 2020), og flere kjemier forskes på og/eller har blitt introdusert med Mangan, som gjør de både billigere og bedre. 1 1 Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar 54 minutes ago, Snowleopard said: Det blir for enkelt å påstå at det ikke har vært utvikling, kanskje bortsett fra at det er blitt billigere. Nettopp det at batteriene er blitt billigere, forteller jo at masse viktige ting har skjedd. Å lage billigere batterier er temmelig kritisk for en ev. masse-adapsjon for EV's. Og når det skjer samtidig som råvarepriser har gått opp, så er det kanskje på tide å fjerne skyggelappene. I mellomtiden har de altså kommet med 4680-batteriene (annonsert på Battery Day i 2020), og flere kjemier forskes på og/eller har blitt introdusert med Mangan, som gjør de både billigere og bedre. Syns 4680 batteriene er altfor overhypa, har ikke sett noe særlig av fordelen med dem, de få model y som har dem lader vel like raskt som 2170 batteriene. vil heller si det er kineserne som har forbedret batteriene de siste årene, blade batteriet til byd samt det nye lfp batteriet til catl syns jeg slår det tesla tilbyr. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar onkel_jon skrev (44 minutter siden): Syns 4680 batteriene er altfor overhypa, har ikke sett noe særlig av fordelen med dem, de få model y som har dem lader vel like raskt som 2170 batteriene. vil heller si det er kineserne som har forbedret batteriene de siste årene, blade batteriet til byd samt det nye lfp batteriet til catl syns jeg slår det tesla tilbyr. De har jo kommet med en V2 av disse, så skal være bedre. Ja, aldri prøvd å antyde at det bare er Tesla. Er kommet mye forbedringer både hos BYD, CATL og andre. Noen ganger går det tilsynelatende sakte, før de kommer et lite gjennombrudd som forandrer mye. Trenger jo ikke gå lengre enn å se hvordan Leaf sitt 24 kWh batteri er nesten like tungt som 40 kWh-batteriet i samme formfaktoren, og nå leser jeg at noen har kommet med blade-celler i samme pakke, og da fått med kjøling. Oppnår da enda lengre rekkevidde OG bedre kjøling, som burde redusere eller wipe ut #coldgate og chargegate for Leaf. Og ettermarkedet har jo og løsning for ombygning til CCS for denne, som ville gjort bilen veldig mye mer populær hos folk. Også BMW i3 har klart å øke batterikapasitet i så godt som samme batterikasse, som har gitt bilene mye lengre rekkevidde i 120Ah-bilene sammenlignet med Gen. 1 på 60 Ah og gen. 2 på 94Ah, altså doblet seg fra Gen.1 ved å gå fra 21,6 til 42,2 kWh, og kun 10 kg vektøkning. Selve bilen har dog økt fra 1 195 kg på 21,6 kWh (60 Ah), via 1 245 kg (94 Ah) til 1 270 kg på utgaven med 42,2 kWh (120Ah). Da snakker man om utvikling, synes jeg ihvertfall. 2 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar Snowleopard skrev (15 minutter siden): Ja, aldri prøvd å antyde at det bare er Tesla. Er kommet mye forbedringer både hos BYD, CATL og andre. kWh (120Ah). Da snakker man om utvikling, synes jeg ihvertfall. Ja, har det egentlig det? Det er selvsagt et definisjonsspørsmål, men på den viktigste parameteren energi/vekt, har det iallefall skjedd fint lite de siste 5-6 årene. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar AL123 skrev (8 minutter siden): Ja, har det egentlig det? Det er selvsagt et definisjonsspørsmål, men på den viktigste parameteren energi/vekt, har det iallefall skjedd fint lite de siste 5-6 årene. Pakka på model S fra 2016 hadde 160wh/kg. Tror ikke det er langt fra pakka som kom på cybertruck. Ladehastighet er vel heller ikke veldig bra på cybertruck. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar 1 hour ago, onkel_jon said: blade batteriet til byd samt det nye lfp batteriet til catl syns jeg slår det tesla tilbyr. Det sier vel litt når tesla kjøper batterier fra både byd og catl. Rwd Y fra berlin er vel nå byd lfp batteri, tidligere catl lfp. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar Trestein skrev (2 timer siden): Siden tesla aldri klarer å finne ut batteriene de kjøpes netto kapasitet er det vanskelig å si noe om virkningsgrad eller hvor effektive de er. Det nærmeste man kommer er tyske tester som måler hvor mye strøm de tilfører bilen fra lader. Ser man på slikt ser man at tesla alltid har mye mindre forbruk på BC enn på lader. Hvorfor biljurnaliser og youtubere baserer seg på BC er et mysterium. De er sjelden rett. Vet man ikke netto kapasitet er de umulig å kalibrere. Netto kapasitet kan en lese ut av bms... 1 Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar Trestein skrev (3 timer siden): Ja mange går langt. For dem som har råd til biler med 80-100kWh batteripakker og kan lade hjemme er det jo bare fordeler med elbil. Tror jeg har brukt en time på hurtiglading i år. Problemet er at bilene må være store for å få plass til nok batterier med dagens teknologi. Alle biler som går langt i dag er store biler som koster over 500 000 Model 3 standard range 513km koster nå 380 000, så en god del under 500 000. 2 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar Trestein skrev (11 minutter siden): Pakka på model S fra 2016 hadde 160wh/kg. Tror ikke det er langt fra pakka som kom på cybertruck. Ladehastighet er vel heller ikke veldig bra på cybertruck. Hjelper ikke å se på batteripakken, der er det mange faktorer som bestemmer vekten. Hvis en ser på cellenivå, har vel de beste ligget på 270-280wh/kg i en del år, hvilket var kapasiteten Teslas 18650 batterier hadde. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar (endret) kremt skrev (28 minutter siden): Det sier vel litt når tesla kjøper batterier fra både byd og catl. Rwd Y fra berlin er vel nå byd lfp batteri, tidligere catl lfp. RWD TM3 bruker LFP, mens RWD TMY bruker blade-batterier. Men er vel snakk om at LFP-batteriet vil byttes mot LMFP, og da kanskje og komme på LR og muligens og P-utgaver, fordi den kjemien gir tilsvarende gode ytelser til en lavere kostnad. 4680 vil inntil videre kun komme på CT og Semi, slik det ligger an nå. Og TMY som var tiltenkt 4680 var vel bare en midlertidig ting på noen RWD produsert hos Giga Texas, men er vel kuttet ut nå. Ihvertfall inntil videre. EDIT: Er altså Berlin TMY som bruker blade, Shanghai TMY RWD bruker vel LFP. Usikker på hva som er med TMY RWD nå... Endret 14. januar av Snowleopard 1 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar RJohannesen skrev (5 minutter siden): Model 3 standard range 513km koster nå 380 000, så en god del under 500 000. fra 410.000 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar RJohannesen skrev (5 minutter siden): Model 3 standard range 513km koster nå 380 000, så en god del under 500 000. Standard range har vel ikke batteri på over 80kWh? Dessuten er vel 513 km veldig optimistisk. Mener TB pleier å klare under 400km ved 90km/h Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar Salvesen. skrev (18 minutter siden): Netto kapasitet kan en lese ut av bms... Bare link til der Tesla oppgir dette. De må da vite det. Det blir som å ikke ville opplyse om hvor stor bensintanken er Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar Trestein skrev (Akkurat nå): Bare link til der Tesla oppgir dette. De må da vite det. Det blir som å ikke ville opplyse om hvor stor bensintanken er Som sagt, bare å lese bms data. Der er netto kapasitet oppgitt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå