Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

2 hours ago, Trestein said:

Tenkte vel mere på Model S plad. Telsabjørn kjørte den på Autobahn. Tror han måtte ned i 200 for å unngå varmgang. 262 klarte den bare i  sekunder. En eller annen hyundai 6? klarte fint 260 til batteriet var tomt. 

Tror helt sikkert at det er derfor tesla har redusert toppfart på bilene sine. Tyskerne aksepterer ikke at biler som skal gå i 250 går varm etter noen minutter og mister ytelse. Model 3 klarer vel ofte ikke mere enn 70KW i en halvtime. Det er bare å se i vognkortet. Ofte er kontinuerlig ytelse ca 35% av maks

 

Teslabjørn kjører jo ofte jojo på autobahn så han fikk til og med i4 til å derate selv om den klarer oppgitt toppfart med ca 30% motorytelse, har sett flere som kjører I4 med toppfart til tomt batteri. i40 klarer vel typisk 200km med fullgas 190km/h

Traction kontroll har man hatt siden før krigen så det er ikke noe nytt. Mange slår nok dette av når de kjører aktivt også på porsche

 

Her surrer du. 
Plaid har toppfart på 322km/t 

Har selv ligget på toppfarten til Model 3 LR min i 43 minutter. (Dvs så tett opptil som mulig 175 i snittfart)

Så at Plaid bare klarer 260 i få minutter tror jeg ikke noe på.

i4 slet veldig med temperaturstyring, kom en oppdatering rundt da TeslaBjørn testet som gjorde den bedre.

Men den har fortsatt begrensning i ladehastighet etter en gitt mengde kWh ladet som gjør at den ille passer på skikkelig langtur.

At BMW er bedre på dette en Tesla må du nesten grave opp noen videoer på.

Vaset om vognkort er også bare tull.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (24 minutter siden):

At BMW er bedre på dette en Tesla må du nesten grave opp noen videoer på.

Jepp, dokumentasjon kreves. Har du forresten dokumentasjon på alle dine påstander de siste 2-3 trådene? Forøvrig en rimelig uinteressant diskusjon. Hverken Porsche eller Tesla lager noe som er i nærheten av å minne om sportsbiler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (44 minutter siden):

Her surrer du. 
Plaid har toppfart på 322km/t 

Har selv ligget på toppfarten til Model 3 LR min i 43 minutter. (Dvs så tett opptil som mulig 175 i snittfart)

Så at Plaid bare klarer 260 i få minutter tror jeg ikke noe på.

i4 slet veldig med temperaturstyring, kom en oppdatering rundt da TeslaBjørn testet som gjorde den bedre.

Men den har fortsatt begrensning i ladehastighet etter en gitt mengde kWh ladet som gjør at den ille passer på skikkelig langtur.

At BMW er bedre på dette en Tesla må du nesten grave opp noen videoer på.

Vaset om vognkort er også bare tull.

Du må se videoen. Bilen til TB var begrenset til 262 pga dekkene. Man må ha veldig spesielle dekk for å kjøre 320km/h lenge. 

Vognkort kan du sjekke på nett. Bare finn bilnummer på en tesla og sjekk ytelse. Du finner det på vegvesen.no

Sa aldri at BMW var bedre. (Teslabjørn sin bil hadde feil på kjøling)

Det var hunday som var bedre

Er 175 km/h toppfarten til bilen din klarer den med under 70kw fra motoren

Tviler påom bmw sliter med temperaturkontroll. Min bil gjør aldri rare ting som å kutte regenerering eller andre ring når den er kald. At den ikke tåler mere enn ytelsen i vognkort er en annen sak. Hvorfor skulle den det?

Skal prøve å lime inn rett video. Tror jeg så på en livestream

 

 

Endret av Trestein
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Mulig BMW lar batteriet få mere juling da?

Ioniq 5 f.eks får jo sånn 50kW lading fra 0 graders batteri. Så enten bryr de seg ikke så veldig om levetiden på batteriet eller så har de brukt store mengder kobolt eller noe som man burde styre unna. Lithiumbatterier tar normalt sett stor skade av å lades når de er fryst.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Simen1 said:

Business beyond tar utgangspunkt i full markedsliberal konkurranse uten å tenke over geopolitikk og sikkerhetspolitikk. Mange av oss vil ikke ha diktatorbiler selv om de er både pene, har høy kvalitet, gode specs og lave priser. Markedsandelen til kinesiske biler falt voldsomt i Norge i 2023. Jeg tror dette vil bli ennå tydeligere i Europa i 2024.

Nå var det mest europeiske fabrikanter markedsandel _i_ Kina som dette handlet om. Hvor mange joint ventureselskaper er de vi oppretter sammen med diktatoren og hvordan går det med de

Lenke til kommentar
Complexity skrev (16 minutter siden):

Mulig BMW lar batteriet få mere juling da?

Ioniq 5 f.eks får jo sånn 50kW lading fra 0 graders batteri. Så enten bryr de seg ikke så veldig om levetiden på batteriet eller så har de brukt store mengder kobolt eller noe som man burde styre unna. Lithiumbatterier tar normalt sett stor skade av å lades når de er fryst.

Tenker Hyundai-ingeniørene og dems batteri-leverandører har temmelig god kontroll på hva batteriene dems tåler, og vil ikke gi mer enn hva de mener er greit. Derfor må batteriene bli varm nok før de takler 230 kW som vel er maks de mottar.

Og før man trekker opp den situasjonen med recall av batterier for bl.a. Hyundai Kona og Chevrolet Bolt/Opel Ampera-E, så minner jeg på at det visste seg å være pga en feil ved produksjonen av batterier fra ene fabrikken, i en eller flere batcher. Tilsvarende pakker fra andre fabrikker, hadde visstnok ikke den feilen som førte til tilbakekalling.

Lenke til kommentar
35 minutes ago, Trestein said:

Vognkort kan du sjekke på nett. Bare finn bilnummer på en tesla og sjekk ytelse. Du finner det på vegvesen.no

Sa aldri at BMW var bedre. (Teslabjørn sin bil hadde feil på kjøling)

Det var hunday som var bedre

Er 175 km/h toppfarten til bilen din klarer den med under 70kw fra motoren

Tviler påom bmw sliter med temperaturkontroll. Min bil gjør aldri rare ting som å kutte regenerering eller andre ring når den er kald. At den ikke tåler mere enn ytelsen i vognkort er en annen sak. Hvorfor skulle den det?

Jeg har vognkortet til min egen bil. Og det med maks ytelse i 30 minutter greiene har ikke så mye med saken å gjøre.
 

Ok meget mulig Hyundai er bedre til å ligge i toppfart, det har jeg ikke sett noe på.

Jeg kjørte i 175 i snitt…. Ikke så veldig lett å ligge i 233 konstant på autobahn i en time. 175 i snittfart er rimelig høyt.

 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Men den har fortsatt begrensning i ladehastighet etter en gitt mengde kWh ladet som gjør at den ille passer på skikkelig langtur.

«For deg» ja.
Og har forresten ikke hørt «noen» andre som har klaget på dette eller opplevd det etter ferieturer på kontinentet i løpet av sommeren 2022 eller 2023 (eller ellers).

Kan vel avskrives som typisk bzzlink fuzz.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
1 hour ago, AL123 said:

Jepp, dokumentasjon kreves. Har du forresten dokumentasjon på alle dine påstander de siste 2-3 trådene? Forøvrig en rimelig uinteressant diskusjon. Hverken Porsche eller Tesla lager noe som er i nærheten av å minne om sportsbiler.

Det er jo en veldig interessant diskusjon. I4 M50 er jo en av få direkte konkurrenter til Tesla Model 3 Performance. 

BMW har valgt å levere fossil og elbil i samme chassi, og det virker som de har vært veldig flinke til det.
Har Tesla fortsatt et overtak? Eller er BMW bedre på alt?
Forflytningshastighet
Ladehastighet i all slags vær
Toppfart
Akselerasjon
Vekt
Rundetid på bane

Dersom BMW slår Tesla på alt, så er det jo et bevis på at en dedikert elbil platform ikke er noe vits.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Syar-2003 said:

«For deg»

Det er jo en begrensning i antall ganger man kan hurtiglade på et døgn. Det er opplyst om i instruksjonsboka.

Så det vil ikke bare være for meg. Det vil være for alle som skal dra på en europatur, og kjøre fulle dager

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 minutter siden):

Det er jo en begrensning i antall ganger man kan hurtiglade på et døgn. Det er opplyst om i instruksjonsboka.

Så det vil ikke bare være for meg. Det vil være for alle som skal dra på en europatur, og kjøre fulle dager

Det er veldig mange med i4M50 som kommer fra Tesla Model 3 . Og ikke under noen omstendigheter vil tilbake.
Lurer på hvorfor…
Kan ikke ta noe fra «deg» som omhandler BMW seriøst. 

Endret av Syar-2003
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Just now, Syar-2003 said:

Det er veldig mange med i4M50 som kommer fra Tesla Model 3 . Og ikke under noen omstendigheter vil tilbake.
Lurer på hvorfor…
Kan ikke ta noe fra «deg» som omhandler BMW seriøst. 

Jeg forsøkte meg på en seriøs diskusjon da. 

Jeg er veldig glad i BMW. Har eid 2.

Hvis jeg ikke hadde hatt barn så er i4 m50 høyt opp på lista over biler jeg kunne tenkt meg

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (6 minutter siden):

Jeg forsøkte meg på en seriøs diskusjon da. 

Jeg er veldig glad i BMW. Har eid 2.

Hvis jeg ikke hadde hatt barn så er i4 m50 høyt opp på lista over biler jeg kunne tenkt meg

Kom med noen nye og oppdaterte troverdige kilder for å understøtte dine påstander da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (29 minutter siden):

Det er jo en veldig interessant diskusjon. I4 M50 er jo en av få direkte konkurrenter til Tesla Model 3 Performance. 

BMW har valgt å levere fossil og elbil i samme chassi, og det virker som de har vært veldig flinke til det.
Har Tesla fortsatt et overtak? Eller er BMW bedre på alt?
Forflytningshastighet
Ladehastighet i all slags vær
Toppfart
Akselerasjon
Vekt
Rundetid på bane

Dersom BMW slår Tesla på alt, så er det jo et bevis på at en dedikert elbil platform ikke er noe vits.
 

Tjaa, du legger jo opp til flere deldiskusjoner her, så det blir isåfall ulike svar. Som jeg skrev, så er hverken Plaid eller Taycan sportsbiler, det er heller ikke i4 eller Model3, og hvordan disse bilene klarer seg på bane er en rimelig akademisk øvelse. Hvis du kjøper disse bilene for å bruke de på trackdays, så har du gått glipp av rimelig mye.

Hvorvidt det er noe poeng med en dedikert elbilplatform er mye av samme diskusjonen. Man kan ikke avgjøre den med praktiske eksempler. Ingen elbiler har foreløpig vært i nærheten av å utnytte de fordelene en dedikert platfor har, fullt ut, og de fleste bilprodusentene har for tiden et veldig avslappet forhold til vekt.

Forøvrig er ingen av de kriteriene du setter opp viktige for meg i valg av elbil, så du gjør nok samme feil som du alltid gjør når du sammenligner Tesla med noe. Du setter opp de kriteriene du synes er viktige, og hopper bukk over alle andre.

Bare sammenligningen i seg selv forteller jo litt om hvor umodent elbilmarkedet foreløpig er. I en normal verden ville Tesla og BMW aldri vært konkurenter.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, AL123 said:

Tjaa, du legger jo opp til flere deldiskusjoner her, så det blir isåfall ulike svar. Som jeg skrev, så er hverken Plaid eller Taycan sportsbiler, det er heller ikke i4 eller Model3, og hvordan disse bilene klarer seg på bane er en rimelig akademisk øvelse. Hvis du kjøper disse bilene for å bruke de på trackdays, så har du gått glipp av rimelig mye.

Hvorvidt det er noe poeng med en dedikert elbilplatform er mye av samme diskusjonen. Man kan ikke avgjøre den med praktiske eksempler. Ingen elbiler har foreløpig vært i nærheten av å utnytte de fordelene en dedikert platfor har, fullt ut, og de fleste bilprodusentene har for tiden et veldig avslappet forhold til vekt.

Forøvrig er ingen av de kriteriene du setter opp viktige for meg i valg av elbil, så du gjør nok samme feil som du alltid gjør når du sammenligner Tesla med noe. Du setter opp de kriteriene du synes er viktige, og hopper bukk over alle andre.

Bare sammenligningen i seg selv forteller jo litt om hvor umodent elbilmarkedet foreløpig er. I en normal verden ville Tesla og BMW aldri vært konkurenter.

Hmm mulig jeg ikke har vært bortskjemt nok på trackdays. Men har da kjørt endel forskjellige biler. 

Var på trackday på Vålerbanen med Model 3 LR, morsom å kjøre. Helt til bremsene gir seg etter 1,5 runder da. Men skjønner det sånn at Performance er bedre der. Og skifte av bremsevæske og klosser kan gjøre underverker.

Man trenger ikke superbil for å ha det gøy. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (42 minutter siden):

Man trenger ikke superbil for å ha det gøy. 

Absolutt ikke, har hatt det supermorsomt på bane med biler på 100hk jeg, men man bør i det minste ha en sportsbil.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 timer siden):

Jeg har vognkortet til min egen bil. Og det med maks ytelse i 30 minutter greiene har ikke så mye med saken å gjøre.
 

Ok meget mulig Hyundai er bedre til å ligge i toppfart, det har jeg ikke sett noe på.

Jeg kjørte i 175 i snitt…. Ikke så veldig lett å ligge i 233 konstant på autobahn i en time. 175 i snittfart er rimelig høyt.

 

I likhet med syar har jeg aldri opplevd trøbbel med hurtiglading. Med 40% på batteri kjørte den på med 200KW

Motorytelse over 30 min er den begrensninger som ligger i bilen. En vanlig tesla med bakhjulstrekk har gjerne 100KW effekt. Det er nok til ca 210km/h Velger tesla da å si at toppfart er 240km/h vil bilen gå varm ganske raskt, Om du sjekker vil de fleste tyske biler ha en toppfart bilen klarer med ytelsen motoren klarer i 30min. Tror tesla har juster ned toppfart på nye biler pga dette. Det var vel aldri noe problem før de solgte biler til tyskland

At du ikke klarte å kjøre med fullgass i en time betyr bare at du har vert uheldig med trafikk. Tradisjonelle biler skal klare å kjøre toppfart til tanken eller batteriet er tomt. SAAB kjørte i 1986 3 biler med fullgass 100 000km

https://www.saabplanet.com/the-long-run-100000-km-at-212-km-h/

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 timer siden):

Det er jo en veldig interessant diskusjon. I4 M50 er jo en av få direkte konkurrenter til Tesla Model 3 Performance. 

BMW har valgt å levere fossil og elbil i samme chassi, og det virker som de har vært veldig flinke til det.
Har Tesla fortsatt et overtak? Eller er BMW bedre på alt?
Forflytningshastighet
Ladehastighet i all slags vær
Toppfart
Akselerasjon
Vekt
Rundetid på bane

Dersom BMW slår Tesla på alt, så er det jo et bevis på at en dedikert elbil platform ikke er noe vits.
 

På de 4 første punktene er det vel ganske likt. Støtter meg til TB regneark. Når man lader normalt 10-80 er BMW raskere. En M50 er raskere enn M3p fra 0-200. Toppfart har jeg kommentert lenger oppe. BMW klarer nok høyere fart kontinuerlig til batteri er tomt. (Et lite forbehold at jeg ikke har sjekket kontinuerlig effekt på begge) BMW I4 Idrive 40 har vel også med margin lenger rekkevidde enn noen M3. Teslabjørn kjørte den vel 670km på søndagskjøring på 18tomms hjul

På alt mulig annet vil jeg påstå BMW er bedre. Mye flere valg på interiør farger, setetyper, rattvalg,skinntyper lakkering ekstrautstyr. Så har man kjørekomfort,fjæringskomfort, lyder fra understell, lyder fra interiør ,vinteregenskaper reparerbarhet. Betjening er mye bedre med knapper for mange funksjoner, skjerm som både er tuch og kan styres med hjul. Fit and finish er også helt topp. Bilen ser ikke ut som om den kommer fra et afghansk karosseriverksted etter totalskade i kollisjon.  Helt subjektivt syntes jeg BMW I4 har bedre design enn M3 

Endret av Trestein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...